5.1 Geluidskaart speelt stereo alleen op de front speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 493 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 13:31

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik heb hier al eerder een topic over geopend, in het subforum Windows Clients, maar ik denk dat in dit subforum meer mensen zitten die een antwoord op mijn vraag hebben.

Ik heb een 5.1 geluidskaart (Aureon 5.1 Fun). Vroeger op Windows XP werd m'n stereogeluid altijd over 4 speakers en de subwoofer afgespeeld, maar nu met Vista dus alleen op linksvoor en rechtsvoor. De subwoofer lijkt ook een stuk zachter te staan.

De drivers van m'n geluidskaart heb ik via Windows Update binnengehaald, want op de site van de fabrikant staan geen Vista drivers. Verder is Vista goed geconfigureerd. Ik kan alleen de ControlPanel van m'n geluidskaart niet openen, die is ook (nog?) niet beschikbaar voor Vista.

Heeft iemand misschien een workaround oid voor dit probleem? :)

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Dubbelposten wordt niet op prijs gesteld. Ik denk echter dat je hier wel aan het juiste adres bent, dus ik wacht effe af wat de mod aan de andere kant doet ;)

Wat betreft je vraag: ik denk dat dat puur een software issue is. Dat heeft verder niets met Vista te maken. Je software zorgt ervoor dat je stereo geluid over alle speakers krijgt, en niet je OS.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Hmm dus dat betekent dat ik het bij Windows Media Player en iTunes moet zoeken?

Ik heb vroeger niets veranerd in de instellingen van iTunes en wmplayer, en toen kreeg ik het geluid gewoon over 4 speakers + subwoofer.

Ik heb al gezocht in de instellingen van deze programma's, maar ik kon niks vinden.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Er zijn natuurlijk drivers die dit soort geintjes zelf uithalen. Vermoedelijk heb je iets dergelijks gehad.

Ik denk dat je dan op zoek zult gaan naar andere drivers, of tooltjes om het in de software te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ermo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08-2024

Ermo

the syntax is painful...

Dit is exact de reden waarom ik met mijn Creative Fatal1ty nog niet naar Vista kan...software is er nog niet (thx console en drivers)...dus ik zou zeggen; nog ff terug naar XP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Hmm ik zie het niet zitten om WEER heel de sh*t te formatteren en opnieuw te installeren, dus dan doe ik het voorlopig wel ff hiermee. En ik ga hopen dat Terratec zo vriendelijk en gul is om wat Vista software te regelen voor me. Want ik heb niet bepaald de duurste kaart van hun serie.

Tnx iig voor de replies.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Naja ik heb het voor elkaar om iTunes stereo door m'n 4 boxen te laten spelen. Ik heb "Multi-plugin" en "Foobar" gedownload. In Foobar heb ik een DSP'tje aangezet die stereo doormixt naar m'n achterste speakers. Vervolgens heb ik in iTunes via Multiplugin de optie "play via Foobar" oid aangezet.

En nu werkt het naar wens _/-\o_ In iTunes tenminste.
Met dank aan deze site

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Met de Windows Clients mod is afgesproken dat we het topic aldaar open houden en dit sluiten. Het is een driverprobleem en dus leek het ons beter om daar verder te gaan :)

Dus: [Vista] Stereogeluid gaat maar over 2 speakers i.p.v. alle 5

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.