[PHP] Zoekvenster met checkboxes en automatisch update

Pagina: 1
Acties:
  • 46 views sinds 30-01-2008

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:39
Ik wil een zoekfunctie maken met daarin een aantal checkboxes die als ze aangeklikt worden de resultaten aanpassen.

Wat ik nu heb is een complete lijst met alles uit de DB, als voorbeeld geef ik even een lijstje met auto's (mijn site gaat ergens anders over maar voor het concept uitgewerkt is wil ik dit nog niet op straat gooien):

Opel Corsa - Rood - 1998
Ford Fiesta - Blauw - 2005
Toyota Starlet - Groen - 2001

enzovoorts.

Nu wil ik dat als je bovenaan in de checkboxes 'blauw' aanklikt dat hij de lijst update en alleen nog maar de blauwe auto's weergeeft en als je 'blauw' en 'rood' aanklikt dat hij alle blauwe en rode auto's weergeeft.

Helaas ben ik niet zo handig in PHP, is er iemand die mij kan helpen met hoe ik dit moet benaderen, ikzelf zat te denken aan javascript maar weet nog niet goed hoe dus daarom dit topic.

• BARO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-11 20:28
Dit heeft inderdaad niets met PHP te maken. Zou je met JavaScript kunnen oplossen; met het herladen van een pagina bij het aanklikken van een checkbox kom je een heel eind.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:45

pietje63

RTFM

Ik zal hier sowieso geen checkboxes maar selects voor gebruiken, anders moet je voor elke kleur een andere checkbox maken.

Verder is dit, zoals BARO al aangeeft inderdaad meer een javascript questie. Kijk eens naar het onchange event. Je zou het kunnen combineren met Ajax dat weer een php pagina opvraagt. Maar het stukje php is wel basic denk (gewoon een mysql select met een where).

Dus, wat is het php probleem precies?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik zie niet in waarom je met een extra WHERE clause op je DB niet een aantal extra criteria kunt loslaten op je query om zo de gefilterde resultaten op te halen. Daarnaast is het gewoon een kwestie van de waardes van je checkboxes uitlezen om uit te vogelen wélke selectie je gebruiker dan precies wil zien; gewoon basic PHP met een post/get formpje. Daarnaast is javascript niet eens echt benodigd als je een submit knop voor lief neemt in je form (dat is wel een extra keer klikken, maar die zul je toch moeten hebben voor je non-js enabled browsers ;) )

Dit topic is helaas echter een behoorlijk scriptrequest en daar doen we hier in PRG niet aan; ik adviseer je dan ook om ons beleid eens te lezen en ik nodig je dan van harte uit om een nieuw topic te openen dat aan dit beleid voldoet ;)
Mocht je een javascript probleem hebben dat zit je in PRG ook aan 't verkeerde adres en moet je in WEB zijn ;)
pietje63 schreef op maandag 29 januari 2007 @ 22:39:
Ik zal hier sowieso geen checkboxes maar selects voor gebruiken, anders moet je voor elke kleur een andere checkbox maken.
Als je maar (bij wijze van) 3 tot zeg 10 "kleuren" hebt (TS zegt dat auto's/kleuren voorbeelden zijn) dan kun je prima volstaan met checkboxes en zo ook makkelijker (voor de gebruiker) meerdere combinaties toestaan (rood én blauw én groen). Dit kan ook wel met een "select" maar dan moet je met een multi-select aan de slag en dat betekent weer dat je gebruiker de CTRL knop in moet houden en dat snappen ze niet altijd ;)
pietje63 schreef op maandag 29 januari 2007 @ 22:39:
Verder is dit, zoals BARO al aangeeft inderdaad meer een javascript questie. Kijk eens naar het onchange event. Je zou het kunnen combineren met Ajax dat weer een php pagina opvraagt.
Om nou meteen weer naar Ajax te grijpen... tja... het kan maar is voor dit voorbeeld denk ik nogal overkill ;)

[ Voor 50% gewijzigd door RobIII op 29-01-2007 22:49 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Dit topic is gesloten.