Toon posts:

[XPPro] installatie herkent geen harddisk bij laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi all,

Sinds dit weekend heb ik mijn nieuwe laptop in het bezit met Windows XP Pro.
Zoals jullie weten komen laptops vaak met een hele zooi programma's en tools die je liever niet zou gebruiken. Vandaar zou ik een clean install van Windows willen uitvoeren, maar er lukt iets niet.

Ik heb zelf al een bootable Win XP Pro cd gemaakt met deze tutorial en dat werkt. :9

Wanneer ik de cd in de drive steek en de laptop opnieuw opstart krijg ik het blauw scherm met de Windows XP Pro setup. Hij begint dan de bestanden te laden zoals normaal, maar wanneer ik dan zou moeten aangeven waar ik xp wil installeren, kan hij mijn harddisk niet vinden en ben ik dus verplicht om de installatie af te breken. 8)7

Nu is mijn vraag hoe ik dit kan oplossen. Ik heb geen drivers meegekregen van de fabriekant omdat alles was voorgeïnstalleerd. Moet ik drivers voor de harddisk en eventuele andere onderdelen van de laptop meebakken op de xp cd ? Ik weet hier geen raad mee en ik kon niet meteen een oplossing vinden op het internet.

Grtz,
Digital_Neon

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Uitzoeken wat voor harddisk controller er in zit. Zal hoogstwaarschijnlijk SATA zijn, en dan moet je een floppy in de laptop proppen met die drivers er op en aan het begin van de windows setup op F6 rammen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Mystery
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-09-2025
Je geeft zelf het antwoord al. Zoek het type laptop op op internet, kijk welke RAID,HD whatever controller dat ding heeft. Download de driver en slipstream deze mee in je Windows CD.
Op GoT en internet zijn genoeg manuals te vinden hoe dat moet.

Of zet ze op floppy en druk op F6 tijdens install.

[ Voor 9% gewijzigd door Mystery op 29-01-2007 10:15 ]

Battle.net tag

Verwijderd

Is je hdd sata of ide? xp heft het standaard nl neit zo op sata raid controllers
je kan een zogeheten slipstream winxp cd bakken warain de drivers van je hdd in verwerkt zitten( zelf geen ervaring mee maar google doet wonderen)
andere mogelijkheid is floppydrive op je laptop aansluiten, driver/raid controller op floppy zetten, en tijdens installatie op f6 drukken

wat je ook kan doen is natuurlijk je hdd uit je laptop halen, in een pc zetten, installeren en terugzetten
(is wel omslachtig)
hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben)

edit: net te laat.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de map met drivers voor mijn harddisk gevonden op de laptop. Ik ga deze slipstreamen naar de xp cd.
Denken jullie dat er nog drivers zullen moeten meegegeven worden op de bootable cd ? Anders kan ik binnen een uurtje weer een nieuwe cd bakken. :/

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je moet wel aangeven waar de drivers te vinden zijn. Dit wordt vaak in de $oem$ map gezet. Als je een herschrijfbare cd gebruikt kan je zo makkelijker een nieuwe cd maken. De tutorial die je hebt gevolgd is best uitgebreid, maar met behulp van nLite kan je veel meer dan alleen een paar drivers erin zetten. Kijk op http://www.nliteos.com voor nLite. Met nLite kan je Service Packs, Hotfixes, updates en drivers integreren. Tevens kan je een aantal handige tweaks uitvoeren en patches toepassen, zoals de TCP/IP patch en uxtheme.dll. Dit programma wordt veel gebruikt hier en elke xp of 2000 install die ik doe maak ik eerst een cd met nlite. Er zijn ook tutorials te vinden voor nLite.

Commandline FTW

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties tot hiertoe.

Ik heb deze tutorial gebruikt voor de harddisk drivers te slipstreamen naar de xp cd, maar er klopt iets niet.
Wanneer ik de cd opstart, gaat hij bestanden laden zoals normaal, maar dan zegt hij plots dat hij mijn driver_filename.sys niet kan vinden. (waarbij ik driver_filename vervang door de filename van mijn bestand uiteraard) Staat er een fout in de tutorial of zal ik iets fout hebben gedaan ?

In de tutorial staat wel dit :

Now scroll down to the [SourceDisksFiles] section of TXTSETUP.SIF and add the following text:
driver_filename.sys = 1,,,,,,_x,4,1

In het bestandje TXTSETUP.SIF staat wel meerdere keren [SourceDisksFiles] dus ik kan het op verschillende plaatsen zetten.
Weet iemand de exacte plaats waar dit moet komen of speelt dit helemaal geen rol en moet ik de fout ergens anders zoeken ?

Alvast bedankt

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Juist voor dit soort fouten is nLite geweldig. Omdat het nogal een geklooi kan zijn met drivers integreren heeft nLite het perfect voor elkaar. Als ik het goed heb, zet hij de drivers direct in de drivers.cab file waardoor Windows Setup het automatisch vind, of door een kleine aanpassing.

Commandline FTW

Verwijderd

Topicstarter
I'll give it a try. Want ik geraak er echt niet uit :X

Thnx voor alle reacties
Pagina: 1