Toon posts:

Printer delen op Gigaset werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 2.158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede-forumleden,

Ter inleiding zal ik even een beschrijving van de desbetreffende configuratie geven:

Situatie: KPN Internetten + VOIP Bellen

Gigaset SX551 Wlan DSL Modem / Router.

1 Laptop aangesloten via Wlan, ip-lease is 192.168.2.3

Standaard-gateway (Gigaset dus) is 192.168.2.1

Zelfde Subnet dus, ook zelfde werkgroep.

Gigaset heeft mogelijkheid om als 'printserver'te werken.

Ip adres wordt dan http://192.168.2.1/(device name)USB Printer

Krijg het niet werkend.

Geen mac-filtering of firewall 'in de weg'

Wie kan mij helpen?

Verwijderd

kan je hem uberhaupt vinden/pingen in je netwerk ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2007 @ 14:06:
kan je hem uberhaupt vinden/pingen in je netwerk ?
Het is niet echt een netwerkprinter, ik weet niet of je het 'tooltje' kent? (de webinterface van de gigaset)

Het komt erop neer dat de printer 'gedeeld' wordt, pc moet dus wel altijd aanstaan maar laat de pc in dit geval een router/modem zijn, die staat altijd aan. Printer heeft dus geen eigen ip, maar ip adres van router/device naam. En het ip adres kan ik (logisch) wel pingen.

De router ziet de usb printer ook, als ik de router via http benader zie ik staan dat er een usb printer ' connected is, met als device name ' USB Printer' op ip adres 192.168.2.1 (Standaard gateway, dhcp)
Als ik de printer uitschakel verandert ook de status van connected devices.

Is dit te volgen? Als ik het onduidelijk of onvolledig formuleer, meld het dan even.
In ieder geval bedankt voor jullie tijd

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:56

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik neem aan dat er nog wel iets aan printerdrivers op de pc's geinstalleerd zal moeten worden. Is dit gebeurd en zo ja hoe en welke driver(s)?

Life is not about specs, it is about joy!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-03 00:48

job

Ik vraag me inderdaad net als m'n voorganger af of je de printer uberhaupt wel geinstalleerd hebt.
En volgens mij maak je een denkfoutje.. je ziet de printer nu als een gedeelde printer, terwijl je het eigenlijk als een netwerkprinter moet zien. Je zult het dus ook als een netwerkprinter moeten installeren.

[ Voor 5% gewijzigd door job op 29-01-2007 18:15 ]

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-02 13:26

Foamy

Fulltime prutser

Uit de FAQ van KPN zelf:
Een printer welke aangesloten word op de KPN Experia Box werkt maar in één richting. Dit betekent dat eventuele meldingen vanaf de printer, over papier of inkt, niet gemeld kunnen worden op de computer.
De software voor de printer wordt geleverd door de fabrikant van de printer of bevindt zich al in uw Windows versie. Installeer eerst de printer op de door de fabrikant voorgeschreven wijze op alle computers die gebruik van de printer gaan maken. Sluit daarna de printer aan op de USB aansluiting van de KPN Experia Box. Om de printer via het netwerk op alle computers te kunnen benaderen voert u onderstaande stappen op alle computers uit:

1. Klik op Start
2. Klik op Instellingen
3. Klik op Printers
4. Klik met de rechtermuistoets op het icoontje van uw printer
5. Selecteer in het popup menu het item Eigenschappen

Voor Windows 98 SE en voor Windows ME neemt u de volgende stappen:

a. Selecteer in het window met de eigenschappen voor uw printer het tabblad Details
b. Klik op Poort toevoegen
c. Selecteer Netwerk
d. Vul op de invulregel \\192.168.2.1\printer in
e. Klik op OK
f. Klik nogmaals op OK

Voor Windows 2000 en voor Windows XP neemt u de volgende stappen:

g. Selecteer in het window met de eigenschappen voor uw printer het tabblad Poorten
h. Klik op Poort toevoegen
i. Selecteer Standard TCP/IP Port
j. Klik op Nieuwe poort
k. Klik op Volgende >
l. Vul in het in het invulveld 192.168.2.1 in
m. Klik op Volgende >
n. Selecteer achter Standaard het apparaattype de bovenste (Let op! Er zijn twee identieke types beschikbaar) Network Print Server (1 port)
o. Klik op Volgende >
p. Klik op Voltooien
q. Klik op Sluiten
r. Klik nogmaals op Sluiten
bron: KPN

blub

Verwijderd

Topicstarter
Beste bartvl, Job & Foamy,

Zo blijkt maar weer eens waar onvolledige informatie toe leidt. (Slordige IK!)

Ik heb de printer inderdaad als netwerkprinter geconfigureerd door m eerst lokaal te installeren (wat prima functioneerde) en vervolgens de port instellingen te wijzigen van usb naar http://(ip-adres) en ook bij de soort poort aangegeven dat het een ip connectie wordt. Zoals beschreven door Foamy. En ja, ik ben de hele procedure van Foamy nog een keer nagelopen; voor de zekerheid . . .

Wel bedankt voor de tips, maar helaas werkt het nog niet :-(

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

niet alle printers werken op een printserver

de zogenaamde host-based printers of gdi-printers
GDI printers (also known as Winprinters akin to Winmodems), in particular GDI laser printers, replace the traditional processing power of the printer itself with capabilities "borrowed" from the host computer. They work by rendering an image to a bitmap on the host computer and then sending the bitmap to the printer.

In general, the cheapest current-model laser printers are GDI devices. Most manufacturers also produce more flexible models that add PCL compatibility, or PostScript, or both. In most cases it is only the very cheapest models in any given manufacturer's range that are GDI-only.

wiki
werken in princiep niet via printservers
dus check even de support van je printert

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 29-01-2007 23:05 ]

Iperf

Verwijderd

tijdje geleden met een crappy printserver van ovislink gewerkt ... en die werkte via LPR. Nu weet ik niet zeker of dat ook op usb printers slaat maar wellicht een idee ...

Verwijderd

Topicstarter
Het is opgelost, alleen weet ik niet meer hoe (al een tijdje geleden)

Dus dit is ook een late melding.

Maar ja . . beter laat dan nooit :*)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 14:06:
Het is opgelost, alleen weet ik niet meer hoe (al een tijdje geleden)

Dus dit is ook een late melding.

Maar ja . . beter laat dan nooit :*)
Tja...hier hebben we ook niet veel aan. Het zou handig zijn als je had gepost hoe je hebt opgelost.

Verwijderd

Iemand nog een oplossing gevonden.

Heb hier een HP color laserjet 1600 staan die ik wil gebruiken met de fileserver...
Werkt helaas niet, wel met een cheap sitecom fileserver aan een netwerk aansluiting.
Maar via USB kom ik er niet uit...

Zou het graag via USB willen realiseren

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-03 00:48

job

Wat lukt je niet dan?
Waar loop je vast?

Verwijderd

job schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 23:43:
Wat lukt je niet dan?
Waar loop je vast?
Oh ja sorry...

Ik heb een HP Color LaserJet 1600 aangesloten met USB op de experiabox (Siemens Gigaset sx551).
De experiabox heeft een ingebouwde printerserver. Zowel de USB als printserver functionaliteit heb ik met behulp van de webinterface aangezet. Hij geeft ook aan dat er een USB printer is aangesloten in zowel het USB scherm als Printserver scherm (in de webinterface).

Ik heb de stappen gevolgd die je bij KPN vindt over het gebruik maken van de USB printer op een PC of laptop. (Lokale printer toevoegen ipv een netwerkprinter en dan de standaard TCP / IP poorten configureren naar ip van experiabox - 192.168.2.1). Alles gaat prima zonder foutmeldingen. Ik zie ook de printer in mijn printer en faxen lijst staan. (Drivers van HP geinstalleerd).

Helaas als ik een printopdracht stuur gebeurt er niets bij de printer. Ik kan ook helaas niet zien wat er gebeurd op de experiabox (mbv een log file).

Uiteindelijk heb ik een EXTERNE printserver gebruikt en die aangesloten aan een van de UTP aansluitingen. De printer sluit ik dan mbv USB aan op de printserver en dat werkt wel. Je moet wel de printserver configureren natuurlijk, maar ik krijg nu wel een printserver te zien in mijn windows werkgroep, dus kan ik een netwerkprinter toevoegen (ipv een lokale printer met een vage tcp/ip poort).

De printserver heeft ook een webinterface en die ziet meteen dat het een HP printer is enz.
Nadelen van deze situatie vind ik dat je altijd een printserver aan moet hebben staan (extra stroom) en dat het erg traag is. Het versturen van de printopdracht en het verwerken van de opdracht op de printserver is volgens mij een behoorlijke klus voor zo'n klein apparaatje.

Ik snap niet dat KPN / Siemens whatever en handleiding of een lijst met printers aanbiedt om aan te geven of het gaat werken.

Ik hoop dat er iemand is met dezelfde problemen en een oplossing heeft gevonden... anders even wachten op een update van KPN / Siemens...

Groeten

Kishen
Pagina: 1