Toon posts:

UV en een CPL?

Pagina: 1
Acties:
  • 44 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn D50 gebruik ik dagelijks een Tokina 24-200 (lekker allround) waar ik uiteraard een 72mm UV-filter op heb zitten. Wil natuurlijk geen krassen op de voorlens.

Nou heb ik sinds kort ook een Circulair Polarisation (CPL) en vroeg me af of het nodig is om eerst het UV-filter te verwijderen alvorens de CPL er op te schroeven. De UV heeft namelijk ook schroefdraad en het is mogelijk om daar de CPL in te draaien, dus 2 filters achter elkaar.

Het lijkt met namelijk niks om in een bijvoorbeeld stoffige ruimte de UV eraf te halen en de CPL te gaan gebruiken (stof op de voorlens ed).

Kort samengevat: kunnen een UV-filter en een CPL achter elkaar gebruikt worden zonder af te doen aan de kwaliteit van de foto?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ja, het kan, er zit ook niet voor niets een extra filter thread op die UV filter. :)
Inleveren qua kwaliteit valt wel mee, de combinatie is voornamelijk meer flare gevoelig (hangt ook af van kwaliteit coating van filters). Let wel op dat de dikkere stapel filters misschien voor wat vignetting bij groothoek zorgt. :)

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, flares willen we natuurlijk niet, hence the CPL. Maar wordt de flare niet opgevangen door de zonnekap?
Kwaliteit zal het niet aan liggen, B+W, en groothoek, tja, is 24mm eigenlijk wel groothoek -:)?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Tja, soms heb je gewoon een lichtbron in de scene zelf en dan gaat je zonnekap niet helpen. ;)
en groothoek, tja, is 24mm eigenlijk wel groothoek
Of je vignetting hebt op 24mm kan je gewoon testen. Of 24mm écht groothoek is maakt niet uit, gaat er gewoon om dat je bij die kortste brandpuntafstand het meeste kans hebt op vignetting.

Sowieso heb je ze allebei dus speel er gewoon even mee. :)

{signature}

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-03 11:48

Barrycade

Through the...

Het kan wel, maar vignetting zal als je niet slimlines gebruikt wel optreden.

Qua stof: Stof op je lens is toch niet verschillend als stof op je UV filter? Blaasbalg, doekje, klaar.

Ik zou banger zijn voor krassen op je CPL en UV zijn, aangezien (aangenomen dat je duurdere filters hebt) die bijna de helft van de nieuwprijs van je lens zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
Ah, weer wat geleerd, ik was in de veronderstelling dan vignetting juist bij maximale brandpuntafstand (200mm) op zou treden. Heb het eigenlijk bij nog geen enkel van mijn objectieven opgemerkt, vandaar.

Overigens zijn beide filters niet-slimline, wat dus in zal houden dat vignetting nu wel te zien zou moeten zijn bij 24mm, zal het eens gaan testen.

Mocht het optreden, iemand nog goede ideeen om het weg te shoppen?

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-03 16:03

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Meerdere filters op elkaar kan maar kijk er niet raar van op als je echt extreem veel moeite moet doen om ze weer van elkaar af te krijgen (ervaring!)

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-03 15:42

YellowCube

Wait...what?

mij ervaring is dat de kwaliteit er wel op achteruit gaat.
De foto wordt er beduidend onscherper door (en dat terwijl het wel 2 kwaliteitsfilters zijn),

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

YellowCube schreef op maandag 29 januari 2007 @ 11:59:
mij ervaring is dat de kwaliteit er wel op achteruit gaat.
De foto wordt er beduidend onscherper door (en dat terwijl het wel 2 kwaliteitsfilters zijn),
2 filters op elkaar zou ik ook niet doen nee.

Zelfs een UV filter gebruik ik niet. Gewoon het spul goed verzekeren.

Ik heb zo lang als ik fotografeer nog nooit krassen op mijn objectief gehad. Gewoon een kwestie van oppassen en altijd de zonnekap gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, laat ik dan maar voor zekerheid gaan en ze niet tegelijk gebruiken.

Wat voor verzekering is dat eigenlijk? En geldt die dan ook voor krassen (beschadiging) van de objectieven?

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-03 16:48

Floor-is

5.2

Gaan we nu offtopic met een vraag die net zo goed in een van de algemene canon/nikon-mount lens-draadjes had gekunt? Dan wordt het tijd om de boel van een slotje te voorzien en je op de search te wijzen voor een van de topics over het verzekeren van je gear :)

Bericht hierboven

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.