PC budget €900

Pagina: 1
Acties:

• Sjeeps
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-01 16:27
Hoi,

Mijn laptop heeft het na 3 jaren dienst begeven en ben toe aan het aanschaffen van een nieuwe PC. Ik zit echter een beetje te twijvelen over de onderdelen. Ik wel gaan voor DX10 maar zoals het er nu uitziet zit dat niet echt in het budget (zeg maar echt niet).

Aangezien ik NU een nieuwe pc nodig heb school e.d., (heb nu een pc geleend van een vriend en deze moet binnenkort weer terug) kan ik niet wachten tot de midrange DX10 kaarten uitkomen. Ik vind het echter wel zonde om op dit moment een DX9 kaart van €200 (1950pro) te kopen, omdat over een paar maanden (als ik het goed heb maart) de nieuwe midrange DX10 kaarten uitkomen.

Ik gebruik mijn PC vooral voor schoolwerk en gamen (geef niet zoveel om super kwaliteit, als het maar soepel loopt). Ik heb reeds een Philips 19", een G15, knappe muis en een geluidsset in mijn bezit.

Nu heb ik het volgende bedacht;

Ik koop de onderstaande onderdelen nu en als de nieuwe midrange DX10 kaarten uitkomen koop ik een 8600 ultra (zie nieuws: 'Budgetvarianten GeForce 8800-familie in maart')

P.s. Ik ga niet overklokken

Behuizing Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart)
Naar mijn mening redelijk mooie kast voor mooie prijs

Voeding Zit in behuizing

Moederbord Asus P5B-E, iP965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
Hier heb ik niet heel veel verstand van. Naar mijn weten geeft deze kaart precies wat ik nodig heb (wellicht in toekomst wel raid nodig, heb lan kabel liggen dus wifi is niet van belang)

Processor Intel Core 2 Duo E6300 (S775, 2x1.86GHz, 2MB, 1066MHz FSB, Boxed)
Naar mijn mening past deze processor kwa prijs kwaliteit het beste bij mijn budget.

Hardeschijf Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
Wordt vaak geopperd in dit forum, is zover ik kan zien op dit moment de beste keuze. Als ik een tekort aan ruimte krijg schuif ik er nog eentje bij, dus raid op moederbord is wel van belang.

Geheugen 1GB x 2 (2GB) PC4200 DDR2 ECC, CL4 (Kingston KVR533D2E4K2/2G)
Kingston is een goed merk en met het oog op de toekomst lijkt 2gb mij toch wel verstandig. Als ik het goed heb is PC4200 voldoende, omdat ik niet ga overklokken.

Optische drive Samsung SH-S182M 18x (Dual-layer, Lightscribe, Zwart)
Tja, valt niet veel over te zeggen, lijkt mij wel een goede.

Videokaart
Dit is dus waarom ik dit topic heb gemaakt. Ik denk er namelijk over om nu een kaart van +-€50 te kopen (zodat ik nu nog wel wat kan gamen) en als de 8600 ultra uitkomt deze aan te schaffen. Nu is mijn vraag, is dit wel zo'n goed idee? en zo ja, watvoor kaart zou ik dan aan moeten denken? Ik heb zelf de BFG GeForce 7300 GS 256MB DDR2 (PCI-e, DVI) 3DFR73256GSLPE maar even als voorbeeld genomen.

Totalen
Behuizing Antec LifeStyle Sonata II € 95,-
Moederbord Asus P5B-E, iP965 € 126,32
Processor Intel Core 2 Duo E6300 € 164,90
Hardeschijf Seagate Barracuda 7200.10, 320GB € 85,-
Geheugen 1GB x 2 (2GB) PC4200 DDR2 ECC, CL4 € 181,37
Optische drive Samsung SH-S182M 18x € 29,-
Videokaart BFG GeForce 7300 GS 256MB DDR2 € 55,67

Totaal: €737,26

Hier zal over een paar maanden dan dus de +-€200 voor een nieuwe videokaart bijkomen.

Wat is jullie mening over deze samenstelling?
Past het allemaal bij elkaar?

P.s. de videokaart van €50 euro kan ik wel kwijt aan iemand anders voor een zacht prijsje dus het is geen weggegooit geld.

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-01 18:28
naja.. opzich ziet het er netjes uit. Je moet geen wereldwonderen verwachten van een 7300, maar het is zowiezo beter dan een geintegreerd kaartje, en ik denk dat je er nog wel fatsoenlijk spelletjes mee kan spelen (natuurlijk niet 1600 x 1200 etc, maar dat had je zelf ook al door neem ik aan ^^).

Leuk systeempje :). Niet echte aanmerkingen op.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• TweakerDwayne
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-03-2021
Om met ECC ram te kunnen draaien moet je er wel zeker van zijn dat je dat in de BIOS kunt instellen.
En het moet ondersteund worden door de chipset. Dat zou je eerst even uit moeten zoeken of het compatible is met de Asus P5B-E. Verder is het geen probleem omdat je 2 ECC modules koopt waardoor ze naar behoren werken met ECC functie.

Volgens mij las ik gisteren dat Seagate schijven nogal redelijk wat geluid produceren. Samsung Spinpoint schijnt een hele degelijke serie te zijn. Als het geluid niets uitmaakt heb je een goede keuze.

[ Voor 41% gewijzigd door TweakerDwayne op 29-01-2007 12:50 . Reden: harddisk gedeelte toegevoegd ]

Verwijderd

waarom wil je in hemelsnaam EEC ram hebben? lijkt me overbodig, neem normaal ram en dat scheelt weer met het geld

verder lijkt me het prima in orde

Verwijderd

Misschien een ideetje om een Asrock dualVsta-bordje te nemen? Die presteert prima icm een E6300 en het geld kan je dan in bijvoorbeeld een betere videokaart steken.

• TweakerDwayne
Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2007 @ 12:55:
Misschien een ideetje om een Asrock dualVsta-bordje te nemen? Die presteert prima icm een E6300 en het geld kan je dan in bijvoorbeeld een betere videokaart steken.
Lezen voordat je post |:( Hij zegt eerst deze videokaart te kopen en later dit jaar een 8600Ultra te willen halen. Of je moet bedoelen een betere videokaart dan dat maar aangezien het hoofdzakelijk voor schoolwerk is, heeft dat weinig prioriteit.

Mocht je voor Asrock gaan dan zou ik ConRoeXFire-eSATA2 nemen vanwege de Intel chipset.

[ Voor 21% gewijzigd door TweakerDwayne op 29-01-2007 13:01 ]

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 10:28

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

TweakerDwayne schreef op maandag 29 januari 2007 @ 12:42:

Volgens mij las ik gisteren dat Seagate schijven nogal redelijk wat geluid produceren. Samsung Spinpoint schijnt een hele degelijke serie te zijn. Als het geluid niets uitmaakt heb je een goede keuze.
Volgens jou heb je gelezen?
Ik heb er 2 en ik heb ze nog nooit gehoord.

Voor wat minder suggestieve ervaringen kun je [Seagate 7200.10] Info en ervaringen lezen.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• kless
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-08-2025

kless

Morgen? Waarom niet overmorgen

TweakerDwayne schreef op maandag 29 januari 2007 @ 12:57:
[...]

Lezen voordat je post |:( Hij zegt eerst deze videokaart te kopen en later dit jaar een 8600Ultra te willen halen. Of je moet bedoelen een betere videokaart dan dat maar aangezien het hoofdzakelijk voor schoolwerk is, heeft dat weinig prioriteit.

Mocht je voor Asrock gaan Asrock dan zou ik ConRoeXFire-eSATA2 nemen vanwege de Intel chipset.
Misschien beter een moederbord met onboard vga/sharedmomory en de videokaart kopen als je het zover hebt.

http://www.adf-hq.nl

• TweakerDwayne
Tukk schreef op maandag 29 januari 2007 @ 13:01:
[...]

Volgens jou heb je gelezen?
Ik heb er 2 en ik heb ze nog nooit gehoord.

Voor wat minder suggestieve ervaringen kun je [Seagate 7200.10] Info en ervaringen lezen.
Volgens mij doelt op gisteren in mijn bedoeling. Zelf heb ik geen negatieve ervaringen hoor met Samsung.

• Sjeeps
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-01 16:27
TweakerDwayne schreef op maandag 29 januari 2007 @ 12:42:
Geluid maakt mij niet zo veel uit. Ik heb namelijk een apparte kamer waar mijn pc instaat.

M.b.t. geheugen kan ik dus beter voor deze kiezen? 1GB x 2 (2GB) PC4200 DDR2, CL4 (Kingston KVR533D2N4K2/2G) € 157,95, scheeld toch weer bijna 25 euro.
kless schreef op maandag 29 januari 2007 @ 13:02:
[...]

Misschien beter een moederbord met onboard vga/sharedmomory en de videokaart kopen als je het zover hebt.
Heb je hier misschien een goede suggestie voor dan? en is dit niet juist zonde?, want ik neem aan dat je hier meer voor betaald en ik ga het niet meer gebruiken als ik een nieuwe kaart koop. De kaart van €50 kan ik dan evengoed nog gebruiken.

[ Voor 29% gewijzigd door Sjeeps op 29-01-2007 13:30 ]

Verwijderd

En neem gewoon 'n mobo met onboard vga, die 7300GS is z'n 50€ niet waard als je binnen 'n maand of twee weer gaat upgraden. Gebruik die 50€ dan liever om een E6400 te nemen oid.

• kless
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-08-2025

kless

Morgen? Waarom niet overmorgen

Flappertje schreef op maandag 29 januari 2007 @ 13:26:
[...]
Heb je hier misschien een goede suggestie voor dan? en is dit niet juist zonde?, want ik neem aan dat je hier meer voor betaald en ik ga het niet meer gebruiken als ik een nieuwe kaart koop. De kaart van €50 kan ik dan evengoed nog gebruiken.
Nope geen sugestie, er zijn er genoeg, Er zijn vast wel een bench te vinden en waarschijnlijk niks duurder. en waarschijnlijk de zelfde preformance als met zo een kaartje van 50€

http://www.adf-hq.nl

Pagina: 1