Toon posts:

Welk monitor is voor mij het geschikst? (Tv en pc gebruik)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga straks op kamers en omdat ik een vrij klein kamertje krijg, wilde ik graag één scherm op mijn kamer. Zie hieronder een plaatje hoe ik mijn kamer wil inrichten.. deze had ik overigens al gemaakt dus let niet teveel op de overige details. ;)
Afbeeldingslocatie: http://upload.fkees.net/img/1797/inrichting.PNG

Ik wil het scherm dus gebruiken als game/office/allround scherm én vervanger van mijn tv op mijn kamer, waardoor het liefst een niet al te kleine kijkhoek wenselijk is! Als er een film wordt gekeken, dan schuif ik de burostoel aan de kanten en gaan we op de bank zitten. Ik heb dus een redelijke grote monitor nodig, die dus aan beide gebruiken voldoet. Budget is 300-500. Ik weet vrijwel zeker dat het een tft wordt. Mijn twijfelpunten zijn echter de volgende:

- Het formaat, 19inch/20inch/22inch of groter, wat is de beste prijs/kwaliteitsverhouding? Er staat een bankje circa 2 meter van het scherm af, dus wat lijkt jullie een handig formaat? Tuurlijk groter=beter geldt altijd.. maar niet meteen voor de portomonnee! ;)

- Breedbeeld of normaal aspect: Zoals ik aangaf kijk ik redelijk vaak films, maar game ik ook nog wel eens. Bij nieuwe games zal het niet zo'n probleem zijn de 16:9 ratio, maar hoe zit dit met oude spellen. Ik speel redelijk wat classics (dosbox / oudere 3d-spellen en dergelijke). Daarbij zou een per-pixel-mapping scherm erg handig zijn. Mijn voorkeur ligt momenteel dus meer aan de breedbeeld kant, mits dat scherm dus 4:3 resoluties fatsoenlijk kan weergeven op een één of andere manier.

- Ik heb bijvoorbeeld dit schermpje al gezien, 19inch tft met een ingebouwder tuner, maar is dit handiger dan bijv. een tuner aangesloten op de computer? (Opnemen lijkt me niet mogelijk met zo'n tuner ingebouwd in het scherm...) Het is wellicht wat goedkoper dan een losse tv-kaart (insteek of usb). Ten tweede heb ik meteen weer wat extra inputs (scart / s-video) maar dat kunnen sommige tv-kaarten / reguliere tft's natuurlijk ook hebben. Wat is op dit vlak het beste om te doen? 'Echte' lcd-tv's zijn voor office/internet gebruik waarschijnlijk niet zo handig, desalniettemin zijn ze veelal groter van formaat. (En duurder)

- Tenslotte, ik heb nog een oud Philips breedbeeldje met een beeldiagonaal van 56cm (effectief), dus ik zou in de hoogste uitzondering deze nog kunnen gebruiken, en dan zou het tft-scherm uitsluitend voor office/gaming gebruikt kunnen worden. Maar ja, dan zit ik weer met ruimte-issues.

Als iemand wellicht hele andere ideëen heeft (met betrekking tot inrichting misschien) post ze gerust! Ik sta open voor suggesties. De pc behorende bij het scherm moet ik ook nog aanschaffen, maar dat laat ik dus min of meer afhangen van welk scherm het gaat worden.

--edit--

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2007 21:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kickje

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:54
ik heb zelf een 19" samsung scherm staan waarop ik vanaf mn bed (2,5 m afstand) regelmatig films kijk, ik vind het zelf duidelijk genoeg maar omdat je aangeeft vaak films te kijken zou ik toch naar een 22" scherm kijken.

Wat betreft je oudere spellen, deze kunnen meestal toch niet op de maximale resoluties van moderne monitoren gespeeld worden dus houd je altijd randen over.

En voor je tuner zou ik een tv-kaart gebruiken (voor 50 euro heb je een tv-kaart), dit geeft je meer keuze voor een monitor en is ook voordeliger.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik herken je pijn, met beperkte ruimte is een PC/TV in 1 het handigste.
Wel, het antwoord is best simpel: zo groot mogelijk. Want een 19" is best klein als je op enige afstand (je bed) TV gaat kijken. Als je daarna al aan de breedbeeld gaat, dan is het uiteindelijk nog een tikkie kleiner en dan kan je beter ahcter je bureau TV kijken. Dus ff zoeken naar toch die 22" als je die voor 500 euro kan halen.

Een tuner in de LCD kan best voor vervelende dingen zorgen, Softwarecontrole wil je erover houden en daarom zou ik een tuner aanschaffen. Ikzelf heb bv een USB-tuner die je zo in de laptop steekt (scheelt ook ruimte). Bijkomende voordeel is dat een los onderdeel bij vervangingsacties niet vervangen wordt maar gewoonopniwue gebruikt kan worden.

Oude spellen knippen vaak die breedbeeldranden weg dus dat zal wel loslopen uiteindelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Een tv-kaart lijkt me idd het geschikste! Maar dan wil ik er wel ééntje hebben met verscheidene ingangen. Tenzij er tft's zijn die ook voldoen aan die eis. En heb vandaag ff in een fysieke winkel gekeken, en 22 inch is idd wel het minimum om toch nog van een redelijk afstandje films te kijken. Grotere schermen zijn momenteel nog te duur.

Niels, welkom op got!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Zou ik ook naar een 22" kijken met een losse tuner.
De Dells (24/30") kunnen volges mij tot nog toe alleen normale 4:3 weergeven terwijl ze breedbeeld zijn.
Dat zou dus wel een nadeel zijn dan. Het is msschien nog wel erges mee te forceren, maar ik zou niet weten waarmee, ik heb een 4;3 scherm :P. + een dell vereist ook een beter systeem door de hogere resolutie :D

Nukezone FTW

Verwijderd

Topicstarter
Powrskin schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 22:49:
Zou ik ook naar een 22" kijken met een losse tuner.
De Dells (24/30") kunnen volges mij tot nog toe alleen normale 4:3 weergeven terwijl ze breedbeeld zijn.
Dat zou dus wel een nadeel zijn dan. Het is msschien nog wel erges mee te forceren, maar ik zou niet weten waarmee, ik heb een 4;3 scherm :P. + een dell vereist ook een beter systeem door de hogere resolutie :D
Het schijnt met software (videodrivers) ook nog wel eens te lukken tegenwoordig.

En dat systeem komt er wel.. ;)

• PHOEN1X
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-07 19:53
Voor een lcd tv waarbij je wellicht ook vanaf het bed kijkt als je op bed ligt ofzo, is het handig om te kijken voor een MVA, PVA of S-IPS paneel. Dit omdat je vanaf je bed omhoog kijkt naar het scherm en je dan veelal een donker/wazig/negatief beeld krijgt met TN panelen.
Wat de tuner betreft, je kan kiezen voor een interne tuner in de monitor, externe tunerbox, usb tuner of tv tunerkaart. Nadeel van de usb tuner en tv tuner kaart zijn dat je pc er wel altijd voor aan moet staan (herrie?) en dat de software kan weigeren. Een externe tunerbox is weer een apparaat op je bureau erbij. Met een interne tuner heb je gewoon tv/monitor in een, niet meer, niet minder. Is allemaal een afweging die je zelf moet maken.
Pagina: 1