Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Virtueel experimenteren met IC'tjes

Pagina: 1
Acties:
  • 334 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
Ik heb maar eens besloten dat ik ook een poging wil wagen aan de wondere wereld van de microcontrollers.

Alleen omdat mijn budget niet zo groot is om onderdelen te kopen wilde ik het eerst in een computerprogramma uit proberen voordat ik iets in de werkelijkheid in elkaar ga solderen.

Ik had hiervoor al het programma crocodile technology gevonden.

Het voordeel hiervan is:
  • Erg makkelijk
  • Veel onderdelen
  • en een aantal bekende microcontrollers zitten er ook al in.
een groot nadeel is daarentegen omdat het zo simpel gehouden word voor de gebruiker dat de microcontrollers die er in zitten ook zijn versimpeld en daardoor nogal sterk afwijken van de werkelijkheid waardoor oefenen met tutorials erg moeilijk word.

Wat ik dus eigenlijk zoek is een vergelijkbaar programma die wat minder zijn best doet het zo simpel mogelijk voor de gebruiker te houden maar wat werkelijkheidsgetrouwer is.
Dus nog wel dat je circuitjes kan maken en uittesten.

Ik hoef niet van die spullen als flowcharts enzo, maar wil er wel de "virtuele microcontroller" mee kunnen programmeren.

"Stilte, een gat in het geluid...."

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Voor een virtuele PIC kan je eens kijken naar "PIC simulator IDE" van Ohonsoft. Die kan enkele basisdingetjes emuleren (LCD schermpje enzo), en simuleert het functioneren van een PIC volledig. Betaalbaar is ie ook, ik dacht ergens 25€ ofzo, verwacht er dan ook geen wonderen van.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-11 10:00
waarom niet gewoon met pic's beginnen? Je bouwt een galva wisp(kost je nog geen 10 euro) je koopt wat pic's (1,75 per stuk) en dan nog stuk of 10 ledjes paar schakelaars en paar weerstanden en mischien 7segment displays of eits dergelijks. Dan ben je voor nog geen 20 euro klaar en heb je een fantastisch expirimenteer set. Trouwens een breadboard zou ook handig zijn maar die heb je mischien al

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
AVR Studio 4 is een gratis IDE voor AVR's. Hiermee kun je standaard al in assembler aan de gang, als je avr-gcc installeert kun je ook direct met C aan de gang. Daarnaast kun je de geschreven software direct simuleren (en debuggen).
Ook zijn AVR's erg goedkoop. Dus mocht je aan de gang willen gaan met echte hardware, dan kun je via verschillende bronnen aan goede en vrij uitgebreide (qua I/O enz.) AVR's kopen voor nog geen anderhalve euro. De programmer is helemaal simpel: 3 weerstandjes, of met een buffer IC'tje als je het safe wil gaan.

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Bascom is een basic taal voor de avr. Heel makkelijk om te programmeren. Daarnaast zit er ook een simulator in.Avr's zijn goedkoop (www.aavrs.nl) en veel makkelijker te programmeren dan pics (3 weerstanden aan jje parallelle poort).

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:03
Virtueel experimenteren heb ik nog nooit gedaan, maar om te beginnen ben je inderdaad voor 2 tientjes wel klaar. Een breadboard, een atmega32 of een 88 ofzo, wat draadjes, weerstandjes en ledjes en je kunt voorlopig vooruit. Een LCD en een MAX232 erbij en je mogelijkheden worden weer veel groter.

Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt, maar om te beginnen heb je echt niet zoveel nodig.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Simulatie = Bah!

Er zijn altijd wel wat dingen die niet goed werken! En het is natuurlijk lang niet zo leuk :)

Voor een paar tientjes heb je een leuke set samen, PIC dan wel AVR.

Succes!

• naftebakje
  • Laatst online: 08:44
Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2007 @ 14:20:
Simulatie = Bah!

Er zijn altijd wel wat dingen die niet goed werken! En het is natuurlijk lang niet zo leuk :)

Voor een paar tientjes heb je een leuke set samen, PIC dan wel AVR.

Succes!
Of je hebt dingen die in simulatie werken, maar in de praktijk niet. Bijvoorbeeld geen weerstand gebruiken voor de resetpin van een PIC, zal de simulator ws niets van zeggen, maar in de praktijk doet die dan enorm raar. Of te lange en niet goed geroute draden gebruiken, waardoor er storing op de voeding zit, kan ook érg rare gedragingen van de µC geven, terwijl een simulatie daar niets van zegt...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:11

Ibex

^^ met stom.

Inderdaad. De simulatoren voor complete schakelingen hebben vaak wat van die "fouten". Dingen die in theorie wel werken, maar in de praktijk toch rare resultaten kunnen geven.

Over de IDE van Atmel (AVR Studio 4) ben ik echter wel zeer positief op vlak van de simulatie van de microcontroller zelf. Deze werkt enorm prettig, vlot en duidelijk. Je leert er je microcontroller zeer goed door kennen :9.

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• Paul
Ibex schreef op maandag 29 januari 2007 @ 20:22:
Over de IDE van Atmel (AVR Studio 4) ben ik echter wel zeer positief op vlak van de simulatie van de microcontroller zelf. Deze werkt enorm prettig, vlot en duidelijk.
Gebruik je interrupts? Zo ja: hoe stel je AVR Studio in dat de simulator WEL met interrupts overweg kan? :P Bij mij doet hij er of totaal niets mee, of het gaat gigantisch over de zeik :X

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

Geen ervaring met interrups :p. Het enige wat misschien in de buurt komt is de USART gebruiken. De data instellen, en dan op de juiste moment de bit aanvinken dat de data erin zit. Dat is soms wel wat lastiger. Maar voor de rest, niets dan lof over AVR Studio 4 :). Super dat ze zoiets gratis ter beschikking stellen :).

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Interrupts werken echt wel goed hoor, stel maar eens een timer in oid met een interrupt, je krijgt gewoon netjes een interrupt aanroep om de zoveel tijd. Dit houdt ook in dat als je aan het single steppen bent je plotseling ergens anders in een interrupt zit met je execution pointer, maar dat is nou ook net wat interrupts doen.

Voor m'n modplayer (zie democompo topic) heb ik met eerste versies zelfs een compleet geluidsfragment uit de simulator weten te krijgen via een port logfile. De simulator is echt heel goed. Er zijn een aantal dingen die niet werken maar dit staat ook duidelijk in de manuals.

Als je trouwens een JTAG adapter hebt kun je de simulator als in circuit debugger gebruiken, je kunt dan live data uit de controller zien en wijzigen, en realtime breakpoints zetten. Erg mooi allemaal. Klonen van de JTAGICE 1 zijn goed te vinden, alleen ondersteunen die de nieuwere devices niet (wel de bekende devices zoals de mega8, 32, 64, 128 etc). JTAGICE 2 zijn (nog) geen klonen van en is nieuw vrij duur.

www.madwizard.org

• Paul
Dan moet ik dat nog eens een keer proberen. Ik heb wel een JTAG1-clone, maar die geeft steeds iets in de richting van "no JTAG device ID found" ofzo, moet ik ook nog eens op googlen :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

• mr_taipan
  • Laatst online: 03-12-2024
Ik wou precies het zelfde doen maar dan met mplab van microchip. Maar ik vind het allemaal niet erg overzichtelijk. Kan de simulator nog geen eens vinden. Zijn er hier tweakers die het wel lukt om met mplab een pic te simuleren?

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

Ja, ooit, een paar jaar geleden op school. Dat is dan ook nog het enigste wat ik me ervan herinner, niet zo overzichtelijk. Wat waar staat weet ik in de verste verste niet meer helaas :/.

[/offtopic]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Even een post van een verdwaalde mod :P
Ik heb in het verleden wel eens gespeeld met Proteus en vond het (voor mijn beperkte kennis) érg compleet en makkelijk om simulaties van analoge en/of digitale modellen uit te voeren. En uiteraard kun je er diverse PICs mee simuleren (en zitten er zelfs :9~ voorbeeldjes bij).

[ Voor 14% gewijzigd door RobIII op 29-01-2007 23:09 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 12:58
Proteus is inderdaad een super pakket, ik heb er een compleet pakket van school in gesimuleerd. Werkte allemaal perfect ( had geen zin om de hele tijd die micro controlers over te prikken, nu gelukkig een ICD 2, dus alles mooi in circuit programmen en debuggen.) Proteus doet ook erg veel µC, bijna alle gangbare types pakt ie wel.

Verwijderd

Misschien is dit programma wel iets, heb het een hele tijd geleden gebruikt. Geschikt om analoge, digitale en logische circuits mee op te bouwen en vervolgens door te meten en te analyseren. Het bevat zo ongeveer ieder meetinstrument wat je als hobbyist zou willen hebben en het kan grafieken voor van alles uitdraaien, of allerlei andere vormen waarop je de gegevens zou willen hebben. Nadeel is dat het geen freeware is :| , maar er is geloof ik wel een demo van.

http://www.tina.com/

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:07
*schopje*

In Electronic Workbench 10 zitten 2 PIC PIC16F84(A) microcontrollers waar je hex files in kan laden en 8051, 8052, ROM/RAM chippies.
Weet verder niet of het goed werkt, kwam het alleen tegen toen ik de library's aan het doorbladeren was.
Zitten trouwens ook LCD displays in grafische en karakter :)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Verwijderd

proteus isis
Pagina: 1