Na vele weken zoeken op het internet in voorbereiding op mijn 'verhuizing' naar Vista morgen, heb ik nog geen driver gevonden voor mijn Realtek AC'97 geluidskaart met ACL880 chip (op een Gigabyte 8i915PM moederbord). Deze wordt NIET automatisch door Vista herkend, althans niet volgens de Vista Upgrade Advisor, dus ik ben afhankelijk van drivers van derden. Omdat ik geluid toch wel een beetje essentieel vind voor mijn systeem, ben ik nu op zoek naar een goede geluidskaart, met minimaal de specs en de kwaliteit van de huidige onboard Realtek AC'97 met ACL880 chip (met 5.1 audio dus). IK heb hier nog 1 of twee Creative Soundblaster Live! Digital 5.1 geluidskaarten liggen, maar die worden helemaal niet ondersteund door Vista, noch door Creative zelf (wat Vista drivers betreft). Ik heb een lijstje gevonden op de Creative website met daarin de geluidskaarten uit de Audigy serie die native door Vista worden ondersteund en ik zie een paar leuke voor een leuke prijs in V&A staan alsook in de pricewatch.
Waarom dit topic? Nou, omdat ik graag wat meer opties wil openhouden. Ik wil niet graag een extra kaartje plaatsen als dit niet nodig is, scheelt weer (ietsje) stroom en ook in de airflow. Tijdens mijn zoektocht op internet (met daarin elke combinatie van de sleutelwoorden 'Vista, ACL880, Realtek, native, drivers, support' ingetikt in Google (en perongeluk ook in Live! search, maar de zoekresultaten waren vrijwel indentiek)), ben ik niet tot een oplossing gekomen om toch drivers te bemachtigen voor mijn onboard chippie, vanuit Realtek is er geen Vista ondersteuning voor deze chip, wel voor zijn broertjes en zusjes, dus ik hoop dat er ooit nog iets komt. Is er iemand met dezelfde chip (de Realtek ACL880) of hetzelfde moederbord (de GigaByte 8I915PM) die hem wel tot leven heeft gewekt onder Vista en dan ook nog met alle features (Intel HD Audio, 5.1 etc)?
Ten tweede, ik had een lijstje met native Vista compatible geluidskaarten van Creative, zijn er andere aanraders, die dus net zoveel zo niet meer bieden dan mijn huidige Realtek? Budget +/- 40 euro.
Bedankt voor de moeite alvast!
Waarom dit topic? Nou, omdat ik graag wat meer opties wil openhouden. Ik wil niet graag een extra kaartje plaatsen als dit niet nodig is, scheelt weer (ietsje) stroom en ook in de airflow. Tijdens mijn zoektocht op internet (met daarin elke combinatie van de sleutelwoorden 'Vista, ACL880, Realtek, native, drivers, support' ingetikt in Google (en perongeluk ook in Live! search, maar de zoekresultaten waren vrijwel indentiek)), ben ik niet tot een oplossing gekomen om toch drivers te bemachtigen voor mijn onboard chippie, vanuit Realtek is er geen Vista ondersteuning voor deze chip, wel voor zijn broertjes en zusjes, dus ik hoop dat er ooit nog iets komt. Is er iemand met dezelfde chip (de Realtek ACL880) of hetzelfde moederbord (de GigaByte 8I915PM) die hem wel tot leven heeft gewekt onder Vista en dan ook nog met alle features (Intel HD Audio, 5.1 etc)?
Ten tweede, ik had een lijstje met native Vista compatible geluidskaarten van Creative, zijn er andere aanraders, die dus net zoveel zo niet meer bieden dan mijn huidige Realtek? Budget +/- 40 euro.
Bedankt voor de moeite alvast!