Telefoon oppakken > ADSL weg

Pagina: 1
Acties:

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:52
Ik hoop dat de topictitel een beetje klopt.

Ik ben sinds vandaag gemigreerd naar XS4ALL Only Lite. Dit loopt dus niet via het KPN netwerk. Sinds dat ik ben gemigreerd loop ik tegen een heel vervelend probleem op, en ik vraag mij erg af wat het kan zijn.

Zodra de vaste telefoon overgaat (op de ouderwetse manier aangesloten, dus ISRA >> Splitter >> Telefoon) en ik deze oppak, klapt het ADSL eruit. Het modem reset niet, alleen het ADSL. De lampjes DSL en PPP beginnen driftig te knipperen op mijn ST716 en ik hoor de bekende tik uit het modem komen. Vreemd vreemd, voor de migratie naar Only had ik daar geen last van! Voor de duidelijkheid, als de telefoon alleen rinkelt is er niets aan het handje. Het ADSL vliegt er pas af als ik daadwerkelijk met het gesprek begin.

De helpdeskjuffrouw (overigens een aardige meid!) was heel behulpzaam en denkt bijna zeker te weten dat de splitter stuk is. Goed, dan neem ik dat gewoon aan. De splitter is 5 maanden oud, dus valt onder garantie van KPN. Echter ben ik daar dus geen klant meer, ik zit immers op Only. Maar zei ze tegen mij, ik kan dat wel voor je regelen. Nja prima.

Zo gezegd zo gedaan, zij heeft naar de 2e lijns van KPN gebeld om te vragen of ik een andere splitter kon krijgen. Echter de man van de 2e lijns geloofde niet dat de splitter stuk was maar dat het probleem zich in de DSLAM voordoet (Wat volgens hem ook vrij onwaarschijnlijk was). Daarop heeft de dame van XS4ALL mij doorgestuurd naar de 2e lijns KPN medewerker en hebben we het een en ander uitgezocht. Hij gelooft niet dat de splitter kapot is, maar wat het wel is zou hij ook niet weten. Hij heeft een lijnmeting gedaan en daar kwam niets vreemds uit.

Mij werd toen verteld om naar de Primafoon te gaan om daar dan alsnog een splitter te halen en uit te proberen of het werkt. Daarbovenop zei hij dat hij mij niet verder kon helpen omdat ik dus geen KPN klant meer ben. Hij kan namelijk niet bij mijn gegevens komen, omdat Only schijnbaar over Bitstream2 loopt. Het was inmiddels al 8 uur geweest, dus kon niet meer met XS4ALL bellen.

Al met al een heel bont verhaal, en ik zit nog steeds met mijn probleem.

Moet ik inderdaad het probleem bij de splitter zoeken? Het lijkt mij erg stug dat dat ding nu al kapot is! Hij is nu net 5 maandjes oud. Een nieuwe splitter halen is niet echt een mogelijkheid, tenzij dat de enigste oplossing kan zijn. Ik moet er namelijk een goed half uur heen en een goed half uur terug daar voor in de auto zitten. Hoe groot is de kans dat het in de centrale zit?

Als ik niet duidelijk genoeg ben kan je me altijd om meer informatie vragen, en dan zoek ik dat uit! :)

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
Voor zover ik het heb meegemaakt kan het inderdaad een defect splitter zijn. En dan kom je er alleen maar achter als je met een andere kunt testen.
Of het in de wijkcentrale ligt weet ik niet. De kans bestaat, maar ik heb daar geen verstand van.

PSN: djmurcielago

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Was XS4ALL Only Lite niet dat je alleen maar een DSL verbinding hebt zonder PSTN ?

Hmmm volgens mij kan je je pstn lijn opzeggen maar hoeft het niet http://www.xs4all.nl/xs4allonly/

Ik zou zeggen controleer de splitter of hij juist is aangesloten. Dan nog steeds problemen vervangen splitter en test dan de rest. Je bent niet sinds kort overgestapt van ISDN naar Analoog PSTN ? En je hebt wel de juist splitter ( dus voor een analoge lijn ? )

[ Voor 69% gewijzigd door raymonvdm op 30-01-2007 23:44 ]

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Een paar dingen los van elkaar zien:
  1. Je bent inderdaad geen 'mxstream' klant meer, dus geen klant van KPN (die factureren je ook niet, altijd het geld volgen).
  2. Echter doet dat (juridisch) niets af aan 'garantie' op geleverde/gekochte producten. Zelfs als het €0 is geweest het aankoop bedrag (zelfde als een korting die gelijk is aan aankoop bedrag) is dat niet aan het abonnement zelf verbonden dat recht (en plicht van leverancier/verkoper).
Dit kan overigens wel in de centrale liggen, je lijn is daar omgezet naar een andere poort (andere DSLAM/netwerk van Bitstream2) en ook daar gaat je lijn door een splitter heen. Die kan immers ook defect zijn natuurlijk.

Andere situatie (die veel aannemelijker is vaak) wat kan zijn is dat je toch een aansluitfout hebt gemaakt. Dat toestel (of een andere in huis) kan wellicht voor de splitter aangesloten zijn, dan krijg je dit effect. Of als je zelfs je modem voor de splitter aansluit heb je hetzelfde effect.

Een simpele test:
  • Haal het stekkertje 'phone' los van de splitter, heeft er nog een toestel kiestoon? (ja, dan zit het fout).
  • Haal nu het stekkertje 'DSL' los van de splitter, heeft je modem nu nog ADSL signaal? (ja, dan zit het fout).
Het kan heel goed dat het jaren prima gewerkt heeft en je nu op andere apparatuur bent aangesloten dat net iets gevoeliger is of dat je lijn net iets meer snelheid heeft dan je altijd had waardoor je nu dit effect hebt.

Dus:
  1. Contact met KPN hebben alleen puur over garantie op geleverd/gekocht product (splitter).
  2. XS4all moet met haar leverancier van de verbinding (toevallig ook/weer KPN) uitvechten hoe ze dit gaan oplossen. Je kan je probleem gewoon bij XS4all over de schutting gooien met XS4all-Only omdat dit de enige binding is die je hebt als consument nu. Er is immers geen tweedeling meer ook in facturatie wat het 'kastje-naar-de-muur' syndroom van al die jaren heeft opgeleverd.

[ Voor 33% gewijzigd door bjck op 30-01-2007 23:47 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Jassy
Bedankt voor jullie antwoorden! :)
Was XS4ALL Only Lite niet dat je alleen maar een DSL verbinding hebt zonder PSTN ?

Hmmm volgens mij kan je je pstn lijn opzeggen maar hoeft het niet http://www.xs4all.nl/xs4allonly/
Dit waren we voorlopig nog niet van plan, aangezien we ons nummer niet naar VOIP kunnen porteren. Het telefoonabbonement blijft er dus nog eventjes naast! :)
Ik zou zeggen controleer de splitter of hij juist is aangesloten. Dan nog steeds problemen vervangen splitter en test dan de rest. Je bent niet sinds kort overgestapt van ISDN naar Analoog PSTN ? En je hebt wel de juist splitter ( dus voor een analoge lijn ? )
De splitter is 100% zeker goed aangesloten. Er staan namelijk tekstjes bij. Ik heb daarom een aansluitfout vrijwel meteen uitgesloten. Wij hebben ook geen ISDN gehad, we hebben altijd op PSTN gezeten! :)
Voor zover ik het heb meegemaakt kan het inderdaad een defect splitter zijn. En dan kom je er alleen maar achter als je met een andere kunt testen.
Dit was dus niet zo, ik heb namelijk de oplossing al gevonden (Zie onderaan zodadelijk) ;) .
Een simpele test:

* Haal het stekkertje 'phone' los van de splitter, heeft er nog een toestel kiestoon? (ja, dan zit het fout).
* Haal nu het stekkertje 'DSL' los van de splitter, heeft je modem nu nog ADSL signaal? (ja, dan zit het fout).
Als ik bij Phone de stekker eruit trek is de kiestoon weg, maar heb ik nog wel DSL, dus dat klopt. Als ik bij 'Modem' de stekker eruit trek is mijn DSL weg, maar heb ik nog wel telefoon, dus dat klopt ook. Daar had ik ok geen fout vermoed :)
Het kan heel goed dat het jaren prima gewerkt heeft en je nu op andere apparatuur bent aangesloten dat net iets gevoeliger is of dat je lijn net iets meer snelheid heeft dan je altijd had waardoor je nu dit effect hebt.
DAt lijkt mij vrij sterk, de splitter is namelijk 5 maanden oud. We zijn toendertijd naar XS4ALL overgestapt en hebben een compleet aansluitpakket gekregen. Ik heb toen ook de ouwe splitter vervangen voor deze.

Goed, zoals ik iets naar boven zei heb ik het probleem opgelost.

Ik heb het nog eens nader bekeken, en kwam er achter dat ik mijn modem in ADSL1 modus had gegooid (zie ook GraveR in "XS4ALL Only" ). Daarvoor werkte het dus prima. Ik had er ook gisteren helemaal geen erg in dat dat het probleem kon zijn, maar ik heb vanmorgen het hele spul maar terug gezet in de modus waar in het stond (Dus Opermode ADSL2plus). Sindsdien werkt het weer helemaal perfect, maar heb ik nog wel een lading ruis op de telefoon (Meer dan normaal). Maar ik denk dat dat aan de bekabeling ligt en niet aan de splitter (Tussen het ISRA punt en de aansluiting in de woonkamer ligt een behoorlijke rol kabel, ik weet niet hoeveel dat is, maar 20 meter is het zeker wel.).

In ieder geval is hier het ADSL probleem mee opgelost. Het enigste wat ik nu nog heb is dat, als ik dus de telefoon oppak ik een lading CRC errors krijg, maar geen uitval van de lijn. Dus dat scheelt weer. Ik zal in ieder geval nog naar de bekabeling kijken hierzo! :)

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Dan probeer je toch je oude splitter ook nog even?

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Jassy
bjck schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 11:21:
Dan probeer je toch je oude splitter ook nog even?
Die heb ik al lang en breed in de vuilniston gegooid... ;) Best wel dom maar ja..

Pagina: 1