Ghibli schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 14:24:
[...]
Ik geef de schuld niet aan Dell, wij hadden maar een fatsoenlijk backup systeem moeten voorzien, en een onderhoudscontract moeten nemen. Die fout maken we niet meer
Anyway, enkele technische vraagjes. Voor de nieuwe server dachten we inderdaad aan SAS/SATA oplossing (liefst in RAID5). Een kleine C-schijf voor het OS en de software. Een grote D voor de databases en 600.000+ worddocumenten (ik overdrijf niet).
Dus, waar let ik op bij aankoop? De LTO zou dus ook in die server moeten komen, maar die is SCSI afaik. Gaat een nieuwe server wel een extra molex hebben om de LTO te poweren? Zijn die SAS of SATA schijven even robuust als van die dure 15k SCSI disks?
[...]
Ben van Belgisch Limburg
Heb hier een nooit-gebruikte PERC4 Dual Channel RAID controller liggen (128mb), nog braafjes in de verpakking... Kan die nog dienen voor die LTO drive misschien?
Perc4 heb ik niet. En er zijn meerdere. Standaard PCI-X versie is hetzelfde als een LSI 320-2. Ik heb het zelf met een LSI 320-1 uitgeprobeerd en wilde niet goed werken. Ik had er zelf een extra PCI-X U320 controller naast met aangepaste backup firm. Rammen op toetsenbord en kwam met bootprocess al de vraag voor een emergency systeem restore van tape.
Als het een Perc4 PCI-E Raidkaart is, word je vriendelijk bedankt het 'gewoon te hebben liggen'. Wachtende op een dergelijke kaart uit Taiwan omdat ze voor rmij niet betaalbaar of zelfs vindbaar zijn in Nederland. Het heet voor mij hobby
Robuust is een fabel. Ook een 15K SCSI disk komt uit een fabriek waar door de velen aangebakken componenten evengoed kans is op uitval. Ik moet afkloppen, heb nimmer een Sata schijf DOA of stuk gehad, wel zijn er een aantal SCSI schijven uitgevallen. 146GB 10K Maxtor, 18GB 15K.3, zelfs een 15K.4 kwam DOA. Een 15K schijf is hoogwaardiger. Moet immers dik het dubbele aantal rondjes tollen wat niet ten koste mag gaan van levensduur en stabiliteit. Sata is misschien minder hoogwaardig, het krijgt daarintegen veel minder te verduren. Ik ga dan ook niet zeggen dat een SCSI schijf betrouwbaarder is. Vroeger werden consu schijven op 8 uur per dag berekend, dat is nu terug gegaan naar ook 24 uurs gebruik. Ik zal dus zeggen dat ze even betrouwbaar zijn.
Wat ik als purist wel een pré vind, een Sata schijf met één platter van een hoge densiteit. Denk aan de 160GB Seagate 7200.9. Goede prijs/prestatie verhouding, energiezuinig, makkelijk dus in onderhoud. Geen breinbreker om de warmte af te vloeien.
_JGC_ schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 14:54:
Ik heb ondertussen al weer redelijk wat ervaring met Dell servertjes, veel verschillende modellen door de vingers gehad en tot nu toe heb ik nog maar met 1 server echt ellende gehad: De PowerEdge SC1420 met een PERC/U320 adaptec gebaseerde RAID contoler. De rest is allemaal LSI MegaRAID of LSI MPT Fusion gebaseerd.
De klachten die ik had bij de SC1420 was dat als er 1 schijf wegviel, dat de drivers dat niet oppakten en de hele server gewoon vastliep of er een BSOD kwam. De SCSI controler of iig de drivers/firmware kon niet omgaan met uitvallende disks. Waar heb je dan een RAID-controler voor, kan je net zogoed software RAID nemen, dan heb je ook downtime als er een disk uitvalt. De server die daarna is aangeschaft (SC420) is dus ook gewoon geconfigureerd met onboard hostraid ipv een PERC/U320 controler. Uiteindelijk lag het probleem bij de seagate disks die niet met U320 overweg konden zonder firmware updates. Na terugforceren naar 160MB/s syncrate heb ik bovenstaand probleem nooit meer gehad op die server, er is dan ook nooit weer een disk weggevallen.
De diverse tapestreamers die ik hier en daar heb zien langskomen worden over het algemeen aangesloten op een losse SCSI controler. Een RAID controler kan dat ding waarschijnlijk wel aansturen, maar je wilt niet dat een tapestreamer met daarin een brakke tape de hele SCSI bus ophangt, met alle gevolgen van dien. Ik zou zelf gewoon op zekerheid spelen en een normale 68 pins SCSI controler nemen. Voor 59 euro staat er een Adaptec 2940UW controler in de pricewatch, zo duur zijn die dingen niet. Voor zover ik weet rekent Dell bij een nieuwe server 100 euro voor een U320 of 160 exemplaar met support en alles erop en eraan.
Het probleem met de Dell PERC controlers is dat je er niet vanop aan kunt welke controler ze nu weer voorzien hebben van custom firmware en stickertje. Van de PERC 4 en 5 weet ik dat het LSI MegaRAID en LSI MPT Fusion kaarten zijn, van de PERC/U320 weet ik dat het een zwak adaptec controlertje is. Voor Windows zal dit niet super belangrijk zijn, voor Linux is het des te meer belangrijk: er bestaan geen dell-specifieke drivers, je bent aangewezen op de drivers die de chipsets op de kaarten ondersteunen. De aacraid driver voor de PERC/U320 is niet super, de megaraid en MPT fusion drivers zijn echter wel weer goed.
Je noemd aacraid driver voor de PERC/320. Was het niet zo dat dit enkel voor de op Adaptec gebaseerde U2W en U160 controllers was? Ofwel de PERC2/QC en PERC3. Uitgezonderd dus de dual en single channel variant van de PERC2 die weer gebaseerd zijn op een AccelleRaid.
PERC4 en 5 zijn LSI gebaseerd. De PCI-X versie met 80303 processor die zeer traag is, en hiermee een LSI 320-2 OEM vormt. PCI-E versie is gebaseerd op de IOP332 en tot op heden de snelste. De PERC4 is hier dus een LSI 320-2E. De LSI 320-2X vind ik verder niet terug. PERC5 heb ik alleen nog gezien als SAS
[
Voor 36% gewijzigd door
Hardware Junk op 31-01-2007 15:41
]