Performance drop HD's

Pagina: 1
Acties:

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06-2025

Francis

Kawa Versys 1000

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://fma.a61.nl/hd.JPG
Zoals bovenstaande plaatje laat zien heb ik een duidelijke dip in mijn HD performance. Iemand enig idee hoe dit kan?
mobo is een Asus A7V8X, windows XP pro, Maxtor hd's via ATA133, kabels zijn al eens vervangen zonder resultaat, mobo drivers ook geupdate, niks geholpen.
Dip is zeker tijdens gamen duidelijk merkbaar en dus erg storend.
amd xp2500+
1,5Gb mem
200Gb en 80Gb Maxtor HD's.

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

Verwijderd

Heb je het altijd op dat moment?

Meest logische lijkt mij dat een programma op de achtergrond je HDD aanspreekt, dat kun je niet met de taskmanager zien; wel zie ik dat er allerlei processen draaien. Dus ik zou zeggen sluit die eens af. Anti-virusprogramma's zijn bijvoorbeeld berucht vanwege hun invloed op de hardeschijf-prestaties.

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
Dit is inderdaad gewoon effe een moment dat je harde schijf voor iets anders nodig is. Als je een 2e schijf er in zou hebben met alleen data, en dus niet je besturingssysteem, dan zou ke niet van zulk soort dipjes hebben. Niets om je zorgen over te maken dus.

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

Topicstarter
Dit gebeurd dus altijd, ik kan die test 10x draaien en krijg telkens weer die drop.....

Verwijderd

Francis schreef op maandag 29 januari 2007 @ 16:58:
Dit gebeurd dus altijd, ik kan die test 10x draaien en krijg telkens weer die drop.....
Op precies hetzelfde moment? En test eens met al die extra applicaties uit, nod32 en het hele ratteplan. :)

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:11
Dit heb ik ook.

Elke keer op hetzelfde moment zakt hij gewoon in.. eers was met min 30mb/s en nu al min 1mb/s :S

Afbeeldingslocatie: http://i9.tinypic.com/35j9jz8.jpg

Het gebeurt dus een paar keer... Dit vind ik niet echt normaal..
Mijn data schijf is wel redelijk stabiel te noemen:

Afbeeldingslocatie: http://i7.tinypic.com/4cvlw5t.jpg

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Francis schreef op zondag 28 januari 2007 @ 20:40:
[afbeelding]
Zoals bovenstaande plaatje laat zien heb ik een duidelijke dip in mijn HD performance. Iemand enig idee hoe dit kan?
Ik zou een volledige error scan doen met HD Tune.
Als dit goed is (geen bad sectors) dan zou ik met FileMon de diskactiviteit controleren terwijl je de HD Tune benchmark aan het draaien bent.

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

Topicstarter
Twister336 schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 15:20:
[...]

Ik zou een volledige error scan doen met HD Tune.
Als dit goed is (geen bad sectors) dan zou ik met FileMon de diskactiviteit controleren terwijl je de HD Tune benchmark aan het draaien bent.
Scratch that...
Het is/was dus niet mijn antivirus programma.....

Het grappig (not) is dat het op beide schijven gebeurd en op de zelfde plek.....

[ Voor 15% gewijzigd door Francis op 30-01-2007 19:01 ]

Verwijderd

Kan zijn dat er sectoren zijn die geswapped zijn uit de reservepool. Als de schijf een bad sector tegenkomt zal hij die verwisselen met een reservesector. Dat betekent wel dat als je gaat lezen hij een hele omweg moet maken om net die ene sector te lezen. Maar dat die piek zo laag is zou dan moeten betekenen dat er veel meer van dat soort geswapte sectoren zijn.

Had je ze al met de HDD utility van de fabrikant getest?

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

Topicstarter
Yup, vind het alleen vreemd dat het met beide hd's gebeurd.....
Volgens alle test programma's die ik gerund heb onlangs (had toen dus wel braque hd) zijn beide hd's in topconditie....(maxtor tool gebruikt)

Verwijderd

Maar je hebt dus met FileMon gecontroleerd dat geen enkel ander programma toegang had?

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
...En wat als je de HDDs laat benchmarken met SiSoftware Sandra, of een ander tootlje? Geven die een soortgelijk iets weer?

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 21:12:
Maar je hebt dus met FileMon gecontroleerd dat geen enkel ander programma toegang had?
Yup, niks te zien.... dacht eerst dat het antivirus was, maar na verwijderen ervan bleef het probleem hetzelfde.....
TheZeroorez schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 21:19:
...En wat als je de HDDs laat benchmarken met SiSoftware Sandra, of een ander tootlje? Geven die een soortgelijk iets weer?
Nog niet geprobeerd eigenlijk, ga ik doen en post daarna mijn bevindingen....

Pagina: 1