[Suse 10.1] Proftpd server

Pagina: 1
Acties:

• Dutchman140
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-08-2023
Hoi iedereen,

Ik heb het xampp paket 1.5.5a gedownload. De webserver werkt goed. Nou wil ik ook de proftpd server gebruiken.

Maar ik snap niet goed hoe dit werkt, en hoe je hier geberuikers toevoegd en rechten verdeeld enzo. Weet iemand misschien hoe dit moet? of kennen jullie een goede tut. ?

Alvast bedankt

Dutchman140

P.s. ik gebruik Linux Suse 10.1

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• Dutchman140
Ja :) maar ik heb niks nuttigs gevonden/snapte het niet echt..

Ik heb het ook al via webmin probeert, maar daar vind ik geen startfile van PROFtpd

(heb het ook al probeert handmatig te installeren met een tut. van www.howtoforge.net, maar die werkte niet :s )

[ Voor 12% gewijzigd door Dutchman140 op 29-01-2007 21:45 ]

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:39

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Tav gebruikers binnen proftpd: er zijn veel mogelijkheden. Je kunt er een aparte gebruikersfile voor aanleggen, bijv /etc/ftpusers , je kunt ldap gebruiken (lijkt me niet logisch in jouw geval), etc etc of je kunt lokale gebruikers gebruiken. Als je de gebruikers die je hiervoor aanmaakt geen shell geeft dan kunnen ze niet middels ssh op je server aanloggen. Wel zorgen dat ze op filesystem-niveau voldoende rechten hebben om de bestanden te kunnen lezen, directories te kunnen bewandelen etc. Het beste is om een ftp server chroot'ed te draaien: dan wordt het basis filesysteem waar vandaan de server leest, in een apart filesysteem gemount, en alle gebruikers die middels ftp inloggen, kunnen enkel bij de directories die binnen het aparte filesysteem aanwezig zijn, en niet bij de rest.

Hier kon uw advertentie staan

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-12 21:40

Sa1

lampp is erg makkelijk, het beste wat je kunt doen als je echt niets van deze materie snapt, is het een en 't ander te lezen. Der zijn op internet 100en tuts te vinden over proftpd, der zijn keurige voorgeconfigureerde frontends zelfs speciaal voor lampp gemaakt...

als je niets hebt kunnen vinden is dat imo gewoon luiheid.

http://www.google.nl/sear...ta=lr%3Dlang_en%7Clang_nl

vindt je vast iets

en de frondend speciaal voor lampp

en als je heel proftpd niet aan de gang krijgt (even eenvoudig te controleren door in je terminal het volgende uit te voeren "netstat -an | grep 21") dan moet je de handleiding lezen die je bij lampp hebt gekregen!!! kan je eventueel ook op hun site downloaden...

[ Voor 16% gewijzigd door Sa1 op 29-01-2007 22:01 ]

• Dutchman140
Op de site van lampp (www.apachefriends.org) stond niks over de configuratie van proftpd ;) alleen over de installatie van lampp zelf.

Ik ga nou eens kijken naar de andere links die je gegeven hebt.
Pagina: 1