Toon posts:

Kwaliteit beeld/geluid macmini t.o.v. dvd speler

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn dvd-speler (Panasonic s99) heeft soms problemen heb met zelfgebrande dvd's.

Wie weet hoe de kwaliteit een Macmini zich verhoudt met een dergerijke dvd speler (van +/- 130 Euro).
Ik denk er over de Macmini via de Belkin optische kabel aan te sluiten op mijn surroundversterker, en via dvi aan mijn lcd projector (hd ready 720p)

Garandeert deze geluidoverdracht (decodering van dts /dd vind dus plaats in versterker) dat er geen geluidverlies optreed?
Wat het beeld betreft: in een dvd speler zit toch een scaler? Hoe wordt dat ik de macmini geregeld?
Of zijn er nog mogelijkheden ter verbetering (hardware)?

Bedankt alvast voor de hulp!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
Test het en je weet het.
Als jij het niet hoort, wat maakt het dan uit?

PSN: djmurcielago

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:04
dat is denk ik net het probleem: hij heeft waarschijnlijk nog geen mini :)

Geluid wordt gewoon 1:1 via de toslink kabel doorgegeven en er treedt dus geen kwaliteitsverlies op.
Beeld-kwaliteit heb ik eigenlijk nog niet via dvi geprobeerd.

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-02 07:23

dlmh

Lo-Fi

Wat betreft het beeld: de chip in de DVD-speler bepaalt in grote mate de kwaliteit waarmee het beeld gescaled wordt. Als je een HD-Ready TV of projector hebt met een matige (up)scaler kan je de DVD-speler dit werk laten doen (dit doen meestal alleen de duurdere DVD-spelers).
Met een Mac Mini heb je veel meer flexibiliteit. De software waarmee je de DVD afspeelt bepaalt in dit geval namelijk de kwaliteit waarmee er ge(up)scaled wordt. Als de kwaliteit van de standaard DVD-speler van MacOSX niet bevalt, kan je altijd een andere proberen (met een ander filter) die een beter resultaat oplevert. De DVI-poort zal in ieder geval niet je beperking zijn gezien het feit dat dit de hoogste kwaliteit biedt.

Nog even een notitie: de G4 Mac Mini's beschikken niet over een combineerde geluidsuitgang, dus je zult sowieso naar een Mac Mini met een Intel CPU moeten gaan kijken. De optische digitale uitgang geeft het beste resultaat, maar let wel op dat je 'S/PDIF passthrough' instelt in zowel je geluidsopties als in de DVD-spelersoftware. Anders gaat namelijk de DAC van de interne geluidskaart eerst het Dolby/DTS signaal omzetten in een stereo-signaal en zet het alsnog op de optische uitgang.
Grote kans ook dat de DAC in je receiver een beter resultaat geeft dan de DAC van de Mac Mini.

Veel plezier met je Mac Mini Mediacenter ;-)

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Ik heb een G4 Mac mini wel eens via VGA kabel aangesloten op de VGA ingang van een LG 42" plasma die een resolutie had van 848x480 (uit mijn hoofd).

De beeldkwaliteit van een DVD via die Mac mini was VELE malen beter dan met een standalone DVD speler aangesloten via SCART. Mooier van kleuren (geen posterization) en ideale scherpte.
Ik moet er wel bij vertellen dat de DVD speler waar ik het mee vergeleek ook wel een erg goedkope was, met lelijke, overmatig verzadigde, kleuren. Maar ook de scherpte (sharpening) was slecht, en de sharpening werd door de beeldchip in die LG plasma gedaan. (Die wel zo'n verondersteld goede merk Farroudja ofzo scaler had).

Het enige probleem was dat de custom resolutie van 848x480 er met een of andere programma aan die Mac Mini werd toegevoegd, en het lukte me niet om de Mac mini die te laten onthouden. Dus na het booten viel hij eerst terug naar 800x600, wat vervelend vervormd wordt op de breedbeeld plasma, en vervolgens moest ik dan handmatig kiezen voor de juiste resolutie.

2e vervelende puntje is dat als je per ongeluk iets boven de 1024x768 koos dat je het beeld kwijt was zonder mogelijkheid om weer terug te vallen op het oude beeld. Maar dat lag aan de LG Plasma wellicht, die niet zoveel pixels had.

Ik zou zeggen: gewoon doen, als je het geld kan missen!
Het is machtig om zo'n lief klein computertje onder zo'n enorm groot scherm te hebben staan! En ook je DivX enzo werkt heerlijk met frontrow. :)

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

Ik heb al een Macmini, ik denk er alleen over om deze een andere plek te geven (van een werkhoekje naar de tv en versterker toe, waar ik 'm op de tv en projector wil aansluiten.
Dat heeft alleen wel wat voeten in aarde, omdat ik nog steeds op de oude plek (monitor) wil kunnen werken, en er dus een 2e (er is er al 1 naar de projector) lange en dure dvi kabel moet komen. Plus een swtich box (of software dat dit regelt).
Gezien die nieuwe plek (bij de tv) wil ik er tevens wil ik een Elgato eye tv bij kopen.
Ben er nog niet uit welke, maar hier start ik een nieuwe post over.

Maat wat betreft mijn vraag (vergelijking kwaliteit met losse dvd speler).
Mijn Macmini is er 1 van de nieuwe generatie (intel chip), en heeft een gecombineerde optische uitgang.
Dus als ik deze gebruik (met goede instellingen) en de decodering door de versterker laat doen, maakt het echt niks uit uit welk aparaat het digitale signaal aanlevert???

Wat het beeld betreft: ik meen ooit gelezen te hebben dat de scaler in het standaart dvd programma niet best is.
Weet iemand goeie alternatieven?
Pagina: 1