Toon posts:

Cisco 1603 als thuisrouter

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nou heb ik door toedoen van m'n werkgever de beschikking over een Cisco 1603 (geen R, is een tweedehands, maar toch ..). Kwestie van een beetje (!!) theoretische kennis ook in de praktijk ten uitvoer t ekunnen brengen.

Nou zou ik deze willen gebruiken om m'n 3 pc'tjes thuis allen op het I-net te krijgen, en natuurlijk ook onderling te laten communiceren... Iemand hier ervaring mee?(ook andere types zijn goed). Een grof diagrammatje (en deze draad gaat hier ..) zou leuk zijn om mee te beginnen.

Zou het mogelijk zijn om met dit model te gaan DHCP-en, of moet je daarvoor optionele soft uploaden naar de router? Indien positief: hoe ?

Lijken misschien domme vragen, maar indien dit goed gaat komt misschien de dag dat ik één van jullie kinderen met routing kan bijstaan ...

Verwijderd

nou heb ik er zelf ook een staan...maar uit een hogere serie, ik heb ff op de cisco pagina gekeken...mmaar ik kan zo snel niet de juiste specificaties zien. zou je die ff willen opnoteren???

Verwijderd

Kan je 'm alleen op isdn aansluiten of ook op je kabelmodem? Een netwerk i.s.m. een HUB lijkt me mogelijk, zelfs een firewall in de router is mogelijk, maar kost wat tijd om 't werkende te krijgen. tenzij je een bijna expert bent.. :)

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Implementatie van de volgende config zou het geheel werkend kunnen krijgen. Hang de roeter en de pc's aan een hub. Het ding gaat vanzelf bellen.

Vergeet vooral niet passwd's op die roeter zelf te zetten. Verdiep je vervolgens in de zogenaamde access-lists zodat je het een en ander kunt beveiligen.

!
interface BRI1/0
description BRI INTERFACE
ip address negotiated
no ip directed-broadcast
ip nat outside
encapsulation ppp
dialer pool-member 1
isdn switch-type basic-net3
isdn tei-negotiation first-call
!

interface Dialer1
description Verbinding naar ISP
ip address negotiated
no ip directed-broadcast
ip nat outside
encapsulation ppp
dialer remote-name ** isp naam **
dialer idle-timeout 250
dialer string **inbelnummer**
dialer pool 1
dialer-group 1
ppp pap sent-username **login** password **passwd**

!
ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 Dialer1

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Verwijderd

Topicstarter
Nou ja, het probleem is inderdaad dat ik geen ISDN binnenkrijg (zelfs geen gewone telefoonlijn, enkel m'n kabelmodem) .. hoe sluit ik het ding dan aan op m'n hub/switch ?
Uitgang modem -> switch, en dan router -> switch en hopen dat ze elkaar zien ?

En welke config zou ik dan moeten gebruiken? Iemand een paar bruikbare sites/Manuals ?

Het probleem met de meeste cisco-boeken is dat ze je wel heel algemeen met IOS leren werken, maar echt specifiek ingaan op een bepaalde situatie doen ze niet echt..

P.S. Samen met m'n werk-pc zou er ook nog een tweede pc (linux) en een portable (NT4) een ip-adres moeten toegewezen krijgen ?

Zou iemand dit eens grafisch kunnen voorstellen? Met dank bij voorbaat, natuurlijk ..

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-05 17:08

collin

Who da man !!

volgorde moet zo zijn:
kabelmodem -> router -> switch

Anders gaat het niet lukken :)

Mijn iRacing profiel

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op zaterdag 03 februari 2001 22:37 schreef jant het volgende:
Implementatie van de volgende config zou het geheel werkend kunnen krijgen. Hang de roeter en de pc's aan een hub. Het ding gaat vanzelf bellen.

Vergeet vooral niet passwd's op die roeter zelf te zetten. Verdiep je vervolgens in de zogenaamde access-lists zodat je het een en ander kunt beveiligen.

!
interface BRI1/0
ip address negotiated
no ip directed-broadcast
ip nat outside
encapsulation ppp
dialer pool-member 1
!

interface Dialer1
ip address negotiated
no ip directed-broadcast
ip nat outside
encapsulation ppp
dialer idle-timeout 250
dialer pool 1
dialer-group 1

!
Daar heft iemand met configmaker liggen knutselen ;)

Oz, Als je een cisco 1603 wilt gebruiken om je internet te delen, kan dat alleen d.m.v. een ISDN verbinding. Je kunt wel een Ethernet WIC kopen, maar aangezien die dingen vrij duur zijn (800,-) zal dat wel niet tot de mogelijkheden behoren.

Er zijn geen standaard configuraties.
Waart ik altijd mee begin, is door de eth interface een ip adres te geven, en te NO SHUT-ten. Als je netwerkkant werkt, kun je de andere interface BRI/Eth whatever) gaan configgen. Als die ook werkt, is het het makkelijkst om RIP als routing protocol te gebruiken. Je kunt ook statische routes gebruiken, das kan helpen bij beveiliging. Accesslist maken, zodat je het internet op kan.

Oh ja, vergeet niet NAT in te stellen he!

op je outside interface: IP NAT OUTSIDE
op je inside interface: IP NAT INSIDE
en na je accesslist: IP NAT INSIDE SOURCE LIST 100 <outside int> OVERLOAD

veel succes!

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

Topicstarter
Lol ... maar heeft die 1603 niet slechts één RJ-45 en één ISDN-poortje? (Ik heb 'em nog niet in m'n handen gehad, enkel besteld ..).

Hoe kan ik dan m'n switch erop aansluiten ? Kwestie van poortjesgebrek .. Aangezien ik niemand persoonlijk ken die zo'n config gemaakt heeft met een 1603 weet ik niet of het überhaupt mogelijk is om 'em als DHCP-server te gebruiken (ik zou het al leuk vinden dat ik fixed-IP zou kunnen routen naar het internet toe ..).

----
Sorry DJ, denk dat je me net voor was (of geen refresh gedaan)

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Geen config maker, wel cisco.com. En andere openbare bronnen :)

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

• Harrie666
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-05 00:31
Het is bij een Cisco 1603 toch echt

int bri0

en niet bri1/0.

en helaas maar met een 1603 kun je heel makkelijk je netwerk aan het internet knopen met ISDN of via een vaste verbinding.

heb je Geen ISDN dan kun je er nog een wic1b in stoppen maar dan moet je toch wel een vaste verbinding hebben. Bijv digistream ofzo.

als je met je kabelmodem wil gaan routeren moet je een, weet niet zeker 1602 of een 1605 hebben.

die heeft 2 ethernet poorten en dan kun je dus wel je kabelmodem gebruiken.

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:29

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Je hebt een router met 2 Ethernet adapters dus een 1605 , met een standaard 1603 gaat dit niet lukken die is voor ISDN bedoeld.

Ja je kunt er DHCP op draaien als je een beetje fastoenlijke IOS op draaid 12.3 ofzo weet niet precies vanaf welke versie het kan maar zeker op 12.3.
Mocht je een config willen hebben mail me dan maar, ik heb er thuis genoeg van liggen nu ff niet bij de hand.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Verwijderd

Topicstarter
Heb net een prijsofferte aangevraagd bij ANS belgië voor een klein model met 2 ethernet-aansluiting (dacht dat enkel vanaf de 3600 dit er standaard opzat - blijkbaar dus ook op de 1605, thank you ).

Indien iemand toevallig de recentste ios liggen heeft mag die altijd online worden gezet >:) .. Die configmaker waar hier over gesproken wordt, is die een beetje bruikbaar, of begin ik beter manueel vanaf nul ? Alleszins bedankt voor de talrijke reacties (wist niet dat hier zoveel ciscogurus rondhingen).

• cyclone

cyclone

Configmaker gebruik ik meestal als ik totaal in het duister tast of een slecht moment heb, maar het heeft eigenlijk meer te maken met hoeveel ervaring je hebt met IOS en routing in het algemeen.
Als je een standaard config wilt hebben moet je maar even roepen maar wat jij wilt is eigenlijk niet zo moeilijk :
2 keer een ethernet interface een ip adresje geven een default gateway zetten en NAT aanzetten, en een DHCP scope bouwen.

Mocht je er nou helemaal niet uitkomen heb je nog een andere Util die je op de cisco site kunt downloaden nl :Fast Step

http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/product/access/faststep/qrgfs160.htm

Deze Util is helemaal simpel en je kunt hiermee je router configureren en daarna altijd handmatig nog de boel aanpassen.

Sucses

Verwijderd

Topicstarter
Het enige waar ik op dit moment nog niet uitkom is hoe ik de binnenkomende ethernet-interface een variabel IP-adres kan geven .. Je kan wel gaan 'ip adress xxx.-en', maar als dit adres zelf van een DHCP-server komt kan 'k om de 14 dagen (lease) m'n Routeradres gaan veranderen.

M'n ISP heeft niet de mogelijkheid om een fixed-IP aan te vragen, zelfs niet tegen betaling :( . Zou dit op één of andere reden toch mogelijk blijken, waar zou ik dan zo'n voorbeeldconfig kunnen vinden (omdat de meeste mensen toch een fixed ip binnenkrijgen (POST of ISDN), zijn dit soort configbestanden niet zo overvloedig aanwezig.

Spank you very much

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

was het niet 'IP address negotiated' op je BRI en 'IP unnumbered' op je eth interface of zoiets?

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• cyclone

cyclone

Volgens mij gaat dit niet werken, het configureren van een IP adres op een BRI gaat heel anders dan op een ethernet interface, er worden totaal andere protocollen gebruikt, en de enige manier om een dynamisch een ip adres op ethernet devices toe te kennen is het BOOTP ( DHCP ) protocol.
Dus ben bang dat je iedere 2 weken je router een nieuw IP moet geven.
Dit doet de ISP waarschijnlijk dus ook om te voorkomen dat mensen routers gaan installeren :( HOE DURVEN ZE !

Verwijderd

jant schreef op 03 February 2001 @ 22:37:

!
interface BRI1/0
ip address negotiated
no ip directed-broadcast
ip nat outside
encapsulation ppp
dialer pool-member 1
!

interface Dialer1
ip address negotiated
no ip directed-broadcast
ip nat outside
encapsulation ppp
dialer idle-timeout 250
dialer pool 1
dialer-group 1

!
Ik heb deze gegevens uitgevoerd, maar krijg nog steeds te zien bij SHOW ISDN STATUS dat layer 1 is DEACTVATED.

Ik heb me helemaal wezeloos geconfigureerd, maar het is me nog steeds niet gelukt.

iemand tips??

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 August 2003 @ 12:41:
[...]

Ik heb deze gegevens uitgevoerd, maar krijg nog steeds te zien bij SHOW ISDN STATUS dat layer 1 is DEACTVATED.

Ik heb me helemaal wezeloos geconfigureerd, maar het is me nog steeds niet gelukt.

iemand tips??
Post ff je hele config, dit gedeelte is te summier. doe daarbij ook even (een gedeelte van) de output van

debug isdn q921, debug isdn q931 en evt debug ppp authen (laatste weet ik niet helemaal zeker..)

edit:
ps. Jemig wat is dit topic oud, nog steeds relevant echter. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2003 18:03 ]

Verwijderd

volgens mijn moet je nog dit configgen:
dialer list 1 permit procotol ip

Je moet wel 'interessant' verkeer lopen op je isdn lijn. Anders weet de router niet wat voor verkeer het moet routeren.
Pagina: 1