Toon posts:

RAID uit schijven worden gezien, RAID aan geen schijven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een tweetal SATA 160GB schrijven op een asus plank met onboard RAID.
Wanneer ik SATA aanzet & RAID uitzet via de BIOS worden de schijven herkend. Zodra ik RAID aanzet worden de schrijven niet meer herkend.

Waar zit het probleem?

Verwijderd

Je moet een array definen (desnoods bestaande uit 1 disk) en de drivers installeren. Met RAID mode draai je ook in RAID mode. Daarom zit die optie er ook in je BIOS. ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

worden de schrijven niet meer herkend.
Waar? Al direct in de BIOS zelf of pas later in Windows?

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:54
Ik weet van bijvoorbeeld Sillicon Image chips, dat ze een aparte driver nodig hebben als je in RAID wilt gaan draaien.

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
Als je RAID aanzet worden de schijven niet meer door je normale BIOS beheert maar door de BIOS van je RAID chipset. Als het goed is krijg je na de normale BIOS meldingen bij het opstarten ook de optie om je RAID config in te gaan. Daar zul je je schijven weer tegenkomen en kun je het RAID type definiëren.

Bij installatie van Windows zul je dan wel via F6 bij de setup je raid drivers moeten installeren.

[ Voor 14% gewijzigd door Diabolical op 31-01-2007 08:40 ]

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens het opstarten kom ik via F10 in de RAID-configuratie, daar voeg ik de beide schijven toe als mirroring.
Daarna boot ik het, nu moet dus eigelijk de FreeBSD installatie opstarten via CD-ROM, echter dat doet hij niet!
Ik krijg een bericht in de richting van: Insert boot .. in to a boot device oid.

Verder gaat het om FreeBSD.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wellicht moet je even naar de bootvolgorde instelling in de BIOS kijken :)

• Diabolical
FreeBSD, dat is een ander beestje.

Ondersteunt FreeBSD de RAID chipset?

Daarnaast, de melding die jij nu geeft zegt eigenlijk niets meer en niets minder dan dat hij de FreeBSD opstart cd niet ziet. Je wilt opstarten van de cd-rom en die vindt ie dus niet.

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

Verwijderd

F10, dat lijkt me nvidia RAID; dat zou FreeBSD idd moeten ondersteunen; tijdens het installeren zie je overigens wel de schijven; maar ook een "ar0" dat is dan je RAID array. In de manpage zie ik verder in de supported RAID-chipsets:

nVidia: nForce, nForce2, nForce2 MCP, nForce3, nForce3 MCP,
nForce3 Pro, nForce4.

Verwijderd

Topicstarter
Diabolical schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 08:47:
FreeBSD, dat is een ander beestje.

Ondersteunt FreeBSD de RAID chipset?

Daarnaast, de melding die jij nu geeft zegt eigenlijk niets meer en niets minder dan dat hij de FreeBSD opstart cd niet ziet. Je wilt opstarten van de cd-rom en die vindt ie dus niet.
Inderdaad, de FreeBSD CD-Rom wordt niet herkend als RAID aanstaat. Ook ziet de BIOS de schijven niet meer na het aanzetten van RAID.
Verder wordt de nVidia RAID dus wel ondersteund door FreeBSD

• Diabolical
Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 10:04:
[...]

Inderdaad, de FreeBSD CD-Rom wordt niet herkend als RAID aanstaat. Ook ziet de BIOS de schijven niet meer na het aanzetten van RAID.
Verder wordt de nVidia RAID dus wel ondersteund door FreeBSD
De BIOS hoort de harde schijven ook niet meer te zien na aanzetten van RAID. Die worden dan vanaf dat moment beheert door de RAID Controller. Althans, dat is de bedoeling.

Dat ie de CD-Rom niet meer herkent is een ander verhaal. Het lijkt er dus op dat ie bij het aanzetten van de RAID ook de CD-Rom meeneemt in dat verhaal wat niet hoort. CD-Rom is ook een SATA variant? Zo ja, zit ie dan op de zelfde SATA reeks die als RAID aansluitingen aangestuurd word? Welke ASUS plank is het?

Verwijderd

Topicstarter
Diabolical schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 10:38:
[...]

De BIOS hoort de harde schijven ook niet meer te zien na aanzetten van RAID. Die worden dan vanaf dat moment beheert door de RAID Controller. Althans, dat is de bedoeling.

Dat ie de CD-Rom niet meer herkent is een ander verhaal. Het lijkt er dus op dat ie bij het aanzetten van de RAID ook de CD-Rom meeneemt in dat verhaal wat niet hoort. CD-Rom is ook een SATA variant? Zo ja, zit ie dan op de zelfde SATA reeks die als RAID aansluitingen aangestuurd word? Welke ASUS plank is het?
Het lijkt alsof de IDE channel uitgeschakeld wordt bij het aanzetten van de RAID.
Het is een IDE-CD-ROM drive.
Om welk plank het gaat kan ik nu geen antwoord op geven, ben helaas op werk.
Pagina: 1