PCI-x/SATA bus bij lichte overclock

Pagina: 1
Acties:

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb vorige week bij Salland het volgende systeem besteld:

Arctic Behuizing Silentium T3 Pro Zilver/Zwart, 500 Watt, 1 X 120 Mm, 2 X 80 Mm
Corsair TWIN2X 1024-5400C4 1024 MB, PC5400, 675 MHz, 4, Kit Of 2
Seagate Barracuda 7200.10 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300
MSI Moederbord P965 Neo-F
Intel Core 2 Duo E6300 1.86 GHz, 1066 MHz, Boxed
Asus VGA GeForce EN7600GT/2DHT 256 MB

Ik ben van plan om dit systeem licht over te klokken, zonder al te veel aanpassingen op het gebied van voltages (mede doordat het bord geen Vcore instelling in de bios heeft), extra fans e.d.
Nou heb ik dit forum al meerdere malen doorgelezen op de verschillende onderdelen die ook in mijn in mijn PC komen. Ik heb begrepen dat de Core 2 Duo met stockkoeler en verder goede apparatuur prima over te klokken is zonder te verwachten warmteproblemen.
Ik ben van plan om de FSB te verhogen van 266 naar 333 om het synchroon te laten lopen met het geheugen. (processor gaat dan van 1860 naar 2325 MHz.)

Kan ik daardoor problemen verwachten op de PCI(-x)/SATA bus? Zo ja, waarop zou ik deze moeten "locken"?
Zijn er eventueel gebruikers van bovenstaand moederbord die me een goede BIOS versie kunnen aanraden?
Voor het video gebeuren wil ik gewoon gebruik maken van de coolbits tweak. Zijn hier verder nog aanmerkingen bij te maken?

• Smultie
  • Niet online
Lichte kick ;)

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Een pci-x heb jij niet, denk dat je pci-e bedoelt.

Maar je moet je pci bus op 33mhz locken en de pci-e op 100. En je fsb in stapjes van 10Mhz verhogen. Niet vergeten je temps te checken met tat/core temp. ;)

Zo snel kicken mag niet, zie ook de faq.

[ Voor 9% gewijzigd door bassie op 31-01-2007 20:06 ]

• Smultie
  • Niet online
Inderdaad ik las het zojuist, excuses voor de snelle kick.
Bedankt voor je antwoord Bassie. Wat me echter nog niet geheel duidelijk is, is of het moederbord de optie geeft om de PCI-e bus te locken. Wellicht is er hier een gebruiker van het bord dat mij dit zou kunnen vertellen.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:22
In de BIOS zal vast een optie staan als PCI-E frequency. Ik kan alleen maar zeggen RTFM, je weet dat je hier op GoT inzet moet tonen, maar blijkbaar heb je de handleiding van je mobo nog niet eens gelezen.

• Smultie
  • Niet online
Jawel, ik weet niet waar jij de wijsheid vandaan hebt gehaald dat ik de manual niet heb doorgelezen aangezien ik dat nergens heb vermeld. Ik heb deze dus wél doorgenomen en ik kon de optie in die (beknopte) manual niet vinden.
Vandaar mijn vraag of gebruikers van dit mobo die functie wel hebben gevonden danwel weten of een lock ingebouwd is o.i.d.
Aub geen (naar mij negatieve) aannames doen.

Verwijderd

Overigens is 66 mhz FSB niet bepaald een lichte overclock...

• Smultie
  • Niet online
Ervaringen die ik her en der op internet heb gelezen (waaronder op dit forum, maar ook reviews van de verschillende hardware-sites), wijzen uit dat een 66MhZ FSB overclock met een stock cooler en zonder aanpassingen aan de Vcore, in de regel zonder problemen slagen.
Mijn vraag is (nogmaals) dus of er op het genoemde moederbord een lock op de PCIe-bus, ofwel ingebouwd, danwel in te stellen is.
Nogmaals, dit is niet terug te vinden in de manual die ik (uiteraard) al reeds van de site van MSI heb geplukt.

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 11:17:
Overigens is 66 mhz FSB niet bepaald een lichte overclock...
voor deze processors wel :P

Youtube Download ubersnel.nl

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
SMulTiE schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 13:35:
Ervaringen die ik her en der op internet heb gelezen (waaronder op dit forum, maar ook reviews van de verschillende hardware-sites), wijzen uit dat een 66MhZ FSB overclock met een stock cooler en zonder aanpassingen aan de Vcore, in de regel zonder problemen slagen.
Mijn vraag is (nogmaals) dus of er op het genoemde moederbord een lock op de PCIe-bus, ofwel ingebouwd, danwel in te stellen is.
Nogmaals, dit is niet terug te vinden in de manual die ik (uiteraard) al reeds van de site van MSI heb geplukt.
Denk dat het komt omdat een neo-f nou niet echt een oc bord is. Maar als je nergens iets over pci(e) frequentie ziet staan is ie waarschijnlijk gewoon gelockd.

edit: Keek net even hier pci(e) is dus niet instelbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door bassie op 01-02-2007 22:49 ]

• Smultie
  • Niet online
Niet instelbaar, dus gelocked? ;)

Verwijderd

Niet instelbaar betekent over het algemeen dat er geen lock aanwezig is.

Maar waarom test je het niet gewoon? Als je hdd corrupt raakt of je videokaart raar doet weet je dat ie dus niet gelocked is.

Ook worden de overclock prestaties van de Core 2 Duo's nogal overdreven, in de juiste handen doen ze hele goede dingen maar om nu te stellen dat een 66 mhz FSB overclock een lichte overclock is is gewoon onzin. Het blijft een behoorlijke overclock, en zonder verdere tweaks in onervaren handen zou ik ook niet zo hard stellen dat het altijd gaat lukken.

Er is niets gegarandeerd met overclocken, sommige mensen lukt het niet eens hun Core 2 Duo 33 mhz FSB over te clocken.

66 mhz FSB is gewoon bijna 500 mhz oftewel ongeveer 25% dat is dus geen lichte overclock en dan maakt het niets uit wat voor soort CPU je hebt.
Pagina: 1