Showcase: DIY Passieve voorversterker

Pagina: 1
Acties:
  • 931 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Hieronder volgen enkele foto's van het prototype voorversterker die ik anderhalve week geleden heb gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://img217.imageshack.us/img217/1473/1prototypeln5.jpg
Het kastje is van plastic en de kabels zijn niet afgeschermd, het resultaat viel echter reuze mee. Ik had absoluut geen last van een brom e.d.

Afbeeldingslocatie: http://img256.imageshack.us/img256/9591/2prototypecd6.jpg
Ook op de aansluitingen heb ik flink lopen besparen :D

Afbeeldingslocatie: http://img70.imageshack.us/img70/8580/3diyinterlinkshc1.jpg
De bekabeling aan de loper nam ik wel heel serieus. Normaal gesproken hangt er geen meter kabel aan de potmeter, vandaar dat ik zelf een RG58 kabel met degelijke connectoren gemaakt heb, die voor minimale verliezen, afsluiting van de bron of toevoeging zorgt. Het definitieve exemplaar wordt echter nog wat netter.

Het prototype was ten eerste gebouwd om een inpressie te krijgen van de voor- en nadelen van een passieve voorversterker. Ik heb eerst voor een 10kOhm logaritmische stereo potmeter gekozen, van een onbekend merk. Ik heb voor 10kOhm gekozen omdat ik dan minimale problemen zou krijgen met de kabels aan de loper. Het enige nadeel van 10kOhm is het kleine bereik, maar ach.. En de afwijking tussen links en rechts is groot, dermate groot dat je binnen 5 seconde hoort, vooral op laag volume. Maar ach, het gaat hier nog om een prototype.

Na anderhalve week passief draaien met mijn prototype voorversterker, werd het tijd om een definitieve schakeling te maken. Ik kreeg gisteren mijn Conrad zending binnen en ik kon direct aan de slag :)

Afbeeldingslocatie: http://img58.imageshack.us/img58/1659/4achterkantae1.jpg
Eerst sloeg ik met een metalen pen een ''kuil'' in het aluminium, daarna voorboren en dan doorboren met de metaalboor. Het kost wat tijd, maar het resultaat mag er zijn. De onderste RCA chassisdelen komen overigens uit mijn prototype, gezien de BNC chassisdelen nog niet binnen zijn.

Afbeeldingslocatie: http://img256.imageshack.us/img256/2131/5potmeterws9.jpg
Als potmeter heb ik deze Alps 10kOhm log. stereo gekozen, vanwege de eerder behaalde goede resultaten met deze waarde.

Afbeeldingslocatie: http://img231.imageshack.us/img231/1024/6potmetersw1.jpg
Zoals je hier ziet heb ik de ''nippel'' (weet even geen juiste benaming) weg moeten slijpen omdat deze langer was dan de dikte van het aluminium. Ook heb ik een extra ring aangebracht, zodat de pen wat minder ver door de frontplaat steekt.

Afbeeldingslocatie: http://img62.imageshack.us/img62/6772/9kastdichtlo2.jpg
Even meten of alles goed past :)

Afbeeldingslocatie: http://img58.imageshack.us/img58/7601/7diykabelsmy5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img381.imageshack.us/img381/1873/8diykabelsgw9.jpg
De DIY kabels die ik ga gebruiken wanneer de BNC chassisdelen binnen zijn. De kabel bestaat uit RG58 coax kabel met aan de ene kant van de loper een BNC plug en aan de kant van de eindversterker een Neutrik RCA plug.

Afbeeldingslocatie: http://img67.imageshack.us/img67/5452/10klaarsh1.jpg
En het eindresultaat :)
Ik heb expres een oversized behuizing genomen zodat ik altijd nog wat kan toevoegen aan het ontwerp. Jensen uitgangstrafo's, ingangsbuffers, LED controlelampje, koptelefoon aansluiting, mute schakelaar, IR sensor, etc., het komt er allemaal nog in met de tijd :D :D ..Maar eerst genieten! :)

[ Voor 9% gewijzigd door Barry|IA op 28-01-2007 21:12 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-01 11:51
ziet er goed uit, maar warom heb je niet gekozen voor meerdere inputs?

Waar heb je de alps vandaan, hoeveel was hij ongeveer?

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• Barry|IA
Exphy schreef op zondag 28 januari 2007 @ 21:19:
ziet er goed uit, maar warom heb je niet gekozen voor meerdere inputs?

Waar heb je de alps vandaan, hoeveel was hij ongeveer?
Mijn bronnen zijn allemaal digitaal aangesloten op de DAC, waar al een input selector in zit.

De Alps komt bij Conrad vandaan en heeft 15 Euro gekost :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Kortom het enige wat dit is is een volumepotmeter die ook al in je eindamp zit? Je kunt geen bronnen selecteren en je kunt ook niets versterken?

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Barry|IA
MM schreef op zondag 28 januari 2007 @ 23:13:
Kortom het enige wat dit is is een volumepotmeter die ook al in je eindamp zit? Je kunt geen bronnen selecteren en je kunt ook niets versterken?
Wat zou ik willen versterken dan :? Mijn DAC stuurt netjes 2vpp uit, dus aan een simpele potmeter heb ik meer dan genoeg. Sterker nog, als ik meer componenten in de schakeling stop, die dus overbodig zijn in mijn geval, krijg ik alleen maar meer verlies :)

Bovendien heb ik deze voorversterker vergeleken met mijn Rotel RC 03 en mijn Marantz SR 6400 en deze komt overduidelijk beter uit de test :) Passief klinkt gewoon veel natuurlijker.

Er zit bij mij trouwens geen volume potmeter in de eindversterker :) (T+A Pulsar A1000)

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
ff mierenneuken:
Neem liever afgeschermde kabels voor de verbindingen in je doosje. En die kroonsteentjes zijn ook niet jevanhet.

• Barry|IA
JuuL20 schreef op zondag 28 januari 2007 @ 23:51:
ff mierenneuken:
Neem liever afgeschermde kabels voor de verbindingen in je doosje. En die kroonsteentjes zijn ook niet jevanhet.
Klopt :P
Maar het nieuwe kastje is volledig bedraad met RG58 :)

Verwijderd

Geinig, een kastje met koelribben voor een systeempje dat geen warmte ontwikkelt.
Enne... passieve voorversterkers bestaan niet

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:42

GaMeOvEr

Is een hork.

Tja, leuk om jezelf bezig te houden, maar om het nu een "voorversterker" te noemen. Het is alleen maar een regelbare weerstand in een doosje. :P

Aannames zijn fataal.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Leuk zo'n passieve voorverzwakker :+ Het ziet er in ieder geval beter uit dan dat stuk kabel met potmeter welk ik nu momenteel gebruik :P Het werkt wel, maar is verre van optimaal, alleen al omdat ik dan achter mijn apparatuur moet grijpen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Barry|IA
Sjeees, wat een commentaar :X :X Ik doe hier tenminste nog wat, kijk hoelang hier al niks meer gebeurt ;(

@Afterlife:
Wel eens van afschermende werkding gehoord?

@GameOver:
Tja, zo wordt het in de volksmond toch echt genoemd. Al verzwakt het alleen maar.
In een coffeeshop kun je ook geen koffie meer kopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Barry|IA op 29-01-2007 12:05 ]

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Barry|IA schreef op maandag 29 januari 2007 @ 12:04:
@GameOver:
Tja, zo wordt het in de volksmond toch echt genoemd. Al verzwakt het alleen maar.
In een coffeeshop kun je ook geen koffie meer kopen.
No way. Yep, En yes way.

Ik zie de toegevoegde waarde écht niet bij dit apparaat, maar aan de behuizing te zien moet 't meer wat lijken dan dat 't uberhaupt wat doet. De afwerking is zeker leuk, maar als je binnenin kijkt en je ziet kroonsteentjes en gewoon onafgeschermde kabelbos...

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• Barry|IA
Scyth schreef op maandag 29 januari 2007 @ 14:56:
[...]

No way. Yep, En yes way.

Ik zie de toegevoegde waarde écht niet bij dit apparaat, maar aan de behuizing te zien moet 't meer wat lijken dan dat 't uberhaupt wat doet. De afwerking is zeker leuk, maar als je binnenin kijkt en je ziet kroonsteentjes en gewoon onafgeschermde kabelbos...
Pff... De toegevoegde waarde is dat mijn buren nu rustig de krant kunnen lezen zonder dat zij zich storen aan mijn muziek, omdat ik nu mijn volume kan regelen. Het door mij geposte eindresultaat is van de afwerking, niet van de schakeling zelf. Ik ga binnen 2 weken zeker nog wat uitgangstrafo's plaatsen en andere connectoren plaatsen. Bovendien zijn alle kabels afgeschermd en ZONDER kroonsteentjes, maar dat kon jij niet weten, want daar heb ik geen foto's van gemaakt.

Waarom zeurt iedereen over het nut van een regelkast (zo goed?) die passief werkt? Je zou het verschil hier eens moeten horen met mijn andere voorversterkers! 8)

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Scyth schreef op maandag 29 januari 2007 @ 14:56:
[...]

No way. Yep, En yes way.

Je hebt gelijk, een potmeter kan niet versterken. Waarschijnlijk is dit een van zijn eerste projecten. Je moet toch ergens beginnen? Hij is trots dat het werkt en wil zijn project graag met ons delen.

Verwijderd

Met je voorversterker naar Bose gaan. Die willen je er nog veel geld voor geven ;)

• Barry|IA
JuuL20 schreef op maandag 29 januari 2007 @ 17:39:
[...]

Je hebt gelijk, een potmeter kan niet versterken. Waarschijnlijk is dit een van zijn eerste projecten. Je moet toch ergens beginnen? Hij is trots dat het werkt en wil zijn project graag met ons delen.
Jep, op een gainclone amp, 2 paar ''high-end'' DIY speakers, een non-oversampling DAC, een netfilter, een gemodificeerde CD speler en een gemodificeerde Parasound amp na is dit inderdaad een van mijn eerste projecten :)

@timdeh:

Bose? Waar slaat dat op?

Zelfs NuForce, 47Labs, Musical Fidelity, Rotel, Creek, Arcam en Bryston hebben geen pre's in hun assortiment die beter (lees natuurlijker) klinken dan mijn zelfgeknutselde volumeregelaar. Niet dat ik nu beweer dat ik iets briljants en exclusiefs heb uitgevonden, want het ontwerp bestaat al minstens 50 jaar, maar in mijn geval (lees: 2vpp uitsturing van DAC en opamps die bijna kortsluiting kunnen verdragen) kan ik niks beters kopen.

@Voodooless: Zou je dit topic kunnen sluiten?

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik wil je niet afzeiken, wil alleen even iets duidelijk maken voor andere mensen.
Ik denk dat je dit gebruikt om je eindversterker te regelen? Heb ik dat goed?
Dus bron > voorversterker (deze dus) > eindversterker > speakers?

In ieder geval, hulde voor de afwerking, je hebt toch wel goed aan kwaliteit gedacht. :)

edit:

Sorry, zag je laatste regel net niet. Kijk maar of je hier nog antwoord op wilt geven.
Vind 't wel zonde dat 't weer zo moet gaan trouwens. Vind 't een goed iets hoe je je inzet met een projectje posten.

[ Voor 25% gewijzigd door Drawer op 29-01-2007 19:16 ]

• Barry|IA
Dankje :)

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:42

GaMeOvEr

Is een hork.

Hoho, ik betwist het nut niet, ik betwist ook de muzikale kwaliteiten niet. Ik zeg alleen dat ik het geen voorversterker vind, omdat het maar één ingang heeft, en volledig passief is uitgevoerd. Daarom vind ik het geen voorversterker. Dat wil niet zeggen dat het ding niet voor jou precies doet wat je wilt, en omdat er niets actiefs gebeurd, er ook niets actief je signaal beïnvloed. :)

Aannames zijn fataal.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Laten we het gewoon op een mooie passieve volume regelaar houden :) Het is doeltreffend, is mooi afgewerkt en heeft een high-end uitstraling (in tegenstelling tot het testexemplaar :+ ).

Beetje gebakken lucht, slangenolie en voodoo, en je kunt er zo een paar honderd euro voor vragen Barry :)

• Barry|IA
Met een houten knop klinkt ie hopelijk wat beter :P

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Het geeft je inderdaad erg houten "looks & feels". Ik wacht nog op de 19" editie voor nog meer isolerende lucht dus meer demping :+

Over dat er hier niks meer gebeurt ben ik het helaas met je eens :/ Mischien wordt het weer eens tijd voor een meeting, eventueel met bijbehorende (low budget?) diy speaker contest, those were the days ;)

Ik met een complete loeizware PA amp met de trein daarheen, op locatie een voodooless tegenkomen met mooie zelfbouwspeakers maar zonder amp, kwam dat even handig uit. Leuke demo van een zelfbouwset met seas excel drivers gehad ook.

[ Voor 7% gewijzigd door MM op 29-01-2007 20:44 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

MM schreef op maandag 29 januari 2007 @ 20:43:
Ik met een complete loeizware PA amp met de trein daarheen, op locatie een voodooless tegenkomen met mooie zelfbouwspeakers maar zonder amp, kwam dat even handig uit. Leuke demo van een zelfbouwset met seas excel drivers gehad ook.
Goeie ouwe tijden :w . Tja, het is jammer dat we niet wat meer DIY zien hier de laatste tijd. Ik hoop dat ik de komende maanden echter nog het een en ander zal toevoegen, maar eerst verhuizen :) En die amp hoef je de volgende keer niet meer mee te nemen, heb inmiddels zelf een mooi exemplaar *O*

Pagina: 1