Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-05 20:18

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Hey,

Ik heb Windows Vista Business geïnstalleerd. Met Windows XP werd altijd het stereogeluid afgespeeld over alle boxen van mijn 5.1 set. Maar nu met Vista niet meer :'( Het geluid komt nu alleen maar door m'n voorste 2 speakers. De center speaker en de speakers rechtsachter en linksachter doen niks.

De subwoofer doet het nog net een klein beetje. Dat komt volgens mij omdat m'n speakerset intern iets doet, anders had ik ook geen sub geluid.

Relevante specs:
-PCI geluidskaart Terratec Aureon 5.1 Fun
-Speakerset: simpel Logitech setje, iets met een Z :P

M'n audiokaart drivers zijn gedownload via Windows Update. De controlpanel van m'n geluidskaart werkt niet in Vista. Ik heb Vista trouwens wel geconfigureerd voor 5.1 speakers, en de testgeluidjes komen wel per speaker goed door. Maar ik kan niet de levels van m'n speakers afzonderlijk regelen.

Iemand? :)

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-03 22:15
Ik heb dit probleem inderdaad ook, ik kan alleen het volgende instellen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5e35efab3f9842a8b63ad2e16711edf1/thumb.jpg

Surround dus niet, Kan je misschien even kijken of je bij sounds ook alleen dit hebt staan want misschien is het wel een bug. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Neej het is geen bug, want ik heb em wel kunnen instellen op 5.1 surround. En die testgeluidjes kwamen goed door. Ik post zo wel ff een screenshotje :P

edit: zo dus:
Linkje naar screenshot

[ Voor 27% gewijzigd door een moderator op 12-05-2007 13:33 . Reden: screenshot even gelinkt ivm forum layout vernaggelen ]

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Laatst online: 01-03 22:15
_Christiaan_ schreef op zondag 28 januari 2007 @ 20:04:
Neej het is geen bug, want ik heb em wel kunnen instellen op 5.1 surround. En die testgeluidjes kwamen goed door. Ik post zo wel ff een screenshotje :P

[afbeelding]
Kan je misschien nog het vorige scherm laten zien, dus welke kaarten je erin hebt zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
DaannO schreef op zondag 28 januari 2007 @ 20:13:
[...]

Kan je misschien nog het vorige scherm laten zien, dus welke kaarten je erin hebt zitten?
Ja:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/a.evertse5/surround2.jpg

Eerst stond hier ook nog SPDIF bij, maar dees heb ik in Vista uitgeschakeld omdat ik het toch niet gebruik. Maar ik kan em nu niet meer aanzetten :/ :P

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:25

aex351

I am the one

_Christiaan_ schreef op zondag 28 januari 2007 @ 20:04:

[afbeelding]
Heb precies hetzelfde probleem. Vista zou gewoon stereo geluid over alle beschikbare boxen moeten afspelen en niet zelf bepalen van hoe of wat. Heeft iemand al een oplossing gevonden ?

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
XP der weer op zetten :P Althans, dat is wat ik heb gedaan.

Voor iTunes heb ik een workaround gevonden.

Verder staat op de site van de volkskrant:
Geluidskaarten die onder Windows XP gebruik maakten van technologie om surround-geluid (in 3D) te produceren, werken onder Vista niet meer.

edit: ik denk dat het eigenlijk gewoon een kwestie van wachten is, totdat je geluidskaartfabrikant nieuwe Vista-drivers uitbrengt.

[ Voor 12% gewijzigd door _Christiaan_ op 31-01-2007 21:26 ]

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Momenteel gebruik ik een onboard HD sound chip van Realtek met Vista drivers. Werkt uitstekend onder XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
En precies diezelfde drivers deden het niet goed op Vista? Da's wel vaag, dan zou het dus aan Vista moeten liggen.

Weet je wel 100% zeker of dat dezelfde drivers zijn. Want bij mij heeft Vista drivers gedownload van WindowsUpdate, en die waren WHQL gecertificeerd. Op de site van de fabrikant zelf stond geen Vista driver.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Vista heeft had bij mij al de correcte drivers geinstalleerd. Werkte niet. Later een update drivers gedownload van de fabrikant. Werkt ook niet. Kan niet begrijpen dat er niet meer mensen zijn die het niet zijn opgevallen dat 3 van de 5 speakers in hun configuratie plots niet meer werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 192407

Heb je niet toevallig de Z-5500 of een in die richting.
Als dat zo is moet je ff kijken op het controlle centrum of je hem toevallig niet op 2x hebt staan.
Was bij mij in het begin ook een probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Nope, geen z5500 bij mij iig.

Maar ik weet denk ik hoe het komt. Vista gebruikt namelijk een vernieuwde configuratie van de speakers. Bij XP kon je alleen maar instellen hoeveel speakers je had, en in welke opstelling (stereo, 5.1, etc.). Dan bedoel ik dus dit:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/a.evertse5/sound.JPG

Als ik iets verander in bovenstaand schermpje, dan zie ik dat gelijk terug in m'n Control Panel van m'n geluidskaart:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/a.evertse5/sound2.JPG

Dat bovenste schermpje heb je in Vista ook wel, maar dan kan je ook nog instellen, per speaker, of hij volledig geluidsbereik heeft enzo, en nog iets meen ik. Verder werkt die control panel helemaal niet in Vista. Als ik die control panel in XP niet installeer, hoor ik wel gewoon het geluid goed.

Kortom, ik denk dat door die veranderde configuratie in Vista je geluid niet goed doorkomt. Als dit zo is, dan is het een kwestie van wachten op nieuwe drivers.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:45

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Ik heb daar ook last van

Setup

Creative soundblaster Live 24 bit
Creative P5800 5.1 setje

In film heb ik perfect 5.1 sound
maar als ik muziek luister hoor ik alles maar door 2 speaker en moet ik de bass harder zetten ( via speakers )

Maar ik moet zeggen Media cource GO werkt niet meer onder Vista
Daarin kon je altijd instellen dat je eax HD aan zou doen ... en dan sterio upmixen naar 5.1
Maaar die kan ik niet meer instaleren en de driver van de site zit hij niet in .......

Hopelijk komt dat nog uit, anders mag vista even hard weer weg!! ( was ook niet goed geregeld in de beta)

En mijn onboard Sound op mijn DFI Ut lanparty ultra D werkt hij ook maar in 2.1 sterio
Maar die is ook maar 16 bit en minder hz ( die wil ik niet eens gebruiken :9 )

ik draai vista nu al 1 jaar ( vanaf de beta ) gelukkig wel in dual boot om soms dingen uit te proberen

ik heb 2 dingen die niet werken of bevallen

Geluid kraakt tijdens gamen in Vista :@
Vista ready webcam van microsoft zijn nog geen drivers voor uit ( slechte zaak ! )
5.1 tijdens film's oke 2.1 tijdens muziek NIET OKE

En lijkt erop als creative geen nieuwe driver meer uitbrengt binne nu en volgende week |:(
en helemaal niet met media cource go om eax aan te zetten voor de upmix :@

Vake bei te bange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:17

spaceboy

Op grote hoogte

Hetzelfde probleem hier. Begrijp ik het goed dat er geen oplossing voor is? Ik heb 'n onboard RealTek geluidskaart, testgeluiden onder Vista doen het prima (4 speakers dus). Maar zogauw ik in Winamp of VLC zit hoor ik alleen wat door de front speakers.

HELP! (heb al laatste drivers van Asus gedownload, heb 'n P5LD2 mobo)

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Ik heb ook nog geen oplossing voor HD realtek onboard kunnen vinden. Bij geleverde software heeft de mogelijkheid om "speakerfill" alles door te sturen maar dan loopt alles alsnog niet vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Is er geen registerwaarde of een bestandje waar het doorstromen naar de speakers is beschreven?

edit: Ik heb hier wat enigzins relevante info gevonden, over het mappen van geluid, met verschillen tussen de windows versies.

[ Voor 50% gewijzigd door _Christiaan_ op 03-02-2007 17:45 ]

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik heb nog wat extra info gevonden, waarvan ik denk dat het de oorzaak is:
"Because of XBox and Windows Vista integration, Microsoft is actively pushing developers to migrate new applications to XACT. As a result of this, Windows Vista runs DirectSound in emulation mode on the Microsoft software mixer. The emulator does not have hardware abstraction, so there is no hardware DirectSound acceleration, meaning hardware and software relying on DirectSound acceleration will have degraded performance. In the case of hardware 3D audio effects, they will not be playable."

Kortom, in Vista wordt de shit geëmuleerd. Ik heb hier eens in XP geluid afgespeeld met, en zonder hardwareversnelling. Als de hardwareversnelling uitstaat, hoor ik geen geluid door m'n achterste speakers. En mijn geluidskaart is relying van Directsound acceleratie.

Dus bij deze: bedankt Microsoft, voor het uitzetten van hardware DirectSound |:( :r
Iemand een manier om DirectSound in Vista weer op volledig te zetten, i.p.v. emulation mode?

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarzan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-06 23:23
Zelfde probleem heb ik hier ook met een standaard 5.1 onboord kaartje van VIA (althans dat maakt windows ervan).

Daarnaast kan ik met de "master-volume-klop" het geluid niet in één keer harder of zachter zetten. Ik kan alleen per programma het volume instellen, erg vervelend. Op een andere PC met vista werkt dit namelijk wel.

..:: ::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-06 00:39
http://www.realtek.com.tw...ownTypeID=3&GetDown=false

Deze driver zorgde er bij mij voor dat ik wel 5.1 kreeg. Werkt eigenlijk wel goed, behalve dat ik heel soms zomaar heb dat de achterste speakers wegvallen en nog alleen een zacht gekraak weergeven. De drivers werken steeds beter, heb ze op de voet gevolgd, maar het is nog steeds niet perfect. Gelukkig is de bug eruit dat je hele explorer.exe crashte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19091

Configuratie:
Vista Home Premium Retail
Gigabyte mobo met onboard AC'97
Realtek AC'97 Vista Driver
Digitaal output S/PDIF > surround versterker
Analoog out 4ch > 4 desktop speakertjes.

Met de Vista driver van Realtek gebeurt het volgende:
In het Vista config menu heb ik over mijn analoge uitgang correct quadro geluid naar 4 desktop speakertjes. In dat zelfde menu heb ik ook correcte 5.1 digitale output naar mijn versterker. Beide situaties geven goede resultaten in de tests die Vista daarvoor biedt.

Wanneer ik echter DVDs (images, maar ook originelen) of andere mediabestanden afspeel met bijvoorbeeld Mediaplayer, Mp Classic of VLC afspeel is er geen surround geluid. Ik vind in Media Player ook nergens de optie van een digitale output gebruik te maken als die aanwezig is. In VLC is die optie aangevinkt.

In de XP config dmv dual boot werkt deze situatie prima, dus de hardware lijkt niet het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Anoniem: 19091 schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 10:04:
Configuratie:
Vista Home Premium Retail
Gigabyte mobo met onboard AC'97
Realtek AC'97 Vista Driver
Digitaal output S/PDIF > surround versterker
Analoog out 4ch > 4 desktop speakertjes.

Met de Vista driver van Realtek gebeurt het volgende:
In het Vista config menu heb ik over mijn analoge uitgang correct quadro geluid naar 4 desktop speakertjes. In dat zelfde menu heb ik ook correcte 5.1 digitale output naar mijn versterker. Beide situaties geven goede resultaten in de tests die Vista daarvoor biedt.

Wanneer ik echter DVDs (images, maar ook originelen) of andere mediabestanden afspeel met bijvoorbeeld Mediaplayer, Mp Classic of VLC afspeel is er geen surround geluid. Ik vind in Media Player ook nergens de optie van een digitale output gebruik te maken als die aanwezig is. In VLC is die optie aangevinkt.

In de XP config dmv dual boot werkt deze situatie prima, dus de hardware lijkt niet het probleem.
Hmm wat het misschien zou kunnen zijn, is de software die je gebruikt om je DVD's af te spelen. Bij sommige mediaplayers (bijv. PowerDVD) moet je dokken voor 5.1 geluidsondersteuning. Toen ik de illegale had geprobeerd kreeg ik wel gewoon 5.1. Ik weet niet hoe het met de 5.1 ondersteuning van jouw progjes is.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-06 15:16
Vraagje ...

Ik heb een Asus A8N-E mobo (nForce4 met Realtek ALC850 geluidschip) en een SB Audigy geluidskaart. Die Realtek chip heb ik in mijn huidige WinXP systeem in het bios uitgeschakeld en daar gebruik ik dus ook heel fijn m'n Audigy geluidskaart voor muziek en games (met een 5.1 speaker set aangesloten).

Nu begrijp ik dat er vooral met surround geluid in Vista nog het één en ander niet goed werkt, en dan voornamelijk DirectSound3D.

Dus mijn vraag is nu: wat werkt beter onder Vista (Home Premium) voor muziek en games met een 5.1 speaker-set aangesloten? De Realtek ALC850 met recente AC'97 driver, of the Audigy ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 206935

Ik had hetzelfde probleem , het zit hem in de drivers van de geluidskaart.
Nu heb ik een dell pc dus kon zo de nieuwste drivers van de site plukken.

Na installatie van nieuwe drivers :

Afbeeldingslocatie: http://www.imgupload.nl/thumbnails/rgh1170851820b.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.imgupload.nl/thumbnails/bfi1170851767j.jpg

Ik krijg alleen geen geluid uit m'n line-in , er gaat wel geluid in wat ook te zien is maar via de boxen hoor ik niks 8)7
_Christiaan_ schreef op zondag 28 januari 2007 @ 20:35:
[...]

Ja:
[afbeelding]

Eerst stond hier ook nog SPDIF bij, maar dees heb ik in Vista uitgeschakeld omdat ik het toch niet gebruik. Maar ik kan em nu niet meer aanzetten :/ :P
Je kan hem wel weer inschakelen , rechtermuisknop op je geluidskaart en dan 'uitgeschakelde apparaten weergeven' :)

[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 206935 op 07-02-2007 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06 09:54

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Met mijn onboard Realtek kaartje heb ik hier ook last van. Bij mij is het beter geworden sinds ik 'Speaker Fill' aangezet heb, maar nog steeds ondermaats. Ik krijg mijn SB Live 5.1 kaartje al helemaal niet werkend met 5.1 surround, al ik heb ik nu gehackte drivers gevonden die het misschien wél doen. Maar die moet ik nog testen :)

Ik heb overigens ook het gevoel bass te 'missen' in Vista. Alles klinkt veel fletser voor mijn gevoel.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
@ Mensen met een geluidskaart, die een C-Media 8738 / 8768 chipset heeft:
(o.a. de aureon 5.1 fun, en nog wat terratec, trust kaartjes, en nog een hoop goedkope geluidskaarten)

Hebben jullie de Open Source WDM Drivers for C-Media 8738/8768 based soundcards for Vista al geprobeerd? Ik ben erg benieuwd of deze drivers wel werken. Ik had ze graag uit willen proberen, maar ik zit weer op XP vanwege dat geluid.

edit: ik heb een mailtje terug van Terratec ( _/-\o_ ). Vista drivers worden, als het goed is, in februari 2007 released.

[ Voor 11% gewijzigd door _Christiaan_ op 07-02-2007 18:14 ]

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbie73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-06 14:33
_Christiaan_ schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 14:16:
@ Mensen met een geluidskaart, die een C-Media 8738 / 8768 chipset heeft:
(o.a. de aureon 5.1 fun, en nog wat terratec, trust kaartjes, en nog een hoop goedkope geluidskaarten)

Hebben jullie de Open Source WDM Drivers for C-Media 8738/8768 based soundcards for Vista al geprobeerd? Ik ben erg benieuwd of deze drivers wel werken. Ik had ze graag uit willen proberen, maar ik zit weer op XP vanwege dat geluid.

edit: ik heb een mailtje terug van Terratec ( _/-\o_ ). Vista drivers worden, als het goed is, in februari 2007 released.
Ik heb deze drivers zojuist geinstalleerd. Ze werken inderdaad alleen wanneer je tijdens het opstarten F8 indrukt en 'Uitschakelen van stuurprogrammahandtekening bekrachtigen' selecteert voor het opstarten. Wel vervelend wanneer je, telkens als je opnieuw opstart, F8 moet indrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ebbie73 schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 12:30:
[...]

Ik heb deze drivers zojuist geinstalleerd. Ze werken inderdaad alleen wanneer je tijdens het opstarten F8 indrukt en 'Uitschakelen van stuurprogrammahandtekening bekrachtigen' selecteert voor het opstarten. Wel vervelend wanneer je, telkens als je opnieuw opstart, F8 moet indrukken.
Hmm heb je niet toevallig Windows Vista 64 bit editie? Of doet dat zich ook voor met de x86 editie?

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbie73
Ik heb de 64-bit editie... Met de 32-bit editie installeert ie em meteen...
_Christiaan_ schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 15:01:
[...]

Hmm heb je niet toevallig Windows Vista 64 bit editie? Of doet dat zich ook voor met de x86 editie?
Ik gebruik de 64-bit editie. Bij de 32-bit editie werd ie automatisch geinstalleerd, ik had meteen geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ebbie73 schreef op zondag 11 februari 2007 @ 17:30:
Ik heb de 64-bit editie... Met de 32-bit editie installeert ie em meteen...
[...]

Ik gebruik de 64-bit editie. Bij de 32-bit editie werd ie automatisch geinstalleerd, ik had meteen geluid.
Super.

Ze werken dus, maar hoor je nu ook echt stereogeluid door alle speakers en je subwoofer? Want dat is uiteindelijk de hamvraag van dit topic.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Realtek heeft nieuwe HD drivers op de website staan. Ik heb Vista er alweer af gegooit (tijdelijk iets hoop ik ) dus kan het niet testen of deze nu werken zoals het zou moeten werken. Kan iemand het eens testen ?

• Ebbie73
_Christiaan_ schreef op zondag 11 februari 2007 @ 19:59:
[...]

Super.

Ze werken dus, maar hoor je nu ook echt stereogeluid door alle speakers en je subwoofer? Want dat is uiteindelijk de hamvraag van dit topic.
Ik heb alleen maar beschikking over stereogeluid en dat werkt prima. Dus geen subwoofer...

Anoniem: 208925

Weet iemand waar je de drivers voor de Creative SoundBlaster Live! 5.1 digital (Dell) kunt downloaden?
Hartelijk bedankt

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:45

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Ik had eerst een Creative Soundblaster Live 5.1 24Bit en die had geen 5.1 upmix onder Vista omdat Creative eerst de driver in orde wouw maken ( in maart klaar ofzo) daarna kon je weer Softwarematige 5.1 upmix doen

nu heb ik een Creative Soundblaster Audigy 2 en die support wel 5.1 sterio upmix! ( hardwarematig omdat audigy 2 een decoder heeft!)

maar het is wel minder dan in XP

Mijn conclusies

Vake bei te bange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
  • Laatst online: 10-03-2023
Anoniem: 208925 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 16:38:
Weet iemand waar je de drivers voor de Creative SoundBlaster Live! 5.1 digital (Dell) kunt downloaden?
Hartelijk bedankt
Ik heb ook nog iets voor m'n Live! 5.1 nodig. Gekke is dat tijdens een eerdere install van Vista ik wel geluid had.. Bij m'n huidige clean install van Vista heb ik geen geluid meer... :s
Maar via Windows Update moet het ook lukken... dat heeft ie denk ik de vorige keer gedaan. Maar eerst 's handmatig zoeken voordat ik met obscure drivers ga proberen. :)

edit:
Wat geprobeerd: zie sdirkx in "creative live 5.1 in Vista"

Blijft aanmodderen met die kaart in Vista :)

[ Voor 20% gewijzigd door dutch79 op 17-02-2007 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PacinoAllstars
  • Laatst online: 21:09
Kickje, is er nu al een oplossing voor dit probleem. Beetje zonde dat me peperdure 5.1 set niet optimaal gebruikt wordt bij het spelen van mp3 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poktor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 16:44
Nope, hier idem met een Terratec Aureon 7.1. slechts 2 kanalen en een zo goed als onbruikbare mixer in Vista. Instellingen werken niet, Terratec Controlpanel werkt niet, en ga zo maar door. Met een hele hoop andere zaken idem dito. Denk er inmiddels HEEEL erg serieus over om terug te gaan naar XP, ook al zou dat betekenen dat ik alles kwijt ben. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
poktor schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 02:05:
Nope, hier idem met een Terratec Aureon 7.1. slechts 2 kanalen en een zo goed als onbruikbare mixer in Vista. Instellingen werken niet, Terratec Controlpanel werkt niet, en ga zo maar door. Met een hele hoop andere zaken idem dito. Denk er inmiddels HEEEL erg serieus over om terug te gaan naar XP, ook al zou dat betekenen dat ik alles kwijt ben. :(
Als ik jou was zou ik nog ff wachten met downgraden:
Aureon 7.1 PCI - Driver and Software
Description: WDM Driver 5.12.1.47
ControlPanel 1.4.0.0
For Windows 2000 and XP

Windows Vista and Windows XP x64 driver are planed for end of april.

Version: 5.12.1.47 | Filesize: 6.76 MB
Ik was zelf trouwens al na een week terug op XP. Een week geleden heb ik een laptop gekocht en daar zat Vista op voorgeinstalleerd. Ik heb het geprobeerd, maar ik ben erachter dat Vista _echt_ niks voor mij is. Ik zit nu op de laptop ook op XP en het werkt gewoon heerlijk. :)

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Your Grandma
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-06 09:03
Ik weet niet of het al bekend is maar ik ben er iig blij mee dat het me eindelijk gelukt is :)
Ik geniet iig weer van me muziek over 5.1 onder vista met me onboard Realtek chippie .
Dus over alle speakers met lekkere bas uit me sub.
Ik heb een DFI NF4 ultra-D bordje en heb op de site van DFI de laatste audio drivers gedownload voor mijn mamaplank.
Vervolgens onder eigenschappen van Luidsprekers bij verbeteringen luidsprekers vullen en beheer lage tonen aangevinkt.
Luidsprekers vullen om geluid ook achter te krijgen en beheer lage tonen voor de sub.
Dus re muisklik speakertje in de werkbalk -> afspeelapparaten -> dan bij luidsprekers eigenschappen -> verbeteringen en daar luidsprekers vullen en beheer lage tonen aanvinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiPKaKDutcH
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-10-2024
Ik kan ook gewoon 5.1 kiezen op mn C-media AC'97 onboard kaart:P
Afbeeldingslocatie: http://81.207.233.146/louwrens/vistaaudio.jpg

mss moet je Windows Update doen, die WI in Vista download ook drivers

Gamertag: DraaQ PC specs! | The Reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Your Grandma
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-06 09:03
Dat kan al heel lang idd, maar dit zorgde er niet voor dat je mp3 over 5,1 werd afgespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:59

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Het is gewoon wachten tot de fabrikant van je geluidskaart het nieuwe protocool in Vista gebruikt in plaats van het verouderde DirectSound. Stereo geluid hoort naar mijn mening namelijk ook maar over 2 speakers te worden afgespeeld, daar is het namelijk stereo geluid voor.

Dat je fabrikant de stuurprogramma's nog niet heeft bijgewerkt om die 'geweldige' 3D effecten te bereiken, daar kan MS ook niets aan doen.

NOFI overigens, maar ik heb het niet zo op dat neppe surround.

Overigens moet ik wel zeggen dat een volledige emulatie van DirectSound een beter idee was geweest aangezien heel veel spellen nu ook EAX etc. missen. Maar MS staat er natuurlijk vrij in om het uitfaseren van een oud protocool in de hand te werken.

[ Voor 20% gewijzigd door --MeAngry-- op 08-05-2007 15:32 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Het is geen nep surround, maar gewoon stereo. Alleen dan staan de achterste speakers en de sub ook aan. Dit concept is volgens mij in gigantisch veel huishoudens toegepast.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

--MeAngry-- schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 15:31:
Het is gewoon wachten tot de fabrikant van je geluidskaart het nieuwe protocool in Vista gebruikt in plaats van het verouderde DirectSound. Stereo geluid hoort naar mijn mening namelijk ook maar over 2 speakers te worden afgespeeld, daar is het namelijk stereo geluid voor.

Dat je fabrikant de stuurprogramma's nog niet heeft bijgewerkt om die 'geweldige' 3D effecten te bereiken, daar kan MS ook niets aan doen.

NOFI overigens, maar ik heb het niet zo op dat neppe surround.

Overigens moet ik wel zeggen dat een volledige emulatie van DirectSound een beter idee was geweest aangezien heel veel spellen nu ook EAX etc. missen. Maar MS staat er natuurlijk vrij in om het uitfaseren van een oud protocool in de hand te werken.
Dat is natuurlijk onzin. Wanneer iemand 5 boxen heeft moet Stereo geluid gewoon uit alle boxen komen en niet alleen 2. Anders zou dit betekenen dat iedereen met een surroundset en alleen stereo audio cd's luistert de helft van zijn boxen weg mogen gooien omdat ze toch niet gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218971

Probleem zals beschreven is op mijn Dell-pc (dell 9150) met downloaden van de driver (kennelijk een sigmatel onboard) via dell support (Audio, Vista, NL) inderdaad opgelost. 5.1 films netjes gescheiden kanalen, en winamp stereo via alle speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-06 23:02
Ik had eerst geen DD en DTS geluid meer. Als ik bij Powerdvd 7.3 de SPDIF pakte als output ging hij voorheen erg stotteren en kreeg mijn versterker geen DD of DTS signaal.
Gisteren nieuwste driver van Realtek (geloof van 10-5-2007) geinstalleerd en verrek! Het werkt nu eindelijk!
Voor het eerst echt DD en DTS over SPDIF in Vista :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 220483

Is er al een oplossing die ik nu meteen kan gebruiken, en niet pas in februari?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
waar heb je het over als je zegt februari? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

aex351 schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 18:15:
[...]
Dat is natuurlijk onzin. Wanneer iemand 5 boxen heeft moet Stereo geluid gewoon uit alle boxen komen en niet alleen 2. Anders zou dit betekenen dat iedereen met een surroundset en alleen stereo audio cd's luistert de helft van zijn boxen weg mogen gooien omdat ze toch niet gebruikt worden.
Stereo komt ALTIJD uit 2 speakers. Wordt het geluid door meer speakers (rear, front en sub) weergeven dan is het geen stereo meer maar een vorm van surround met stereo weergave.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Guardian Angel schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 18:46:
[...]

Stereo komt ALTIJD uit 2 speakers. Wordt het geluid door meer speakers (rear, front en sub) weergeven dan is het geen stereo meer maar een vorm van surround met stereo weergave.
Niet altijd hoor :) Bij onze "hi-fi" stereo van 30 jaar oud heeft altijd al 4 boxen aangedreven. Je maakt mij niet wijs dat de verkoper 30 jaar geleden heeft gezegd: deze stereo geeft een vorm van surround.

Ik zie het zo: eigenlijk is de Linksfront en linksrear één box, net zoals rechtsfront en rechtsrear, en de subwoofer zorgt voor de lage tonen van zowel links als rechts.

OK het is misschien niet 'stereo' zoals afgesproken in één of andere afgesproken standaard, maar maakt het uit? :)

edit: OMFG m'n 1500e post!!!!11

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Mono uit 1 luidspreker = Mono geluid van 1 kanaal
Mono uit 2 luidsprekers = Mono geluid van 1 kanaal
Stereo uit 2 luidsprekers = Stereo geluid van 2 afzonderlijke kanalen
Stereo uit 4 luidsprekers = Stereo geluid van 2 afzonderlijke kanalen
Quadrofonie = is 4 luidsprekers met afzonderlijk geluid

Stereo blijft altijd stereo tenzij je aan beide kanalen maar 1 speaker koppelt. Dan wordt het weer mono :)

offtopic:
Post nr. 16.994 O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 25-05-2007 20:16 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Discussies over wat nou echt stereo, quadrofonisch, of 5.1 surround is mogen jullie in Audio, Video & HiFi uitvechten :)
Postcount battles zien we liever niet als je het niet erg vind ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Een reactie met een technisch verkeerde opmerking die hier geplaatst wordt moet hier gecorrigeerd worden. Dat lijkt me logisch. Het heeft weinig zin om daarvoor een apart topic te gaan openen in /9.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omabeatle
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-06 11:15
Mijn eerste bericht op het immer geroemde Tweakers.net! En dat nog wel op een tijd als deze...

Gelukkig heb ik ook nog wat zinnigs te melden ;)

Mijn probleem komt overeen met die van een aantal andere posters die ook de Terratec Aureon 5.1 Fun in hun bezit hebben. Vista 32-bit geïnstalleerd, eerste keer opstarten en naast het feit dat ik meteen internet had ook de verbazing dat Windows Update even een driver voor de geluidskaart binnenhaalde. Ik blij, maar niet voor lang... Het geluid van mijn mp3-tjes bleek slechts over 2 speakers te lopen. Tot zover de bekende kost.

Na dit topic doorgewroet te hebben zonk de moed mij al in de schoenen. In een vlaag van wanhoop toch nog maar even op de site van Terratec gekeken en raad eens wat ik daar tegenkwam:

http://sounden.terratec.net/modules.php?op=modload&name=Downloads&file=index&req=viewsdownload&sid=526

Betadriver geïnstalleerd en na wat geprutst met de instellingen was alles weer bij het oude. Mijn advies is dan ook: Wacht even met downgraden naar XP en hoop dat je fabrikant snel een nieuwe driver released.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinter79
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-11-2024
Pfff... ik begin onderhand ook beetje wanhopig te worden over het terugkrijgen van 5.1 geluid...
Heb die befaamde VIA AC'97 soundchip in mijn kast hangen... Ook weer alleen stereo geluid en daar heb ik natuurlijk niet 5 speakers voor op mijn bureau staan.
Iemand enig idee of VIA ook ooit nog eens met een Vista driver komt voor deze chip of doen ze net alsof hun neus bloedt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb ook helzelfde probleem met Vista en de M2A-VM HDMI met onboard sound. Het geluid in WMP komt slechts uit 2 speakers. Erg lastig als de andere speakers in een andere kamer staan, waardoor je daar geen geluid hebt.

In Foobar kan je gelukkig bij de DSP manager aanzetten dat hij het geluid verdeelt. Bij WMP heb ik nog steeds geen gratis oplossing weten te vinden (wel eentje met een plugin van 20 euro).

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224041

KiPKaKDutcH schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 15:09:
Ik kan ook gewoon 5.1 kiezen op mn C-media AC'97 onboard kaart:P
[afbeelding]

mss moet je Windows Update doen, die WI in Vista download ook drivers
Hoi ik ben nieuw hier en zag dit dumpje. Die mogelijkheid heb ik ook, maar ondank dat je op quad of 5.1 zet, kan ik mijn Audigy... SE dacht ik..... wel in die test de achterspeakers aanspreken maar verders doet ze achter niks. Dus alleen hier in dat dumpje die test.
Mis dus wel wat. En de accoustiek en surround mixer mis ik ook in Vista. Weet iemand een oplossing cq verbetering?
Pagina: 1