Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bedrijfskundige informatica ervaringen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.440 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:31
Beste mensen.

Ik nader na 4 jaar op de havo te hebben gezeten nu toch bijna mijn eindexcamen.
Ik ga er natuurlijk vanuit dat ik dit jaar slaag, maar dat moet goed zitten! :Y)

Nu wordt je wel gedwongen in het maken van je vervolgstudie. Ik vind het allemaal wat lastig om nu al een keuze te maken voor de volgende 4 jaar dus ik overweeg hem erg goed!

Na veel zoeken en lezen ben ik een beetje geïnteresseerd geraakt in de opleiding:
"Bedrijfskundige informatica"

Dit lijkt mij erg interessant omdat het niet zozeer het ontwerpen van de software is maar meer het bedenken erachter, comminucatie met de klant en het meedenken in een proces.
Je kan dus zeggen dat het programmeren van software niet mijn ding is. Ik vind Computers erg leuk, dan wel de hardware kant, maar sociale interacte vind ik ook heel erg belangrijk. Vandaar ook een beetje deze keuze.

Wat ik graag van jullie wil hebben is een aantal ervaringen of opmerkingen van mensen die deze opleiding doen / gedaan hebben. Dit wil ik omdat je wel de folders kan lezen, maar ervaringen zijn toch meer zeggend dat de tekst die de school zelf schrijft.

Ik wil de opleiding bij de Avans in breda gaan volgen :)

Hoop dat jullie mij wat kunnen verlichten op deze opleiding! :)

• SaURoN
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ben 2e jaars dan , maar het is veel theorie, redelijk diep de stof in duiken, veel procesmatige dingen..Het is wel leuk, maar de theorie moet je wel erg liggen :P Maar denk dat dat jou als havist wel zal bevallen ;) en veel project matig werken met studiegenoten , dat zal wel ff wennen zijn....Tenminste was bij de meeste mensen die van havo afkwamen wel zo. :)

• erikver
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11 22:24

erikver

Ik zeg...

Ik heb vorig school jaar het eerste jaar Bedrijfskundige Informatica gevolgd aan de Avans in Den Bosch, zelfde opleiding dus ;). Zoals al wordt gezegd is het veel stof over procesmatig denken, weet niet of UML je iets zegt? Verder veel projectmatig werken, wat ik als heel fijn heb ervaren.
Programmeren in Java is ook onderdeel van de studie wat voor mij veel studietijd in beslag nam.

Ik ben ermee gestopt omdat ik absoluut niet kan programmeren. Als ik het wat beter kon dan had ik deze opleiding nu zeker nog gevolgd.

Life's not a Krentenbol

• Tomino
Bedrijfskundige informatica was toch juist NIET programmeren/ontwerpen? :?

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:38
Inderdaad, de bedrijfskundige informatica- opleiding die ik volg heeft weinig met programmeren te maken.
Voornamelijk het analyseren van bedrijfsprocessen en de nodige theorie consumeren dat daarbij hoort.
Ook worden er ongelooflijk veel methodes en modellen bijgebracht waarmee je IT gerelateerde problemen mee kunt ontrafelen e.d.
Dit is maar een tipje van de sluier, het mag in ieder geval wel duidelijk zijn dat programmeren zo goed als niet aan bod komt. Het komt juist eerder in de buurt van onderzoeken e.d.
Maargoed, in het propedeusejaar moet je natuurlijk wel programmeren. Deze studie volg ik trouwens aan de HAN, begin 3e jaar.

[ Voor 10% gewijzigd door THxZ0NE op 29-01-2007 21:39 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
titel onttagt en move naar WI
Tomino schreef op maandag 29 januari 2007 @ 21:28:
In vrijwel elke combinatieopleiding moet je ook op de deelgebieden even door het stof met handwerk :)

• Tomino
Rukapul schreef op maandag 29 januari 2007 @ 21:40:
titel onttagt en move naar WI

[...]

In vrijwel elke combinatieopleiding moet je ook op de deelgebieden even door het stof met handwerk :)
Ah sorry voor de titel, niet heel doordacht bij nagedacht. hmm pleonasme.

Anyway, ik kan nu inderdaad wel snappen dat je ietswat van programmeren moet weten, anders krijg je geen inzicht in die dingen natuurlijk. Als je iets onderzoekt moet je wel weten wat er mogelijk is.

verder, wat voor toekomst perspectieven heb ik? Aan wat voor banen moet ik denken?

Verdere comments altijd welkom natuurlijk! ;)

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11 00:21

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Tomino schreef op maandag 29 januari 2007 @ 21:28:
BI is zeker wel ontwerpen. Een BI'er is de ontwerp het model en een engineer (technische bedrijfskunde gaat het programmeren. Ik kreeg zelf vakken als procesmodeleren, datamodeleren, Workflow management etc... Veel modellen tekenen. Als BI'er ben je de missing link tussen het management en de echte programmeurs. Je moet dus van beide wat af weten, waarbij de nadruk meer ligt op de bedrijfskundige kant, management, verslagen, rapporteren etc...

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

Tomino schreef op maandag 29 januari 2007 @ 21:49:
[...]

Ah sorry voor de titel, niet heel doordacht bij nagedacht. hmm pleonasme.

Anyway, ik kan nu inderdaad wel snappen dat je ietswat van programmeren moet weten, anders krijg je geen inzicht in die dingen natuurlijk. Als je iets onderzoekt moet je wel weten wat er mogelijk is.

verder, wat voor toekomst perspectieven heb ik? Aan wat voor banen moet ik denken?

Verdere comments altijd welkom natuurlijk! ;)
pff wat kan je niet met deze opleiding, je moet eerst de keuze maken welke kant je op wilt gaan, informatica (project leider, informatie analist (niet uni niveau), systeem ontwerpen) of bedrijfskunde (consultant, verkoop) en dan is er nog zoveel meer mogelijk wat ik vergeet. Feitelijk functioneer je als tolk tussen het bedrijf en de ICT kelder (;)) en is het jouw taak om de eisen en wensen van het bedrijf duidelijk te maken en te vertalen naar de ICT behoefte en mogelijkheden. Dat is tenminste wat ik altijd zeg als mensen me weer eens wildvreemd aankijken na het opratelen van men opleiding.

Aanrader? Tja ligt eraan wat je wil, als de bovenstaande beschrijving je aanspreekt is het wel wat voor je maar als je veel wilt proggen dan moet je verder zoeken, k heb iig geen enkele spijt gehad van men keuze en ben vandaag begonnen met afstuderen (groot stuk balanced score card btw, zo zie je maar hoe veelzijdig de opleiding is).

Ik zit trouwens op Windesheim, Zwolle. Opleiding was wel redelijk (staat als top 3 in NL te boek, of dat terecht is is weer een andere discussie) maar is nu omgegooid dus kan daar helaas weinig over zeggen. En niet dat het een rol zou mogen spelen maar de markt voor BI-ers is momenteel huge, alle jongens die al afgestudeerd zijn hebben al een dikke baan te pakken (cq 25 man).

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-11 22:29
Tsja. BI'er uit de hoek. 3 jaar INHOLLAND, wat ik je sterk afraad. Daarna 2e jaars geworden in de HRO (Of HR, in ieder geval Hogeschool Rotterdam).

Ik raad je deze studie AAN. Je raakt van alles wat aan. Je hebt een stukje programmeren (wat mij dan weer redelijk ligt, maar ik niet wil worden), bedrijfskunde (leuk!), communicatie (leuk!), economie (bah!), en ga zo maar door. Het leuke aan de studie is dat ieder in de groep zijn eigen zaken heeft. Waar ik IT leuk vind, en bedrijfskunde, en economie NIET, heeft een ander juist een zwak voor economie, maar baalt hij van IT. En zo vul je elkaar aan.

Zoals eerder gezegd: je wordt de missing-link tussen twee afdelingen, en dat is wel leuk. Tot nu toe kan je met BI erg sterk vooruit, ook financieel gezien (wat dan weer eens niet bah is ;)), en de toekomstperspectieven zien er tot nu toe alleen goed uit.

Kortom: DOEN!

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:38
Ik stel bij de HAN gewoon mijn eigen BI profiel samen.

Tot nu toe heb ik een stukje economie gehad waar o.a. boekhouden in voorkwam, groot stuk over bedrijfsprocessen (roi, voorraden in bedrijven etc) en efficientie, maar ook een stuk analyseren van problemen binnen bedrijven en bedrijfsprocessen en adviseren van verbeteringen etc etc. Dit allen is maar een gedeelte van wat ik tot nu toe heb gehad, maar je krijgt tenminste wel een indruk.

Eigenlijk vrij breed, en in het begin van het jaar (propedeuse) geprogrammeerd in een aantal talen, webdesign, informatiesystemen, netwerken etc. Kortom eerst een basis en daarna een toesplitsing op de BI richting.

• Denker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-11 14:13
He leuk zo'n topic. Ik heb BedrijfsInformatieTechnologie gedaan op de Universiteit Twente, maar ben begin dit jaar BI gaan doen op het Saxion te Enschede. Erg leuke studie, bedrijfskundige vakken (bedrijfsadministratie, bedrijfsvoering) maar ook programmeervakken (procedureel programmeren, databases). Het leuke is ook dat er best veel projectmatig gewerkt wordt en daar kun je veel van leren.
Kijk eens op http://www.ict.hen.nl/Studie/Modulen/ voor de vakken die worden gegeven door de jaren heen.

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Ik wil eigenlijk helemaal niet de opleiding opzich gaan afkraken, maar als tegengewicht van alle positieve geluiden wil ik toch ook een wat ander geluid laten horen.

Mijn ervaring met BI'ers, BWI'ers en Informatiekunde studenten is eigenlijk helemaal niet zo best. In het kort komt het erop neer dat ze in principe overal wat van moeten weten, maar daarom eigenlijk nergens echt goed in zijn.

Ik merkte dat al tijdens mijn studie, en hoorde dit ook van medestudenten. BWI'ers zitten ook in de klas bij Wiskunde studenten, maar worden daar weggelachen omdat ze bij alles wat maar iets dieper gaat dan de opervlakte meteen moeten afhaken. Bij informatica zitten ze ook in de klas en ook daar worden ze weer weggelachten. Niets, maar dan ook helemaal niets mag ook maar enige mate van complexiteit hebben, want dat is allemaal te moeilijk voor ze.

Nu op mijn werk kom ik ze weer tegen bij sollicitaties. Ze zijn bij ons echter zeer moeilijk te plaatsen. Als puur commercieel persoon zijn ze niet in te zetten, maar als technisch persoon (developper) al helemaal niet. Het is waar dat de opleiding primair opleid voor een brug functie. Van zulke mensen heb je er absoluut 1 tot enkele nodig (afhankelijk van de grote van het bedrijf), maar zeker geen hele groepen. Momenteel zien wij bijvoorbeeld dat er veel mensen met een BWI of Informatiekunde opleiding bij ons aankloppen terwijl wij eigenlijk voornamelijk op zoek zijn echte informatici.

Ik heb dus een beetje het idee dat heel veel studenten denken dat ze iets met een "business opleiding" moeten doen zodat ze naar een management functie kunnen, wat meer verdient dan het 'uitvoerende werk' (zoals programmeren). Natuurlijk is informatica op HBO of WO niveau niet echt te kwalificeren als simpel uitvoerend werk, maar gezien de aanmeldingen van gewoon informatica vs de business varianten, schijnen wel heel veel mensen zo te denken.

Iedereen kan daarbij natuurlijk wel bedenken dat het onzin is om een groep van b.v. 7 programmeurs te laten communiceren met een commerciele groep mensen via 20 brug personen.

Daarnaast merk ik nog een ander probleem aan B(W)I studenten. Ze weten dikwijls zo vreselijk weinig van techniek (software- en computer architectuur, programmeren, netwerken) dat ze de brug functie naar mijn mening ook niet helemaal goed kunnen vervullen. Ondanks dat ze per definitie ook met technische mensen (zoals programmeurs) zouden moeten kunnen praten, komen ze dikwijls met voorstellen die technisch gezien compleet nergens op slaan.

Persoonlijk zou ik liever met een brug persoon praten die -echt- een poosje in beide werelden heeft gewerkt, en beide kanten van het geheel kent. Iemand die bijvoorbeeld een bachelor informatica heeft gedaan en een jaar of wat als developer werkzaam is geweest, alvorens deze zich ook is gaan bekwamen in business vakken en ook weer een tijdje werkzaam is geweest in een pure commerciele functie.

Zie ook b.v. dit comment in deze thread: flowerp in "Werven van (java) programmeurs moeilijk?"

Aan de andere replies in dit topic zie je waarschijnlijk dat dit natuurlijk maar 1 kant van het verhaal is en dat andere mensen wel met hele positieve verhalen komen.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-11 10:34
Heb mezelf door het eerste jaar van Bedrijfskundige Informatica geworsteld, en juist ik vond het een groot bezwaar dat er weinig programmeren in voor kwam. Zag in het loop der jaar dat alle lieden welke niet in plaatje pasten ook stuk voor stuk verdwenen, allemaal hadden ze een ding gemeen: Slecht in wiskunde en wilden toch wat met computers doen.

Beroep waarvoor je in de hoofdzaak opgeleidt gaat worden: ICT-Consultant. Denken met klanten over oplossingen, deze oplossingen bedenken, weten wat er in de markt vinden en gestructureerd bezig met het implementeren van deze.

Wat belangrijk is, dat je vooral communicatief vaardig bent, initiatiefrijk en representatief, dat zal je veel nodig hebben tijdens de opleiding! Succes!

[ Voor 11% gewijzigd door merauder op 30-01-2007 00:03 . Reden: Aanvulling ]

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Bedrijfskundige Informatica op HBO nivo heeft denk ik inderdaad nogal wat praktische bezwaren, je zal als je begint met werken niet direct kunnen beginnen als bijvoorbeeld consultant en dan is het qua invullen van je starters functie toch snel moeilijker, de rol van bedrijfskundige informaticus vereist meestal nogal wat verantwoordelijkheid en ervaring, en je bent in principe net te breed opgeleid om snel andere functies op te pakken. Een HBO'er die afgestudeerd is in informatica zal over het algemeen veel makkelijker een baan vinden, aangezien hij/zij gewoon direct inzetbaar is op verschillende rollen waar hij ook specifiek is voor opgeleid.

Het verhaal is wel anders als je op WO nivo bent afgestudeerd op bedrijfskundige informatica, je kan dan vrij snel terecht in de rol van consultant. Daarnaast is het ook zo dat een WO'er niet specifiek een beroepsopleiding heeft gevolgd; een technisch bedrijfskundige of informaticus zou in principe prima de rol van bedrijfskundig informaticus kunnen vervullen en andersom, om maar te zeggen dat de opleiding van WO'ers in mindere mate bepaald waar hij/zij terecht komt.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-11 23:09
merauder schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 00:02:
Heb mezelf door het eerste jaar van Bedrijfskundige Informatica geworsteld, en juist ik vond het een groot bezwaar dat er weinig programmeren in voor kwam. Zag in het loop der jaar dat alle lieden welke niet in plaatje pasten ook stuk voor stuk verdwenen, allemaal hadden ze een ding gemeen: Slecht in wiskunde en wilden toch wat met computers doen.

Beroep waarvoor je in de hoofdzaak opgeleidt gaat worden: ICT-Consultant. Denken met klanten over oplossingen, deze oplossingen bedenken, weten wat er in de markt vinden en gestructureerd bezig met het implementeren van deze.

Wat belangrijk is, dat je vooral communicatief vaardig bent, initiatiefrijk en representatief, dat zal je veel nodig hebben tijdens de opleiding! Succes!
Ach, programmeren is over een paar jaar alleen interessant voor de allerbesten, en dat leer je niet op het HBO. De meeste HBO programmeurs die nu rondlopen werken aan het heruitvinden van het wiel, keer op keer, bij elke klant weer het zelfde trucje uithalen en hooguit wat aanpassen om het geheel werkende te krijgen.

Als ik zo de huidige ontwikkelingen zie zullen over pakweg 10 jaar 90% van die werkzaamheden geautomatiseerd zijn. Alles draait dan om hergebruik van bestaande componenten die je zonder te coden door te modelleren aan elkaar plakt. Die componenten moeten nog wel gebouwd worden, dat wel.

• Juggels
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-11 22:06
defiant schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 01:11:
Het verhaal is wel anders als je op WO nivo bent afgestudeerd op bedrijfskundige informatica, je kan dan vrij snel terecht in de rol van consultant. Daarnaast is het ook zo dat een WO'er niet specifiek een beroepsopleiding heeft gevolgd; een technisch bedrijfskundige of informaticus zou in principe prima de rol van bedrijfskundig informaticus kunnen vervullen en andersom, om maar te zeggen dat de opleiding van WO'ers in mindere mate bepaald waar hij/zij terecht komt.
Voor een deel ben ik het wel eens met wat je hier stelt, maar anderzijds vind ik dat je het verschil tussen WO en HBO wel erg veel groter maakt dan dat het daadwerkelijk is volgens mij. Iemand die een WO opleiding BI heeft gevolgd is veelal puur theoretisch bezig geweest met alle BI-stof (om het beestje maar een naam te geven), daar waar een HBO-er voor een groot deel van de opleiding ook in de praktijk bezig is geweest om het geleerde toe te passen. Ik weet in elk geval dat ik na mijn afstuderen (HBO BI, Hogeschool Zuyd) binnen een maand aan het werk was, en al mijn klasgenoten binnen een niet veel langere termijn. Het zal er vooral vanaf hangen hoe je jezelf weet te profileren bij je toekomstige baas, en dan is het verschil tussen een WO of een HBO opleiding mijns inziens te verwaarlozen.

Om in te gaan op de vraag van TS:
Het mooie, en tegelijk ook meteen het meest nadelige, van de opleiding vind ik het breedte-aspect: je komt met heel veel IT-gerelateerde zaken in aanraking (maar gaat nooit heel ver de diepte in) en je kan vervolgens zelf kiezen wat je het meest trekt: meer aan de klant zijde of juist meer aan de management zijde opereren. Ikzelf ben verder gegaan in het Quality Assurance stuk, en ben dan nu Functioneel Testanalist. En van daaruit ga je weer vanzelf groeien naar je volgende doel (waarbij inderdaad ook consultant-functies heel goed mogelijk zijn).

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
defiant schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 01:11:
Bedrijfskundige Informatica op HBO nivo heeft denk ik inderdaad nogal wat praktische bezwaren, je zal als je begint met werken niet direct kunnen beginnen als bijvoorbeeld consultant en dan is het qua invullen van je starters functie toch snel moeilijker, de rol van bedrijfskundige informaticus vereist meestal nogal wat verantwoordelijkheid en ervaring, en je bent in principe net te breed opgeleid om snel andere functies op te pakken.
Ik heb ook bedrijfskundige informatica gedaan en ben direct na mijn school begonnen met een functie als ERP consultant. Tevens hebben veel bedrijven Junior consultant functies of opleidingen die je tot het consultant niveau brengen. Het kan dus zeker wel.

Verwijderd

Juggels schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 07:51:
[...]
Voor een deel ben ik het wel eens met wat je hier stelt, maar anderzijds vind ik dat je het verschil tussen WO en HBO wel erg veel groter maakt dan dat het daadwerkelijk is volgens mij. Iemand die een WO opleiding BI heeft gevolgd is veelal puur theoretisch bezig geweest met alle BI-stof (om het beestje maar een naam te geven), daar waar een HBO-er voor een groot deel van de opleiding ook in de praktijk bezig is geweest om het geleerde toe te passen.
Als iemand die zowel een bachelor als master opleiding in de informatica gevolgd heeft kan ik je vertellen dat je beeld van HBO/WO verkeerd is.
Het verschil is wel degelijk reusachtig groot, en de gemiddelde universitaire opleiding is lang niet zo toegespitst op theorie als je denkt.

• Juggels
Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 08:52:
[...]
Als iemand die zowel een bachelor als master opleiding in de informatica gevolgd heeft kan ik je vertellen dat je beeld van HBO/WO verkeerd is.
Het verschil is wel degelijk reusachtig groot, en de gemiddelde universitaire opleiding is lang niet zo toegespitst op theorie als je denkt.
Wellicht had ik mijn verhaal van boven moeten aanvullen/nuanceren met de info dat ik spreek op basis van wat ik bij mijn vriendin zie: zij heeft eerst HBO Commerciele Economie gestudeerd en is nu bezig met de bijbehorende master (Marketing Management). Zij zegt zelf dat er qua niveau wel enig verschil zit, maar dat het grootste verschil volgens haar de manier van werken is (theorie versus praktijk, projectwerk vs massacolleges, etc).

Nu denk ik wel dat dit verschil ook erg afhangt van de instantie waar je de opleiding volgt. De ene HBO instelling is de andere immers niet, en zo zal elke studie ook een andere voorbereiding op een evt master anders benaderen.

Verwijderd

Idd het zal per opleiding en per school sterk verschillen natuurlijk (ik kan alleen getuigen van mijn specifieke situatie, in België).

Verwijderd

Ik heb de BI in Enschede gedaan. Voor het programmeren moet je het niet doen idd. Anderzijds is het niet zo dat je er aan ontkomt! Er zal wel degelijk een basisniveau (erg basis) programmeren worden aangeleerd.

Wat je voor je zelf moet afwegen en in de gaten moet houden, de opleiding zelf leert je over heel veel aspecten een beetje.. Daarnaast zul je zelf moeten zorgen dat je over een beetje, heel veel leert (als je begrijpt wat ik bedoel) wil je ook ergens aan de slag komen op tijden dat het wat slechter met de economie gaat. Het brede aandachtsgebied zorgt er wel voor dat je zelf heel goed kunt richten op verschillende beroepsvelden.

Zelf ben ik nu sinds 2 jaar in werkzaam als Functioneel beheerder bij Verkezeringsmaatschappijen (heb na mijn opleiding een jaartje in een verffabriek gewerkt) en verdien met mijn 23 jaar 1940Euro netto per maand (incl. reiskosten vergoeding). De verdiensten zijn dus op zich ook niet slecht...

Verwijderd

Denker schreef op maandag 29 januari 2007 @ 23:54:
Het leuke is ook dat er best veel projectmatig gewerkt wordt en daar kun je veel van leren.
Kijk eens op http://www.ict.hen.nl/Studie/Modulen/ voor de vakken die worden gegeven door de jaren heen.
Dat is overigens ook meteen voor velen een groot nadeel, vanwege het, overigens niet bedrijfsvreemde, verschijnsel van mensen die denken "ach als de anderen al het werk maar goed doen krijg ik ook wel een goed cijfer dus ik ga maar eens lekker verder gamen..."
Ook hoe je hier mee omgaat bepaald juist bij BI of je geschikt bent voor het bedrijfsleven in die functie..

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-11 10:34
PHiXioN schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 03:59:
[...]

Ach, programmeren is over een paar jaar alleen interessant voor de allerbesten, en dat leer je niet op het HBO. De meeste HBO programmeurs die nu rondlopen werken aan het heruitvinden van het wiel, keer op keer, bij elke klant weer het zelfde trucje uithalen en hooguit wat aanpassen om het geheel werkende te krijgen.

Als ik zo de huidige ontwikkelingen zie zullen over pakweg 10 jaar 90% van die werkzaamheden geautomatiseerd zijn. Alles draait dan om hergebruik van bestaande componenten die je zonder te coden door te modelleren aan elkaar plakt. Die componenten moeten nog wel gebouwd worden, dat wel.
Helemaal correct, moet zeggen dat ontwikkelingen zoals .NET en de bekende RAD omgevingen het al een heel stuk makkelijker maken.

Programmeerpakketten van de huidige generatie maken het al mogelijk een oplossing te ontwikkelen welke eigenlijk al heel erg dicht bij de klant/eindgebruiker ligt. Aan de andere kant moet je om dit soort toepassingen te ontwikkelen eigenlijk wel weer een vak-idioot zijn. Of ik dit zelf ben moet nog blijken.

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:55

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 11:43:
Ik heb de BI in Enschede gedaan. Voor het programmeren moet je het niet doen idd. Anderzijds is het niet zo dat je er aan ontkomt! Er zal wel degelijk een basisniveau (erg basis) programmeren worden aangeleerd.
De ervaring die ik ermee heb is dat je niet zo zeer leert ontwikkelen (of programmeren zoals sommigen het graag noemen, maar dat klinkt zo ongeschoold. ;) ), maar dat je kennis maakt met programmeertalen. Je gaat niet diep genoeg in de stof om er echt toegepaste kennis mee op te doen. Je moet het meer zien als: Om een bedrijfsproces te kunnen automatiseren, moet je kennis hebben van wat de techniek zou kunnen. In die zin krijg je dus wat mee van de techniek. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

flowerp schreef op maandag 29 januari 2007 @ 23:59:
Ik merkte dat al tijdens mijn studie, en hoorde dit ook van medestudenten. BWI'ers zitten ook in de klas bij Wiskunde studenten, maar worden daar weggelachen omdat ze bij alles wat maar iets dieper gaat dan de opervlakte meteen moeten afhaken. Bij informatica zitten ze ook in de klas en ook daar worden ze weer weggelachten. Niets, maar dan ook helemaal niets mag ook maar enige mate van complexiteit hebben, want dat is allemaal te moeilijk voor ze.
Als BWI'er (VU) toch even reageren. Dat is niet mijn ervaring. Ten eerste ben ik nooit een Wiskunde of Informatica "vak" tegen gekomen. Maar bij (ik noem maar wat) calculus, accounting, software engineering, statistische data analyse, kunstmatige intelligentie, etc. kon ik geen verschil ontdekken tussen de groepen als geheel.

Natuurlijk, er wordt veelal niet gekozen voor meer diepgaande vakken, maar dat is nu ook het hele idee. Maar niet voor niets kan een BWI'er bachelor (iirc) gewoon door naar een Wiskunde of een Econometrie master.
Nu op mijn werk kom ik ze weer tegen bij sollicitaties. Ze zijn bij ons echter zeer moeilijk te plaatsen. Als puur commercieel persoon zijn ze niet in te zetten, maar als technisch persoon (developper) al helemaal niet. Het is waar dat de opleiding primair opleid voor een brug functie. Van zulke mensen heb je er absoluut 1 tot enkele nodig (afhankelijk van de grote van het bedrijf), maar zeker geen hele groepen.
Eens. Behalve dan natuurlijk bij banken / verzekeringmaatschappijen / etc. En veel andere takken van sport waar het niet gaat om uitdevven van vaste specs maar waar je vooral ook moet weten wat de cijfertjes betekenen. Een BWI'er is geen pure devver en als die zo wil worden ingezet heeft dat niets te maken met de opleiding.

Maar goed, ik ben het eens met de statement dat er te veel mensen blijkbaar (tegenwoordig?) kiezen voor een studie die een beetje van alles is, in de hoop dat het dus nergens moeilijk wordt. Integendeel, je moet van alle takken van sport voldoende diepgang bereiken en interesse hebben. Het wordt er zodoende alleen maar ingewikkelder mee. En net als bij alle andere opleidingen heb je goede en slechte mensen. Ook bij 'echte' informatica heb je de mensen die bij alle opdrachten achter de anderen aanloopt en waar die mentaliteit doorwerkt in het werkende leven.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11 00:21

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

DiedX schreef op maandag 29 januari 2007 @ 23:26:
Tsja. BI'er uit de hoek. 3 jaar INHOLLAND, wat ik je sterk afraad.
Ik heb ook Bij INHOLLAND (Diemen-zuid) gezeten. Ik zou het ook afraden. Waardeloze instelling.

De leraren weten zelf niet wat ze aan het doen zijn en wat de vakken inhouden.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• Tomino
mensen, lekker clishé maar toch. Erg bedankt alvast voor de reacties. Hier kan ik echt wat mee.
Het is zover jullie het ook zeggen, toch een lekker brede opledeing. Ja lekker breed want ik heb nu nog niet echt de behoefte om me aan een specifieke opleiding toe te spitsen.

Dat breda aspect trekt me dus wel, en natuurlijk logisch dat je van alles een beetje moet weten omdat dat je anders geen idee hebt wat de mogelijkheden zijn voor de klant.

Verder ben ik nu ook voorzitter van de Leerlingenvereniging hier op school ( 1400 lln). Enig sociaal, inzetvermogen en gerichte denkwijze is dus aanwezig wat ook belangrijk is bij deze toch ook op comminucatie gerichte vakken.

Als het goed is is er dit weekend een open dag. Daaar ga ik zeker heen!

Vooralsnog, bedankt! en misschien zijn er meer mensen die deze opleiding gedaan hebben/doen?

Hoe meer ervaringen hoe meer mijn beeld gevormd wordt! :)

Verwijderd

Wil toch ff wat tegengas geven op de reacties over het te breed zijn, blijft tenslotte mijn opleiding ;)

Nou heb je zeker een punt als je zegt dat BI-ers vaak op de opervlakte blijven hangen, een pure bedrijfskundige lult me er uit en een Informatica student pakt me met gemak op 'ontwikkelen'. Maar hier zijn wel 2 dingen tegen over te zetten, allereerst is het geen doel van de opleiding om superstudenten te creeeren die beide velden tot in de details kunnen uitvoeren, dat soort mensen zijn er maar zeer beperkt dus voor alle mensen die het liefst met zo iemand willen werken wens ik hun veel plezier met zoeken. het doel is wel om studenten voldoende kennis mee te geven zodat zij beide rollen kunnen begrijpen en zich kunnen inleven, noem mij trouwens een opleiding waar een net afgestudeerde direct vol mee kan draaien, feitenkennis verouderd snel, juist de attitude die je daar leert is belangrijk.

Ten tweede zie je steeds meer opleidingen die vanuit een nieuw principe werken, je krijgt nog steeds de basis van beide maar daarnaast krijg je de kans (via keuzemodulen, minors) om je verder te verdiepen op een richting. Daarnaast is het ook aan de student om zich zelf wat in te lezen en leven in zijn ideale richting.

Werk is er naar mijn inziens genoeg, zoals gezegd is iedereen van mijn klas die al afgestudeerd is lekker aan het werk als consultant of in een andere functie, voor nu is er dus iig waar ik vandaan kom genoeg werk te vinden, meeste zijn idd wel junior-consultant maar knappe opleiding die kant en klare consultants levert, veel zaken kan je nou eenmaal slecht op school leren (bedrijfsspecifieke kennis, omgang met de klant). Wat wel belangrijk is om over na te denken is hoe het is over 4 jaar, niet echt relevant voor je opleidingskeuze maar zeker als je kijkt naar de hoeveelheid ICT studenten en de groei van automatisering op het gebied van beheer en ontwikkeling, zoals gezegd heeft elke I opleiding hier last van maar wel iets om in je achterhoofd te houden.

Tenslotte zijn er natuurlijk goede en slechte BI studenten, ik heb ook genoeg klasgenoten gehad die ik voor geen geld als collega wil hebben en van beide onderwerpen niks mee kregen, maar ik ken er net zoveel die hun rol uitstekend kunnen vervullen, scheer ze dus niet over een kam.

• Juggels
Hear Hear :D Hier ben ik het dus volkomen mee eens. Het geeft in elk geval wel maar goed aan dat elk nadeel ook z'n voordelen kan hebben.

@TS:
Het hangt aan het eind van de rit toch vooral van jezelf af of de opleiding bij je past. Ik zou in elk geval zeker ook een meeloop dag proberen te volgen zodat je (zij het zeer beperkt en vaak net iets te "mooi") een iets beter beeld krijgt van hoe een dag in het leven van een BI-student er uit ziet ;)

• Tomino
Juggels schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 19:59:
[...]

Ik zou zeker ook een meeloop dag proberen te volgen zodat je (zij het zeer beperkt en vaak net iets te "mooi") een iets beter beeld krijgt van hoe een dag in het leven van een BI-student er uit ziet ;)
Helemaal mee eens en ik was het zeker ook van plan.

als het goed is binnenkort, en ik laat even weten wat ik er van vond! :)

• markiew
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-11 10:35
Ik wil eigenlijk helemaal niet de opleiding opzich gaan afkraken, maar als tegengewicht van alle positieve geluiden wil ik toch ook een wat ander geluid laten horen.

Mijn ervaring met BI'ers, BWI'ers en Informatiekunde studenten is eigenlijk helemaal niet zo best. In het kort komt het erop neer dat ze in principe overal wat van moeten weten, maar daarom eigenlijk nergens echt goed in zijn.

...........................
...............
...
..
Dit betreft duidelijk een mening vanuit jouw optiek. Laat ik de term Business Intelligence noemen en we hebben voldoende gesprekstof om een aantal forum paginas te vullen.

Mijn mening is dat er in het werkveld veel technici werken en ontzettend veel bedrijfskundige mensen.
De mensen met zowel een bedrijfskundige als een technische kennis ontbreekt absoluut in het werkveld. Tenminste, we komen mensen met die inzicht te kort.

De brug tussen ICT en Organisatie weerspiegeld precies de opleiding Bedrijfskundige Informatie.

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Zelf doe ik de Informatica opleiding, maar 4 van mijn vrienden zijn bedrijfskundige informatica gaan volgen bij hogeschool rotterdam. De verhalen die ik van hun heb gehoord is dat het een enorm theoretische opleiding is, 3 van de 4 zijn dan ook gestopt met de opleiding. Degene die is overgebleven heeft het echter nog wel naar zijn zin, dus als je van veel theorie en droge stof houd, dan is de opleiding misschien wel wat voor jou.

Een leuk grapje wat ik trouwens had gehoord was:
40% van de ICT projecten mislukken. Een BI'er is geen bedrijfskundige en geen informaticus. Dus als BI'er ben je niks en 40% van wat je doet mislukt :p

Is natuurlijk niet serieus bedoeld ;)

Verwijderd

Op zich wel een goede opleiding waar je veel kan leren want het werkgebied is erg breed. Wel jammer dat het programmeren toch een ondergeschoven kindje is, maar dat is wel belangrijk, waarom kom ik later op. Daarnaast moet je er wel tegen kunnen dat er veel project werk is en dat moet je liggen, want er zijn veel hobbels te nemen.

Het project werk is voor mijn gevoel onevenredig veel in vergelijking met de werkelijke werksituatie. Daarnaast was de aansluiting vinden op de arbeidsmarkt lastig, ik was wel op een moeilijk moment afgestudeerd, maar als je ontwerpen leuk vindt dan is de mogelijkheid om direct te beginnen met ontwerpen wel erg klein aangezien ze vaak mensen zoeken met veel ervaring. Zal vast wel overal niet zo zijn, maar vaak willen ze toch dat je eerst gaat programmeren en daar heb je dus te vaak te weinig ervaring mee.

Wat dat betreft heb ik het gevoel dat de aansluiting op de praktijksituatie misschien wel iets beter kan.

• casapira
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 08:56

casapira

The truth is in me.

Azer schreef op maandag 14 januari 2008 @ 08:24:

40% van de ICT projecten mislukken. Een BI'er is geen bedrijfskundige en geen informaticus. Dus als BI'er ben je niks en 40% van wat je doet mislukt :p

Niet serieus bedoeld, maar ik ga er wel serieus op in.

Vroeger was het zo dat 75% van de projecten mislukken, door het ontbreken van de BI-ers. (ja de BI opleiding is nog niet enorm oud (+/- 10/12 jaar?)) Dus ik zie hierin al een verbetering!

En natuurlijk ben je als BI-er zowel een bedrijfskundige als een informaticus. Dus je verdubbeld ruim de kans dan een ICT project slaagt (25% --> 60%) en je hebt 2 vakgebieden! :)

• Tomino
Of er wordt even gereageerd op een zeer oud topic van mij? 8)7 :9

Maar ga je gang hoor :*)

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Azer schreef op maandag 14 januari 2008 @ 08:24:
Zelf doe ik de Informatica opleiding, maar 4 van mijn vrienden zijn bedrijfskundige informatica gaan volgen bij hogeschool rotterdam. De verhalen die ik van hun heb gehoord is dat het een enorm theoretische opleiding is, 3 van de 4 zijn dan ook gestopt met de opleiding. Degene die is overgebleven heeft het echter nog wel naar zijn zin, dus als je van veel theorie en droge stof houd, dan is de opleiding misschien wel wat voor jou.

Ben het er niet mee eens. HRO BI had in mijn tijd een hoog aantal docenten die één dag in de week les gaven en de rest van de tijd werkten. Dat gaf een hoop interessante praktijkvoorbeelden. Ik weet niet wanneer je vrienden zijn afgehaakt, maar de laatste twee jaar waren zeker interessant.
Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2008 @ 09:25:
Op zich wel een goede opleiding waar je veel kan leren want het werkgebied is erg breed. Wel jammer dat het programmeren toch een ondergeschoven kindje is, maar dat is wel belangrijk, waarom kom ik later op. Daarnaast moet je er wel tegen kunnen dat er veel project werk is en dat moet je liggen, want er zijn veel hobbels te nemen.

Het project werk is voor mijn gevoel onevenredig veel in vergelijking met de werkelijke werksituatie. Daarnaast was de aansluiting vinden op de arbeidsmarkt lastig, ik was wel op een moeilijk moment afgestudeerd, maar als je ontwerpen leuk vindt dan is de mogelijkheid om direct te beginnen met ontwerpen wel erg klein aangezien ze vaak mensen zoeken met veel ervaring. Zal vast wel overal niet zo zijn, maar vaak willen ze toch dat je eerst gaat programmeren en daar heb je dus te vaak te weinig ervaring mee.

Wat dat betreft heb ik het gevoel dat de aansluiting op de praktijksituatie misschien wel iets beter kan.
Er wordt altijd gezocht naar mensen met ervaring, wat de vacature ook is. Zeker met ontwerpen betekend dat je ervaring móet hebben.

Junior informatie analist bijvoorbeeld is een goede opstap. Een gemiddelde detacheerder neemt je daar wel op aan. LCMG bijvoorbeeld heeft master classes beschikbaar voor functioneel ontwerpen. Het eerste voorbeeld wat me te binnen schiet en nee, ik werk niet bij LCMG, maar heb er wel even naar gekeken.
Tomino schreef op maandag 14 januari 2008 @ 14:01:
Of er wordt even gereageerd op een zeer oud topic van mij? 8)7 :9

Maar ga je gang hoor :*)
En? Ben je naar Avans gegaan of ben je een andere opleiding gaan doen? Wat zijn je ervaringen? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Motrax op 14-01-2008 14:09 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Motrax schreef op maandag 14 januari 2008 @ 14:07:
[...]
Ben het er niet mee eens. HRO BI had in mijn tijd een hoog aantal docenten die één dag in de week les gaven en de rest van de tijd werkten. Dat gaf een hoop interessante praktijkvoorbeelden. Ik weet niet wanneer je vrienden zijn afgehaakt, maar de laatste twee jaar waren zeker interessant.
Ze waren al heel erg snel afgehaakt, ik denk dat ze de opleiding 2/3 maanden hebben gevolgd.

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 21:58
Oud topic, maar wel interessant.
Ik kan me heel goed in het verhaal van sparkx vinden.

De communicatiekloof tussen een ontwikkelomgeving en een klant, of de communicatiekloof tussen management en afdelingen binnen een bedrijf kunnen door een (gedetacheerde) BI'er en/of IDM'er worden opgelost.

Het klopt ook dat een BI'er of IDM'er een te brede opleiding heeft, maar daardoor wel in iedere situatie kan duiken en zich daarin specialiseren, en met die ervaring bij de volgende klant daar de geleerde ervaring toepassen.

Startend is het daarom ook moeilijker, maar als je goed je best doet en je gooit er niet met de pet naar, dan moet dat absoluut lukken.
(See for myself... Ben ook goed terechtgekomen bij een consultancy-bedrijf. Je moet het alleen zelf willen!)

Verwijderd

Ben als werkende mbo'er toe aan iets nieuws en was een beetje aan het orrienteren.
Bij verschillende tests is gebleken dat de BI studie wel bij mij past. Zal het dan in deeltijd moeten volgen, iid niet bij Inholland maar dan hogeschoolrotterdam. Heb om mijn cv alvast op monsterboard gezet en ben benaderd door GPR, om een traineeship voor young professional te volgen. Heeft een van jullie hier ervaring mee btw?

Weet wel dat de BI studie is gericht is met minors en majors. Majors is de basiskennis wat je moet opdoen en minors kan je als ik het goed heb, zelf invullen. Specialiseren in iets wat je echt leuk vindt. Wel binnen een bepaalde bandbreedte natuurlijk.

Weten jullie of je met deze studie voornamelijk bij de ATS, LCMG, GPR van deze wereld aan de slag kan of je kan je ook anders je ei kwijt?

Verwijderd

Om de Bedrijfskundige Informatica helemaal af te schrijven, zoals eerder in deze thread gebeurd is, vind ik te ver gaan. Volgens mij hangt het succes van de BI-richting af van wanneer en waar je die studie hebt gevolgd. Ik ben in 1994 afgestudeerd en volgde nog de 'goede' variant van deze richting. Dit hield in: aandacht voor ALLE belangrijke facetten, zoals techniek maar ook communicatie, modellering, ontwerp en processen. Ik volgde vakken zoals: Jackson Structured Programming, Databases, wiskunde, statistiek, ERD-modellering, informatie-analyse, bedrijfskunde, psychologie, organisatiekunde, administratieve organisatie, Engels, netwerken en besturingssystemen. En dat alles 4 jaar lang. Vergelijk dat maar eens wat in de meeste BI-opleidingen tegenwoordig gebeurd: elk onderwerpje komt in de vorm van een thema slechts een paar weekjes aan bod. Diepgaande kennis wordt op die manier niet meer opgedaan. Geen wonder dat de nieuwe lichting niets meer van de techniek afweet. Dat terwijl starter-functies daar toch vaak een beroep op moeten doen. Dieptepunt vind ik de IDM-opleidingen, de meeste gasten kan je meteen afwijzen tijdens een sollicatiegesprek. Die weten echt haast niets meer over ICT-onderwerpen zoals normaliseren, programma-ontwerp etc. Maar om Bi-af te schrijven, gaat me te ver. Er zijn vast nog veel hogescholen die een goed studiepakket aanbieden.

Verwijderd

Trouwens, met dat BI-diploma heb ik net de overstap gemaakt van Senior informatie-analist naar consultant. Oftewel: de richting zelf biedt zeker voldoende perspectief.

• markiew
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-11 10:35
Om de Bedrijfskundige Informatica helemaal af te schrijven, zoals eerder in deze thread gebeurd is, vind ik te ver gaan. Volgens mij hangt het succes van de BI-richting af van wanneer en waar je die studie hebt gevolgd. Ik ben in 1994 afgestudeerd en volgde nog de 'goede' variant van deze richting. Dit hield in: aandacht voor ALLE belangrijke facetten, zoals techniek maar ook communicatie, modellering, ontwerp en processen. Ik volgde vakken zoals: Jackson Structured Programming, Databases, wiskunde, statistiek, ERD-modellering, informatie-analyse, bedrijfskunde, psychologie, organisatiekunde, administratieve organisatie, Engels, netwerken en besturingssystemen......
Vanuit mijn ervaring aan deze opleiding kan ik vertellen dat ik de opleiding overall gezien als zeer goed en nuttig ervaar. Zeker als ik ga vergelijken met dezelfde opleidingen die elders gegeven worden of de vergelijking met andere HBO opleidingen. Daar in tegen merk ik dat ik vanuit mijn optiek een stuk minder vakinhoudelijke kennis op doe t.o.v. studenten uit de 'oude' onderwijsmethode. De nadruk ligt tegenwoordig veel te veel op het maken van portfolio's waarin bewezen wordt dat je competent bent in een bepaald gegeven. Deze manier van toetsing is erg subjectief en daarbij kost het enorm veel tijd om de portfolio's op een juiste manier op te stellen. Tijd die ik liever had besteed aan vakinhoudelijke zaken.

Qua toetsing ben ik een voorstander van een (beperkt) portfolio i.c.m. tentamens. Deze twee toetsingsmethoden zouden elkaar goed aan kunnen vullen. In het huidige systeem worden er nog maar amper tentamens afgenomen. Wanneer er tentamens afgenomen worden dan telt dit cijfer officieel niet maar wordt dit gezien als een soort diagnostische toets. Het verschilt per leraar wat deze doet met de toets.

Overigens studeer ik aan de HAN in Arnhem
Pagina: 1