Toon posts:

Langzame pc, door wat?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien het in deze topic om meerdere hardwaren gaat heb ik 'm hier geplaatst.

Ik stuur zojuist deze mail naar een computer-speciaalzaak, maar misschien kunnen jullie me ermee helpen

Welke problemen zijn er?

- Pc ongelooflijk langzaam voor zijn kunnen (zie specs), ik weet dat ie veel sneller kan. Als ie een tijdje aanstaat met een aantal programma's aan dan hapert zelfs de muziek als je met je muis beweegt (muis zelf loopt ook niet soepeltjes van punt A naar B dan).

- Ook start de pc ineens veel langzamer op (blijf lang hangen op het Windows XP-logo laad-scherm)

- Videokaart-melding bij opstarten (zou dit ermee te maken hebben?):

"The Nvidia system sentinel is reporting that Nvidia-powered graphics card is not receiving sufficient power.

To protect hardware from potential damage or causing a potential system lockup, the graphics processor has lowered its performance to a level that allows continued safe operations."

- Eerder problemen gehad met HD, weet niet of die nu helemaal weer in orde is (kan misschien ook een reden zijn voor de 'langzaamheid'?)

Specs:

- Processor: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.80GHz
- Moederbord: ASUSTeK Computer Inc. P4P800-E
- Totaal Geheugen: 1GB DDR-SDRAM
- Videokaart: NVIDIA GeForce 7600 GS
- Harde Schijf: Maxtor 6Y160P0 160GB

Wat heb ik al geprobeerd?

- Videokaart-drivers volledig verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.
- Ccleaner
- Spyware/virus-scans
- Pc alleen draaien met memory, hd en videokaart
- MemTest (geen errors na 20 uur draaien)
- Maxtor-tool om harde schijf te testen, ben de naam ervan vergeten. (werd ik ook niet veel wijzer door)

Verwijderd

Installeer je chipset drivers even op nieuw of download een nieuwere versie, als het dan nog niet wil, dan kan je proberen Windows opnieuw te installeren.

• Unneoetech
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-02 16:55
The Nvidia system sentinel is reporting that Nvidia-powered graphics card is not receiving sufficient power.
Wat heb je voor een voeding?

Verwijderd

Topicstarter
Chipset drivers al gedaan en mocht niet baten. Mag ik vragen wat een nieuwe Windows installatie zou kunnen helpen, want ik heb denk ik 3 maanden geleden m'n HD volledig geformatteerd, dus op zich is de installie nog vrij vers, maar als je denkt dat het zou kunnen helpen zal ik het proberen.

M'n voeding is een 500W van CRS.

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-02 07:53
je kan met "process explorer" soms goed achterhalen welke applicaties je cpu gebruiken en zorgen voor traagheid. Andere tip is controleren dat je drives in de juiste DMA-stand staan oor een beetje rappe s chijfprestaties. Met een aantal tools kan je ook de snelheid van je harddisk testen om te zien of daar een bottleneck zit.

Verwijderd

Misschien zitten er een paar verrotte drivers bij of spyware/malmware op je pc.

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-02 22:23
met een verse installatie ben je er zeker van dat er geen virussen of iets dergelijks in het spel zijn, maar aangezien hij ook sloom is bij het opstarten lijkt mij niet dat het om een virus of iets dergelijks gaat.

mij klinkt het als een probleem met de voeding. is de kast niet losgeweest de laatste tijd, en dat er per ongeluk een stekker ergens af/los is?

500 w moet genoeg zijn alhoewel ik het merk niet ken (maar ik ken ook maar een paar merken)

mischien eens naar de voltages kijken?

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11-2025
Ik denk dat je moet gaan zoeken in de richtig van je spanning.
Aangezien je videokaart te weinig power krijgt, dat krijg je niet van spyware.

• GerwinR
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-01 12:29
Heb je de powerstekker van de vgakaart aangesloten? (de 6pins).
Als je voeding die niet heeft gebruik dan het meegeleverde verloopje.
En sommige kaarten gebruiken een gewone hd powerconnector...

[ Voor 18% gewijzigd door GerwinR op 29-01-2007 22:18 ]

Verwijderd

Probleem is duidelijk: je videokaart is ondervoed.

Waarschijnlijk zit er een molex socket op je kaart en ben je misschien vergeten daar een stekkertje in te steken.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, die molex is aangesloten.

Misschien is dit nog interessant:

Als ik bij SiSoft Sandra Lite 2007 een Systeem Overzicht wil opstellen krijg ik de volgende BSOD:

0x000000C4 (0x00000024, 0x00000000, 0x00000000)

A device driver attempting to corrupt the system has been caught.. enz.

Dezelfde BSOD krijg ik als ik Football Manager 2007 op wil starten, terwijl ik een paar maanden terug, ook nog onder de huidige Windows installatie, datzelfde spel gewoon nog heb gespeeld.

Misschien staat het in verband met elkaar.

Het eerste dacht ik ook aan m'n videokaart (ik had m al bijna geretourneerd), maar toen heb ik een andere (oude) videokaart erin gedaan en toen kreeg ik dezelfde BSOD. Helaas heb ik toen niet gekeken of m'n pc net zo langzaam was. Nu heb ik die videokaart helaas niet meer tot m'n beschikking. Maar die BSOD komt dus blijkbaar niet door m'n huidige videokaart, lijkt me. Dus óf de BSOD heeft niks met de 'langzaamheid' van m'n pc te maken óf de videokaart is niet de oorzaak van m'n langzame pc.

Begrijpen jullie het nog, hehe..

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
1. Je videokaart krijgt niet genoeg stroom. Die melding lijkt me overduidelijk.
2. Heb je op spyware/virussen gecontroleerd. En nou niet zeggen dat heb ik nooit, je zal maar net zien.
3. Heb je al met process explorer gekeken of er processen zijn die onevenredig veel CPU kracht gebruiken?

Verwijderd

Topicstarter
1. Dat begrijp ik, maar kan dit ook aan de videokaart zelf liggen?
2. Ja.
3. http://img265.imageshack.us/img265/4805/procexpai4.jpg

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 17:18
Ik zou toch nog maar eens je drivers goed controleren, en vervolgens je voeding (misschien is die gedeeltelijk stuk).

Verwijderd

Topicstarter
Ik apprecieer iedereen z'n hulp, maar ik begrijp alleen niet waar jullie het op baseren. Als m'n voeding gedeeltelijk stuk was zouden toch ook andere hardwaren problemen moeten hebben en daar zie ik nu juist geen symptomen van?

De videokaartdrivers heb ik denk ik nu al 4 a 5 keer volledig verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, maar het probleem blijft bestaan. Ik heb ook al geprobeerd verschillende molexjes in de videokaart te doen, maar dat helpt ook niet.

Toen ik vanochtend btw opstartte, bleef ie 2 keer hangen op het BIOS-scherm (van press del to enter setup etc.), dus ik 2 keer reset gedrukt, kwam er ineens een scherm met 'overclocking failed' press F1 to ... or press F2 to load defaults and continue'.

Het wordt steeds gekker met die pc :?

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-02 19:04

Haan

dotnetter

Als je al foutmeldingen en problemen krijgt bij het opstarten, kan je software problemen eigenlijk al uitsluiten..

Ik zou toch je voeding eens doormeten met multimeter en/of een andere zien te regelen om te kijken of die het beter doet.

[ Voor 4% gewijzigd door Haan op 30-01-2007 13:45 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
Voeding is trouwens een Procase CRS2051 voeding, 500W, 12cm Fan, ATX12V.

De voltages zijn btw goed in SpeedFan, maar ik zal m nog is doormeten met een multimeter.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2007 14:23 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik apprecieer iedereen z'n hulp, maar ik begrijp alleen niet waar jullie het op baseren. Als m'n voeding gedeeltelijk stuk was zouden toch ook andere hardwaren problemen moeten hebben en daar zie ik nu juist geen symptomen van?
Lekkere aannames...

Je hebt de keuze tussen hypothetisch 1001 redenen bedenken waarom het niet aan je voeding kan liggen en er nooit zeker achter komen of gewoon even een andere voeding testen, waarna je het zeker weet.

Niemand hier weet zeker dat je een voedingsprobleem hebt, maar het is wel de eerste plek om te beginnen bij troubleshooting, zeker met deze symptomen. Dus sluit het gewoon even uit, dan hoef je er niet meer naar om te kijken...

Oslik blyat! Oslik!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-02 21:59

Emiel1984

Made in NL

Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 13:41:
1. De videokaartdrivers heb ik denk ik nu al 4 a 5 keer volledig verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, maar het probleem blijft bestaan. Ik heb ook al geprobeerd verschillende molexjes in de videokaart te doen, maar dat helpt ook niet.

2. Toen ik vanochtend btw opstartte, bleef ie 2 keer hangen op het BIOS-scherm (van press del to enter setup etc.), dus ik 2 keer reset gedrukt, kwam er ineens een scherm met 'overclocking failed' press F1 to ... or press F2 to load defaults and continue'.
1. 4 of 5 keer dezelfde drivers installeren heeft neit echt nut.. Een keertje kan geen kwaad. Probeer is nieuwere of oudere drivers uit.

2. Al is je bios gereset... ?

3. Meet zoals de poster hierboven al vermeld ook idd even goed je voeding door, de kans is idd groot dat het aan je voeding ligt.

Edit1:

4. Als ik jouw was zou ik de pc compleet opnieuw installeren wanneer je zeker weet dat het niet de voeding is. Wanneer een systeem namelijk niet helemaal goed meer werkt door softwareproblemen kan dat mischien tijdelijk opgelost worden door wat te 'klooien' maar als je het goed wil doen kan je beter weer met een schone pc beginnen en deze direct goed beveiligen met een goed geupdate virusscanner en OS versie.

[ Voor 18% gewijzigd door Emiel1984 op 30-01-2007 14:45 ]

[LTS][MTS][HTS]

Pagina: 1