Toon posts:

[Vista] Hoe moet partities indelen mbt. boot enzo*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik hoop dat mijn vraag niet al een keer beantwoord in een topic, zo wel mijn excuses. ik heb gezocht in het forum.

ik wil nu windows vista installeren. omdat de vorige keer met het geklooi van partities en bootmanagers etc mijn pc gecrashed was wil ik t nu goed aanpakken.

- als ik een partitie aanmaaak waarop ik windows vista wil installeren maakt het uit waar die partitie zich bevind op de harde schijf?
- en als ik dus naast mijn primaire xp partitie een primaire vista partitie heb hoe kan ik dan switchen tussen beide primaire partities? dus een tool die ik aan t begin van het opstarten van pc krijg.

hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.

groeten david

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:04

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Ik heb gewoon eerst xp gedraaid en toen op een andere patitie Vista beta en orginele versie gezet ...

en dan maakt hij er een dual boot van andersom werkt dat niet

eerst vista > dan XP

of je moet een apart programmatje downloaden

Vake bei te bange

Verwijderd

Topicstarter
ik begrijp je niet helemaal eigenlijk....

• .Johnny
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-10-2025
Je kunt toch gewoon meerdere primary partitions maken...?

maar wat er bedoeld werd hierboven; het makkelijkst is eerst XP installeren op de ene partitie, dan Vista op de ander. Anders maakt XP je vista bootloader kapot en moet je die weer herstellen.
Dat menutje krijgt je vanzelf als je vista hebt geinstalleerd.

[ Voor 11% gewijzigd door .Johnny op 31-01-2007 17:14 ]

• hellboy123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-03 20:15
Ik heb het zo gedaan.

XP stond al op de laptop. Ik heb gewoon de vrije ruimte gebruikt om een extra partitie aan te maken. Hier heb ik vista op gezet, deze maakt zelf een bootscreen aan waar je kan kiezen welke je wilt opstarten(wil je wat dingen hieraan veradanderen, zoek dan het programma vistabootpro). Dit werkt als een zonnetje.

Vanavond ga ik op een hardeschijf waar al een XP instal en een download partie opstaan ook Vista zetten, zal wel laten weten of dat goed is gegaan :)

Verwijderd

Topicstarter
ik begrijp inderdaad dat ik een extra primaire partitie aan kan maken waarop ik windows vista kan installeren.

als ik het goed begrijp kan ik dus gewoon vista installeren en komt er vanzelf een menutje waaruit ik kan kiezen of die xp of vista opstart.

bedankt voor de hulp, ik ga het proberen!

groeten David

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 23:09:
Als ik het goed begrijp kan ik dus gewoon vista installeren en komt er vanzelf een menutje waaruit ik kan kiezen of die xp of vista opstart.
Ja, Vista heeft een ingebouwde Boot Manager net als XP, je hoeft dus geen 3rd party software te hebben daarvoor. Wel opletten dat je eerst XP hebt dan Vista, altijd van oud naar nieuw dus.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 00:06:
[...]

Ja, Vista heeft een ingebouwde Boot Manager net als XP, je hoeft dus geen 3rd party software te hebben daarvoor. Wel opletten dat je eerst XP hebt dan Vista, altijd van oud naar nieuw dus.
okeej bedankt voor je post!

groeten david

• hellboy123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-03 20:15
Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 19:04:
[...]

okeej bedankt voor je post!

groeten david
ook met de situatie zoals ik in mn vorige post zat, werkt het helemaal perfect. :)
Pagina: 1