Verschil in kwaliteit optische audiokabels

Pagina: 1
Acties:
  • 1.353 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 189049

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een optische kabel tussen mijn versterker en mijn xbox360 (jaar of 6 geleden gekocht voor iets van 70 euro), maar omdat ik eigenlijk de afstand tussen mijn xbox en versterker wil vergroten (naar 3-5 meter) ben ik op zoek gegaan naar een langere optische kabel. Bij de MM en BCC hebben ze alleen maar van 1m dus ben ik op internet gaan zoeken.

Nu zie ik sommige kabels zoals deze staan voor 14 euro (5 meter), maar op dezelfde site ook deze die 170 euro is voor 5 meter. Waar zit 'em het verschil, is dat te horen voor 'gewone mensen' ;) en waar zou ik bij mijn zoektocht voor een optische audiokabel naar moeten kijken?

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-07 18:35
Verschil licht in de lagen glas.
Als je veel verschilende lagen hebt in je kabel is deze minder snel breekbaar.

Mischien zit ik er naast maar zo heb ik het me een tijdje geleden laten vertellen

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:54

lier

MikroTik nerd

Aangezien je van je XBox (niet denigrerend bedoeld !) geen echt audiofiel geluid mag verwachten, is naar mijn mening de goedkoopste optie voldoende toereikend.

Ik denk dat in een één-op-één vergelijking (blinde test) je wel verschil kan horen, maar voor deze doeleinden rechtvaardigt dat het prijsverschil niet.

Waar in letterlijke zin het verschil in zit is het materiaal (zoals hierboven ook al genoemd).

[ Voor 13% gewijzigd door lier op 30-01-2007 13:50 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 155508

digitaal zijn eentjes en nullen, en worden niet beinvloed door kabels. Jitter en dergelijke bij de apparatuur zelf heeft wel invloed. Een duurdere kabel is per definitie vaak beter van bouw qualiteit en afscherming.

Als er een 1 of 0 mist in het digitale geluid klinkt dat vreselijk (ruis,vervorming, dropouts) Dus een kabel beinvloed het geluid niet (digitaal) Analoog natuurlijk wel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Neem alsjeblieft de goedkope. Dure kabels voor digitaal is (tot een bepaald minimum) geldverspilling. Ik koop toch ook geen UTP van 170 euro per meter? En daar pomp ik 1gbps aan data overheen. Over TosLINK gaat maximaal een mbit of 3. En dan overdrijf ik nog.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriveSand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-11-2024

DriveSand

Transform and roll out!

Het verschil zit 'm alleen in de prijs. "Normale mensen" horen het verschil niet, en "speciale mensen" horen het verschil ook niet (als er al verschil is), op welk apparaat dan ook. Een digitale kabel moet een 0 of een 1 wel of niet doorgeven, en dat kan een goedkoop kabeltje net zo goed als een duur kabeltje. De enige reden om een iets duurdere te nemen is een beetje extra stevigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:45

voodooless

Sound is no voodoo!

To_Tall schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 13:48:
Verschil licht in de lagen glas.
Er komt in dergelijke kabels geen glas aan te pas. Het is gewoon een kunststof geleider.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik koop ook gewoon de goedkoopste kabeltjes en heb er nog geen problemen mee gehad. CDRwinkel.com verkoopt optische kabeltjes van 5 meter voor €4,90. Mogelijk kan je ze ergens anders nog goedkoper vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Anoniem: 155508 schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 13:52:
digitaal zijn eentjes en nullen, en worden niet beinvloed door kabels. Jitter en dergelijke bij de apparatuur zelf heeft wel invloed. Een duurdere kabel is per definitie vaak beter van bouw qualiteit en afscherming.

Als er een 1 of 0 mist in het digitale geluid klinkt dat vreselijk (ruis,vervorming, dropouts) Dus een kabel beinvloed het geluid niet (digitaal) Analoog natuurlijk wel....
Een duurdere kabel heeft wel degelijk nut, echter alleen op lange afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 15:06:
[...]

Een duurdere kabel heeft wel degelijk nut, echter alleen op lange afstanden.
langere afstanden als in >1000m ja. Dan begint de zuiverheid van het glasfiber te tellen. Nutteloos bij korte afstanden.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-07 08:35
Als je gevoelig bent voor de psychologie achter de duurdere aanschaf, kun je wellicht meer plezier beleven aan die dure kabel. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:30
Kijk eens bij elektronica-online.nl -> waarschijnlijk is allekabels.nl een reseller ervan want product-ids zijn hetzelfde :P
Zoek op die site naar N.HQss4623 en je krijgt allemaal goede optische kabels voor je. (10meter kost daar 20euro )

Verder hebben ze er ook goedkopere kwaliteit. Ben zelf erg tevreden over de zaak en heb vanavond er een 2e bestelling geplaatst.
Okay klinkt een beetje als spam mijn reply maar hoe kun je anders een webshop aanbevelen :P

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

_DH schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 15:10:
[...]

langere afstanden als in >1000m ja. Dan begint de zuiverheid van het glasfiber te tellen. Nutteloos bij korte afstanden.
Moet eerlijk bekennen dat ik niet zoveel af weet van optische kabels, maar weet wel dat het bij niet-optische digitale kabels al snel een rol gaat spelen. Bij HDMI en DVI is het na 10 meter al bingo. Neem aan dat het voor geluid niet veel anders zal zijn, bits blijven bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 22:37:
[...]

Moet eerlijk bekennen dat ik niet zoveel af weet van optische kabels, maar weet wel dat het bij niet-optische digitale kabels al snel een rol gaat spelen. Bij HDMI en DVI is het na 10 meter al bingo. Neem aan dat het voor geluid niet veel anders zal zijn, bits blijven bits.
Klopt, maar hetzelfde als wat ik eerst zei geldt: over DVI (en dus HDMI) gaat veel meer informatie per seconde dan over een digitaal audiokabeltje. Ik weet niet precies hoeveel, maar kom maar terug als 't meer dan 100mbit is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Bits blijven bits; dat is waar. Maar het verschil tussen een elektrische en een optische kabel is wél gigantisch ;)

Gewoon de goedkoopste kabel zal prima voldoen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Dat heeft meer te maken met de bandbreedte die bepaalde signalen nodig hebben. :)

Ik moet sneller op Alt-S drukken; dit was een reactie op Koeitje. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Kaj. op 30-01-2007 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Kaj. schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 22:45:
Dat heeft meer te maken met de bandbreedte die bepaalde signalen nodig hebben. :)

Ik moet sneller op Alt-S drukken; dit was een reactie op Koeitje. ;)
Nee hoor, dat heeft te maken met misimplementatie van de schakeling achter de SPDIF receiver ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesheid
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-06 13:53
Om even in te haken. Ik heb ooit geleerd met natuurkunde dat licht bij een bepaalde invalshoek een brekingsindex heeft waardoor het mogelijk is dat het naar buiten afbreekt. Dus hoe langer de kabel, des te meer bochten er in zitten des te minder het signaal aan het einde is. Maar dat is theorie. Of je dit in de praktijk ook merkt, ik weet het niet. Maar er zal vast wel een tussenweg zijn toch? 15 euro of 170 vind ik nogal een verschil. Wanneer ik tussen die twee zou moeten kiezen zou ik lekker die goedkopere kopen. Al ben ik meestal wel te porren voor de wat duurdere kabels. Degelijkheid levensduur etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

keesheid schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 22:52:
Om even in te haken. Ik heb ooit geleerd met natuurkunde dat licht bij een bepaalde invalshoek een brekingsindex heeft waardoor het mogelijk is dat het naar buiten afbreekt. Dus hoe langer de kabel, des te meer bochten er in zitten des te minder het signaal aan het einde is. Maar dat is theorie. Of je dit in de praktijk ook merkt, ik weet het niet. Maar er zal vast wel een tussenweg zijn toch? 15 euro of 170 vind ik nogal een verschil. Wanneer ik tussen die twee zou moeten kiezen zou ik lekker die goedkopere kopen. Al ben ik meestal wel te porren voor de wat duurdere kabels. Degelijkheid levensduur etc.
Zolang er nog genoeg licht is om een 1 van een 0 te onderscheiden maakt het allemaal niet zoveel uit. Ik weet niet of TOSlink kabels gebruik maken van een led of van een laser, maar in networking is het in ieder geval zo dat je voor single mode duurdere kabels nodig hebt omdat als de laser 'uitbreekt' je het signaal kwijt bent, terwijl dat bij multimode (led) veel minder impact heeft. Een nadeel van multi mode is dan wel weer dat uitbreken altijd plaats vind en dat daarom de maximaal te overbruggen afstand korter is.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

TOSlink gebruikt een led en een hele dikke (relatief) kunststof kabel. Die is rustig 1.2mm ofzo dik, vergelijken met de 62.5um core van een multimode glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

SPDIF gebruikt gewoon LEDS. Het stelt basicly niet veel voor. Is niet meer dan een remote lichtsluis :)

Pagina: 1