Van bestaande actieve subwoofer een andere maken

Pagina: 1
Acties:
  • 1.676 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Op zolder vond ik nog een Jamo SW1008 actieve subwoofer. Deze ooit in een home cinema setje van Jamo gebruikt.
Deze subwoofer gebruik ik nu niet meer aangezien hij mijns inziens in mijn setup niet veel toevoegd.

Setup nu:

Samsung 26R41 26" lcd tv
Marantz SR5400 AV receiver
Marantz AV4610 dvd speler
Klipsch Synergy F-1 fronts (vloerstaanders)
Klipsch Synergy SC-1 center
B&O P45 rears

De fronts gaan voor mijn gevoel bijna net zo diep als de woofer dus gebruik hem niet meer.
De woofer die in de sub zit is denk ik ook wat oud. De rubberen randen zijn nogal 'slap'. Sub vibreerd als als je er zowat tegenaan blaast.
Nu het volgende plannetje:

De versterker die in de actieve woofer zit is volgens specs 100Watt.
Ik heb deze versterker er eens uitgeschroefd, zie foto's.
Nu wil ik graag een eigen subwooferkist maken, een andere/grotere/betere subwoofer erin plaatsen en dus de Jamo versterker erin plaatsen.
Dus zeg maar zo'n soort kist:
Afbeeldingslocatie: http://img95.imageshack.us/img95/495/img1022lg3.jpg
(foto is van andere gotter 'Door: 'arisjuh')

Is dit te doen? Zou dit verbetering opleveren? En hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Ik weet wel dat ik het liefste de kist niet gepoort wil hebben.

Foto's:

Afbeeldingslocatie: http://home.kpnplanet.nl/~jos_allewijn@kpnplanet.nl/sub1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.kpnplanet.nl/~jos_allewijn@kpnplanet.nl/sub2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.kpnplanet.nl/~jos_allewijn@kpnplanet.nl/sub3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.kpnplanet.nl/~jos_allewijn@kpnplanet.nl/sub4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.kpnplanet.nl/~jos_allewijn@kpnplanet.nl/sub5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.kpnplanet.nl/~jos_allewijn@kpnplanet.nl/sub6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.kpnplanet.nl/~jos_allewijn@kpnplanet.nl/sub7.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

1. Je zoekt een leuke driver binnen je budget:
raveland axx1010 of 1212, mivoc XAW of een intertechnik mds-08 come to mind.

2. je zoekt van de drivers de parameters op.

3. die parameters voer je in in winisd. Daar komt een kistinhoud in liters uit.

4. je haalt 18mm mdf, lijm, schroeven, inslagmoeren, imbusboutjes en BAFmatjes én een poort ;)

5. bouwpret.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Klopt 'T :) Ik denk dat het niet veel zin heeft om met de bestaande woofer verder te gaan.

Alleen ben ik een beetje bang voor die 100W van die subamp. Wat staat er precies op dat chipje dat er op dat stuk alu geschroefd is?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Van Winisd heb ik vaker gehoord. Dit moet mij dus idd lukken!
Kan ik ook voor een subwoofer kiezen die normaliter gebruikt worden in auto's? (Aangezien er 101 auto-audio-zaken zijn waar voor prima prijzen kwalitatief goede 12" woofers te koop zijn)

Tja ik, aangezien ik er niet genoeg verstand van heb, weet idd ook niet of het Jamo 'versterkertje' wel voldoende kracht kan leveren voor een leuke 12" woofer.
De gegevens die op het chipje staan:
PM14AT
LM3886TF

En als ik op google hiernaar zoek krijg ik een mooie sheet: http://www.datasheet4u.com/download.php?id=50313

Maargoed, de specs hierin zeggen mij verder niet veel. Ik weet enkel dat wattages op zich helemaal geen drol zeggen.

Kun jij 'voodooless' mij hier bijv. meer over zeggen/advies geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ah, kijk, had ik het goed gegokt. Er zit gewoon een gainclone in :) Dat ding doet 68W en er is verder niets mis mee. Sterker nog, zo'n chipje zit ook in enkele mid-end ampjes, zoals van Cambridge bijvoorbeeld. Maar 100W haalt ie niet.

Verder geeft de grootte van de woofer niet aan of ie moeilijk aan te sturen is. Dat heeft veel meer met de impedantie te maken. Dat ampje kan echter wel wat hebben, dus daar hoef je je niet al teveel zorgen over maken. Zoek gewoon een woofer met redelijk wat rendement, dan zit kun je met dit ding nog zat geluid produceren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

afhankelijk van je voeding geeft de versterker

maximaal 50w rms (continu) aan 8ohm (bij 50volt) of 38 w rms bij 28v
niet echt veel power voor een sub dus :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

'T is niet zo veel, maar wel het proberen waard denk ik. De volgende optie is een nieuwe subamp. Dat kost geld en kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
voodooless schreef op maandag 29 januari 2007 @ 17:59:
'T is niet zo veel, maar wel het proberen waard denk ik. De volgende optie is een nieuwe subamp. Dat kost geld en kan altijd nog.
Ik vind dat je daar gelijk in hebt!
Ik denk dat het trouwens ook gewoon een leuk projectje voor me kan zijn.
Ik wil de behuizing mooi hoogglans wit lakken en alle zijden mooi afronden.
De pootjes gebruik ik gewoon van de oude Jamo sub. Dat zijn mooie pootjes ervoor.
De woofer zal dus weer naar beneden gericht worden.
Ik zie dat de voeding 24 Volt uitstuurt.
Hoeveel wattage geeft dit versterkertje dan voor mij?
En hoe zit het nou met 4 ohm en 8 ohm? Want op 4 ohm is er meer wattage beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:57

DJ Vincento

1422055

Het verschil tussen 8 ohm en 4 ohm is gewoon dat om door 4 ohm dezelfde stroom te krijgen je minder spanning nodig bent. Als je een 8 ohm speaker hebt, moet de versterker meer spanning leveren om hetzelfde vermogen te verkrijgen. Als je op een versterker die gebouwd is voor 8 ohm, 4 ohm speakers aansluit, gaat er dus een grotere stroom lopen. En dan is het afhankelijk van de voeding of de versterker dat leuk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Kijk, nu snap ik het!

En dan nu de laatste vragen alvorens ik aan de behuizing zal beginnen:

- Zal ik voor gepoort of niet gepoort gaan?
(Ik heb nml de mooie relatief grote poort uit de oude jamo kast gehaald)
Ik weet dat een gepoorte kist in theorie dieper kan gaan.
De subwoofer zal vooral dienst doen bij films. Muziek luister ik altijd zoals het bedoeld is, stereo uit mijn twee zuilluidsprekers.

- Naar wat voor subwoofers moet ik nu uit gaan kijken? Ik zoek sowieso een 12" woofer, hij moet in de buurt van rotterdam te koop zijn, moet dus in verhouding staan met de te gebruiken versterker en de parameters ervan moeten bekend zijn zodat ik deze in Winisd kan invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-08 21:35
Allewijn schreef op maandag 29 januari 2007 @ 20:00:
- Zal ik voor gepoort of niet gepoort gaan?
(Ik heb nml de mooie relatief grote poort uit de oude jamo kast gehaald)
Ik weet dat een gepoorte kist in theorie dieper kan gaan.
De subwoofer zal vooral dienst doen bij films. Muziek luister ik altijd zoals het bedoeld is, stereo uit mijn twee zuilluidsprekers.
Dat ligt volledig aan de woofer. Maar elke poort is weer anders icm met een kast, dus als je een oude poort kan hergebruiken dan heb je écht geluk (of een brakke afstemming).
- Naar wat voor subwoofers moet ik nu uit gaan kijken? Ik zoek sowieso een 12" woofer, hij moet in de buurt van rotterdam te koop zijn, moet dus in verhouding staan met de te gebruiken versterker en de parameters ervan moeten bekend zijn zodat ik deze in Winisd kan invoeren.
Nou, wat was je budget enzo... Echter, de Speaker en Co heeft ook een vestiging in Rotterdam, dus genoeg te vinden. Peerless XXLS12 zijn leuke dingen... Mja er zijn zoveel keuzes die moeten gemaakt worden om jouw concessie te doen op gebied van kistgrootte, impulsgedrag, prijs en nog een hoop andere dingen.

Edit: Waarom eigenlijk per sé 12"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je vooral voor films wil gaan, dan zou ik denk ik een nette gepoorte subwoofer bouwen. Dan gaat het lekker diep, en als je het goed aanpakt ook nog best strak en zelfs voor muziek bruikbaar. Je hebt dan ook nog een voordeel m.b.t je versterker die wat minder hoeft te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

1. ga voor gepoort
2. je oude poort heb je waarschijnlijk niets aan
3. wat is je budget voor je woofer?

En, welke eisen stel je aan je behuizing? Een 12" gepoort wil al snel een kist van 40-60 liter zien.
Met een mooie 10" hou je de boel wat compacter. Kijk eens naar de opvolger van de "legendarische" (?) axx1010, de mivoc awm104 of de eerder genoemde mivoc xaw.

Handige link:
http://www.lautsprechershop.de/

Oh ja, je kan nog niet aan je behuizing beginnen; eerst je woofer kiezen, dan met winisd je behuizing berekenen, dán bouwen.

Over je behuizing:
18mm mdf, bracen, afkitten, aparte kamer maken voor je subamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
- De subwoofer mag niet meer dan 100,- euro kosten.
- De subwoofer moet 12" zijn.
- Ik weet nou niet of il wél of niet moet poorten, want niet gepoort klinkt vaak strakker toch?
- Ik wil, als ik poort, de poort, die ik uit de Jamo woofer heb gehaald hergebruiken in de zelfbouwkist:

Afbeeldingslocatie: http://home.kpnplanet.nl/~jos_allewijn@kpnplanet.nl/poort.jpg

- En maakt het dus uit of ik voor een 'car'-woofer ga of voor een 'home'-woofer zoals de peerless die jij voorsteldt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Allewijn schreef op maandag 29 januari 2007 @ 20:29:
- De subwoofer mag niet meer dan 100,- euro kosten.
check
- De subwoofer moet 12" zijn.
Waarom? :?
- Ik weet nou niet of il wél of niet moet poorten, want niet gepoort klinkt vaak strakker toch?
Gesloten klinkt vaak strakker, maar een _goed_ gepoorte behuizing klinkt ook gewoon erg goed. Als je een verkeerde woofer in een verkeerde gesloten kast doet kan het ook rot klinken hoor! Het is echt afhankelijk van de woofer en de kastgrootte.
- Ik wil, als ik poort, de poort, die ik uit de Jamo woofer heb gehaald hergebruiken in de zelfbouwkist:
Daar moet je echt van afstappen, de kans dat je die kan gebruiken is echt klein, en wat kost een stuk PVC nou (of eventueel een BR-poort, als je dat mooier vind)
- En maakt het dus uit of ik voor een 'car'-woofer ga of voor een 'home'-woofer zoals de peerless die jij voorsteldt?
Je kunt zelfs een nette PA-woofer nemen. Ze zijn voor andere doeleinden gemaakt, maar parameters zijn parameters... dat bergschoenen gemaakt zijn om er mee op bergen te lopen wil niet zeggen dat je er niet mee door de stad kan lopen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Wooferen = lucht verplaatsen => groter is beter :Y Ik zeg niet dat het in alle gevallen zo is, maar mijn eigen ervaring heeft me wat dat betreft nog niet in de steek gelaten (21" dipool subs rulen :9~ )

Ik denk dat je met de AW3000 wel wat leuks kan maken, 45 liter@32Hz geeft een best nette curve.

[ Voor 13% gewijzigd door voodooless op 29-01-2007 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Seers schreef op maandag 29 januari 2007 @ 20:35:
dat bergschoenen gemaakt zijn om er mee op bergen te lopen wil niet zeggen dat je er niet mee door de stad kan lopen. ;)
:*) _/-\o_ :P
Prachtig, je hebt helemaal gelijk!

Even over het feit waarom ik voor 12" wil gaan. Dat stamt denk ik uit mijn car-audio tijdperk en dezelfde gedachte die Voodooless aanhaalt: "Wooferen = lucht verplaatsen => groter is beter Ik zeg niet dat het in alle gevallen zo is, maar mijn eigen ervaring heeft me wat dat betreft nog niet in de steek gelaten " (En qua volume: de bekisting hoeft niet zo compact te zijn hoor, hij komt naast een witte hoge kast te staan die 60cm diep is. De woofer mag dit max ook zijn, breedte is geen punt en hoogte ook niet.)

Technisch gezien weet ik gewoon te weinig van speakers/woofers.
Ik kan parameters invoeren, ik ben handig, ik kan mooi kisten bouwen, maar die parameters opzich zeggen mij bijv. weer weinig.

Net zoals jullie mij vertellen dat ik die poort van die Jamo niet meer kan gebruiken (Prima hoor, stukje pvc kost idd niet veel, daar gaat het niet om). Maar ik weet bijv. niet eens waarom dat dan niet zou kunnnen.

Goed: Één knoop is dus nu doorgehakt, ik ga sowieso voor gepoort. Simpel omdat dit wat dieper gaat en de versterker, die toch al niet teveel kan hebben denk ik, niet zoveel moeite hoeft te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Allewijn schreef op maandag 29 januari 2007 @ 21:05:
[...]
Even over het feit waarom ik voor 12" wil gaan. Dat stamt denk ik uit mijn car-audio tijdperk en dezelfde gedachte die Voodooless aanhaalt: "Wooferen = lucht verplaatsen => groter is beter Ik zeg niet dat het in alle gevallen zo is, maar mijn eigen ervaring heeft me wat dat betreft nog niet in de steek gelaten " (En qua volume: de bekisting hoeft niet zo compact te zijn hoor, hij komt naast een witte hoge kast te staan die 60cm diep is. De woofer mag dit max ook zijn, breedte is geen punt en hoogte ook niet.)
Ik ben het met deeps.. voodooless eens, daarom vroeg ik ook, waarom 12". Want als je meer ruimte hebt, dan denk ik, waarom per sé 12"... Maargoed groter mag dus ook ;)
Net zoals jullie mij vertellen dat ik die poort van die Jamo niet meer kan gebruiken (Prima hoor, stukje pvc kost idd niet veel, daar gaat het niet om). Maar ik weet bijv. niet eens waarom dat dan niet zou kunnnen.
Wel, een basreflexkast is in feite een helmholtzresonator, ofwel een flesje bier waar je overheen blaast. De formule om dit te berekenen is het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/math/c/7/6/c7697f0fa2dfc0859e471fc7e0847bed.png

Met andere woorden, de poort is afhankelijk van de geluidssnelheid, maar die is veelal hetzelfde, de oppervlakte van de poort, de lengte van de poort, en de grootte van de kist in jouw geval. De inhoud die de poort heeft, die moet je aftrekken van het interne volume van je kast. Echter, elke woofer is anders. Woofers die in een basreflexbox kunnen, worden dus afgestemd, die je met bovenstaande formule min of meer kunt uitrekenen. Nu is het probleem dus dat alle verschillende woofers dus door verschillende parameters verschillende grootten van kast willen hebben en verschillende tuningsfrequenties. Gezien de hoop aan variabelen die je dan overhoudt, is de kans klein dat jouw poort toevallig past op die van een andere speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Als ik deze poort zie, dan gok ik dat de jamo kist waar ie uit kwam nogal hoog getuned was.
Dat wil je dus niet. Ga je nou voor de looks van deze poort, gebruik dan alleen de voorkant.

Je kan de poort dus niet gebruiken omdat die poort "specifiek" voor die woofer in die kist is gemaakt.
Jij gaat een andere kist maken, een andere woofer nemen en die lager tunen, dús een andere poort.
Verder is een vuistregel dat de oppervlakte van de poort minimaal 1/3 van de oppervlakte van de woofer moet zijn; dit om poortruis te voorkomen.

Kijk eens naar deze woofer dan:
http://www.speakertrade.c...e=mivoc&artikel=AWM%20124
Of deze:
http://www.speakertrade.c...e=mivoc&artikel=AW%203000
Die laatste wil denk ik een grotere kist zien.

[ Voor 64% gewijzigd door teacher op 29-01-2007 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Mivoc woofers zijn de opvolgers van de Raveland woofers toch?
Het zou voor mij prettig zijn als ik een woofer in nederland kan kopen, liefst in een winkel (tastbaar).

Waartussen ik dus denk ik zal moeten gaan kiezen:

- Peerless XXLS12 (kan ik kopen bij Speaker&Co Rotterdam) (welk type precies nodig weet ik niet)
- Mivoc AWM 124 (75,- euro, website speakertrade)
- Mivoc AW 3000 (49,- euro, website speakertrade)
- Raveland AXX1212 (69,95 euro, conrad.nl)
- Car subs (tja daar zijn er zoveel van bij mediamarkt bijv.)

Zodra ik dan een keus heb gemaakt kan ik het in Winisd gaan zetten en uiteindelijk gaan bouwen. (en dat is misschien wel het leukste van het gehele plan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Allewijn schreef op maandag 29 januari 2007 @ 22:13:Zodra ik dan een keus heb gemaakt kan ik het in Winisd gaan zetten en uiteindelijk gaan bouwen. (en dat is misschien wel het leukste van het gehele plan)
Nee, je maakt aan de hand van winISD een keuze ;)

Pagina: 1