Toon posts:

HP nx7400 of toch een duurdere Lenovo R60/Z61M

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben aan het kijken naar een nieuwe laptop omdat m'n vriendin begint te klagen dat ik te vaak boven zit 8)

De laptop wordt vooral gebruikt voor het ontwikkelen van applicaties (oa in Visual Studio). Het moet een stevig apparaat zijn en tegen een stootje en transport kunnen. Budget is niet echt een punt, moet gewoon een goede prijs/kwaliteit verhouding zijn.

Het is absoluut geen game laptop dus er hoeft geen vette grafische kaart in.

Minimale eisen:
  • Intel 5500 Core 2 Duo
  • 1GB geheugen
  • 1280x800 resolutie
  • 60 Gb disk
  • 15 inch
  • Wireless lan
  • Vista software upgrade voucher
  • UK Windows XP Pro
Toch wel heel handig:
  • TV-out
  • Trackpoint
Leuk maar niet nodig:
  • Bluetooth
  • Fingerprint reader
Momenteel hebben ze bij SallandAutomatisering de HP nx7400 (Intel 5500, 80 Gb, 512 Mb) voor 733 euro incl. btw te koop staan * link * maar daar kan ik zo een gigabyte bijprikken en dan heb ik een hele aardige machine voor rond de 800 euro. Het enige nadeel is echter dat er geen TV-out en trackpoint (dat clitje tussen de g,h en b toetsen) op de laptop zitten. Verder moet ik nog even kijken hoe HP omgaat met Vista upgrades.

Nu heb ik al veel lovende verhalen gelezen over die IBM/Lenovo Thinkpads en zit er een beetje met een schuin oog naar te kijken.

Deze apparaten schijnen erg stevig te zijn en vooral het toetsenbord moet goed zijn. Verder zit er ook een trackpoint op.

Nadeel is uiteraard, de prijs.

De Z61M UK kost 1078 euro. Hier zit alles op en aan wat ik eigenlijk nodig heb, enige nadeel is dat de geheugenslots direct vol zitten met 2x512 Mb. Verder is hij wat lomper dan een R60 en schijnt iets minder stevig te zijn.

De R60 UK kost 1338 euro maar dan ben ik eigenlijk helemaal klaar (zelfs een snellere CPU, grotere harde schijf en een hogere resolutie 1400x1050 dan de twee bovenstaande laptops).

Ik laat me soms gek maken door specs (en gadgets zoals die coole fingerprint reader die op de Lenovo's zit ;) ) dus ik ben wel benieuwd of men hier nog wat kan helpen met kiezen.

Zit er trouwens nog veel verschil tussen de casings van de R60 en de Z61M? Ik moet deze nog een keer 'in het echt' ergens gaan bekijken.

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:03
Het probleem komt me bekend voor. Ikzelf zit met een soortgelijke vraag. Op de zoektocht naar een business laptop, ben ik al snel bij HP en IBM/Lenovo uitgekomen.

Momenteel ben ik in het bezit van een IBM Thinkpad T22. Natuurlijk is het zo als je eens een Lenovo bent gewend, dat je het topje van de zalm al geproefd hebt. M.a.w. al het andere zou in theorie alleen tegen kunnen vallen.

De eisen die ikzelf aan een laptop stel zijn:
- Core 2 Duo. (5500, 5600 of 7200)
- Wlan (is tegenwoordig altijd ingebouwd)
- Liefst met grafische kaart, maar meestal ben je gelimiteerd tot onboard graphics
- Maximaal 15,4 inch, maar de voorkeur gaat naar 14,1 inch.
- Breedbeeld verplicht.
- Dockingstation verplicht.

Natuurlijk die laatste eis, beperkt het aantal opties.
Zo zijn de notebooks die ik heb gevonden de volgende:
- HP NC 4400 12,1 inch 1550,- euro
- HP NC 6400 14,1 inch 1350,- euro
- HP NX 7400 15,4 inch 750,- euro

- IBM Z61t 14,1inch Niet in Nederland te bestellen
- IBM Z61m 15,4 inch 1050,- euro

De voorkeur gaat van mijn kant uit naar de Z61t, maar deze is helaas niet verkrijgbaar in Nederland.
Een tweede optie is de Z61m, maar deze is vrij fors met 15,4 inch.

Anderzijds is er HP met de NC 6400. Deze heeft een mooi formaat van 14,1 inch.

Echter om terug te komen naar jou Douwe. Ik kan niet voor jou kiezen. Vind voor mezelf kiezen al meer als moeilijk genoeg. Kan wel vermelden dat de R60 geen breedbeeld maar een 4:3 beeldscherm heeft.

Dus dan zouden de andere 2 opties overblijven. Van mijn eigen ervaring gaat de voorkeur uit naar de Lenovo Z61t, maar doordat deze niet verkrijgbaar is ben je al gebonden aan de Z61m of R60 / T60 is ook een mogelijkheid. Natuurlijk is er daarnaast nog de HP notebooks.

Maar wat voor jezelf de beste keuze is, moet je toch zelf uitzoeken/uitvogelen
-

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees vaak dat de behuizing van een Lenovo Z61m minder is dan van een Lenovo R60. Ben wel benieuwd hoe deze zich Z61m dan weer verhoudt tot een HP nx7400.

Weet iemand toevallig een leverancier in de buurt van Zwolle / Arnhem / Wageningen met een grote showroom waar ik wat HP / Lenovo modellen kan bekijken?

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-01 21:49
Als ik zo naar je keuzes kijk zijn er nog wel een aantal punten die je moet bedenken.

De nx7400 is meer een budget zakelijke laptop met weinig features maar veel waar voor je geld. Qua degelijkheid zijn ze wel te vergelijken met een R60/Z61m maar gebruikte materiaal zegt natuurlijk niet alles. Thinkpads hebben ook een stevig binnenwerk dat alle interne componenten beschermt, de Rollcage. Dat maakt ze nog steviger. Verder valt de laptop op het nippertje in de thin-and-light catergorie en is dus relatief licht en mobiel.

De Z61m is meer een desktop replacement. Niet heel zwaar maar wel de zwaarste in de Thinkpad lijn. Als je dus wat regelmatiger je laptop meeneemt lijkt een R60 me de betere keuze. Anders zou je ook nog naar de T60 serie kunnen kijken. Deze zijn nog steviger en lichter door het gebruikte materiaal. Persoonlijk ben ik een fan van de 14 inch modellen. Lekker klein en licht maar nog groot genoeg om lang mee te werken.