Cool and Quiet werkt niet goed

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bisselke
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:29
Hey mensen, allereerst wil ik zeggen, dat ik de search goed gebruikt heb, en daarin geen oplossing heb gevonden, tevens hielp google niet.

Allereerst mijn setup

Asus A8N SLi
AMD S939 Athlon 64 X2 4800+ ( WAS een weekje geleden nog een AMD 3500+)
Geil geheugen
Asus EN7800 GTX 256 mb ( Doodgegaan) = nu een Geforce 6200 TC 16mb
rest lijkt me irrelevant.

Ik heb dus sinds kort een nieuwe processor. Deze heb ik zelf goed in t moederbord gezet, met een vriend. Daarna heb ik me harde schijf geformatteerd, en windows eropnieuw opgezet.
Daarna had ik de drivers erop gezet. Hierna ging ik Rainbow six spelen, waarna me pc crashte.
me pc gaf geen beeld meer, daarna heb ik veel getest, en onder andere me bios gereset. Toen kwam ik erachter bij een vriend toen ik mijn videokaart er bij hem instak dat dezekapot was gegaan.
Nu heb ik tijdelijk een ander kaartje een geforce 6200 TC. Ik daarna dus me pc opgestart. Me bios weer goed gezet. En ik was verder gegaan met het installeren van drivers en programma's op mijn computer.

Ik vond al dat de koeler van de cpu veel herrie maakte. Nu blijkt dat Cool and Quiet het niet helemaal goed doet bij mij. Nu is bijv mijn cpu temp 30 graden. maar de fan ligt toch met 2800 toeren te blazen, wat geheel overbodig is natuurlijk.

Het rare is dat het de ene keer wel goed werkt, en de andere keer niet. de vorige keer deed hij t namelijk wel. toen draaide hij 1200 toeren bij een temp van 45 of iets dergelijks. dit verschilt regelmatig.

Wat ik al heb gedaan om dit op te lossen :

Alle nieuwste drivers van amd erop gezet. via de site van amd.com
alle drivers van me moederbord erop gezet via asus.com
heb cool and quiet functie in me moederbord aangezet.
heb qfan aanstaan.

Heb ook al geprobeerd om de amd driver te verwijderen en daarna de cool and quiet driver van asus erop te zetten, alleen als ik dat probeer te doen zegt hij dat het stuurprogramma al geinstalleerd is , en eerst verwijderd moet worden.
Ben daarop dus naar apparaatbeheer gegaan, heb beide stuurprogramma's van me amd x2 4800+ verwijderd. daarna reboot, en opnieuw geprobeerd de asus cool and quiet driver erop te zetten. Maar toen kreeg ik weer deze melding.

Heb trouwens ook nog een vraag die ik nergens beantwoord kan vinden. Hoe heet mag mijn moederbord temp ong worden?? Deze was eerst namelijk altijd tussen 30 en 40 graden. De laatste tijd gaat hij regelmatig over de 50 heen. en maak me een beetje zorgen, zker als het dadelijk zomer word, en hij 60 graden of meer gaat worden.

Wie o Wie kan mij helpen?

Alvast hartelijk bedankt!!!

Verwijderd

Heb je bij configuratiescherm-energiebeheer ook de optie minimale energie verbruik geselecteerd?
Met het programma throttlewatch kun je vrij eenvoudig zien dat de cpusnelheid en vcore heen en weer gaat.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2007 22:27 ]

• bisselke
Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2007 @ 22:25:
Heb je bij configuratiescherm-energiebeheer ook de optie minimale energie verbruik geselecteerd?
Met het programma throttlewatch kun je vrij eenvoudig zien dat de cpusnelheid en vcore heen en weer gaat.
Ja , ik heb hem op minimaal verbruik gezet. Ik bekijk de waarden trouwens met Asus Probe, Betrouwbaarder kun je t volgens mij niet hebben, en daarnaast aan me oren markeert ook niets O-) .
maar toch bedankt btw

• bisselke
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/roybissels/fan.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/roybissels/temp.JPG

Kijk dit slaat bijv ook helemaal nergens op, hij draait al constant een half uur bij 30 graden 2800 toeren, en dan opeens springt cool and quiet aan :? ????

• good4u
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-03-2025
Gezien de hoge moederbord temps in verhouding met de CPU temps, zou het wel eens je voeding kunnen zijn die niet genoeg prik leverd.
Als je voeding niet goed werkt en onvoldoende spanning leverd, kan je mobo temp pittig oplopen.
Dat zou ook meteen verklaren waarom je EN7800 de geest gegeven heeft.
Meten is weten..

Check ook je CPU load eens in taskmanager als C&Q niet werkt.....

Verwijderd

Cool en Quiet heeft niks met de fansnelheid te maken. C'n'Q past alleen de processorsnelheid aan.
Om C'n'Q te enablen moet je de power settings op minimal/laptop zetten en de AMD 64 CPU driver installeren.

Zoals gezegd: Q-fan (van Asus) is dus degene die de fan-snelheid regelt. Dus hier moet je zoeken wil je weten waarom de fansnelheid niet wordt aangepast. Dat kan je doen in de bios.

• bisselke
heb in de bios al redelijk wat geprobeerd met qfan maar dat wil ook niet helpen.

En ff over de voeding, het is een Zalman 400B-APS dus 400 watt voeding. voor de rest zijn de Voltages van de voeding gewoon goed, die aan worden gegeven in de bios en asus probe

edit: Heb nog ff naar qfan gekeken, maar kan daar bijna niets voor instellen.
Kan hem alleen maar enablen, en de cpu target temp ingeven.
cpu target temp staat nu op 75 btw.

[ Voor 25% gewijzigd door bisselke op 29-01-2007 23:08 ]

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-05 21:43

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

FF een gokje, heb je in de bios ACP1 2.0 support aanstaan
en heb je ACPI APIC support enabled. ? Dat was het bij mij om C&Q aan de praat te krijgen.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

• bisselke
Het lijkt erop dat je helemaal gelijk hebt, dat het probleem niet cool and quiet is maar Qfan. maarja heb al de laatste bios versie van asus a8n sli. enja hij is al enabled.

• bisselke
Montana schreef op maandag 29 januari 2007 @ 23:08:
FF een gokje, heb je in de bios ACP1 2.0 support aanstaan
en heb je ACPI APIC support enabled. ? Dat was het bij mij om C&Q aan de praat te krijgen.
Ik heb het even gecheckt, en ACPI APIC staat op enabled, en ACP1 staat op S1 & S3. dus volgens mij goed.

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-05 23:11

wij

je moet even amd clock downloaden van amd.com om te zien of je processor wel wordt terug geclokt door cool and Quiet.

Als dat gwn het geval is zet je q-fan uit en download je speedfan en regelt daarmee je fan speed en klaar _/-\o_

• bisselke
Heb nu met speedfan hem terug geclockt maar ben op een paar intressante ontdekkingen gekomen.

als ik hem met speedfan op 30 % zet gaat me cpu fan 2400 rpm
op 35% gaat hij 2800 rpm
bij 40% gaat hij 1700 rpm
bij 45% gaat hij 1200 rpm
bij 50% gaat hij 1400 rpm
bij 55% gaat hij 1600 rpm
bij 60% gaat hij 1800 rpm

Dit is dus heel erg vaag, en een goede reden waarom qfan ook zo gek deed, zodra me pc iets heter werd, ging hij rustiger blazen....

Tevens vallen de waarden van de voeding me op

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/roybissels/voeding.JPG

En ook mijn moederbord temp is een beetje van de leg sinds me videokaart kapot is gegaan, hij zat namelijk eerst altijd tussen de 25 en de 40. nu zit hij gewoon constant op 48 graden en hoger.

Zou iemand misschien weten waaraan het zou kunnen liggen?

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
als wat op speedfan staat , klop is je voeding het aan het begeven, of hij is gewoon selcht, meet eens de 12-volt lijn met een multimeter, wat er op speedfan staat is niet altijd juist.

maar 11.71 is een tikkeltje laag voor een 12-volt lijn. en eigelijk al helemaal voor een zalman voeding, deze zouden beter moeten afgeregeld zijn.

Out of the box? What box? There is no box.

• bisselke
successor schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 17:04:
als wat op speedfan staat , klop is je voeding het aan het begeven, of hij is gewoon selcht, meet eens de 12-volt lijn met een multimeter, wat er op speedfan staat is niet altijd juist.

maar 11.71 is een tikkeltje laag voor een 12-volt lijn. en eigelijk al helemaal voor een zalman voeding, deze zouden beter moeten afgeregeld zijn.
uhm ik zou niet weten hoe ik die 12 volt lijn zou kunnen meten? btw asus probe geeft hetzelfde aan. Als ik een multimeter heb, welke draad moet ik dan hebben om t te meten?

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

een vraagje zit je fanmate tussen je CPU koeler, mss eens proberen zonder :P

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• bisselke
pm1 schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 18:06:
een vraagje zit je fanmate tussen je CPU koeler, mss eens proberen zonder :P
heb wel een fanmate 2 toevallig, maar die zit niet tussen de cpu koeler ... maar op de chipset koeler :)

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-05 23:11

wij

Ik heb in speedfan ook rare uitlezingen van mijn voltage's
+12 is 11.39
-12 is -16,97

en de -5 is -8.78

ik heb een 650 watt voeding en alles functioneerd perfect dus ik denk dat de utgelezen waarden door speedfan niet echt betrouwbaar zijn.

ook de fan speed's niet hij zecht nu 18243 rpm maar als dat echt zo zou zijn zou mijn pc moeten opstijgen dus stell je pc lekker in zodat hij mooi still is en niet te warm dan is het toch prima:)

btw ik werk op vista mischien is speedfan daar ook niet helemaal compatable mee.

[ Voor 8% gewijzigd door wij op 31-01-2007 19:02 ]

• bisselke
Tja vraag me nu toch af waaraan t ligt, het moederbord, de drivers of de voeding. Ik hoop dat iemand misschien met ideën komt zodat ik erachter kom wat ik moet opgeven voor RMA.

Alvast bedankt

• bisselke
Ik heb maar besloten om het moederbord maar op te sturen naar RMA, net zoals me videokaart. Nu maar hopen dat als ik mijn nieuwe spul binnen krijg deze niet kapot gaan door de voeding (als deze brak is).

Verwijderd

Waarom test je het niet eerst met een andere voeding?
Straks moet jij de test/reparatiekosten van je videokaart en moederbord betalen.... Ik zou echt eerst de voeding (en andere dingen) 100% uitsluiten voordat je iets RMA gaat doen.
Pagina: 1