Wegwerken van de laatste vraagtekens

Pagina: 1
Acties:

• Fretzie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-10-2025
Tweakers,
Als long time reader heb ik mij daarnet geregistreerd om voor het eerst eens wat te posten.

Het merendeel van mijn huidige systeem wordt binnen 2 weken doorverkocht aan mijn vriendin. Bijgevolg heb ik de voorbije weken allerlei informatie bijeen gesprokkeld om een nieuw en krachtig systeem te bouwen dat toch weer enige tijd moet kunnen meegaan, zonder grote upgrades.

Mijn wensen zijn als volgt:
*Gamen is een hobby en daar horen voor mij ook top geluid en top graphics bij.
*Overclocken, hoewel niet tot in het extreme, zit er ook weer aan te komen.
*Verder doe ik ook nog behoorlijk wat DVD Editing.
*Thuis gebruik is ook van de partij; internet, office etc.
*Verder dient de PC als multimedia center voor TV, DVD en muziek.
*En als laatste puntje, (ver)pruts en ontdek ik gewoon graag nieuwe dingen/features. :P

Het budget ligt rond de 2000-2500€, inclusief scherm en windows licentie.
Ik ben bereid behoorlijk wat centen neer te tellen, maar het moet allemaal redelijk blijven, graag was ik dus niet over dit budget geweest. Dit is werkelijk het maximum dat ik bereid ben te betalen.

Hieronder volgt hetgeen ik tot nog toe van plan ben aan te schaffen, maar her en der zijn er nog wat twijfels. Ik hoop dan ook dat jullie tweakers deze kunnen wegnemen.

Hier zijn de specs (in BELGISCHE prijzen):

Moederbord : Een 680i chipset based moederbord.
Ik heb de indruk dat de grote kinderziektes uit deze chipsets zijn verdwenen. Gezien de features die deze borden bieden gaat mijn interesse hiernaar uit, plus het feit dat ik liever niet bespaar op een moederbord. Ik twijfel nog tussen:
*eVGA 680i (referentie design van Nvidia en goede support)
*Asus Striker Extreme (ziet er fancy uit met leuke gadgets, maar wel veel té duur denk ik)
*MSI P6N al dan niet de Diamond versie (vindt hier geen info over terug)
Omtrent het moederbord had ik heel graag nog wat input gehad. :?
Prijs: €220-€320

Processor: Intel Core2 Duo E6600
Goede prijs kwaliteit verhouding, makkelijk te OC'en. Behoeft verder niet veel uitleg.
Prijs: €299

CPU Koeler : De Arctic Freezer 7 PRO
Goede en goedkope cooler, voldoende voor mijn OC plannen.
Prijs: €19

Geheugen: Corsair TwinX 2048MB XMS6400C4
2Gb is meer dan voldoende momenteel, 800mhz en cas4 laten ruimte om te OC'en.
Gezien de prijs best interessant, althans in België.
Prijs: €290

Videokaart: 1x Nvidia 8800 GTS/GTX
Hier twijfel ik of de GTX versie de 130€ meerkost ten opzichte van de GTS rechtvaardigt. Wachten op de R600 heeft volgens mij geen zin. Zo blijf ik uitstellen en het systeem heb ik binnen 2 weken nodig. Het merk doet er niet veel toe, wat er op dat moment in aanbieding staat is ok. En aan SLI heb ik geen behoefte, de meerkost rechtvaardigt dit niet.
Prijs: €447-€577

Harde schijven :1x 150GB Western Digital Raptor WD1500ADFD en 2x250 GB Maxtor Diamondmax10
De Maxtor schijven heb ik al in mijn bezit en de raptor dient voor het OS en de games. 74GB is te klein voor mij en 2 raptors in RAID0 zetten heeft, volgens ik begrijp, erg weinig zin.
Prijs: €230

Geluid: Soundblaster X-Fi Fatality
Zoals ik al zei is geluid voor mij erg belangrijk, daarom ook een X-Fi. De fatality neem ik omdat ik enerzijds de breakout box erg nuttig vind en anderzijds omdat ik de X-Ram zelf eens wil proberen. :P Het prijsverschil met de Soundblaster X-Fi Platinum is €20, in mijn ogen niet de moeite.
Prijs: €202

Case: Antec P160, zonder doorschijnend zijpaneel.
Grote kast en handig om in te werken. Ik heb deze al in mijn bezit, echter vraag ik mij af zal ik de breakout box van de geluidskaart zonder problemen in de 5.25" bay kunnen plaatsen? :?

Voeding: OCZ GameXstream 850W 8)7
Deze voeding heb ik al in mijn bezit jammer genoeg. Goede voeding, maar veel te zwaar voor wat ik nodig heb. Veel te impulsief gekocht, zonder na te denken (promotie).

Verdere zaken heb ik al in mijn bezit; TV-kaart, floppy, DVD brander en DVD lezer.
Ook over muis en andere zaken behoef ik eveneens geen suggesties.

Graag had ik wel het volgende nog geweten:
Via eBay (supradictus) kan ik een Dell 2407WFP A03 op de kop tikken voor €699, echter de A04 revisie is uit maar zal duurder geprijsd staan dan €699, vermoedelijk 40 tot 50€ duurder. Is dit verschil in prijs gerechtvaardigd?

Indien mijn berekeningen kloppen komt dit in zijn totaliteit uit op ongeveer:
€1800-2000 + Windows Vista @ €199

Graag het ik dus jullie eigenste meningen/kritieken hieromtrent gelezen.
Alvast bedankt! :)

Verwijderd

Nou, ik ken het argument van "wachten heeft geen zin". Maar toch zou ik wachten op het antwoord van ATI. Waarom? volgens mij loont het om te wachten totdat 2 concurrenten hun troeven hebben gespeeld. Als ik niks heb om te vergelijken, dan vertrouw ik het niet.
Op processor hoef je niet te wachten, AMD komt met quadcores die boven jou budget liggen, dus de E6600 blijft nog wel even de beste keuze.

• vinnie1908
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 15:21

vinnie1908

Appel != peer

Mjah als je dan even wacht op de ATI dan krijg je de volgende aankondiging van nVidia weer dus je blijft bezig. Je zal dus nooit beide troeven tegelijk moeten zien, echter zal je altijd wat overlap houden.

Ziet er dus keurig en geoed onderbouwd uit. Voor het scherm moet je gewoon reviews lezen, dat heb je voor de rest ook keurig gedaan. Ik persoonlijk zou die 50 euro niet extra uit gaan geven aan het scherm

"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."

Verwijderd

Ongeveer wel.
De R580 vs. G80 war heeft toch zeker een half jaar geduurd.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2007 22:56 . Reden: R580 dus ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Over die monitor loopt trouwens een topic in VB. Daar zou je ook nog eens je vraag over de monitor kunnen stellen. Neem aan dat ze daar het antwoord wel weten.

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-01 11:03
Off-topic: waar ga je alles bestellen? Voor mij zijn er maar twee winkels in België met aanvaardbare prijzen en dat zijn Tones en Forcom. Over hun aftersales ben ik echter in beide gevallen niet te spreken, alsook de gemonteerde systemen die ze afleveren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 13:39:
Ongeveer wel.
De R600 vs. G80 war heeft toch zeker een half jaar geduurd.
Welke war is dat dan? Die tussen een wel gereleasde en niet gereleasde kaart? Wachten is gewoon geen argument.

Verder ben ik zelf ook bezig met een nieuwe systeem. Ik ga wel voor de 8800GTX omdat ik gewoon top gfx in mijn games wil (primair gebruik). Als mobo had ik ook een tijd de 680i bordjes in het vizier maar hier ben ik op teruggekomen:
1) Nog niet bewezen ondanks wat jij hier schrijft, want deze bordjes zijn nog niet zo lang op de markt
2) MSI met onboard X-Fi zou mooiste zijn maar deze komt niet binnen 2 weken uit, ASUS is mooi maar heeft een eigen geluidskaart met speciaal slot die je dus niet ergens anders voor kunt gebruiken.
3) Ik ga geen SLI doen (en jij ook niet zag ik). Hoofdargument is dat SLI alleen zin heeft als je vanaf het begin 2 kaarten erin stopt.

Ik ga zelf voor een P965 bordje, met grote kans een ASUS P5B-Deluxe. Goed bord, stabiel, meer SATA slots, beperkte PATA slots. Goed OC bordje etc.

Verder nog een comment op je hardschijven verhaal. Het is denk ik handig om je games op een andere fysieke schijf dan windows te installeren (lezen van 2 verschillende schijven gaat sneller).

Die X-Fi Fatality is wel een geinig speeltje maar imho veel te duur voor alleen X-Ram, een feature die mijns inziens geen brede implementatie in games zal krijgen omdat alleen die paar dure modellen dit hebben. Bijvoorbeeld de X-Fi Gamer (of all models) heeft het niet.

Welke Vista koop je voor die EUR 200? Ik mag hopen dat je bij zelfbouw voor een OEM versie gaat...

• Fretzie
Wat betreft de grafische kaart, ATI wordt verwacht slechts in maart te lanceren. Dat is over enkele weken pas. Aangezien ik niet zoveel tijd heb, zal er dus niets anders opzitten dan een 8800 te kopen, dewelke overigens best snel genoeg is denk ik zo. :P

Vraag in verband met het scherm kent inderdaad een betere plaats dan dit topic.

@BobbyD82; ik bestel alles bij Descom, een winkel in Gent. Hij staat ook in de shopsurvey en zou goede aftersale moeten hebben. Goedkoper dan zowel Forcom en Tones.

Het moederbord, ja, dat is weer een ander verhaal. Ik ben behoorlijk gebrand op die 680i, maar wat jij zegt houdt wel steek. En nee, SLI is niet de bedoeling. Zal nog even wat moeten wikken en wegen denk ik.

Harde schijf, tja, ik had anders wel de indruk dat een raptor gevoelig vlotter werkte dan een gewone 7200. Dus ook al staat windows hierop, ik denk dat op een schijf van 150Gb het performantieverlies door windows+games ruimschoots door de raptor gecompenseerd wordt. Of ben ik nu helemaal mis?

De geluidskaart, tja, het verschil tussen de platinum en de fatality bedraagt €20 bij Descom. Aangezien ik echt wel die breakout box wil, zijn dit de enige 2 modellen tussen dewelke ik kan kiezen. Voor €20 extra, wil ik best die X-ram hebben.

En ja hoor, voor €199 koop ik Vista Ultimate OEM. Geen retail voor deze kerel. :)

Bedankt voor de reacties alvast!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Gb is gigabit jij bedoet vast GB gigabyte

Je zou bijvoorbeeld ook 2 320GB seagate's in RAID0 kunnen zetten. Denk dat het even snel, zoniet sneller is dan 1 Raptor. Een ander voordeel is dat je voor minder geld 600GB opslag ruimte hebt.

Zo'n duur moederbord is in mijn ogen zonde van je geld. Een moederbord vol met ledjes is wel heel leuk, maar om daar nou zoveel voor te betalen. Als ik naar de specs kijk, lijkt mij het enige de 2*16 pci-e lanes. Maar je geeft zelf al aan geen sli te willen, het lijkt er ook niet op dat jij dure raid controllers gaat gebruiken. Als ik naar jou eisen kijk heb je ook wel genoeg aan een ds3/p5b. Scheelt toch weer minimaal €100. Verder is die 680i chipset ook nog is slecht leverbaar. Dus of je het binnen die 2 weken gaat redden. Ik denk dat je beter die €100 kan besparen en daarvan wat geld steken in wat stille fans voor in je kast, en misschien een ander koelertje op de 8800.

Verwijderd

bassie_ schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 23:37:

Je zou bijvoorbeeld ook 2 320GB seagate's in RAID0 kunnen zetten. Denk dat het even snel, zoniet sneller is dan 1 Raptor. Een ander voordeel is dat je voor minder geld 600GB opslag ruimte hebt.

Zo'n duur moederbord is in mijn ogen zonde van je geld. Een moederbord vol met ledjes is wel heel leuk, maar om daar nou zoveel voor te betalen. Als ik naar de specs kijk, lijkt mij het enige de 2*16 pci-e lanes. Maar je geeft zelf al aan geen sli te willen, het lijkt er ook niet op dat jij dure raid controllers gaat gebruiken. Als ik naar jou eisen kijk heb je ook wel genoeg aan een ds3/p5b. Scheelt toch weer minimaal €100. Verder is die 680i chipset ook nog is slecht leverbaar. Dus of je het binnen die 2 weken gaat redden. Ik denk dat je beter die €100 kan besparen en daarvan wat geld steken in wat stille fans voor in je kast, en misschien een ander koelertje op de 8800.
Die RAID-0 opstelling is zelfs nog twijfelachtig. Ik zou eerder 2 losse schijven (Seagate Barracuda 7200.10) kiezen dan raid-0. Zoek eventueel elders op got voor ondersteuning maar ik heb mijn research wel aardig gedaan. 2xraptor is flink aan de prijs. De windowsschijf is wel de belangrijkste dus 1xraptor voor windows (een 74gb dan) en een schrijf (7200.10) voor games is een goede opstelling. In mijn geval heb ik nog 2xsata schijven van 160gb die ga hergebruiken in mijn nieuwe systeem en koop ik een 7200.10 als bootdisk omdat ik de raptor toch wel erg duur vind voor de performancewinst die ze opleveren.

En, die 680i bordjes zijn erg mooi als SLI bordjes omdat er 2x16 lanes op de SLI sloten zitten wat een betere performance zou moeten geven. Het enige voordeel dat 680i tov P965 nog heeft is de 1333 Mhz voor de toekomst. Dan ga je dus alsnog een upgrademodel in, waarbij ik zelf nog een beetje twijfel, maar de P965 bordjes bieden gewoon meer waar voor hun geld. 680i zijn pure SLI borden (zo zijn ze ook door nVidia gepositioneerd) en daardoor is er eigenlijk weinig ruimte over voor andere zaken op die moederborden.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2007 23:59 ]

• bassie
Wat is er dan mis mee? Ik kon zosnel niks vinden. Echt veilig is het natuurlijk niet, als 1 schijf stuk gaat ben je al je data kwijt. Maar als die raptor kapot gaat ben je ook alles kwijt. De 150GB raptor is een heel leuk speeltje, maar wel erg duur. En met 2 seagate's in RAID0 heb je ongeveer de zelfde prestaties, alleen veel meer opslag voor dezelfde prijs. Het voordeel van een raptor is natuurlijk wel dat je lagere latancy's hebt. Het komt eigenlijk neer op een persoonlijke keuze, alle bij hebben ze voor en na delen.
En, die 680i bordjes zijn erg mooi als SLI bordjes omdat er 2x16 lanes op de SLI sloten zitten wat een betere performance zou moeten geven. Het enige voordeel dat 680i tov P965 nog heeft is de 1333 Mhz voor de toekomst. Dan ga je dus alsnog een upgrademodel in, waarbij ik zelf nog een beetje twijfel, maar de P965 bordjes bieden gewoon meer waar voor hun geld. 680i zijn pure SLI borden (zo zijn ze ook door nVidia gepositioneerd) en daardoor is er eigenlijk weinig ruimte over voor andere zaken op die moederborden.
Die 1333Mhz fsb is leuk, maar niet echt belangrijk. De gemiddelde ds3/p5b haalt toch wel 2000mhz fsb. De 680i is nu nog een dure en slecht leverbare chipset. Zeker als een systeem binnen 2 weken nodig is, is een slecht leverbaar product geen goede keus. En de 965 en de 975 chipset hebben zich al voldoende bewezen, en de bijbehoordende moederborden ook, waardoor een goed moederbord kiezen makkelijker is.

@TS: Misschien is een intel 975X chip iets? Zijn ook goede chips, en het voordeel dat ze beter leverbaar zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door bassie op 31-01-2007 00:17 ]

• StraightOn.NL
  • Laatst online: 31-01 16:55
Wat ik niet snap ik dat die SATA-raid mobo's (vaak) geen Raid 5 ondersteunen. In princiepe is het toch ideaal? 4x seagate baraccuda250 of 320 en je hebt bijna 1TB veilige, snelle hdd. Oke er hangt natuurlijk wel een stevig prijskaartje aan vast...helaas...

• Fretzie
bassie_ schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 23:37:
Uiteraard, wat dom van me.

Wat betreft de schijven, de raptors zijn erg duur, dat klopt.
Zelf heb ik een jaartje met de 2 maxtors in RAID0 gedraaid. Lekker snel en wat nog allemaal. Tot ik in een gelijkaardig systeem als mijn huidig te maken kreeg met een raptor (kameraad van me).
En eerlijk gezegd, in je dagelijkse omgang met de PC voel je toch echt die lage latency's. De vlotheid waarop je PC reageert is direct een pak beter. Of dat die meerkost rechtvaardigt is natuurlijk een persoonlijke zaak. Maar ik ben bereid er het extra geld aan uit te geven.

Voor mij heeft het trouwens geen zin om nog 2*320GB te kopen. Dan heb ik in totaal 1140GB (ik heb al 2*250GB maxtors hé), wat wel erg veel is. Zeker als je rekent dat ik nog een externe schijf van 250GB heb rondslingeren. Dan lijkt mij een opstelling van 2*250GB + 1*250GB extern + 150GB raptor met een totaal van 900GB voldoende hoor.

Is het dan werkelijk zo een slecht idee om zowel windows + games op de raptor te zetten? Dacht dat games dan juist lekker snel laadden? :?
Indien ja, wel, dan heb ik voldoende met de 74GB variant, bespaart me weer een euro 60.

Wat betreft het moederbord, jullie hebben me weer erg aan het twijfelen gebracht. Zal ik toch maar beter eens kijken richting 965 en 975 zeker? :9

De koeling in men kast is voldoende denk ik, maar betere cooling voor de 8800; ik dacht dat er nog niets over te vinden was? Overigens, is de GTX dan ook weggesmeten geld tov de GTS?

En nog één dingetje, iemand ervaring met de X-Fi breakout box en de Antec P160 case? Zal ik dat ding stabiel in men case kunnen vastschroeven?

• bassie
Als je je apps+games op apparte schijf zet gaat het nog sneller, maar ik denk dat het verschil niet zo groot is. Het grootste deel van windows word geladen bij het opstarten, voor de rest word je schijf niet zoveel gebruikt. Je moet natuurlijk geen 300GB bestanden tegelijk gaan kopieren. Ik denk dat 1 raptor ook wel genoeg is.
De koeling in men kast is voldoende denk ik, maar betere cooling voor de 8800; ik dacht dat er nog niets over te vinden was? Overigens, is de GTX dan ook weggesmeten geld tov de GTS?
Zoek benchmarks, bekijk het verschil tussen die 2 kaarten en of het verschil jou dat geld waard is. Dat kunnen wij moeilijk voor jou bepalen.
Wat betreft het moederbord, jullie hebben me weer erg aan het twijfelen gebracht. Zal ik toch maar beter eens kijken richting 965 en 975 zeker?
Ik zou voor de 965 gaan, chip die zich goed bewezen heeft en voldoende voor jou eisen. En als moederbord een gigabyte ds3/4 of een p5b 2 series die zich al voldoende bewezen hebben.
En nog één dingetje, iemand ervaring met de X-Fi breakout box en de Antec P160 case? Zal ik dat ding stabiel in men case kunnen vastschroeven?
Het ziet er uit als een 3.5" bays dingetje maar dat weet ik niet zeker. Als je nog een 3.5" en een 5.25" bay vrij hebt moet het altijd passen.

Heb je voor de zekerheid nog is gemeten of die 8800 gaat passen, voor de zekerheid. Zou zonde zijn als ie niet gaat passen.
StraightOn.NL schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 01:56:
Wat ik niet snap ik dat die SATA-raid mobo's (vaak) geen Raid 5 ondersteunen. In princiepe is het toch ideaal? 4x seagate baraccuda250 of 320 en je hebt bijna 1TB veilige, snelle hdd. Oke er hangt natuurlijk wel een stevig prijskaartje aan vast...helaas...
De goedkoopste niet, maar de wat duurdere meestal al wel (p5b-e/ds4). Maar onboard RAID5 vind ik niet zo intressant. De chip gebruikt toch nog aardig wat processor kracht, voor RAID 0/1 is onboard wel te doen, maar RAID5 is intressanter met een losse controler. Omdat die een eigen cache en processor hebben wat betere prestaties levert. Helaas is een beetje 4 poorts controller al gauw €300+ en werken ze meestal op een pci-x / pci-e 8x wat de meeste mobo's niet hebben.

• Fretzie
Die P5B moederborden lijken mij wel wat. En wat een prijsverschil ook eigenlijk.

In verband met de breakout box, ik vroeg mij af of deze paste, omdat mijn case een front heeft die alles bedekt (optische drives etc). Die breakout box zou ik dus iets meer naar voren moeten schuiven zodat de aansluitingen zich niet te diep bevinden. Maar op het eerste zicht lijkt alles te passen. :)

En ja hoor, heb alles uitgemeten, de 8800 zou er zonder moeite in moeten kunnen. Het wordt dan waarschijnlijk een GTX versie, vooral op resoluties van 1920*1200 staat die veel beter zen mannetje dan de GTS. En gezien ik met een 24" werk...

In iedere geval bedankt voor de reacties. ;)
Pagina: 1