Classic onder OS X

Pagina: 1
Acties:

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
Heb een ietwat lastig probleem. Tenminste lastig voor mij want mijn kennis van de Mac is beperkt.

We hebben hier op het werk een G4 met OS X als main OS en Classic (9.2) ernaast/erachter/iets.... Als we vanuit OS X nu bijvoorbeeld Quarck Express (oude Classic versie) starten start hij op de achtergrond Classic OS en de applicatie werkt als het ware vanuit een virtual machine.

Willen we nu van hieruit een afdruk maken dan hebben we een probleem aangezien de huidige printerinstellingen niet meer kloppen. In Classic zijn alleen nog oude printers beschikbaar die we allang niet meer hebben. Ik wil graag de drivers installeren voor Classic maar kan met geen mogelijkheid vinden waar dat te doen (als dit überhaupt al mogelijk is).

Ik vraag me ook af of je niet met de Classic versie op kunt starten ipv OS X zodat je het hele OS tot je beschikking hebt.

Nieuwe versie van Quarck is eigenlijk geen optie. Ze werken met name in Adobe CS (OS X versie) en hebben Quarck nodig om 4 maal per jaar een of ander inlegvel te maken. Om nu hiervoor een nieuwe versie te moeten aanschaffen is een beetje prijzig.

Wie kan mij helpen?

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Diabolical schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 08:27:
Heb een ietwat lastig probleem. Tenminste lastig voor mij want mijn kennis van de Mac is beperkt.

We hebben hier op het werk een G4 met OS X als main OS en Classic (9.2) ernaast/erachter/iets.... Als we vanuit OS X nu bijvoorbeeld Quarck Express (oude Classic versie) starten start hij op de achtergrond Classic OS en de applicatie werkt als het ware vanuit een virtual machine.

Willen we nu van hieruit een afdruk maken dan hebben we een probleem aangezien de huidige printerinstellingen niet meer kloppen. In Classic zijn alleen nog oude printers beschikbaar die we allang niet meer hebben. Ik wil graag de drivers installeren voor Classic maar kan met geen mogelijkheid vinden waar dat te doen (als dit überhaupt al mogelijk is).

Ik vraag me ook af of je niet met de Classic versie op kunt starten ipv OS X zodat je het hele OS tot je beschikking hebt.

Nieuwe versie van Quarck is eigenlijk geen optie. Ze werken met name in Adobe CS (OS X versie) en hebben Quarck nodig om 4 maal per jaar een of ander inlegvel te maken. Om nu hiervoor een nieuwe versie te moeten aanschaffen is een beetje prijzig.

Wie kan mij helpen?
Kun je niet eerst een PDF maken?

Desnoods een print to file en dan via de Acrobat Distiller een PDF en die printen vanuit Acrobat? Sowieso kan ik je printen vanuit Acrobat aanbevelen.

Ik heb een G4 met OSX 10.4 en draai Classic nog alleen wanneer ik mijn scanner moet aansturen (OSX wordt niet ondersteund door HP voor mijn scanner :()

Ik weet niet op welke termijn je het moet hebben, maar je mag 't me eventueel ook vanavond mailen om om te zetten van Quark (6.0) naar PDF...

Je kunt me DM-en als je wilt.

[ Voor 4% gewijzigd door Ramzzz op 30-01-2007 08:37 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-02 22:00

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:47

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Diabolical schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 08:27:

zoek de systeemmap op waar classic staat... deze moet de Kiezer/Chooser bevatten waar je extra printers moet kunnen toevoegen
In System Preferences/Systeem Voorkeuren kun je de opstartschijf definieren en hierbij ook kieyen voor de schijf waar je classic install staat... dan gewoon herstarten in MacOS 9.2

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Diabolical
Ramzzz schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 08:33:
[...]

Kun je niet eerst een PDF maken?
Al naar gekeken maar is ietwat omslachtig. Gaan ze nooit mee akkoord (marketing afdeling dan...).
Desnoods een print to file en dan via de Acrobat Distiller een PDF en die printen vanuit Acrobat? Sowieso kan ik je printen vanuit Acrobat aanbevelen.

Ik heb een G4 met OSX 10.4 en draai Classic nog alleen wanneer ik mijn scanner moet aansturen (OSX wordt niet ondersteund door HP voor mijn scanner :()

Ik weet niet op welke termijn je het moet hebben, maar je mag 't me eventueel ook vanavond mailen om om te zetten van Quark (6.0) naar PDF...

Je kunt me DM-en als je wilt.
Dank je voor het aanbod maar er zal iets van een "structurele" (voor 4 x per jaar een of ander velletje) oplossing moeten komen.
Nope :)
RM-rf schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 09:52:
[...]
Zoek de systeemmap op waar classic staat... deze moet de Kiezer/Chooser bevatten waar je extra printers moet kunnen toevoegen
[...]
In System Preferences/Systeem Voorkeuren kun je de opstartschijf definieren en hierbij ook kieyen voor de schijf waar je classic install staat... dan gewoon herstarten in MacOS 9.2
RM -rf _/-\o_

Thank you....

[ Voor 26% gewijzigd door Diabolical op 30-01-2007 10:28 ]

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Diabolical schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 10:24:
[...]

Al naar gekeken maar is ietwat omslachtig. Gaan ze nooit mee akkoord (marketing afdeling dan...).

[...]

Dank je voor het aanbod maar er zal iets van een "structurele" (voor 4 x per jaar een of ander velletje) oplossing moeten komen.
PDF is toch een simpele workaround? :?

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Diabolical
Ramzzz schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 10:28:
[...]

PDF is toch een simpele workaround? :?
Leg dat maar uit aan marketing mensen die nog minder weten van een mac dan ik... :(

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-02 21:30

Croga

The Unreasonable Man

Diabolical schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 10:24:
Structurele oplossing? Stap eens over op een pakket wat wel onder OSX werkt......

Verwijderd

Hoho RM-rf, niet alle machines die classic kunnen emuleren kunnen ook opstarten met OS9.

Sommige computers kunnen alleen met OS X opstarten. Het gaat om de modellen die op deze website staan:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86209

Vanuit quark kun je prima exporteren naar formaten die je onder OS X gewoon weer kunt gebruiken. PDF is daarbij het makkelijkst, maar een postscript bestand moet ook lukken.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Diabolical schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 10:29:
[...]

Leg dat maar uit aan marketing mensen die nog minder weten van een mac dan ik... :(
Je noemt op:
  • QuarkXpress 4 onder OS 9.2
  • Adobe CS onder OSX
Daarmee kun je dus onder OS 9.2 prima een .PS file aanmaken vanuit je printopties voor een 'generic' PS-(zw of kleuren)printer, en dat bestand door de Adobe Distiller jagen met een 'hoge kwaliteit'-optie en vervolgens vanuit Acrobat printen, alles onder OSX. Simpel, betrekkelijk snel, structureel, voorzover je er dus totaal geen extra software voor nodig hebt... :?

• Diabolical
Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 10:38:
Hoho RM-rf, niet alle machines die classic kunnen emuleren kunnen ook opstarten met OS9.

Sommige computers kunnen alleen met OS X opstarten. Het gaat om de modellen die op deze website staan:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86209

Vanuit quark kun je prima exporteren naar formaten die je onder OS X gewoon weer kunt gebruiken. PDF is daarbij het makkelijkst, maar een postscript bestand moet ook lukken.
Zojuist getest. Deze kan dat gelukkig wel. Het is dus op deze manier simpel opgelost. :)
Croga schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 10:33:
[...]

Structurele oplossing? Stap eens over op een pakket wat wel onder OSX werkt......
Niet zo makkelijk. Het inlegvel komt in een publicatie terecht die wij zelf niet maken. Het team wat dit wel doet werkt alleen met Quarck. Om nu speciaal hiervoor een OS X versie aan te schaffen is wat overdreven. En aanleveren vanuit een andere applicatie kan weer niet.
Ramzzz schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 10:53:
[...]

Je noemt op:
  • QuarkXpress 4 onder OS 9.2
  • Adobe CS onder OSX
Daarmee kun je dus onder OS 9.2 prima een .PS file aanmaken vanuit je printopties voor een 'generic' PS-(zw of kleuren)printer, en dat bestand door de Adobe Distiller jagen met een 'hoge kwaliteit'-optie en vervolgens vanuit Acrobat printen, alles onder OSX. Simpel, betrekkelijk snel, structureel, voorzover je er dus totaal geen extra software voor nodig hebt... :?
Ik begrijp je oplossing maar ik krijg dat dus niet uitgelegd. Wat 'ze' willen is simpel vanuit Quarck op print drukken en that's it. In jouw oplossing moeten ze met 2 verschillende applicaties werken wat ze weer niet fijn vinden... ik had namelijk ook al iets dergelijks voorgesteld want dat had ik zo door.

Het nadeel is dat het dus bestemd is voor een ander team die het weer in een quarck bestandsindeling wil hebben. De template die ze is toegestuurd is ook alleen voor Quarck.

Goed, nu mag ik ze uitleggen hoe in classic op te starten maar dat is relatief simpel te doen gelukkig. De vraag is of ze dat dan weer niet teveel werk gaan vinden :( .

Ze hebben een Mac op die afdeling staan maar gebruiken hem eigenlijk niet zo vaak. Vandaar het feit dat er te weinig kennis is om er mee om te gaan, en ja, dit geld helaas ook voor de pakketten die erop draaien. Zodra het te technisch word kunnen wij opdraven en uitzoeken hoe het werkt. Maar aangezien de rest van het bedrijf werkt met puur Windows en een enkele Linux server is er niemand met kennis. Alleen ik wil me er wel eens in verdiepen maar aangezien ook ik het niet dagelijks gebruik beperkt mijn kennis zich tot hele algemene zaken.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Het spijt me zeer voor jou en jouw probleem, maar dat zul je zo houden als er niet realistisch naar het probleem wordt gekeken.

Realistisch: OS9 en daarvoor geschreven applicaties (Quark 4 is sowieso enorm outdated!!) gebruiken anno 2007 is echt erg onverstandig. Omdat ergens nog iemand deze bottleneck wil handhaven zit jij met een probleem...

Als een Mac zo'n 'alien' apparaat is voor zo'n afdeling, die niet willen of kunnen gebruiken... waarom heb je 'm dan? |:(

Er zijn andere oplossingen... Is er niemand met Quark 4 onder Windows?

De workaround is simpel, doeltreffend en voor elke DTP-achtige prima uitvoerbaar... dat niet willen snappen is zorgen voor een hadhaving van het probleem.

:)

[ Voor 5% gewijzigd door Ramzzz op 30-01-2007 11:44 ]

• Diabolical
Ramzzz schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 11:43:
Realistisch: OS9 en daarvoor geschreven applicaties (Quark 4 is sowieso enorm outdated!!) gebruiken anno 2007 is echt erg onverstandig. Omdat ergens nog iemand deze bottleneck wil handhaven zit jij met een probleem...
Quarck 5. Maar ook dat is niet nieuw.. :)

Tja, ik heb geen invloed op die afdeling aangezien die ergens in Parijs in ons HO zit. Hier in NL bepaal ik mede wat er gebeurt omdat ik als hoofd netwerkbeheer hiervoor verantwoordelijk ben danwel de enige met verstand van die zooi ben.
Als een Mac zo'n 'alien' apparaat is voor zo'n afdeling, die niet willen of kunnen gebruiken... waarom heb je 'm dan? |:(
Ehrm.. iets met directeur die serieus dacht dat zoiets alleen met een mac kon omdat op HO dat ook werd gebruikt. En ja, als je dan op vakantie bent en terugkomt en zo'n geval ziet staan.....

Begrijp me niet verkeerd hoor. Ik heb niets tegen macs. Maar het werkt wat anders dan wat ik gewend ben. Heb ook niet veel tijd om me te verdiepen in het OS en al helemaal niet om me te verdiepen in de programmatuur. Wat overigens ook niet mijn taak is.
Er zijn andere oplossingen... Is er niemand met Quark 4 onder Windows?

De workaround is simpel, doeltreffend en voor elke DTP-achtige prima uitvoerbaar... dat niet willen snappen is zorgen voor een hadhaving van het probleem.

:)
Voor zover ik weet gebruiken ze de mac voor publicaties die vanuit onze eigen marketing afdeling aangestuurd worden. Daar hebbens ze dan weer CS of CS2 voor onder OS X. Maar puur voor dat ene k*t inlegvel hebben ze Quarck nog nodig.

Probleem is dat de enige DTP achtige inmiddels is vertrokken en de overigen alleen wat summiere uitleg van haar hebben gekregen. Geen echte opleiding/applicatie training dus. En dan ook nog eens mensen met weinig kennis van een MAC (ze hadden er ooit wat van gehoord maar nog nooit mee gewerkt).

Ach ja, het is opgelost nu. We wachten het volgende probleem maar weer af... (mag ik dan weer even jullie hulp inroepen? ;) )

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Diabolical schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 12:11:
[...]
Ach ja, het is opgelost nu. We wachten het volgende probleem maar weer af... (mag ik dan weer even jullie hulp inroepen? ;) )
Hoe dan?

• Diabolical
Door middel van het herstarten in OS9.2. Ik heb het eerst zelf geprobeert en heb toen de juiste drivers gedownload en geïnstalleerd. Daarna heb ik ze uitgelegd hoe dit te doen (dank je RM -rf...) en dat was in orde.

Ben blij dat ze het accepteren. :)

Pagina: 1