[Vista 32-bit] Geluidskaarten compatibiliteit

Pagina: 1
Acties:
  • 799 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:07

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Topicstarter
Na vele weken zoeken op het internet in voorbereiding op mijn 'verhuizing' naar Vista morgen, heb ik nog geen driver gevonden voor mijn Realtek AC'97 geluidskaart met ACL880 chip (op een Gigabyte 8i915PM moederbord). Deze wordt NIET automatisch door Vista herkend, althans niet volgens de Vista Upgrade Advisor, dus ik ben afhankelijk van drivers van derden. Omdat ik geluid toch wel een beetje essentieel vind voor mijn systeem, ben ik nu op zoek naar een goede geluidskaart, met minimaal de specs en de kwaliteit van de huidige onboard Realtek AC'97 met ACL880 chip (met 5.1 audio dus). IK heb hier nog 1 of twee Creative Soundblaster Live! Digital 5.1 geluidskaarten liggen, maar die worden helemaal niet ondersteund door Vista, noch door Creative zelf (wat Vista drivers betreft). Ik heb een lijstje gevonden op de Creative website met daarin de geluidskaarten uit de Audigy serie die native door Vista worden ondersteund en ik zie een paar leuke voor een leuke prijs in V&A staan alsook in de pricewatch.

Waarom dit topic? Nou, omdat ik graag wat meer opties wil openhouden. Ik wil niet graag een extra kaartje plaatsen als dit niet nodig is, scheelt weer (ietsje) stroom en ook in de airflow. Tijdens mijn zoektocht op internet (met daarin elke combinatie van de sleutelwoorden 'Vista, ACL880, Realtek, native, drivers, support' ingetikt in Google (en perongeluk ook in Live! search, maar de zoekresultaten waren vrijwel indentiek)), ben ik niet tot een oplossing gekomen om toch drivers te bemachtigen voor mijn onboard chippie, vanuit Realtek is er geen Vista ondersteuning voor deze chip, wel voor zijn broertjes en zusjes, dus ik hoop dat er ooit nog iets komt. Is er iemand met dezelfde chip (de Realtek ACL880) of hetzelfde moederbord (de GigaByte 8I915PM) die hem wel tot leven heeft gewekt onder Vista en dan ook nog met alle features (Intel HD Audio, 5.1 etc)?
Ten tweede, ik had een lijstje met native Vista compatible geluidskaarten van Creative, zijn er andere aanraders, die dus net zoveel zo niet meer bieden dan mijn huidige Realtek? Budget +/- 40 euro.

Bedankt voor de moeite alvast!

Verwijderd

Morgen komt Vista pas officieel in de winkel, als je even een paar dagen wacht zullen er vanzelf wel drivers verschijnen... (of een week/2 weken)

• Glaanie

Glaanie

Topicstarter
Denk je echt? Aangezien de RTM versie al een tijdje klaar is, lijkt het mij dat de ondersteuning voor 'oudere' kaarten toch wel geregeld moet zijn, ofwel in de vorm van Beta drivers (zoals Creative doet), ofwel in de vorm van een nieuwsbericht. Van zowel GigaByte als Realtek zie ik helemaal niets nakkes nada betreffende de Realtek ACL880 chip :'(

Verwijderd

Al een mailtje gestuurd? :P

http://www.hwupgrade.it/download/file/2977.html
? spreek die taal verder niet

meuktracker: Realtek HD Audio 1.38
die misschien?

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2007 23:05 ]

• Glaanie

Glaanie

Topicstarter
Oh wacht! Ik heb (denk ik) de readme vanaf de Realtek High Def Audio codecs pagina verkeerd gelezen. Ik las dat Vista WHQL drivers vanaf de ACL882 in het downloadbare pakket zijn, maar ik hoef natuurlijk niet de WHQL drivers te installeren, want ik kan op 'Toch Doorgaan' klikken (of wat het Vista equivalent ook mag zijn) om ze zo toch te installeren! Dat maak ik op omdat bij puntje 3 van pagina 2 van de readme staat dat Vista wel supported is, weliswaar niet WHQL, maar dat is jammer dan. Dat ik dat nu pas zie! Ik heb dit readme'tje al ruim een week geleden gevonden, maar zou ik het toch verkeerd gelezen hebben? Laten we hopen van wel, ik hoop er morgen achter te komen! Dank dat je me hebt wakker geschud!

• Glaanie

Glaanie

Topicstarter
Geluidskaart werkt perfect trouwens. Was alleen even klooien om 5.1 surround bij mijn muziek aan de gang te krijgen, maar dat was eenvoudig op te lossen door een nieuwere versie van de Realtek HD Audio Manager (1.56) te installeren en daar de opties 'Luidspreker vullen' en 'Laagbeheer inschakelen' aan te vinken. Misschien wel een tip voor anderen? :)

Verwijderd

Wat Creative betreft hier een lijst met alle informatie over Vista drivers; beschikbare drivers en zo nee wanneer ze komen.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2007 18:51 . Reden: Link fixed ]

Verwijderd

Edit: Ik maak hier even een nieuw topic over want de hele nForce drivers werken bij mij niet, kan zelfs op de nVidia forums hier niks over vinden dus lijkt me geen voor de hand liggend probleem :o

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2007 22:09 ]

Pagina: 1