Toon posts:

Voice over IP vragen.

Pagina: 1
Acties:
  • 373 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede tweakers,

Vrijdag heb ik een VOIP telefoon bij een bedrijf aangesloten, en was best onder de indruk van dit nieuwe snufje. Helaas hadden wij een tutorial over wat er moest gebeuren en ingesteld moest worden. Alles werkte gelukkig perfect, maar ben met een paar brandende vragen blijven zitten. Ik hoop dat iemand deze kan beantwoorden.

De aansluiting was erg raar, er ging een telefoon lijn naar de modem (ADSL), die weer naar een router/4 ports switch ging. Vandaar ging er een kabel naar een 4ports switch met VOIP op een speciale port. De telefoon ging natuurlijk in een VOIP port.

1. VOIP is toch gewoon een verbinding (lees tcp/udp connectie) naar een server?
1.A. Zo ja waarom heb je dan een speciale VOIP "box" of "switch" nodig?
2. Klopt het dat de VOIP box/switch het anologe omzet naar digitaal?
2.A. Waarom kan de telefoon zelf niet converteren?
2.B. Als hij het omzet, snapt de router/switch die ervoor zit het signaal wel? (vandaar vraag 2.a. snap het nut niet van zon voip switch/box)
3. Moet je speciale voip kabels hebben of mag je het ook met normale netwerk kabels aansluiten?

Dit zijn even de vragen die ik heb.

Alvast bedankt.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Naast je ADSL-verbinding heb je er nu een VOIP-verbinding bij. VOIP werkt in jouw geval over je ADSL-verbinding, bij anderen over hun kabel-verbinding, en werkt inderdaad met TCP/UDP.

Maar om via VOIP te bellen heb je, net als om bijvoorbeeld websites te bezoeken een apparaat nodig wat de juiste pakketjes over dit netwerk kan sturen. Wat momenteel gaande is, is dat er zogenaamde boxen (ExperiaBox is daar een van) uitgedeeld worden, zodat het binnenkomende digitale VOIP-signaal naar de bestaande, oude, analoge telefoon kan, en vice versa. Deze boxen zijn dus de stap tussen analoog en digitaal. Je hebt ook speciale VOIP-telefoons, die direct op een switch of router aangesloten kunnen worden.

Dus:
1. Ja.
1a. Omdat jouw oude telefoon niet digitaal kan praten.
2. Ja.
2a. Omdat het een analoge telefoon is.
2b. hij? De telefoon? Die doet dat dus niet. De box zet het om naar data-pakketjes voor over het internet, en binnenkomende pakketjes zet hij om naar analoge informatie die je oude telefoon snapt
3. De telefoon sluit je met een gewone telefoonkabel met RJ11-stekker aan op de analoge uitgang van je box, en je computers sluit je uiteraard met UTP-kabels aan.

Verder is een reden om dus zoals in jouw geval een VOIP-telefoon op een andere switch aan te sluiten bijvoorbeeld het voorkomen van lag. Je kunt zo het VOIP-netwerkverkeer voorrang geven op al het andere, zodat je geen last krijgt van ruis of wegvallende gesprekken.

[ Voor 11% gewijzigd door CodeCaster op 30-01-2007 19:31 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de goede uitleg, ik heb nu weer een paar vragen :P
Vraag 2.A. was inderdaad een beetje verkeerd gesteld, ik bedoelde of de router/switch de pakketjes van de voip box wel accepteerd, het is immers een ander protocol? of is dit werkelijk een tcp pakketje met de digitale informatie?

2.B. Als ik het dus goed begrijp kan ik ook voip telefoons kopen waar je geen voip box voor nodig hebt?
2.C. Ik moet zeer binnekort een nieuwe router kopen, en wil graag weten of het nuttig is om een adsl modem/router/wifi/voip te halen. (al moet ik zeggen heb er nog geen een gevonden). Of toch te gaan voor een modem/router/wifi zonder voip?
3.A. Aan hoeveel bandbreedte moet ik denken als ik een voip gesprek heb in UL DL?