Kwaliteitsverschil bij gebruik van VGA & DVI?

Pagina: 1
Acties:

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-07 15:23
Heb al eventjes in de FAQ gekeken, maar daar kwam mijn vraag net niet voor. Wel stond bij tip 22 dat je VGA & DVI beide kan gebruiken voor een dual monitor setup, maar ik vroeg me af of het verschil in kleuren/ruis/whatever, of je dat gaat merken. Ik wil hier namelijk een triple screen opstelling maken. Op deze kaart moeten dan mijn 2 17" monitoren komen. Maar zal ik een groot verschil in kwaliteit zien, of is dit verwaarloosbaar?

_@/'

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hangt af van twee factoren:

- hoe goed zijn de analoge filters van de kaart?
- hoe goed is de kabel en ADC van het TFT scherm?

Aangezien je geen van beide noemt kunnen we weinig concreets zeggen. In het beste geval zie je weinig verschil (typisch iets wat je ziet bij Matrox kaarten en (semi)professionele Quadra kaarten. Ook sommige andere merken (Sapphire) hebben goede naam, maar je moet altijd per kaarttype kijken), in het ergste geval is het dramatisch met ghosting en trillerigheid.

Oslik blyat! Oslik!

• Steephh
Nouja, ik wil nu bij marktplaats een kaart kopen, een Connect3D 1600Pro:

http://www.connect3d.com/products/pcie_x1600pro.htm

Daarvan wil ik de bijgeleverde connector gebruiken.. Ik heb verder 2 17" tft's.. De LG L1718S. Die moeten dan op die kaart komen.

Ik moet trouwens zeggen dat ik op mijn Sapphire 1900XT 256mb videokaart al wel significant kleurverschillen merk tussen mijn 204WT en één van die L1718S schermen.. Maarja.. Is niet zoveel aan te doen denk ik.. De schermen heb ik en kan ik moeilijk inruilen. Of moet ik nu een Matrox DUAL HEAD vga pci kaartje gaan kopen?

_@/'

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je nu nog die tweede VGA kaart gaat kopen zou ik simpelweg aanraden om te gaan voor een dual DVI kaart. Dan weet je zeker dat alles digitaal gaat en vergelijkbaar is. Verder kun je met calibratie al een heel end komen om verschillende schermen toch vergelijkbaar beeld te laten geven.

Oslik blyat! Oslik!

• vinnux
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb hier twee HP1955 schermen op een kaart met behulp van DVI.
Er zit wel degelijk kleurverschil in ten opzichte vanelkaar. Ik heb het geprobeerd met andere schermen, maar het blijft hetzelfde.

Als je twee andere schermen gebruikt zul je het niet zo merken. Ik had vroeger een CRT en een TFT.
Het verschil in DVI of VGA aanlsuiting is dan verwaarloosbaar.

[ Voor 29% gewijzigd door vinnux op 30-01-2007 14:28 ]

• Steephh
Die 17" tft's zijn niet DVI he.. Dat is dus net het probleem. Anders had ik een dual DVI kaart gekocht. Op mijn 1900XT die dual DVI is, daar merkte ik die kleurverschillen, tussen de 204wt en die 17" LG. Vandaar dat ik me afvroeg of ik dan niet beter een dual head kon nemen (zo'n matrox kaartje, 2x vga). Omdat het digitaal signaal dan niet hoeft worden omgezet naar een analoog signaal.

[ Voor 19% gewijzigd door Steephh op 30-01-2007 14:34 ]

_@/'

Verwijderd

Een kaart met 2 DVI uitgangen of goede analoge kabel(s) zou ik zeggen. Kijk idd eens welke kaarten goed filters hebben, als sapphire goede filters heeft kun je ook een X1600pro van dat merk halen.

• Steephh
Dit is wat ik nu heb aan kleurverschillen. 20" en 17" uit de TS op een 1900XT 256mb. Een op DVI en de andere op VGA:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~zeelan21/tweakers/DSC03093.JPG

Eerst was het erger. Toen kon ik grijze letters niet eens lezen. Weet niet hoe dat nu wel kan.

[ Voor 21% gewijzigd door Steephh op 13-02-2007 23:35 ]

_@/'

Pagina: 1