Toon posts:

Laptop voor een webdeveloper/student - max. € 1250,-

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een goede laptop voor mijn werk / studie.
Ik ontwerp / programmeer websites, wat betekent dat ik veel werk met:
  • Dreamweaver
  • Photoshop
  • af en toe Flash
Als student heb ik het nodig voor de Office Suite, internetten, etcetera.
Daar ik (straks) geen PC in mijn bezit heb, wil ik de laptop ook graag gebruiken voor:
  • Gamen (geen hardcore gamer, maar regelmatig een potje CS, NFS, hier en daar een LANparty). Ben geen graphics freak, maar met het oog op de toekomst wil ik graag nog een tijdje meekunnen!
  • DVD'tjes / XVIDjes kijken
  • DIVX -> DVD converten
Daarnaast is het voor mij belangrijk dat ik een betrouwbaar systeem heb! Ik kan het niet hebben als het beestje oververhit uitvalt, of dat ik 'em elke maand 2 weken kwijt ben aan reparatie.

Mijn budget: 1000 - 1250 euro.

Uiteraard heb ik zelf al even rondgekeken.

Acer heeft een goede prijs-kwantiteit verhouding, maar ik heb van verschillende mensen gehoord dat de betrouwbaarheid vaak te wensen over laat.
Verder heb ik van merken geen verstand, al weet ik dat Dell en HP over het algemeen hoog aangeschreven staan qua laptops (maar daar betaal je dan ook voor).
Hoe zit het met Toshiba? Is dit een betrouwbaar, goed merk? Ik heb namelijk het volgende systeem gevonden op NoRRoD [1] (alleen belangrijkste opties genoemd, zie [1]).
Satellite A100-409
  • Processor-kloksnelheid 1600 MHz
  • Processorfamilie Intel Core Duo
  • Processor Intel® Core™ Duo T2050
  • Processor systeembus 533 MHz
  • L2 cache 2 MB
  • Schijf opslagcapaciteit 160 GB
  • Harde schijf-interface Serial ATA
  • Rotatiesnelheid 4200 RPM
  • Intern geheugen 2048 MB
  • Geheugenslots 2
  • Intern geheugentype DDR2 RAM 533MHz
  • Maximum intern geheugen 4 GB
  • Geheugenlayout 2 x 1024 MB
  • Geheugen video-adapter 256 MB RAM
  • Grafische adapter nVidia Geforce 7600 Go
  • Beeldschermdiagonaal 15.4 "
  • Beeldscherm Trubrite TFT WXGA
  • Aspect ratio 16:10
  • Resolutie 1280 x 800 pixels
  • Soort optische drive DVD Super-Multi (+-DL)
  • Audiosysteem Intel High Definition
  • Audiosysteem fabrikant Harman Kardon, SRS TruSurround XT Stereo Sound
  • Ingebouwde camera Nee
  • Netwerkfuncties 10 / 100 Mbps
  • Draadloze technologie Intel Wireless LAN 802.11a/b/g
  • Besturingssysteem/software
  • Energie
  • Batterijtechnologie Lithium-Ion
  • Aantal cellen in de batterij 6
  • Batterij levensduur 2:08 h
  • Bluetooth Ja
  • USB 2.0 poort(en) 4
  • IEEE 1394/Firewire poort 1
  • Ethernet (RJ-45) poort 1
  • Aansluiting voor netstroomadapter Ja
  • TV aansluiting S-Video
  • Geïntegreerde kaartlezer Ja
  • Gewicht 2750 g
  • Hoogte 29.8 / 36.8 mm
  • Breedte 360 mm
  • Diepte 267 mm
  • Prijs € 1.166,-
Mijn twijfels:
  • 1.6ghz Dual Core, is dit snel genoeg? Of is het verstandiger om voor een Core 2 Duo te gaan? (ook prijstechnisch). Of juist AMD?
  • GeForce Go 7600 256mb. Hier heb ik al een aantal zaken over opgezocht [2], en mijn conclusie is dat deze kaart goed vergelijkbaar is met de ATI x1600. Is deze kaart geschikt voor mijn doeleinden?
  • De schermgrootte: 15.4". Uit ervaring weet ik dat webdevven veel fijner werkt in hogere resoluties. Maar 1280x800 lijkt me een prima resolutie (hoe is de leesbaarheid op zo'n resolutie @ 15.4" ?). Bovendien vind ik 17" eigenlijk te massaal, dus 15.4" lijkt mij wel prima.
  • Ik hoor soms mensen die zeggen "Prima laptop, maar BAGGER geluidskaart". Hoe zit het met deze?
  • Een gigabit netwerkadapter had ik toch wel érg leuk gevonden... Zeker met het oog op LANparties...
  • Tot slot de batterijduur. 2 uur en 8 minuten is niet erg veel is het wel? Wat is gemiddeld hierin? Ik ben eigenlijk nooit langer dan 2 uur op reis...
  • Tot slot-slot ( ;) ): Het gewicht! Bijna 3kg, is dat veel of juist weinig? Wat is gemiddeld?
Ik weet dat het érg veel vragen zijn om zo in één keer te beantwoorden, maar ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen!

Alvast heel erg bedankt, op/aanmerkingen zijn welkom!

Linkjes:
[1] http://www.norrod.nl/ws_a_index.asp?A_id=17039
[2] http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=74146

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2007 09:48 . Reden: Gewicht vraag vergeten! ]

Verwijderd

Ik geloof dat AMD wat snellere processor is, die T2050 kan geloof ik beter voor dat geld?

http://www.4launch.nl/sho...info.php?productid=025069
Misschien is dat ook wat? Volgens fabrikant zit er standaard een GeForce 7600 Go in (net als in de laptop die jij hebt genoemd; gewoon even 4launch mailen)

Prijs 979.00 + dan nog geheugen upgrade naar 2 gig wordt in totaal € 1.113

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2007 09:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
tnx 4 je reactie Dennis!

Hoe zit het met de betrouwbaarheid van MSI?
Op de site van 4Launch staat er een GF7300 op. Maar dit is natuurlijk uit te zoeken. Met die laptop heb ik wél gigabit, en een iets kleinere HDD (geen probleem).

Ik heb alleen niet zoveel verstand van de huidige AMD processoren. Turion 64 == dual core toch?

Verder ziet dit er inderdaad niet gek uit. Ik kijk zelf ook nog even verder op 4Launch.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:48
Die CPU is idd dualcore. Evensnel als de T2300 ongeveer, maar één groot voordeel: 64-bit ready!

• ETM
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-11-2024

ETM

E=TM²

/me een eigenaar van een a100-409 meldt zich
Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 09:33:

Mijn twijfels:
  • 1.6ghz Dual Core, is dit snel genoeg? Of is het verstandiger om voor een Core 2 Duo te gaan? (ook prijstechnisch). Of juist AMD? ben niet specifiek voor de proc gegaan. ben geen intel of amd fan. Heck, de desktop waar ik dit nu op typ heeft een 4600x2 proc.
  • GeForce Go 7600 256mb. Hier heb ik al een aantal zaken over opgezocht [2], en mijn conclusie is dat deze kaart goed vergelijkbaar is met de ATI x1600. Is deze kaart geschikt voor mijn doeleinden?geen ervaring met dreamweaver e.d. maar nfs most wanted draait hij verdomd fijn
  • De schermgrootte: 15.4". Uit ervaring weet ik dat webdevven veel fijner werkt in hogere resoluties. Maar 1280x800 lijkt me een prima resolutie (hoe is de leesbaarheid op zo'n resolutie @ 15.4" ?). Bovendien vind ik 17" eigenlijk te massaal, dus 15.4" lijkt mij wel prima. Ik heb geen problemen met lezen o.i.d.
  • Ik hoor soms mensen die zeggen "Prima laptop, maar BAGGER geluidskaart". Hoe zit het met deze? 't is een laptop...en ik vind er prima geluid in zitten, zeker met 't stukje software waardoor je een soort van true sound krijgt. En als je dvd kijkt kun je toch geen 5.1 dolby verwachten uit een laptop?? sluit 'm dan op je versterker aan. bij games (op lanparty's bijv.) speel je toch 9 van de 10 keer met een koptelefoon op. Nee, over het geluid klaag ik niet, zeker niet als ik 'm vergelijk met 't compaq laptopje van me vriendin.( Compaq Presario V6112)
  • Een gigabit netwerkadapter had ik toch wel érg leuk gevonden... Zeker met het oog op LANparties... ik heb er niet zo'n last van
  • Tot slot de batterijduur. 2 uur en 8 minuten is niet erg veel is het wel? Wat is gemiddeld hierin? Ik ben eigenlijk nooit langer dan 2 uur op reis... batt. is idd niet zo longlasting, komt denk ik ook door de wat energievragende vid kaart
  • Tot slot-slot ( ;) ): Het gewicht! Bijna 3kg, is dat veel of juist weinig? Wat is gemiddeld?kan niet echt zeggen dat ik 'm zwaar vind...maar ook dat is weer persoonsafhankelijk denk ik
Ik weet dat het érg veel vragen zijn om zo in één keer te beantwoorden, maar ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen!

Alvast heel erg bedankt, op/aanmerkingen zijn welkom!

Linkjes:
[1] http://www.norrod.nl/ws_a_index.asp?A_id=17039
[2] http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=74146
hoop dat je er wat aan hebt :)

G=6.67 x 10-8cm-3 gm-1 sec-2

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 21:17

MBV

Ik vind voor webdevven en ander programmeerwerk 1400x1050 echt ideaal werken. Enige nadeel is dat je hem niet al te ver weg moet zetten, wanneer je met los toetsenbord+muis werkt. Er passen dan bijna 2 putty-schermen (80 koloms) naast elkaar :Y) Ook voor andere dingen is die hoge resolutie fijn. Maar er zijn bijna geen laptops met een vergelijkbare resolutie meer te krijgen...

• jeroendevries
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03-2025
werk hier op een dell inspirion 9400 @ 1920@1200 en wil niks anders meer. Heerlijk devven op ene groot breedbeeld scherm. :9

Sex is like hacking. You get in, you get out, and you hope you didn't leave something behind that can be traced

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Is de Asus A6-serie niks voor je? Tientallen modellen tussen de 1000 en 1200 euro, prima prijs-kwaliteitverhouding en uitstekende garantie e.d.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• GENETX
Die gaan er allemaal uit ivm Vista, dan moet je bij de F3 serie kijken. Anders was de A6T uit mn sig voor 1000 euro een geweldige keuze geweest.

• MBV

MBV

Wat doet die Sattellite trouwens kort met z'n accu: zelfs dat baggerding van de TU/e haalt op een volle accu op Windows XP nog steeds 2,5-3 uur, en ik heb een collega met een Paradigit Voyager die 4-5 uur doet met een accu...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties! _/-\o_

In het bijzonder ETM, erg fijn om een reactie uit-eerste-hand te krijgen!

De enige zaken die me op het moment tegenstaan zijn de korte accuduur, het ontbreken van gigabit internet en het lage toerental van de hardeschijf.

Zijn er standaarden voor het meten van de accuduur? Een vriend van me wees erop dat 2 uur idd erg kort is, maar dat het mogelijk is gemeten met WiFi / BlueTooth / schermbrightness volop aan. In dat geval kan de accuduur natuurlijk uitgebreid worden door deze uit te schakelen. Ook lijkt het me dat ik de GPU iets kan downclocken als ik mobiel bezig ben, am i right?

Het ontbreken van gigabit is wel jammer, verdikkie. Is het mogelijk om een 409 te nemen mét gigabit? zal wel niet he :P Of een PCMCIA gigabit kaartje. Maarja, weet niet hoe goed de doorvoersnelheid is...

Het is vast wel mogelijk om er een 5400rpm schijf bij te krijgen toch? Lijkt me toch ook wel fijn. Al zal dat meer geluid / warmte produceren. Pff, lastig zo'n laptop :+

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 19:27:
De enige zaken die me op het moment tegenstaan zijn de korte accuduur, het ontbreken van gigabit internet en het lage toerental van de hardeschijf.
De toerental en accuduur zijn erg belangrijke punten...

Verwijderd

Topicstarter
Dat weet ik dennis ;( Zou gewoon graag nu de perfecte laptop voor mij tegen het lijf lopen :)
maarja, blijf gewoon ff zoeken nog :) Mensen nog suggesties?

Ook goedkope/uitgebreide sites zijn erg welkom! Alvast bedankt.

• GENETX
Ik zou eens bij de F3 serie kijken. De A6T was een goede keuze, helaas is deze eruit gegaan ivm Vista. Daarvoor heeft Asus een hele nieuwe serie: de F3, deF3T is bijna hetzelfde alleen zal weer wat meer gaan kosten (zie specs in mn sig). De A6T kostte op het laatst namelijk nog maar 900 euro, 1Gb er bij en voor 1000 euro had je een uber laptop.. Helaas ben je net te laat net als dennis.

• MBV

MBV

http://tweakers.net/price...riceMin=0&priceMax=&land=
Waarom nu niet? Dan gooi je er toch lekker XPUbuntu op, lekker boeiend ;)

Verwijderd

15.4"TFT-scherm
WXGA resolutie 1280x800

Processor:
AMD Turion64 X2 TL-52 (1,6GHz)

Chipset:
NV C51MV

Video:
Discrete NV Go7600 256 MB

Audio:
ALC883 ,Azalia en Soundblaster compatible

Werkgeheugen:
1024 MB DDRII

Harddisk:
100GB - 5400 rmp

Optische schijf:
DVD-/+ dual layer (her)schrijver inclusief software

Communicatie:
MS 6855B Bluetooth
10/100/1000 Mbps LAN ethernet
draadloze netwerk 802.11B+ G module
I/O Poorten:
3x USB2.0 connector
1x IEEE 1394 firewire poort
koptelefoonuitgang
microphone ingang
VGA(dual-view) aansluiting
TV-Out poort
modem RJ11
ethernet RJ45
1x Express card

Stroom:
AC-DC adapter
Li-Ion 9 cells, 7200mAh, 65W ( 3 hours)
64bit, dualcore
met 1 gig extra totaal ongeveer 1054 bij Friesland computers (ook goed volgens shop survey)
Helaas ben je net te laat net als dennis.
Dat was ik dus :(

Ik heb de M677 vandaag besteld.. Afwachten dus :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2007 16:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
woah, dat klinkt sweet!

Goede ervaringen mee Gremlin?

hmm, dit ga ik es even uitzoeken. 1054,= is prima te doen zeg!

• GENETX
Zelf heb ik hem dus niet, maar de A6T is een geweldige bak (zelfde motor onder de kap zullen we maar zeggen) is een ware krachtpatser voor zn geld. 200 euro extra betalen voor een paar procentjes die je nooit echt duidelijk terug ziet komen voor de Core 2 vind ik zonde. Kun je een leuke externe HDD van kopern oid :), heb je veel meer aan

Verwijderd

Topicstarter
Waarom precies gaat die A6 serie er eigenlijk uit? Je zal er toch wel Vista op kunnen draaien? Of ben ik erg slecht geïnformeerd? :X

--edit-- ik kan zelf natuurlijk prima zoeken, liever lui dan moe
Ook is de laptop Vista Capable, dit betekent dat hij officieël gecertificeerd is door Microsoft om Windows Vista probleemloos te kunnen draaien. Elke laptop en pc kan natuurlijk Vista draaien, maar deze certificering geeft aan dat de laptop dus al met Vista getest is en er geen gekke dingen (bijvoorbeeld hardware- en driverconflicten, stabiliteitsproblemen) optreden.
ta-da. :P

*leest zich even in in het F3 ervaringen topic hier op GoT, dit lijkt me echt een hele fijne laptop zeg!

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2007 00:47 ]

• GENETX
Ze moesten toch al dingen veranderen zoals een SATA HDD en Express Cardslot. Vandaar dat ze een nieuw design hebbenmet wat verbeteringen en nieuwe technologiën. Dezereleasen ze dus zo ongeveer samen met Vista. De A6 serie gaat er dus uit, maar alsje er nog een vind is het ook prima. Alle drivers zijn eigenlijk met elkaar compatible bij Asus. Mijn A6T wordt helemaalondersteund, zelfs voor vista x64! Drivers komen bij de F3 weg :)
Pagina: 1