Computer boot onregelmatig

Pagina: 1
Acties:

• Biggyboy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-03-2010
Een hele vreemde ervaring:

Meestal start mijn computer gewoon normaal op, maar om de zoveel dagen wil hij niet doorstarten bij het Windows XP logo, hij blijft dan oneindig doorladen.

Als ik dan opnieuw opstrart krijg ik een keuze menu, als ik dan voor "Laatste bekende configuratie" kies start hij wel weer gewoon door, maar anders niet.

Heeft iemand van jullie hier misschien ervaringen mee?

Ik heb al op google en de search gezocht maar kon niet hetzelfde probleem vinden.

Specs:

Windows XP Professional
AMD 3500+
Mobo: Asus A8N-E
Geheugen: 2x 512 twinx corsair geheugen.
2 S-ATA schijven:
1 maxtor 160gb
1 maxtor 250gb
Asus 7600GT PCI-E videokaart

Ik doe zelf ook ICT dus kom maar op.

Thnx...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Aangenomen dat je Windows install wel goed is (anders zou ie uberhaupt niet normaal doorstarten ;) ), zit je denk ik in het verkeerde subforum :)
Vraag even een move aan naar Processors, Mobo's & Geheugen middels het Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/icon_hand.gif icoon bovenaan je post, daar kunnen ze je denk ik beter helpen :)
En ik denk dat je dan ook Hangen en Opstartproblemen troubleshooter wel had gevonden, da's een mooi startpunt.

Zo op het eerste gezicht verdenk ik al je voeding. Wat voor voeding heb je in je PC hangen en wat doet ie met een zwaardere voeding :?
Probeer ook eens memtest te runnen, kaput RAM is ook vaak een bron van problemen namelijk :)

[ Voor 10% gewijzigd door The Eagle op 30-01-2007 16:25 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ToasterxD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-03 17:39
Ik heb dit ook wel eens. (paar in de maand ofzo) Ik zou ook niet weten wat het is, en soms is het wel kl*te.

[img]http://cache.www.gametracker.com/server_info/173.199.108.129:3084/b_560_95_1.png[/img]

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

OK, ICT-er:

Mogelijke oorzaken:

- Voeding te weinig (piek-)vermogen c.q. te weinig amps op de 12v lijn
- aparte 12v lijntjes voor HDD en videokaart? (Is de 12v stabiel? Mag 0.6 afwijken, daarna wordt het systeem instabiel)
- HDD die niet helemaal goed meer is (draai eens een uitgebreide chkdsk )
- een apparaatdriver die vastloopt (-> start eens op met de optie logboek)
- heb je wellicht een nieuw device toegevoegd (PCI)? Kan conflicten veroorzaken
- RAM c.q CPU overclocked? In combinatie met mogelijkheden 1 &2 kan dit opbreken

• Biggyboy
Niks overgeclocked.
Geen nieuwe apparaten toegevoegd, en het lijkt mij logisch dat als het systeem instabiel zou zijn door instabiele voltages zou ik ook problemen moeten krijg onder het gamen of gewoon in me OS.

Maar hoe kan ik dit voor de zekerheid checken?

Ik zal vanavond een uitgebreidde chkdsk draaien.

thnx voor de tips (ik ben geen ict-er, ik leer er nog voor)

[ Voor 5% gewijzigd door Biggyboy op 30-01-2007 17:21 ]

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Dus direct na een 'vastloper' wil Windows alleen nog met 'Last known good configuration' starten ?
Die 'Last known good' laadt een 'oudere' HKEY_SYSTEM hive in je registry (en maakt die na het succesvol opstarten je default hive), dat duidt mogelijk op hw-changes die het probleem triggeren ...

Kan het een driver-/update-/software issue zijn, b.v. na gebruik iPod, externe HDD, USB device, etc. ? B.v. mijn zakelijke Asus laptop wil niet terugkomen na een hibernate (loopt vast precies voordat het inlog scherm moet komen) indien ik alle 4 de USB poorten in gebruik heb, met b.v. de muis pas bij het loginscherm inprikken, omzeil ik het probleem. Misschien in jou geval ook zoiets ?

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Verwijderd

Word je pc niet warm, nog nieuwe hardware geplaatst voordat de voordat de fouten kwamen, windows opnieuw geinstalleerd?

• Biggyboy
Neej Jelmer geen van 3.

Skilla het kan misschien wel iets te maken hebben met me ipod software updater, ik heb hier al eens eerder problemen mee gehad.

Met de muis lijkt me sterk want ik krijg dit probleem niet elke keer maar onregelmatig.
Maar wat zou dan me hive kunnen veranderen? dat zou wel iets met software te maken moeten hebben denk ik.

Skilla kan je mij misschien vertellen waar die key precies staat in me register?
Dan kan ik misschien wel in veilige modus opstarten en de key's vergelijken.

[ Voor 18% gewijzigd door Biggyboy op 30-01-2007 18:17 ]

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

UItsluiting van voeding etc is tricky want het is niet zo dat de machine dan ook bij het gamen dan ook zou moeten uitvallen. Hangt er maar vanaf hoe de stroomvraag ligt in het gehele systeem, nietwaar? En tijdens de boot worden alle apparaten aangesproken. Maar dat terzijde.

Kun je aub aangeven wat je zelf middels testen al hebt uitgesloten? Het is een beetje met hagel schieten zo. Als ICT-er moet je dat wel weten O-)

Geheugen getest?
Harde schijf ge-chkdsk-t?
Grafische kaart op aparte 12v lijn (gedeelde lijn met HDD levert vaak probs op)?

Je kunt Asus PC Probe installeren en via de log optie het voltage verloop op 12v 5v en 3.3v monitoren. Amps kun je alleen meten met een multometer.

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Biggyboy schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 17:51:
... Skilla kan je mij misschien vertellen waar die key precies staat in me register?
Dan kan ik misschien wel in veilige modus opstarten en de key's vergelijken.
Het gaat om je hive HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet
Je Windows heeft meerdere hardware hives, meestal ControlSet001 t/m ControlSet003,
welke gebruikt (lees: actief is, de CurrentControlSet is een soort alias naar ControlSet00x) kun je
vinden onder HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Select. In die node staat tevens welke hive als laatste 'failed' was. Meestal is je 'current' 1 of 2. Door de inhoud van Controlset00x (current) met de inhoud van ControlSet00y (failed) te vergelijken, kun je mogelijk de oorzaak distilleren. Makkelijk is echter anders ...

Een koel tooltje om je system-hive te cleanen van achterstallige hardware is VxScrub
De optie 'forcepurge' werkt het beste. Het heeft in mijn ervaring (met virtualisatie projecten) nog nooit tot een crash geleid, maar je weet het nooit zeker, dus maak wel eerst een backup ! In sommige gevallen ging de System-hive van 6 naar 1.5 MB na het 'cleanen'. Durf niet te zeggen of het ook daadwerkelijk zal helpen, maar het zou een aantal hw/driver conflicten kunnen voorkomen.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Pagina: 1