Toon posts:

Kantorenpand netwerk structuur, router of acp?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op dit moment een kantorenpand aan het aanleggen, de situatie is als volgt:

- Internetaansluiting Orange 20 mb/s komt binnen in kantorenpand
- Modem met ingebouwde router van Orange zelf in meterkast
- Aan de modem hangt een 8-ports router Linksys (niet draadloos) in meterkast

Vanaf de router is iedere kabel voor 1 kantoor in het in kantorenpand (nu 3 actief, in toekomst meerdere tot max. 8 natuurlijk)

In het kantoor waarvoor ik verantwoordelijk ben, wil ik minstens 4 aansluitingen voor client (niet draadloos) en een draadloze verbinding voor de aanwezige laptops.

Ik heb dus de keuze om in dit kantoor te plaatsen:

1) Router, 4 ports die ook draadloos is

2) Hub/switch + draadloos accesspoint (moet ip-addressen kunnen doorlaten)

3) Accesspoint, die ook vaste verbindingen kan hebben

Kan iemand mij een keuze aanbevelen en deze onderbouwen?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:38

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

* Orion84 zou voor optie 2 gaan.

Dan heb je de volle bandbreedte naar de overige kantoren toe, mocht dat nodig zijn. Veel routers halen namelijk geen 100mbit doorvoer naar de uplink. Verder is dit de optie met de minste kans op problemen met instellingen enzo. Wat met meerdere routers nog wel eens wil voorkomen.

Optie 1 niet, want dat geeft dus mogelijk problemen met instellingen enzo door meerdere routers achter elkaar. Tevens hebben veel van dergelijke routertjes geen 100mbit doorvoer tussen WAN en LAN. Het enige voordeel van optie 1 is dat je wat beter afgeschermd bent van de overige kantoren. Of dat een voor of nadeel is hangt af van de opzet van dat kantoren pand. Is dat voor een bedrijf met meerdere kantoren voor de verschillende afdelingen. Of zijn de kantoren gehuurd ofzo door totaal afzonderlijke klanten die van elkaar gescheiden willen zijn? In dat laatste geval zou je dat trouwens sowieso beter in de centrale router kunnen regelen voor zover dat al niet gebeurd is natuurlijk.

Optie 3, als ze al bestaan voegt dat weinig toe op optie 2, behalve dat het in één apparaat zit en dus mogelijk ruimte en geld bespaart. Maar door het zeer beperkte aanbod van accespoints met ingebouwde switch is je keuze bij 2 veel groter wat mij persoonlijk fijner lijkt.

[ Voor 23% gewijzigd door Orion84 op 29-01-2007 14:01 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Wat is het verschil tussen 2) Hub/switch + draadloos accesspoint en 3) Accesspoint die ook vaste verbindingen kan hebben. Volges mijn is dat twee keer hetzelfde apparaat.

Of je er een router tussen wilt, hangt af van de vraag of je netwerkverkeer tussen de verschillende kantoren wilt verbieden.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2007 @ 13:53:
...
Kan iemand mij een keuze aanbevelen en deze onderbouwen?
Volgens mij is dit een beetje de omgekeerde wereld. Wat heb je zelf al uitgezocht, en wat vind je daar zelf van (qua voor-/nadelen)?

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2007 14:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2007 @ 14:00:
[...]

Volgens mij is dit een beetje de omgekeerde wereld. Wat heb je zelf al uitgezocht, en wat vind je daar zelf van (qua voor-/nadelen)?
hoezo omgekeerde wereld? Als ik zelf de keuze kan maken en deze kan onderbouwen dan hoef ik de vraag hier toch helemaal te stellen?

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op maandag 29 januari 2007 @ 14:00:
Wat is het verschil tussen 2) Hub/switch + draadloos accesspoint en 3) Accesspoint die ook vaste verbindingen kan hebben. Volges mijn is dat twee keer hetzelfde apparaat.

Of je er een router tussen wilt, hangt af van de vraag of je netwerkverkeer tussen de verschillende kantoren wilt verbieden.
2) Een hub/switch met aan 1 port een apart draadloze accesspoint

3) Accesspoint met geintegreerde mogelijkheid van een draad-aansluiting

En ja, 3 bestaat.
Pagina: 1