A8N SLI-premium te heet?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cantate
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-05 15:50
Dag allemaal...

Net met trots mijn gewonnen videokaart gemonteerd in een nieuwe kast en met een nieuw moederbord en nieuw geheugen.
Ik windows erop zetten, laatste Nforce driver erop, laatste catalyst driver erop, laatste creative driver erop... dan nog even Rainbow Six Vegas installeren, patchen naar 1280x1024 en spelen maar....

.. dan na korte tijd een crash... (beeld freezed, een seconde later het geluid ook.)
net na 15 seconden gespeeld te hebben, liep hij vast toen hij in windows was ik wilde toen even kijken of de temperatuur van de videokaart niet te hoog opliep, maar die kans kreeg ik dus niet.

Hardware:
- A8N Sli-premium (heatpipe)
- X2 3800+ s939
- 2GB HyperX PC3200 CL 2 (op 2.5-3-3-8)
- X1900XTX 512MB
- Enermax noisetaker 485W
- Antec P180
- 2 spinpoints
- 2x optisch

Temperatuur van CPU is goed, harde schijven ook. Voeding moet voldoende zijn lijkt me. De fan van de 1900 gaat niet echt harder lopen (vreemd?) en de chipset voelt heel heet aan (de heatpipe mond uit in een heatsink, die redelijk diep achter mijn infinity cpu koeler zit).

Zijn mensen met ervaringen op dit gebied? ik vermoed zelf dat mijn nforce 4 te warm wordt, maar gezien de heatpipe doorloopt naar een plaats naast mijn processor, waar momenteel een Scythe infinity overheen hangt, kan ik daar weinig aan doen, morgen ga ik een tafelvetilator erop zetten. nu zou het fijn zijn als iemand mij kon vertellen hoe ik de koeler van de videokaart max kan laten draaien.

Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee en zodoende een oplossing.

Alvast bedankt

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
de videokaart kan je doen met atitool, kan je ook gelijk zien hoe warm ie wordt.
Zou niet nodig moeten zijn en is ook een takkeherrie mocht het wel moeten.

Toevallig had ik vorige week ff me waterkoeling gedeeltelijk ontmatelt en d8 dat me chipset wel ff zonder water kon (nforce5). Had het blok en de koppelingen erop gelaten en de slangen eruit, maar wat bleek zelfs met 2 12cm fans op full power derop werdt dat ding vastloop heet. Ik had de mb chipset wel een beetje overvolt trouwes, maar het waterblok is een stuk massiever als de normaal (nooit gebruikte) passeve koeling. Msschien dus idd dat een fan wel de oplossing bied en dus niet de chipset overvolten :P.

succes

Nukezone FTW

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:53

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Zou je speedfan eens kunnen downloaden en dan idle in Windows kijken hoe warm je moederbord wordt?

Wauw, een sig!

• cantate
Sensortype ITE IT8712F (ISA 290h)
Moederbordnaam Asus A8N-E / A8N-SLI Series

Temperaturen
Moederbord 33 °C (91 °F)
CPU 32 °C (90 °F)
SAMSUNG SP2504C 24 °C (75 °F)
SAMSUNG SP2504C 24 °C (75 °F)

Spanningswaarde
CPU Core 1.38 V
+3.3 V 3.31 V
+5 V 4.97 V
+12 V 12.16 V

Dit komt uit everest na 3 keer opniwu opstarten. Als hij eenmaal gecrasht is in RSV, dan is ie kort daarna ook nog behoorlijk instabiel. hij bootte net wel, maar zonder beeld... dus nog een keer restart en beeld was terug, maar hij crashte, nu nog een restart later, werkt hij weer. ik ga zo even een paar foto's online zetten(die ik toevallig had gemaakt voor het inbouwen) van mijn cpu+mobo, misschien dat jullie een idee hebben hoe ik lucht over die heatsink krijg.

Verder heb ik bijna geen kabels die de airflow kunne storen, alleen die stomme scythe infinity :( ik had hem gekocht zodat ik op 2400mhz kon draaien, maar nu kan ik niet eens een spelletje doen op stock.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:35

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Bij Asus moederborden zou ik niet te veel vertrouwen op de waardes die everest geeft uit de sensoren. Hier kan regelmatig een behoorlijk groot verschil in zitten. De meest betrouwbare waardes zijn de waardes die in de bios worden weergegeven.

Wat betreft de videokaart: toen ik een dergelijk probleem had en mijn videokaart verdacht heb ik gebruik gemaakt van Rivatuner om te temperatuur te laten loggen. Ik dacht dat ik dit zelfs naar file heb laten loggen zodat je na een crash de temperatuur ook nog kunt achterhalen. Misschien is dat een idee voor je?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• cantate
temperatuur van videokaart wordt niet heter dan 66 graden en dan volgt er al een fatale vastloper. (ik deed 3d weergave van atitool)

Systeem start ook niet op als ie een beetje warm is...:( strepen of geen beeld....

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:53

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Heb je niet toevallig teveel apparaten aan een stroomtoevoer hangen? Het lijkt wel alsof je videokaart te weinig stroom krijgt door met applicaties te werken.

Wauw, een sig!

• cantate
ik heb vanmiddag orthos en atitool gedraait, de spanningen bleven tussen ed 11.84 en de 12.03. met alle ventilatoren, inclusief tafelventilator bleef hij 4 minuten stabiel. (ik had de fan van de 1900 op 100% gezet) toen ik later de fan weer op normaal zette(met orthoss gewoon doordraaiend), werd de kaart iets warmer (nog onder de 60 graden maar toen sloeg hij al vast. )

iemand enig idee of de cpu voeding en de pci-express stekker op 1 lijn hangen?

kan het zijn dat een oververhitte nforce 4 zorgt dat er geen beeld meer komt(zelfs niet de bootschermpjes met biosblalba?)

en kan een te kort aan stroom dit veroorzaken? ik heb neit het idee dat de enermax hard werkt, al is de spanning iets lager dan met oude systeem (NF3+6800 ipv NF4+1900XTX)

• Powrskin
  • Niet online
nou kan natuurlijk dat hij vastloopt door je chipset, maar lijkt niet waarschijnlijk als ik naar de temps kijk. Idd kan je die ook beter nog ff in je bios checken.

Lijkt toch meest waarschijnlijk toch iets met de voeding. Zit de 1900 samen met je hdd's op 1 lijn?
gheugen iets meer volt geven msschien voor de ckerheid

[ Voor 32% gewijzigd door Powrskin op 30-01-2007 23:06 ]

Nukezone FTW

• cantate
bedankt voor de reacties

PCI-express voedingsconnector komt niet met andere aansluitingen op de kabel uit mijn voeding. de interne voedingsverdeling over de 12V lijnen weet ik niet, ik ben ernaar opzoek.
Het vreemde is dat het alleen is als ik die videokaart heel zwaar belast, want CPU geheugen en harde schijven doen het prima. geluid is ook goed.

Ik ben nu in overleg met Asus om te kijken of er een oplossing is, maar ik ga kijken voor een testsysteem in de omgeving zodat ik kan uitsluiten dat het de videokaart is.

• bastian.hoen
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09-2024
heb de zelfde voeding en heb het boekje er een tijd geleden op na gekeken
molex moederbord 12v1
molex videokaart 12v1
molex p4 12v1

molex sata 12v2
molex cd-spelers 12v2
molex floppy 12v2

ofwel makelijk gezegd alles op moederbord heeft een lijn
en alle asoirwares (of zo iets) een apparte lijn

de rest van de lijnen is 1 geheel (5v * 3.3v * -12v * -5v etc)
zie ook stikker op voeding zelf

meschien nog een tip ik heb ook een asus bord met heatpipe
daar zat een kleine fan bijgelevert die op heatsink past voor extra koeling

hopelijk kun je er iets mee

Verwijderd

Ati is er de laatste tijd bekend om om bij games, zodra de temperetuur oploopt, de fan gekgenoeg niet harder gaat draaien. Test eens met atitool, en monitor met rivatuner de Temperatuur (je ziet 'm super hard stijgen). Mocht deze richting de 75graden gaan, dan moet je maar eens de fanspeed forceren met rivaturner, en kijk dan of het probleem nog bestaat.

/me heeft ooit ook eens op een lan party random vastlopers midden in compo's gehad 8)7 bleek dus m'n x800xt te zijn waarvan de fan niet harder ging draaien ondanks de ruime 80 graden,.

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-03 21:03
- Ik denk meer aan de videokaart dan het Mobo als ik het zo lees. Mijn Premium mobo temperatuur haalt in de zomer makkelijk 44 graden en gaat rustig door waar die mee bezig is. Blijft het syteem stabiel als je de processor alleen op z'n donder geeft met een lange dubbele prime of rar sessie bijvoorbeeld (2 processen voor een X2)?

- In het BIOS van de Premium staan een aantal opties om de videokaart standaard al iets te overklokken. Bij mijn weten staan die standaard ook aan (auto). Gooi de Peglink mode eens op disabled.

- Indien toch de pipe: denk eraan dat de warmte afvoer van de heatpipes gaat via de "heatsinks" rondom het processor blok. De achterfan en / of processor fan moeten voldoende crossflow geven over de koelblokken en (hoe flauw) niet op zo'n manier dat de warmte in de pipes bljift...

~ <---airflow
|||
0

"That was left handed..." - JJH

• cantate
@ bastian: bedankt voor het opzoeken, is er een molex>PEG connector? dan wil ik dat wel eens proberen om daarmee lijn 2 lastig te vallen

@lism: met atitool heb ik de fanspeed ook geforceerd, hij bleef toen wel langer stabiel, echter, geen van de 3 temperaturen (stabilisatoren, gpu, ennog1) werd boven de 55 graden. toen ik de force weer normaal zette, liep hij vast met een gpu temp van 55 graden en de rest was minder warm... het lijkt wel of de de GPU op het randje van kapot zijn zit.

@jouke, ik heb het probleem ook met een voluit staande crossflowtafelventilator op de kast. ik denk dus ook steeds meer aan de videokaart.
PEGLINK had ik al disabled.

Overigens, de EZplug hoeft er toch niet op met 1 videokaart? of is het verstandig dit wel te proberen?

• Powrskin
  • Niet online
als het meezit zat er bij de kaart ook een extra plug die je idd vanaf een 4p molex aan je vga kan koppelen. Ik zou er niet 1 voor kopen (zonde van je geld), dan sturen ze er maar 1 op van welk merk vga het ook maar is. Of nog veel gemakkelijker je leent er 1 van iemand.

55C is gwoon koel te noemen voor een 1900 (ook in idle). Normaal schommelt het tussen de 60/90c idle/load. En al beperkt het wel de overklok, normale werking is met deze temps nog makkelijk mogelijk.

Liep hij meteen vast toen je de fanspeed veranderde of na een poosje? (atitool kan de boel ook laten vastdraaien :D, maar dan zou hij wel (bijna) gelijk moeten bsodten).

Je zou in de bios het pci-e voltage 1 stapje kunnen verhogen en de pci-e mhz van 100 naar 102 ofzo.
Ook zou je kunnen kijken of de koelers overal wel goed erop zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door Powrskin op 31-01-2007 16:38 ]

Nukezone FTW

• cantate
koelers overal wel goed. hij liep na een stuk of 20 seconden na de fanverlaging van de graka vast, daarvoor had hij 4 minuten probleemloos full speed gedraaid met een tafelventilator erop. ik ga vanavond denk ik even een 6200 erin doen en kijken of die het probleem oplost... (deze had ik gekocht om de tijd naar de 1900 te overbruggen, maar is uiteindelijk niet gebruikt)

• bastian.hoen
het is zeker wel aan te raden om de ezplugg te gebruiken
ik had ook al problemen met 1 nvidia xfx 6800gt
ik neem aan dat je met peg connector (ben niet zo thuis in de namen) de gene van de videokaart bedoelt denk niet dat het helpt ik heb nu 2 nvidia xfx 6800 gt en alles van het mb aan 12v1 hangen
zonder enkele problemen als ik me niet vergis heb op 12v1 15A beschikbaar en op 12v2 16A
maar je kunt het altijd proberen mocht je nog vragen hebben over de connectors raadpleeg je user manual daar staat het allemaal in of anders er zit een stikker aan de zijkant van je voeding daar staat het ook allemaal op
grjes

• cantate
EZplug hielp niets, starte weer op zonder beeld. zonder plug ook. ik ben nu aan het werken met de 6200 en ga zo even atitool draaien, hetgeen de xtx in vastliep. als deze het helemaal perfect doet, ga ik vanavond bij iemand de xtx testen, als die problemen geeft gaat hij retour.. :)

De 6200 geeft geen probemen. zelfs RSV doet het :D (al dan niet met 3fps op 640x480 ultra low)
10 minuten lang atitoolen en orthossen is geen punt en de EZ plug maakt geen verschil..

zou de kaart gewoon stuk zijn? zo ja, dan stuur ik em gewoon terug :)

[ Voor 26% gewijzigd door cantate op 01-02-2007 12:06 . Reden: test gedaan ]

• Powrskin
  • Niet online
msschien kan je nog een keer kijken in atitool of het voltage wel hoger wordt bij 3d benchen.
Zou kunnen zijn dat het voltage niet wordt verhoogt terwijl de kloks wel omhoog gaan (al zou ie dan wel een vette overklokker zijn :P)?
of dat er tussen deswitch tussen 2&3d iets mis zit. (maar dan hangt hij vaak meteen).

Atitool zelf kan ook zelfs vervelend zijn, download de nieuwste versie v26, die is het stabielst/best tot nog toe vind ik (zelfs memcontrol over de 1900 (H).
Zet ook het logjes maken bij atitool es aan en doe een verse install ervan (zonder iets van de oude te bwaren). Msschien ook de catalyst er nog ff opnieuw overheen.

msschien ook nog maar es de fan forceren op 32% bij att en zoveel mogelijk hardware even loshaken. Je kan ook ff een eigen 3d instelling maken in atitool. Zet bv de voltages op normaal 3d en dan je mem op minder 3d mhz bv 1450mhz. zo kan je het ook met de core proberen.

Nukezone FTW

• cantate
wow, bedankt voor de tuo. das een heel karwei. ik heb hem er nu even uitgehaald. De kaart is een prijs(van een prijsvraag) en asus is momenteel ermee bezig(waarmee weet ik niet, maar dat zei de tussenpersoon).
Ik ga het wel even proberen van het weekend. Ik heb iemand gevonden die een E6600 op 3.x draait en een 8800GTS op eenzelfde voeding, dus die voeding vertrouw ik nu wel. (een 8800GTS lijkt me een mooie omruil:P alleen ik denk dat het eenzelfde kaart wordt)

die voltages en clcoksnelheden ga ik nog eens proberen, maar hoe dan ook, dan gaat ie alsnog braaf terug want mun kaart moet stock gewoon goed zijn :)

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:41
Overigens staan A8N-SLI's (alle versies) er bekend om dat ze een ontzettend brakke chipset cooling hebben.

Ik heb zelf de A8N-SLI deluxe al anderhalf jaar draaien, met niet dan ellende, totdat ik de chipset koeler verving door een passieve zalman koeler.

Verwijderd

OverSoft schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 02:15:
Overigens staan A8N-SLI's (alle versies) er bekend om dat ze een ontzettend brakke chipset cooling hebben.

Ik heb zelf de A8N-SLI deluxe al anderhalf jaar draaien, met niet dan ellende, totdat ik de chipset koeler verving door een passieve zalman koeler.
Ik heb zelf ook een A8N-SLI Deluxe. De chipset koeler is de laatste weken flink aan het ratelen. Die wil ik vervangen door een Passieve Zalman Koeler. Welke heb je gebruikt OverSoft ? (typenummer..)

• bastian.hoen
tja of de koeling het kan zijn weet ik niet
ik gebruik waterkoeling :X en daar blijven de temps ruim onder de 40 graden :9

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:41
Verwijderd schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 09:03:
[...]

Ik heb zelf ook een A8N-SLI Deluxe. De chipset koeler is de laatste weken flink aan het ratelen. Die wil ik vervangen door een Passieve Zalman Koeler. Welke heb je gebruikt OverSoft ? (typenummer..)
ZM-NBF47

Die blauwe :)

• Th3Eagle
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:36
OverSoft schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 02:15:

Heb zelf ook een A8N-SLI premium en ik moet zeggen dat ik nog nooit prob heb gehad. Ook niet bij het ocen van mijn x2 3800+. Het heatpipe systeem werkt lekker maar dr moet wel een redelijke koeling op het heatsink/rastertje ding zitten achter de cpu om de warmte wkijt te kunnen, mijn zalman cnps9000 doet dat wel lekker tot nu toe ;)

@ Cancate
Lekker kaart om te winnen via een prijsvraag, aleen wel jmmr datie nu zo brak doet. Ik ga geen dingen herhalen van hierboev en ben ok zeer benieuwd wat er gebeurt zodra je em terug hebt van asus ;)

• cantate
Th3Eagle schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 21:20:
[...]
@ Cancate
Lekker kaart om te winnen via een prijsvraag, aleen wel jmmr datie nu zo brak doet. Ik ga geen dingen herhalen van hierboev en ben ok zeer benieuwd wat er gebeurt zodra je em terug hebt van asus ;)
Ik ook, als ie dan nog raar doet, dan zit ik echt met een probleem...
Met die 6200 kan ik makkelijkeen half uur Rainbow six spelen, dus ik vertrouw mijn chipsetkoeling nu wel. het is dus of de voeding, of de kaart.....of de kaart icm met het moederbord, maar dat lijkt me stug. Zodra ik wat weet laat ik het jullie horen, bedankt voor de hulp!

• Powrskin
  • Niet online
nog een tipje :p
je kan ook je cpu nog ff onderklokken (in bios multi van 5 instellen en cpu op 1v zetten)
je trekt dan in load al iets van 60/80w minder. De ene voeding is de andere niet.
Op deze manier stress je de 12v een stuk minder en als hij het dan goed doet, dan ligt het dus aan de voeding. Eigenlijk hetzelfde id als de vga ondervolten, maar dan met de cpu :P

Je kan het ook in windows doen met rightmark cpu. dat gebruik ik zelf altijd in combinatie met clockgen. Als ik opstart gaan ze gelijk aan rightmark doet de multi en het voltage en clockgen doet de fsb mhzen. Alleen moet je wel zorgen dat rightmark 1st opstart anders kan je een vastloper krijgen. Scheelt in idle ong 20W en in load 80 :P, maar dan wil je natuurlijk de cpu op volpower hebben.

Nukezone FTW

• cantate
Hey, ik ga er niets meer aan doen, er is een 1950XTX onderweg, toch aardig dat ze hem daarvoor omruilen :) ik ben benieuwd of die goed werkt :)

• cantate
vraagje:

Ik heb nu mijn X2 3800+ (manchester) op 2600mhz. Vcore 1.45, temp load: max 52 graden (bij lage snelheid van casefans, hogere snelheid casefans brengt het terug naar 47 graden)

Nu vroe ik mij af, ik heb 2x een 18A lijn, en als mijn XTX erbij komt, is dit misschien te zwaar, dus kan ik die beter op de 2e lijn hangen? (en hoe?)

Verwijderd

hey, 'k heb hetzelfde probleem gehad met me asus p5nd2-sli, het bleek uiteindelijk ook de chipset cooler te zijn, nadat ik er een zalman dingetje op geknoopt had werkte hij perfect. Ik ben er nog steeds niet achter waarom me northbridge zo heet wordt...

• bastian.hoen
opzich is het niet moeilijk om die op de 2e 12v lijn te zetten
is wel even wat soldeer werk om het goed te doen
alle 12v lijnen naar je mb en je gpu-kaart zijn 12v1
alle andere zijn 12v2 dus
mocht je vragen hebben hoor ik het wel
Pagina: 1