Toon posts:

Vreemd probleem met CRT monitor - lijnen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Dit probleem duurt nu toch al een dik jaar, en ik heb al ongeveer alles gebprobeerd om het op te lossen, zonder succes.

Ik weet simpelweg niet hoe het ontstaan is...

Het probleem is het volgende:

De bovenste 10-tal lijnen van m'n scherm worden afgeknipt, en dan uitgerokken naar onder gespiegeld.
Dit is enorm irritant aangezien je titelbalk vane en venster niet meer ziet.
De kleuren van de lijnen variëren naargelang wat normaal gezien bovenaan het scherm zou staan. Onder linux los ik dit op door een zwart balkje van een 10-tal pixels bovenaan het scherm te zetten, waardoor de lijnen niet meer zichtbaar zijn.
In windows, waar ik voornamelijk op werk, kan ik dit niet.

deze foto is van de linkerbovenhoek van m'n scherm.

Afbeeldingslocatie: http://tdn9.be/photo/misc/monitor.jpg

de wittere stukjes in de lijnen zijn de pixels van de muisaanwijzer, die ik bovenaan het scherm hield.

Het aantal lijnen varieert naargelang ik een hogere/lagere refreshrate en resolutie gebruik. Hoe hoger deze laatste zijn, hoe meer lijnen.

Het probleem was eerst te zien een 2-tal jaar geleden, maar verdween toen voor een paar maanden door nieuwe drivers voor m'n videokaart te installeren.
Daarna kwam het echter zomaar terug, en werkte dezelfde oplossing niet meer.

Dan maar een nieuwe grafische kaart aangeschaft, geen succes. De lijnen zijn zelfs te zien als het "no signal" venster er op komt als de monitor losgekoppeld is.

Het gaat om een Dell M991 19'' CRT monitor.

Ik ben ten einde raad, heeft iemand hier een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen, of tenminste hoe het komt?

Alvast bedankt,
TDN

edit: Misschien ook nog belangrijk: als de monitor een nachtje uitgestaan heeft, is er de eerste minuut niks te zien en is het beeld perfect. Na een tijdje komen de lijnen er plots op en gaan ze af en toe terug weg. na 5 minuten blijven ze er permanent op.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2007 15:28 ]

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-01 15:26

Plekuz

available in strong mint

sry nvm

[ Voor 98% gewijzigd door Plekuz op 30-01-2007 15:43 ]

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
Ik heb hetzelfde meegemaakt bij mijn eerste 14" VGA-scherm. Daar kon ik het beeld met een draaiknop verplaatsen van boven naar beneden, als ik het beeld dan verder naar boven draaide dan eigenlijk kon kreeg ik precies hetzelfde.

Als jij nou eens je beeld kleiner maakt? Zodat je dus aan alle kanten zwarte balken hebt, is het dan weg?

Verwijderd

Topicstarter
wel, ik kan het beeld verkleinen, maar dan schuiven de lijnen gewoon mee...

edit: nuja, als ik het beeld tot op ± 7 cm van de bovenkant naar beneden schuif is er maar 1 lijn meer te zien in de bovenste pixel. Maar dit is geen echt oplossing, aangezien 7cm van m'n scherm dan verloren zou gaan.

Ook het feit dat het eventjes weg is als de monitor uitgestana heeft vind ik zo raar...het moet dan toch te maken zijn?

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2007 16:51 ]

Verwijderd

Probeer eens een andere videokaart

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 16:46:
zoals in de bovenste post vermeld, dacht ik ook eerst in die richting. Maar ik heb de videokaart vervangen, en geen succes.

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-06 16:33
Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 15:26:
Dan maar een nieuwe grafische kaart aangeschaft, geen succes. De lijnen zijn zelfs te zien als het "no signal" venster er op komt als de monitor losgekoppeld is.
Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 16:46:
8)7

Het lijkt erop dat het electronenkanon van je CRT niet goed staat afgesteld (te hoog o.i.d., waardoor het bovenste stukje van je beeld wordt gereflecteerd).
Heb je de instelmogelijkheden van de monitor zelf al geprobeerd (beeld naar beneden verschuiven of beeld verkleinen)?
Anders met een softwaretool? De mogelijkheid om het beeld te verplaatsen zit i.i.g. standaard in de Ati Catalysts.

Verwijderd

Topicstarter
Daaaaf schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 16:53:
[...]

[...]

8)7

Het lijkt erop dat het electronenkanon van je CRT niet goed staat afgesteld (te hoog o.i.d., waardoor het bovenste stukje van je beeld wordt gereflecteerd).
Heb je de instelmogelijkheden van de monitor zelf al geprobeerd (beeld naar beneden verschuiven of beeld verkleinen)?
Anders met een softwaretool? De mogelijkheid om het beeld te verplaatsen zit i.i.g. standaard in de Ati Catalysts.
Wel, ik heb toevallig een ATi kaart, dus ik heb het met beide al geprobeerd.

Probleem is, dat met de mogelijkheden van de monitor zelf, ik pas de lijnen kwijtraak na 7cm naar beneden te schuiven
En als ik het softwarematig doe, dan is dat iets beter, maar wordt het niet automatisch toegepast bij de 3 gebruikers op mn pc, en is het bovendien slechter na een reboot.

Het is alsof het scherm "denkt" dat het verkeerd staat ingesteld, en dat het de lijnen te vroeg terugkaatst.

Bedankt voor alle hulp tot nu toe...helaas nog geen succes...:(

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
dan zou het dus aan de monitor moeten liggen.
Ken je iemand die op dezelfde resolutie als jij draait? Misschien dan op een andere machine de monitor testen.

Verwijderd

Topicstarter
wel ik ga dit weekend en volgende week aan het nieuw systeem van mn broer werken, dan kan ik hem daar eens op proberen, maar het zou me verbazen dat dat beter zou zijn...

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:47

Cheezus

Luiaard

Daaaaf schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 16:53:

Dit is dus het probleem, als het niet op de monitor te regelen is zou je nog kunnen proberen het IN de monitor te regelen. Vaak zitten er intern ook nog wel een aantal potmetertjes om het beeld aan te passen.

Je moet dan terwijl de monitor aan staat aan de potmetertjes draaien dus als je niet weet waar je mee bezig bent raad ik dit wel af (hoogspanning, levensgevaar enzo :P) en kun je beter naar een andere monitor op zoek gaan.

Verwijderd

Topicstarter
euhm, dat zou ik dus liever niet doen :p

'k Denk dat het neit veel goeds zou uithalen omd e monitor open te schroeven.

Bovendien is het probleem vlak nadat het scherm opstart niet aanwezig, dus moet het toch op 1 of andere manier mogelijk zijn dat zo te houden?

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:47

Cheezus

Luiaard

Misschien een componentje dat nog aan het opwarmen is, of een spanning die zich nog aan het stabiliseren is tijdens het opstarten (net aanzetten). Zonder de monitor open te halen is hier weinig aan te doen lijkt mij :)

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Kapoetsch ;)
Wellecht heb je minder problemen op andere resoluties/refreshrates en kan je zo de aanschaf van een nieuwe monitor uitstellen :)

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 08:25

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Zet je beeld "minimaal" dus alles zo klein/smal mogelijk. En kijk of de strepen dan weg zijn.

Ik heb dit al eens eerder opgelost, maar dat is al zeker 7 jaar geleden :)

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

lijkt op je flyback, maar de afstand is wel vrij kort

de straal moet terug van beneden naar boven.
In die tijd word de straal onderdrukt. in jou geval niet lang genoeg

probeer je beeld eens platter te maken/omhoog te zetten.
dan is het probleem niet over, maar waarschijnlijk wel onzichtbaar

[ Voor 9% gewijzigd door Fish op 31-01-2007 21:18 ]

Iperf

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:53

DexterDee

Moderator General Chat

I doubt, therefore I might be

Je kunt proberen om de monitor open te draaien en op de printplaat bij de beeldkanon op zoek te gaan naar potmeters die je met de schroevendraaier beide kanten kunt opdraaien. Als je geluk hebt kun je het beeld iets naar beneden krijgen. Ik heb zo wel eens bij een TV het beeld kunnen herstellen. Pas op met draaien, want je kunt het beeld ook snel verkloten. Zo zijn er vaak ook potmeters die de R, G en B waarden bedienen en krijg dan nog maar eens de kleuren goed als je flink hebt liggen draaien :P

Natuurlijk kan het ook zo zijn dat jouw monitor geen potmeters heeft, maar het is het proberen waard :)

[disclaimer]
op eigen risico, openen van een monitor kan gevaarlijk zijn ivm hoge spanning!!!
[/disclaimer]

/EDIT: Wat primusz zei dus 8)7

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

eerst even met een marker de originela standd markeren op die potmeters

Iperf

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-07 17:04
primusz schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 20:51:
Misschien een componentje dat nog aan het opwarmen is, of een spanning die zich nog aan het stabiliseren is tijdens het opstarten (net aanzetten). Zonder de monitor open te halen is hier weinig aan te doen lijkt mij :)
Inderdaad, misschien is het wel gewoon een stofophoping :). Openmaken en voorzichtig stofzuigen, als je maar geen componenten aanraakt is er niks aan de hand (het mondstuk van de stofzuiger is isolerend gok ik, of je hebt een gekke stofzuiger :P). Allicht eens het proberen waard.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
stefan001 schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 21:39:
[...]

Inderdaad, misschien is het wel gewoon een stofophoping :). Openmaken en voorzichtig stofzuigen, als je maar geen componenten aanraakt is er niks aan de hand (het mondstuk van de stofzuiger is isolerend gok ik, of je hebt een gekke stofzuiger :P). Allicht eens het proberen waard.
Je hebt heus wel stofzuigers met metalen buizen en hulpstukken ;)
Daarnaats is stofzuigen van electronica meestal niet zo'n goed idee...

[ Voor 7% gewijzigd door the_stickie op 31-01-2007 22:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
euhm, als ik 'm openmaak zal het dan toch wel met de power plug uit zijn...:p

Maar bedankt voor de tips!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 08:25

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

met openmaken wel, maar met het afstellen/bijstellen prutsen moet je toch echt de stekker erin hebben, en hij moet aangesloten zijn op je pc.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Verwijderd

Ik denk dat je scherm gewoon op is, het is een model van begin 2000. Gemiddeld ging een Iiyama destijd ook ongeveer 6-7 jaar mee en kon je ze daarna bij het vuil zetten.

Ik weet niet oud dit scherm is maar Iiyama was destijds toch wel de beste met CRT schermen voor een lange periode.

Dat je het wil fixen of proberen op te lossen begrijp ik, maar als het al zo een oud toestel is lijkt me dat de fosforlaag ook al aardig op is en begrijp dan weer niet dat je nog tegen zo een slechte kwaliteit wil aankijken. Per slot van rekening, de scherpte gaat dan ook automatisch achteruit en je verpest zo alleen maar je ogen, mits je straks ook je oogjes wil gaan tweaken :P

Doe jezelf een plezier en knal het ding lekker weg en schaf een leuke TFT aan, CRT is old school en eerlijk gezegd niet meer van deze tijd, behalve het cult gehalte :)

Verwijderd

Topicstarter
Mja, het is de bedoeling dat ik voor deze pc een TFT aanschaf, maar ik zou het oude Dell scherm graag nog gebruiken op een oude pentium III die ik nog staan heb.

Beeldkwaliteit valt nog goed mee hoor, als de refreshrate hoog genoeg is, maar het scherm is idd al 7 jaar oud.
Pagina: 1