Toon posts:

Landelijke dekking met Wifi: wanneer?

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt nu alleen de z.g.n. Wifi Hotspots maar dat is plek gebonden. Gaat er ooit een landelijk dekkend en stadsdekkend Wifi netwerk komen? Zodat je gewoon ongestoord naar internetradio kan luisteren via wifi waar je rijd of loopt?
Ik vraag dit aangezien ik een liefhebber ben van internetradio (streaming dus) maar dat is niet leuk als je daar alleen in huis bij een draadloos netwerk naar kunt luisteren maar ook onderweg, op de fiets, trein en auto. Daarom zou zo'n landelijk dekkend/stadsdekkend wifi netwerk een uitkomst zijn natuurlijk. En hoe zou dit dan geregeld moeten worden? Gewoon een abonnement via een provider waarmee je onbeperkt gebruik kunt maken van wifi net als je nu bij je normale thuis internetabonnement hebt? Dit lijkt me het meest handige namelijk. Of dat providers met abonnementen komen die dit als extra of in combi met je huidige abonnement kunnen aanbieden. Soort van standaard/wifi abonnement voor een vast bedrag per maand.
Ik ben benieuwd naar de antwoorden hierop.

Kijk ook hier eens, deze internetwalkman werkt via Wifi. Het zou toch geweldig zijn om hier mee rond te lopen: http://www.torianwireless.com/products/infusion.shtml

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2007 12:24 ]

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik geloof dat ze hier in Parijs mee bezig waren, of dat dat al is afgerond geen idee...
:) volgens mij had elke inwoner uit Parijs zelfs gratis toegang, dat zie ik hier nog niet echt gebeuren :)

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Verwijderd

Topicstarter
Gratis zou mooi zijn, maar een utopie denk ik inderdaad.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
http://www.wirelessleiden.nl/

Maar ik denk niet dat het ooit op grote schaal zal worden ingevoerd.

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 25-11 10:32

Stoffel

Engineering the impossible

Niet in de vorm van wifi, maar er wordt wel steeds meer bandbreedte gerealiseerd in mobiele netwerken. Met UMTS kun je heel aardig streaming audio luisteren bijvoorbeeld.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:47

Standeman

Prutser 1e klasse

Waarom wifi? Lijkt me erg onhandig wat betreft bereik! Dan moet je heel veel nieuwe masten gaan neerzetten en het bereik van de standaard laptop is ook minimaal.
Wat dat betreft lijkt gprs umts een betere toekomst beschoren als dekkend netwerk voor internet, alleen is het nog relatief duur en langzaam. Het netwerk bestaat al en is gebaseerd op redelijk bekende techniek waar de telco's ervaring mee hebben. Dat laatste is weer een pluspunt.

[ Voor 13% gewijzigd door Standeman op 30-01-2007 12:40 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Met 802.11G heb je per AccessPoint een dekking met een straal van (op z'n hoogst 25 meter). Zodoende moet je per 3 huizen een access point hebben. Dit is kostentechnisch gezien gewoon niet interessant, zelfs niet als iedereen een AccessPoint in huis neemt en deze openstelt.

Wireless Leiden is een leuk initiatief, maar het gaat niet werken op deze manier. Ik heb in al die jaren dat ik in Leiden zit niet één bruikbaar access point gevonden. Ik heb eens gescand op netwerken, er waren misschien 5 AP's van Wireless Leiden die víndbaar waren, maar gewoon niet sterk genoeg om mee te verbinden.

We moeten gewoon wachten op AccessPoints met een grotere reikwijdte, zoals WiMax.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
CodeCaster schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 12:37:

We moeten gewoon wachten op AccessPoints met een grotere reikwijdte, zoals WiMax.
dan moet je apparaat ook die afstand kunnen overbruggen en dat gaat nu bij lange na niet.
De routers/Accespoints kunnen nu over het algemeen verder dan de apparaten.

Verwijderd

Topicstarter
Iblies schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 12:33:
http://www.wirelessleiden.nl/

Maar ik denk niet dat het ooit op grote schaal zal worden ingevoerd.
Tja, Leiden, maar daar woon ik niet he...

Verwijderd

Topicstarter
CodeCaster schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 12:37:
Met 802.11G heb je per AccessPoint een dekking met een straal van (op z'n hoogst 25 meter). Zodoende moet je per 3 huizen een access point hebben. Dit is kostentechnisch gezien gewoon niet interessant, zelfs niet als iedereen een AccessPoint in huis neemt en deze openstelt.

Wireless Leiden is een leuk initiatief, maar het gaat niet werken op deze manier. Ik heb in al die jaren dat ik in Leiden zit niet één bruikbaar access point gevonden. Ik heb eens gescand op netwerken, er waren misschien 5 AP's van Wireless Leiden die víndbaar waren, maar gewoon niet sterk genoeg om mee te verbinden.

Dat zou mooier zijn maar dan nog, je moet dan steeds weer overschakelen op een ander accespoint of daar moet ook weer iets op gevonden worden of zijn?

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-11 21:29

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Met Wimax zal er ook wel zoiets als wds komen waarbij je overschakelt op andere zender...

Maar de grote telecomboeren zullen het niet leveren, het is concurrentie met hun dure 3G netwerken..

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

en het platteland/snelwegen? Dat is toch helemaal niet rendabel....

Neem dan satteliet internet, schotel op je hoofd... :9 :9 :9

Hoi!

Verwijderd

Topicstarter
Wat is 3G?

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:37

Garyu

WW

Streaming radio heb je toch al lang beschikbaar via UMTS? Streaming video is ook al geen probleem meer hier.. dus lijkt me een beetje een non-issue om dit via landelijke WIFI-dekking met een enorm beperkte reikwijdte te moeten gaan doen. Daarnaast vreet dat hele 802.11 nog batterijen ook.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:37

Garyu

WW

Dat is de 3de generatie mobiele netwerken, UMTS.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Verwijderd

Topicstarter
Aha natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
UMTS ben ik ook wel in geinteresseerd, ben me aan het orienteren op een toestel+abonnement. Jammergenoeg heeft T Mobile nog steeds het meest geschikste en voordeligste abonnement, flatfee. Jammer dat er nog weinig keuze daarin is.

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-12 10:41

Eijkb

Zo.

Mbt 3G netwerken, als je een oud T-Mobile Web 'n Walk abbonnement hebt, heb je nog een bandbreedte van 1,8Mbit. Tegenwoordige (nieuwe abbo's) worden afgeknepen tot 64kilobit/s. De techniek is er dus al wel, de bandbreedte wordt nog niet vrijgegeven. Met 1,8Mbit kan je zelfs via bv. je telefoon of PDA streaming video bekijken.

"Mobiel internet" (lees 3G en hoger) zal dus eerder grootschalig bereikbaar worden dan "draadloos internet" (lees Wifi).

.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zit dat met de dekking van UMTS in Hilversum, waar ik dan woon b.v.? En is dat per provider verschillend die dekking?
En hoe zit het als je dus in mijn geval, steeds onderweg bent. Merk je als je van de ene op de andere UMTS antenne schakelt met luisteren?

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-12 19:04

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

3G Dekking kun je meestal wel op de site van de providers vinden. Tegenwoordig zijn er steeds meer providers die HSDPA (UMTS v2, zeg maar) aanbieden. De bovengenoemde 1,8Mbit is de theoretische maximum downloadsnelheid van HSDPA. Max van UMTS is 384kbit.

De handover (het schakelen van de ene naar de andere mast) van UMTS werkt hetzelfde als met het GSM-gedeelte van het netwerk. Daar merk je normaal gesproken helemaal niets van.

[ Voor 26% gewijzigd door FooLsKi op 30-01-2007 13:39 ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• sweikese
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-04-2019
FM ?

of heb je persé DIE ene zender die je wil luisteren... wat een moeite en kosten voor zoiets tamelijk onnozels

maar dat zijn mijn 2 centen :+

Verwijderd

Ik denk dat er nooit landelijke WiFi dekking zal komen.
Het lijkt mij eerder logisch dat er landelijke 3G of straks zelfs 4G dekking komt.

In Japan (of China?) is er nu zelfs een techniek die 100 tot 1000 Mbit draadloos kan doorgeven _/-\o_

• Lekkere Loempia
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-03 21:33
Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 13:05:
Ik denk dat er nooit landelijke WiFi dekking zal komen.
Het lijkt mij eerder logisch dat er landelijke 3G of straks zelfs 4G dekking komt.

In Japan (of China?) is er nu zelfs een techniek die 100 tot 1000 Mbit draadloos kan doorgeven _/-\o_
Sluit me hierbij aan. Met 3G zijn ze al een tijd bezig en telco's zoals T-Mobile zie ik het wel doen. Zelf hoef ik niet altijd en always connected te zijn. Ik heb gewoon een Wifi device en gebruik FON voor mijn roaming behoeften. Voor mijn doen werkt dat prima.
Pagina: 1