Extended Partie vergroten, Hoe en waarmee ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.246 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-02 23:37
Hallo,
Ik probeer al geruime tijd een partitie te vergroten. Maar het lukt simpelweg gewoon niet.
Na het proberen van:
- Schijfbeheer
- Acronis Partition Expert/Disk Director
- Partition Magic
- Schijfbeheer in Vista
- Fdisk
Wil ik het hier vragen.

Mijn huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: http://img248.imageshack.us/img248/5996/partitiesby1.jpg

Een Seagate Barracude 7200.10 320GB S-ATA is opgedeeld in een primaire en secundaire/extended partitie + een (primaire) vista partitie.
Binnen die secundaire/extended partitie heb ik 3 logische stations aangemaakt.
Nu wil ik de secundaire/extended partitie vergroten van 200GB naar 260GB (wat er nog over is).

Hoe moet ik dat in hemelsnaam aanpakken ? Ik heb vanalles geprobeert en een search leverde niks op.

Verwijderd

Kan niet want er zit een primare partitie tussen (vista), dus of je doet vista in de extended partitie of je maakt een 4e partitie aan in de vrije ruimte.

Overigens doet het me bijna pijn om te zien hoeveel partities je hebt; dat lijkt me erg zonde van de vrije ruimte die zo gefragmenteerd raakt.

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-02 23:37
Ok, dus ik gooi de Vista partitie weg en dan kan ik de extended partitie vergroten ?

Die fragmenteerde ruimte zal wel meevallen. Ik wil nogal redelijk vaak een partitie opnieuw formateren en dit leek me veel handiger.

Verwijderd

ImmortalSoul schreef op zondag 28 januari 2007 @ 19:41:
Ok, dus ik gooi de Vista partitie weg en dan kan ik de extended partitie vergroten ?
Inderdaad :)
Die fragmenteerde ruimte zal wel meevallen. Ik wil nogal redelijk vaak een partitie opnieuw formateren en dit leek me veel handiger.
Waarom formatteren? Dat klinkt erg windows 98-achtig. Tegenwoordig hoeft dat eigenlijk niet meer; al helemaal niet voor je data partitie. In feite zie ik geen nut voor meer dan 2 partities (systeempartitie + data). Maar zelfs dat is al onnodig; je kunt prima alleen C houden en mocht je windows opnieuw willen installeren dondert hij de windows dir weg en maakt nieuwe userdirs aan in documents & settings.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2007 23:41 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Met PartitionMagic kun je ook partities verplaatsen. Verplaats dus die Vista partitie naar achteren en dan kun je de uitgebreide partitie vergroten :) Maak indien gewenst wel backups, PartitionMagic wil zichzelf nogal weleens ophangen.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

BalusC schreef op maandag 29 januari 2007 @ 07:10:
Met PartitionMagic kun je ook partities verplaatsen. Verplaats dus die Vista partitie naar achteren en dan kun je de uitgebreide partitie vergroten :) Maak indien gewenst wel backups, PartitionMagic wil zichzelf nogal weleens ophangen.
sterker nog, je verplaatst 1 partitie en daarna heb je een lege schijf :( maar goed het is ook wel een goedgegaan (voor mij noooit geen PM meer)

Verwijderd

Ik heb ook wel slechte ervaringen met PM. Maar sowieso moet je altijd zorgen dat je backups hebt voordat je zoiets onderneemt. Of je data moet niet bijster belangrijk zijn. Ben je eigenwijs en maak je geen backups dan zul je later je 'leergeld' moeten betalen, net zoals ik dat heb moeten doen in het verleden. ;)

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Je kan ook GPartEd gebruiken, die staat bijvoorbeeld op die Ubuntu cd's, maar je kan em ook los downloaden.
Backups maakte je sowieso al he ;)

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Veel datarecoverytooltjes kunnen nog wel iets met de door PM verkrachte partities. Het kost jou alleen bergen tijd en een extra/nieuwe harddisk om de data erheen te kopieren.

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02 00:34

John2B

I Love RAID5..!!

Ik kan mij niet herinneren ooit problemen met PM te hebben gehad, natuurlijk moet je eerst alle partities checken op fouten en kan ook met PM. Als je direkt begint met partities te schuiven kan dat dus wel eens dramatisch aflopen. Zeker als je geen backup hebt gemaakt zoals BalusC voorstelde.

Partition manager van Paragon heeft een optie om partities te recoveren. Aangezien ik daar geen ervaring mee heb weet ik niet in hoeverre dat succesvol is.

Ik vraag me alleen af of de versie van PM al volledig Vista ondersteund?

[ Voor 7% gewijzigd door John2B op 29-01-2007 10:17 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

John2B schreef op maandag 29 januari 2007 @ 10:15:
Ik vraag me alleen af of de versie van PM al volledig Vista ondersteund?
Het gaat hier iig om een 'standaard' partitie en niet om een dynamische volume.
Pagina: 1