Tweakers,
Als long time reader heb ik mij daarnet geregistreerd om voor het eerst eens wat te posten.
Het merendeel van mijn huidige systeem wordt binnen 2 weken doorverkocht aan mijn vriendin. Bijgevolg heb ik de voorbije weken allerlei informatie bijeen gesprokkeld om een nieuw en krachtig systeem te bouwen dat toch weer enige tijd moet kunnen meegaan, zonder grote upgrades.
Mijn wensen zijn als volgt:
*Gamen is een hobby en daar horen voor mij ook top geluid en top graphics bij.
*Overclocken, hoewel niet tot in het extreme, zit er ook weer aan te komen.
*Verder doe ik ook nog behoorlijk wat DVD Editing.
*Thuis gebruik is ook van de partij; internet, office etc.
*Verder dient de PC als multimedia center voor TV, DVD en muziek.
*En als laatste puntje, (ver)pruts en ontdek ik gewoon graag nieuwe dingen/features.
Het budget ligt rond de 2000-2500€, inclusief scherm en windows licentie.
Ik ben bereid behoorlijk wat centen neer te tellen, maar het moet allemaal redelijk blijven, graag was ik dus niet over dit budget geweest. Dit is werkelijk het maximum dat ik bereid ben te betalen.
Hieronder volgt hetgeen ik tot nog toe van plan ben aan te schaffen, maar her en der zijn er nog wat twijfels. Ik hoop dan ook dat jullie tweakers deze kunnen wegnemen.
Hier zijn de specs (in BELGISCHE prijzen):
Moederbord : Een 680i chipset based moederbord.
Ik heb de indruk dat de grote kinderziektes uit deze chipsets zijn verdwenen. Gezien de features die deze borden bieden gaat mijn interesse hiernaar uit, plus het feit dat ik liever niet bespaar op een moederbord. Ik twijfel nog tussen:
*eVGA 680i (referentie design van Nvidia en goede support)
*Asus Striker Extreme (ziet er fancy uit met leuke gadgets, maar wel veel té duur denk ik)
*MSI P6N al dan niet de Diamond versie (vindt hier geen info over terug)
Omtrent het moederbord had ik heel graag nog wat input gehad.
Prijs: €220-€320
Processor: Intel Core2 Duo E6600
Goede prijs kwaliteit verhouding, makkelijk te OC'en. Behoeft verder niet veel uitleg.
Prijs: €299
CPU Koeler : De Arctic Freezer 7 PRO
Goede en goedkope cooler, voldoende voor mijn OC plannen.
Prijs: €19
Geheugen: Corsair TwinX 2048MB XMS6400C4
2Gb is meer dan voldoende momenteel, 800mhz en cas4 laten ruimte om te OC'en.
Gezien de prijs best interessant, althans in België.
Prijs: €290
Videokaart: 1x Nvidia 8800 GTS/GTX
Hier twijfel ik of de GTX versie de 130€ meerkost ten opzichte van de GTS rechtvaardigt. Wachten op de R600 heeft volgens mij geen zin. Zo blijf ik uitstellen en het systeem heb ik binnen 2 weken nodig. Het merk doet er niet veel toe, wat er op dat moment in aanbieding staat is ok. En aan SLI heb ik geen behoefte, de meerkost rechtvaardigt dit niet.
Prijs: €447-€577
Harde schijven :1x 150GB Western Digital Raptor WD1500ADFD en 2x250 GB Maxtor Diamondmax10
De Maxtor schijven heb ik al in mijn bezit en de raptor dient voor het OS en de games. 74GB is te klein voor mij en 2 raptors in RAID0 zetten heeft, volgens ik begrijp, erg weinig zin.
Prijs: €230
Geluid: Soundblaster X-Fi Fatality
Zoals ik al zei is geluid voor mij erg belangrijk, daarom ook een X-Fi. De fatality neem ik omdat ik enerzijds de breakout box erg nuttig vind en anderzijds omdat ik de X-Ram zelf eens wil proberen.
Het prijsverschil met de Soundblaster X-Fi Platinum is €20, in mijn ogen niet de moeite.
Prijs: €202
Case: Antec P160, zonder doorschijnend zijpaneel.
Grote kast en handig om in te werken. Ik heb deze al in mijn bezit, echter vraag ik mij af zal ik de breakout box van de geluidskaart zonder problemen in de 5.25" bay kunnen plaatsen?
Voeding: OCZ GameXstream 850W
Deze voeding heb ik al in mijn bezit jammer genoeg. Goede voeding, maar veel te zwaar voor wat ik nodig heb. Veel te impulsief gekocht, zonder na te denken (promotie).
Verdere zaken heb ik al in mijn bezit; TV-kaart, floppy, DVD brander en DVD lezer.
Ook over muis en andere zaken behoef ik eveneens geen suggesties.
Graag had ik wel het volgende nog geweten:
Via eBay (supradictus) kan ik een Dell 2407WFP A03 op de kop tikken voor €699, echter de A04 revisie is uit maar zal duurder geprijsd staan dan €699, vermoedelijk 40 tot 50€ duurder. Is dit verschil in prijs gerechtvaardigd?
Indien mijn berekeningen kloppen komt dit in zijn totaliteit uit op ongeveer:
€1800-2000 + Windows Vista @ €199
Graag het ik dus jullie eigenste meningen/kritieken hieromtrent gelezen.
Alvast bedankt!
Als long time reader heb ik mij daarnet geregistreerd om voor het eerst eens wat te posten.
Het merendeel van mijn huidige systeem wordt binnen 2 weken doorverkocht aan mijn vriendin. Bijgevolg heb ik de voorbije weken allerlei informatie bijeen gesprokkeld om een nieuw en krachtig systeem te bouwen dat toch weer enige tijd moet kunnen meegaan, zonder grote upgrades.
Mijn wensen zijn als volgt:
*Gamen is een hobby en daar horen voor mij ook top geluid en top graphics bij.
*Overclocken, hoewel niet tot in het extreme, zit er ook weer aan te komen.
*Verder doe ik ook nog behoorlijk wat DVD Editing.
*Thuis gebruik is ook van de partij; internet, office etc.
*Verder dient de PC als multimedia center voor TV, DVD en muziek.
*En als laatste puntje, (ver)pruts en ontdek ik gewoon graag nieuwe dingen/features.
Het budget ligt rond de 2000-2500€, inclusief scherm en windows licentie.
Ik ben bereid behoorlijk wat centen neer te tellen, maar het moet allemaal redelijk blijven, graag was ik dus niet over dit budget geweest. Dit is werkelijk het maximum dat ik bereid ben te betalen.
Hieronder volgt hetgeen ik tot nog toe van plan ben aan te schaffen, maar her en der zijn er nog wat twijfels. Ik hoop dan ook dat jullie tweakers deze kunnen wegnemen.
Hier zijn de specs (in BELGISCHE prijzen):
Moederbord : Een 680i chipset based moederbord.
Ik heb de indruk dat de grote kinderziektes uit deze chipsets zijn verdwenen. Gezien de features die deze borden bieden gaat mijn interesse hiernaar uit, plus het feit dat ik liever niet bespaar op een moederbord. Ik twijfel nog tussen:
*eVGA 680i (referentie design van Nvidia en goede support)
*Asus Striker Extreme (ziet er fancy uit met leuke gadgets, maar wel veel té duur denk ik)
*MSI P6N al dan niet de Diamond versie (vindt hier geen info over terug)
Omtrent het moederbord had ik heel graag nog wat input gehad.
Prijs: €220-€320
Processor: Intel Core2 Duo E6600
Goede prijs kwaliteit verhouding, makkelijk te OC'en. Behoeft verder niet veel uitleg.
Prijs: €299
CPU Koeler : De Arctic Freezer 7 PRO
Goede en goedkope cooler, voldoende voor mijn OC plannen.
Prijs: €19
Geheugen: Corsair TwinX 2048MB XMS6400C4
2Gb is meer dan voldoende momenteel, 800mhz en cas4 laten ruimte om te OC'en.
Gezien de prijs best interessant, althans in België.
Prijs: €290
Videokaart: 1x Nvidia 8800 GTS/GTX
Hier twijfel ik of de GTX versie de 130€ meerkost ten opzichte van de GTS rechtvaardigt. Wachten op de R600 heeft volgens mij geen zin. Zo blijf ik uitstellen en het systeem heb ik binnen 2 weken nodig. Het merk doet er niet veel toe, wat er op dat moment in aanbieding staat is ok. En aan SLI heb ik geen behoefte, de meerkost rechtvaardigt dit niet.
Prijs: €447-€577
Harde schijven :1x 150GB Western Digital Raptor WD1500ADFD en 2x250 GB Maxtor Diamondmax10
De Maxtor schijven heb ik al in mijn bezit en de raptor dient voor het OS en de games. 74GB is te klein voor mij en 2 raptors in RAID0 zetten heeft, volgens ik begrijp, erg weinig zin.
Prijs: €230
Geluid: Soundblaster X-Fi Fatality
Zoals ik al zei is geluid voor mij erg belangrijk, daarom ook een X-Fi. De fatality neem ik omdat ik enerzijds de breakout box erg nuttig vind en anderzijds omdat ik de X-Ram zelf eens wil proberen.
Prijs: €202
Case: Antec P160, zonder doorschijnend zijpaneel.
Grote kast en handig om in te werken. Ik heb deze al in mijn bezit, echter vraag ik mij af zal ik de breakout box van de geluidskaart zonder problemen in de 5.25" bay kunnen plaatsen?
Voeding: OCZ GameXstream 850W
Deze voeding heb ik al in mijn bezit jammer genoeg. Goede voeding, maar veel te zwaar voor wat ik nodig heb. Veel te impulsief gekocht, zonder na te denken (promotie).
Verdere zaken heb ik al in mijn bezit; TV-kaart, floppy, DVD brander en DVD lezer.
Ook over muis en andere zaken behoef ik eveneens geen suggesties.
Graag had ik wel het volgende nog geweten:
Via eBay (supradictus) kan ik een Dell 2407WFP A03 op de kop tikken voor €699, echter de A04 revisie is uit maar zal duurder geprijsd staan dan €699, vermoedelijk 40 tot 50€ duurder. Is dit verschil in prijs gerechtvaardigd?
Indien mijn berekeningen kloppen komt dit in zijn totaliteit uit op ongeveer:
€1800-2000 + Windows Vista @ €199
Graag het ik dus jullie eigenste meningen/kritieken hieromtrent gelezen.
Alvast bedankt!