CPU belasting naar 100% bij video

Pagina: 1
Acties:
  • 71 views sinds 30-01-2008

• john5951
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-03 20:40
Onderstaand bericht heb ik eerder al eens geplaatst in het Processors, Mobo's en geheugen topic, maar aangezien ik daar geen (hulpvolle) reacties krijg probeer ik het hier nog maar een keer. Tevens omdat ik geen idee heb of dit probleem hardware of software gerelateerd is.

Ik heb een vreemd probleem met mijn laptop. Op het moment dat ik een video / flash afspeel krijgt dat betreffende proces vrij snel een cpu belasting van 100%. Het gebeurt bij alle soorten animaties, zelfs bij een beetje uitgebreide banners op websites. Het is zo erg dat mijn computer onwerkbaar traag wordt.

Wat ik erg vreemd vind bij MSN / Live messenger is dat dit probleem zich alleen voordoet als ik een webcam aanzet, als de andere persoon dit doet is er geen probleem.

Ik heb mijn laptop reeds opnieuw geformateerd, ik heb nieuwere en oudere drivers voor de videokaart geinstalleerd, niets mag helpen! Deze laptop heeft ooit wel goed gewerkt.

De configuratie van mijn laptop is als volgt:

Compaq presario 3017cl
Microsoft Windows XP Home Edition (SP2)
Microprocessor Intel Pentium 4 Processor 2.8 GHz
Microprocessor Cache 512KB (L2)
Hard drive 60 GB enhanced-IDE
Memory 512MB DDR SDRAM (2 x 256MB) at 266MHz
Memory max 1024MB DDR SDRAM (2 x 512MB)
Video Graphics SiS 650 UMA Graphics 4X AGP for enhanced video, graphics, and 3D performance
Video Memory 64MB DDR SDRAM (shared)

Ik weet dat de videokaart niet veel soeps is, maar een filmpje / webcam afspelen moet toch wel kunnen! Ik heb zelfs vice city gespeeld op dit apparaat, tegenwoordig kan ik railroad tycoon (ja, die oude), een filmpje op youtube en een webcam zelfs vergeten. Ik heb geen idee wat dit kan zijn.

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Ik ken die SiS kaartjes verder niet, behalve dat ik van iedereen hoor dat het rampzalige troep is. ;) Het zou kunnen dat die kaart videoafspelen (video decoding) door de CPU laat berekenen ipv de GPU, en als dat zo is, dan heb je een probleem aangezien je laptop kaartjes meestal niet kunt vervangen.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:51

FaceDown

Storende factor.

Heb je misschien iets in de bios gewijzigd; een instelling die te maken heeft met dat shared video geheugen bijvoorbeeld?
En welk proces trekt de cpu belasting naar 100% als je een video afspeelt?

[ Voor 23% gewijzigd door FaceDown op 30-01-2007 12:37 ]

Groetjes, FaceDown.

• john5951
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-03 20:40
In de BIOS heb ik niets veranderd, het is ook een vrij beperkte BIOS wat deze laptop heeft.

Het is afhankelijk welk programma een grafische bewerking uitvoerd: Staat de webcam in msn aan, trekt msn 100%, staat er een filmpje / flash op internet, trekt IE of Firefox 100%.

Ik heb inderdaad het vermoeden dat de GPU de CPU het rekenwerk laat doen, wat niet vreemd zou zijn met zo'n shared videokaart. Maar dan nog vind ik het erg vreemd dat zulke simpele processen 100% CPU nodig hebben, en dat dit in het verleden niet zo was... Ik heb hier nog een 800 mhz pentium 3 laptop met 256 mb geheugen staan, en deze trekt al deze processen wel.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Dubbelposten is niet toegestaan: CPU springt naar 100% bij video / flash

Dit topic is gesloten.