Toon posts:

Trage combi? --> P4P800deluxe 2,8 & Hercules Prophet 9600PRO

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn pc waar ik maar niet uit kom. Met spelletjes kan ik geen hogere resoluties (bij 800 x 600 houdt het wel op) spelen, laat staan de instellingen hoog zetten (bv. Call of Duty 2) en bij 3D mark haal ik scores tussen 100 en 150 punten.
-Ik heb diverse drivers geprobeerd zonder echt resultaat
-Bios updates en aanpassinge geprobeerd zonder resultaat
-Herinstallatie windows XP geprobeerd zonder resultaat
-In dit forum en op diverse forums gezocht voor info, maar kan helaas weinig vinden over mijn videokaart laat staan in combinatie met mijn moederbord.

Ik krijg het maar niet voor elkaar om in betere kwaliteit te spelen of te testen met 3D mark, ik hoop dat iemand mij inzicht kan geven wat wellicht het probleem kan zijn. Ik ga er tenminste van uit dat met mijn systeem zeker wel betere prestaties behaald kunnen worden.

Eerst wat systeeminfo (oa. uit Everest Home Edition):

-Asus P4P800 Deluxe Moederbord
-2,8 HT processor draaiend op 3012 ghz (overclock) L1 8kb L2 512kb
-Frontsidebus 857 mhz - Bus Breedte 64 bit - Bandbreedte 6857 MB/s
-4x 512MB DDR (werkelijke snelheid 214mhz, effectieve snelheid 429mhz. Bandbreedte 6857MB/s
-120GB maxtor Sata - 8MB cache - 7200RPM - Toegangssnelheid 4.17ms - Buffer naar Host Datadoorvoersnelheid 150 MB/s
- Hercules Prophet 9600 Pro videokaart
- Windows XP met alles updates

Ik ben bang dat de videokaart niet goed genoeg is, ik heb deze destijds met het systeem op aanraden van de verkoper gekocht, zelf heb ik het vermoeden dat dit niet echt een geweldige videokaart is (achteraf he) en hierdoor de problemen ontstaan.
Als dit inderdaad het probleem is, wat zal dan wel een goede videokaart zijn voor dit systeem? Ik heb diverse sites en forum bezocht en webwinkels bezocht, maar in het oerwoud van videokaarten zie ik door de bomen het bos niet meer. Is er iemand die met dit moederbord WEL goede resultaten haalt met een bepaalde videokaart? of is er wellicht iets anders aan de hand?
Bijvoorbaat dank voor het lezen van dit bericht en helemaal bij het antwoorden.

Verwijderd

het moederbord heeft hier totaal niets mee te maken, je grafische kaart en processor zijn de jongste niet meer, maar:

a: welke 3dmark heb je het over?
b: kameraad van mij had een 9600XT op een 3.06ghz PIV en scoorde +/- 3100 3dmark'03 (en een XT is sneller als een PRO)
c: er zijn verschillende PRO's in omloop met (ik d8) een 64bit ipv 128 of zelfs 256bit geheugenbus (weet de precieze configuratie niet meer) wat de performance tot 4x slechter kan maken als 1 met 256bit geheugenbus.
d: heb je de anisotropische filtering, antialiasing en v-sync op application controlled staan???
e: geen vreemde achtergrondprocessen die je cpu opsnoepen?
f: het is inderdaad zowiso al geen performer *meer* en COD2 hoef je dan ook niet teveel meer van verw88

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2007 07:57 ]

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:51

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 07:45:
het is inderdaad zowiso al geen performer *meer* en COD2 hoef je dan ook niet teveel meer van verw88
Ach, ik ben het met je eens dat de tijd dat het een performer was, wel is geweest.

Maar ik moet zeggen dat ik met precies dezelfde specs draai, alleen een andere videokaart,
En dat ik ik COD2 zeer acceptabel (1024x768) kan spelen. Ik heb er een 6800LE (unlocked 12x6 en overclocked) in zitten.

Ik denk als je nog bereidt bent om zo'n 150/200 euro uit te geven (x1950pro) (7600GT) dat je pc dan best nog wel een jaartje of langer mee kan, ligt aan je eisen natuurlijk.

Mr. T.

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Draai 3dmark 03 eens, want op die manier kunnen we zeggen of je systeem goed presteert. Een 9600PRO hoort rond de 3400 te halen een een 9600XT 4000 (spreek uit ervaring :)).

Zit je daar ver onder, dan is er iets mis...

Oeps, niet gelezen:
Ik krijg het maar niet voor elkaar om in betere kwaliteit te spelen of te testen met 3D mark, ik hoop dat iemand mij inzicht kan geven wat wellicht het probleem kan zijn. Ik ga er tenminste van uit dat met mijn systeem zeker wel betere prestaties behaald kunnen worden.
Dan is er dus echt iets mis. Heb je de chipsetdrivers van je moederbord wel goed geïnstalleerd?

[ Voor 48% gewijzigd door AntonH op 30-01-2007 21:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 07:45:
a: welke 3dmark heb je het over?
c: er zijn verschillende PRO's in omloop met (ik d8) een 64bit ipv 128 of zelfs 256bit geheugenbus (weet de precieze configuratie niet meer) wat de performance tot 4x slechter kan maken als 1 met 256bit geheugenbus.
d: heb je de anisotropische filtering, antialiasing en v-sync op application controlled staan???
e: geen vreemde achtergrondprocessen die je cpu opsnoepen?
f: het is inderdaad zowiso al geen performer *meer* en COD2 hoef je dan ook niet teveel meer van verw88
a = met 3dmark 2001 had ik deze problemen al..
c = Dat weet ik dus helaas niet, kan ik dat ergens achterhalen?
d = die termen moet ik even op googelen, geen idee hoe ik dat kan aanpassen :S
e = Ik denk redelijk zeker te weten van niet, heb ondertussen meerdere keren mijn pc opgeschoont met frisse installaties van XP (formateren alles erop en eraan) dus denk dat dat uitgesloten is
f = Dat is misschien waar, maar ik mag toch aannemen dat ik toch nog wel 1024 op een hoge kwaliteit kan spelen?
TTommie schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 09:08:
[...]
Ik denk als je nog bereidt bent om zo'n 150/200 euro uit te geven (x1950pro) (7600GT) dat je pc dan best nog wel een jaartje of langer mee kan, ligt aan je eisen natuurlijk.
Ik denk erover om de 7600 GT te kopen, maar die is er wel in veel varianten :S de performance hangt ook nog af van de leverancier? Klopt het dat ik goede verhalen hoor en zie over XFX? en is dus een XFX 7600 GT dan een goede keuze?
anton121 schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 21:49:

Dan is er dus echt iets mis. Heb je de chipsetdrivers van je moederbord wel goed geïnstalleerd?
Dat denk ik wel, ik gok dat XP zelf dit ook goed herkend en installeert? Ik installeer tenminste niets van de cd die ik destijds heb gekregen bij mijn moederbord, dit omdat ik er eigenlijks vanuit ga dat Xp dit automatisch wel herkent en goed installeerd.
EVEREST zegt hier het volgende over:

Noord Brug Eigenschappen
Noord Brug Intel Springdale i865PE
Revisie / Stepping 02 / A2
Verpakkingstype 932 Pin FC-BGA
Verpakkingsformaat 3.75 cm x 3.75 cm
Core Spanning 1.5 V
In-Order Queue Depth 12

Geheugencontroller
Type Dual Channel (128 bit)
Aktieve modus Dual Channel (128 bit)
PAT Gedeactiveerd

Geheugeninstellingen
CAS Latency (CL) 2.5T
RAS To CAS Delay (tRCD) 4T
RAS Precharge (tRP) 4T
RAS Active Time (tRAS) 8T

Foutcorrectie
ECC Niet ondersteund
ChipKill ECC Niet ondersteund
RAID Niet ondersteund
ECC Scrubbing Niet ondersteund

Geheugenslots
DRAM Slot #1 512 MB (PC3200 DDR SDRAM)
DRAM Slot #2 512 MB (PC3200 DDR SDRAM)
DRAM Slot #3 1024 MB (PC3200 DDR SDRAM)

Chipsetfabrikant
Firmanaam Intel Corporation
Productinformatie http://www.intel.com/products/browse/chipsets.htm
Besturingssoftware download http://support.intel.com/support/chipsets/index.htm
.

Zuid Brug Eigenschappen
Zuid Brug Intel 82801EB ICH5
Revisie / Stepping C2 / A2/A3
Verpakkingstype 460 Pin mBGA
Verpakkingsformaat 3.1 cm x 3.1 cm
Core Spanning 1.5 V

Chipsetfabrikant
Firmanaam Intel Corporation
Productinformatie http://www.intel.com/products/browse/chipsets.htm
Besturingssoftware download http://support.intel.com/support/chipsets/index.htm

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Dat moet je dus WEL doen voor de beste prestaties! Download dus even de nieuwste drivers vanaf de Asus of Intel website. Het kan dan heel goed zijn dat je weer normaal kunt gamen en 3dmark kunt draaien.

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

anton121 schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 23:20:
Dat moet je dus WEL doen voor de beste prestaties! Download dus even de nieuwste drivers vanaf de Asus of Intel website.
I'm with ^-^

Je kunt als je de meeste "bang for your bucks" wil toch beter de 1950pro overwegen.
Tenzij je een Nvidia fanboy bent. (mij maakt het persoonlijk niet uit, kijk altijd naar de prijs kwaliteit verhouding en op dit moment ligt die van de ati GPU gewoon beter)

Mr. T.

• simen
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-05 14:13

simen

nemi.artstation.com

een 9600 zou inderdaad een stuk beter moeten presteren en dit geval ruikt naar driverproblemen...
het is geen slecht advies van je verkoper geweest, maak je geen zorgen.

ben je al naar www.ati.com geweest om de nieuwste catalyst drivers te downloaden/installeren?

als er geen drivers voor je videokaart geinstalleerd zijn zal windows er vanuit gaan dat je geen hardwareversnelling hebt voor games en je processor inschakelen voor het werk. gezien een processor hier niet voor gemaakt is kun je meestal dan geen resoluties hoger dan 640x480 of 800x600 gebruiken, en met minimale instellingen.
ook word je videokaart dan niet herkend wanneer je naar het tabblad "instellingen" gaat bij het schermeigenschappen venster.

Verwijderd

maar wat zijn nou uiteindelijk de score's van 3dmark'01 dan??? of die van '03 want als ik dat zo zie heb jij de score van '06....

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 18:15:
maar wat zijn nou uiteindelijk de score's van 3dmark'01 dan??? of die van '03 want als ik dat zo zie heb jij de score van '06....
En ik zou ook dat 1024MB Bankje uit slot 3 halen. Volgens mij heb je nu geen dual channel 2GB, maar dualchannel 1GB en 1GB los (in het gunstigste geval). Haal het bankje er dus eens uit en bench dan nog een keer. Als het nu hogere scores zijn is een klein probleempje gevonden.

Verder is een 9600pro eigenlijk heel traag tegenwoordig. Een vervangende kaart waar je nog wel even mee vooruit kan is de x1950pro. Iets langzamer maar nog steeds supersnel vergeleken met de huidige situatie is de Geforce 7600GT.
Pagina: 1