Toon posts:

Scherm op zwart na extra geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb 2 weken geleden een nieuw systeem in elkaar geschroefd met de volgende specs:

Asus p5B moederbord
Antec P150 case (incl 430W voeding)
Intel E6600 dual core
OCZ DDR2 800 4x512mb geheugen
XFX Geforce 7950 GT 610 xxx (passieve koeling)
Seagate barracuda 320gb

Direct bij het installeren al tegen problemen aangelopen. Na veel proberen bleek een van de geheugenbanken stuk te zijn (had beter 2x1 gb kunnen hebben weet ik, maar verkeerd besteld dus neem maar genoegen met 4 x 512), met 3 banken erin werkte alles prima.
Afgelopen zaterdag een setje van 2 geheugenbanken omgeruild en opnieuw erin geplaatst en toen begon de ellende. Na een uurtje kreeg ik een zwart scherm terwijl de PC gewoon nog aanstaat. Kast opengeschroefd om te kijken of de CPU koeler nog draait maar dat zag er prima uit. Daarna één geheugenbank eruit gehaald maar dan weer hetzelfde probleem na het opstarten van de game Call of Duty 2.
Vervolgens ook de andere nieuwe bank eruit gehaald en probleemloos kunnen gamen de hele avond.

Ik weet even niet meer waar ik het moet zoeken. 4 x 512mb moet toch probleemloos kunnen draaien? En waarom zou hij het wel doen met 1 gb en niet met 2gb? Raakt de CPU misschien oververhit als je er meer geheugen in doet (heb wel koelpasta gebruikt bij het assembleren)?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:57
Welk type geheugen heb je precies, en op wat voor een spanning heb je deze draaien ?

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op maandag 29 januari 2007 @ 08:28:
Welk type geheugen heb je precies, en op wat voor een spanning heb je deze draaien ?
OCZ 512mb DDR2-800 (Retail, XTC Gold, OCZ3SSE8001G)

Waar kan ik zien op wat voor spanning deze draait? In mijn bios?

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 10:46

silitek

Tubes Only

Je geheugen (laten) testen op fouten..memtest draaien. Het lijkt erop dat je 2x pech hebt.
Check je setting in BIOS eens...Indien een overclock, op default zetten je systeem.

Laatste BIOS update erop???...

Tubes....It's what make music music!

Verwijderd

Sommige mobo's (moet je even je manual checken) draaien geen dual channel met 4 reepjes op 'volle toeren'. Check dus even je instellingen (probeer het zonder dual channel of verlaag de snelheid even om te kijken of het dan wel goed gaat).

edit
Kweet niet wat er kapot was aan die ene geheugenreep, maar weet je zeker dat dat je mobo niet heeft beschadigd?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2007 09:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
silitek schreef op maandag 29 januari 2007 @ 09:10:
Je geheugen (laten) testen op fouten..memtest draaien. Het lijkt erop dat je 2x pech hebt.
Check je setting in BIOS eens...Indien een overclock, op default zetten je systeem.

Laatste BIOS update erop???...
Zal vanmiddag die memtest eens draaien. Heb niet overgeclocked en heb niet helemaal de laatste versie van de BIOS erop, zal dat ook maar eens proberen :'(

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2007 @ 09:13:
Sommige mobo's (moet je even je manual checken) draaien geen dual channel met 4 reepjes op 'volle toeren'. Check dus even je instellingen (probeer het zonder dual channel of verlaag de snelheid even om te kijken of het dan wel goed gaat).

edit
Kweet niet wat er kapot was aan die ene geheugenreep, maar weet je zeker dat dat je mobo niet heeft beschadigd?
Hoe verlaag ik de snelheid? Denk dat die geheugenreep mijn mobo niet heeft beschadigd want hij heeft een week met 3 banken gedraaid?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2007 @ 09:17:
[...]

Hoe verlaag ik de snelheid? Denk dat die geheugenreep mijn mobo niet heeft beschadigd want hij heeft een week met 3 banken gedraaid?
In je BIOS

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:49

Haan

dotnetter

Asus p5B moederbord
Antec P150 case (incl 430W voeding)
Intel pentium E6600 dual core
OCZ DDR2 800 4x512mb geheugen
XFX Geforce 7950 GT 610 xxx (passieve koeling)
Seagate barracuda 320gb
Even off-topic, maar je processor is een Core 2 Duo, geen Pentium. Pentium is niet de naam van de fabrikant, dat is gewoon Intel..

Is je processor overgeklokt? Volgens mij staat in de manual dat met 4 reepjes geheugen alleen 533 of 667 MHz gedraaid kan worden vanwege limitaties in de chipset.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• rapture
  • Laatst online: 23:45

rapture

Zelfs daar netwerken?

Met memtest bedoelen we http://www.memtest.org/ , iso eraf halen, CDR branden en hiermee booten. Een nachtje laten draaien of gewoon totdat je errors ziet is soms ook voldoende.

Mobo, processor en ram koop ik liever bij dezelfde winkel, dan kunnen ze jou niet van de ene naar de andere winkel afschuiven.

Verwijderd

Topicstarter
Haan schreef op maandag 29 januari 2007 @ 09:20:
[...]

Even off-topic, maar je processor is een Core 2 Duo, geen Pentium. Pentium is niet de naam van de fabrikant, dat is gewoon Intel..

Is je processor overgeklokt? Volgens mij staat in de manual dat met 4 reepjes geheugen alleen 533 of 667 MHz gedraaid kan worden vanwege limitaties in de chipset.
Nee processor is niet overgeklokt en hij crashed ook bij 3 reepjes.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de bios geupdate maar daar lag het niet aan. Memtest gedraaid en PC crashte onmiddelijk. Vervolgens even getest met de 2 nieuwe modules en het bleek dat hij alleen crashte bij één van de 2. Ben bang dat Silitek gelijk heeft en dat ik dus 2 x pech heb.

Voor mij geen OCZ meer, ik ga kijken of ik het geheugen kan omruilen voor een ander merk....

Verwijderd

Neem dan als het kan meteen geheugen dat genoemd is door Asus, dan weet je in ieder geval zeker dat het geen compatibiliteits-probleem is.

• Haan
  • Laatst online: 17:49

Haan

dotnetter

Ik draai hier een E6300 @ 2,8 GHz op een P5B met 2 x 512MB ddr2-800 geheugen van Nanya en dat werkt in ieder geval prima. Staat niet op de QVL ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Heb je het voltage van die reepjes al naar 2.1 verhoogt? Kans dat het dan beter werkt.

Verwijderd

Topicstarter
bassie_ schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 10:19:
Heb je het voltage van die reepjes al naar 2.1 verhoogt? Kans dat het dan beter werkt.
Eh nee, nog niet. Heb er een beetje genoeg van omdat ik al 2 weken loop te kl*ten. Probeer het eerst maar te ruilen...
Pagina: 1