Geluid en Beeld stottert met Asus P5B

Pagina: 1
Acties:

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:11

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
Ik heb sinds gister een Asus P5B met een E6600 draaien. Als OS heb ik Vista Ultimate OEM geinstalleerd.

Als ik muziek luister of een film bekijk dan hangt/stottert om de zoveel tijd (varieert van 10 secs tot een minuut) het beeld en geluid. Net alsof de CPU even te zwaar belast wordt waardoor de afspeel software wat cpu power tekort komt.

Raar genoeg gebeurt het ook als ik voor de rest helemaal geen programma's heb draaien.
Ik heb al een aantal dingen getest

-Geswitched tussen Xvid en ffdshow (voor het video probleem)
-Alle drivers geupdate (VGA, geluidskaart, en BIOS)
-Getest met std clocks, en overclocked (geen verschil)
-HDD test gedaan, doorvoer snelheden zien er ok uit. Schijf staat ook in UDMA niet dus

Hier voor draaide ik een AMD X2 3800 op een NF4 mobo en Vista Ultimate, en daarbij had ik het probleem niet.

specs:
Asus P5B
E6600 @3.2GHZ
2gb Corsair pc6400
Maxtor 200GB Sata drive
Soundblaster X-Fi Platinum

Het probleem komt voor in Media Player Classic, en WMP.

Aangezien het prima werkte met een ander mobo en hetzelfde OS, heb ik het topic in PMG gezet.

[ Voor 4% gewijzigd door WoutF op 30-01-2007 11:08 ]

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
Ik heb net een Sisoft benchmark gedraaid en dit kwam er uit bij HDD read performance
Afbeeldingslocatie: http://www.woutfunnekotter.nl/images/sisoft.jpg

Dat lijkt me niet de bedoeling toch? Die pieken en dalen zullen wel die schokken veroorzaken.
Ik heb al geprobeerd om andere SATA poorten op het moederbord te gebruiken, maar dat maakt geen verschil.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:49

Haan

dotnetter

Dat ziet er opzich niet zo best uit nee, ook die acces-time van 28(of 38?) ms onderin je screenshot is hoog. En je hebt zo te zien geen WD schijf maar een Maxtor ;)

Je hebt wel de laatste drivers voor de chipset geïnstalleerd? Dat zie ik niet staan in je startpost namelijk.

[ Voor 38% gewijzigd door Haan op 30-01-2007 10:10 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
Haan schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 10:07:
Dat ziet er opzich niet zo best uit nee, ook die acces-time van 28(of 38?) ms onderin je screenshot is hoog. En je hebt zo te zien geen WD schijf maar een Maxtor ;)

Je hebt wel de laatste drivers voor de chipset geïnstalleerd? Dat zie ik niet staan in je startpost namelijk.
Dat had ik nog niet gedaan, ging er eigenlijk vanuit dat de vernieuwde Windows Update in Vista dit wel zou doen. Anyway, net dus gedaan, en ook na de installatie van deze drivers blijft het probleem

Het is een Maxtor ja, had voorheen altijd WD, stom 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door WoutF op 30-01-2007 11:03 ]

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
Na flink wat googlen heb ik hier en daar gezien dat als je AHCI instelt in de BIOS (ipv IDE) als mode voor de SATA controller dat het mogelijk voor prestatie verbetering kan zorgen.

Aangezien zo'n switch ook een reinstallatie van Windows betekent vroeg ik me af of iemand dit door ervaring kan bevestigen?

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
Ik heb het op weten te lossen!!

De standaard mode van de SATA controller is IDE. Dit zorgt voor de meeste compatibiliteit, maar in dit geval voor brakke performance. De controller moet op AHCI staan voor de beste prestaties.

Maar als Windows als geinstalleerd staat kan je die BIOS setting niet zomaar om zetten. (dan krijg je een BSOD). Je moet eerst de Intel drivers installeren. Maar ook dat levert een probleem op, die willen alleen installeren als de BIOS setting op AHCI staat.

De oplossing:
Installeer de jmicron raid drivers
Plug de SATA drive in de SATA_RAID connector van Jmicron (boven het PCI-E slot)
Stel in de BIOS de Intel controller in op AHCI
Start Windows op

Nu kan je de Intel driver installen, en je SATA schijf weer aan de Intel controller hangen, in AHCI mode.

• Hakkie
  • Laatst online: 11:34
Als ik AHCI inschakel in de BIOS duurt de POST veel langer dan als ie op IDE staat. Ook het starten van XP duurt merkbaar langer. Ik heb 2 SATA schijven aan de ICH8R hangen. Een Maxtor L300S0 (SATA2) op poort1 en een Maxtor 6Y120M0 (SATA) op poort 2. Heeft iedereen dit verschil? Als XP eenmaal draait heb ik de indruk dat de AHCI mode wel sneller is. Heb dit nog niet gemeten, want 'k heb de mobo net binnen (een Asus P5B-E Plus). Laatste BIOS en drivers zijn natuurlijk aanwezig... Graag een reactie, thanks

• Hakkie
  • Laatst online: 11:34
Te snel gepost. Vertraging wordt veroorzaakt door de Maxtor 6Y120M0 (SATA) op poort 2, te 'oude' schijf... ;) Heb 'em op de JMicron SATA gezet en nu gaat het prima met de AHCI setting actief.
Pagina: 1