Toon posts:

[Mobo] 13 Lekkende condensatoren, voeding?

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn buren klaagden dat hun pc steeds resette zodra deze in Windows was. Ik ben er langs geweest en zag in de bluescreen dat de driver het USB WiFi kaartje het probleem was, zodra ik het kaartje ontkoppelde en rebootte kwam ik Windows wel in. Nu kan ik me herinneren dat ik deze zomer met het zelfde systeem problemen had met de USB controller.

Die 2 factoren + het feit dat het systeem onder de virussen en spyware zat raadde ik ze aan Windows XP Pro Sp1 te reïnstallen, met Sp2, en te zien of alles goed gaat en dan eventueel dán een nieuw WiFi kaartje te kopen.

Wat ik vaak eerst doe is een hardware inspectie, en deze keer was het raak, ik zag het eerst niet maar tot mijn verbazing trof ik 13 lekkende condensatoren aan. Sommigen zijn gaan lekken boven, sommigen onder en zelfs eentje had een van zijn soldeerpuntjes los weten te dieuwen.

Nu vroeg ik me af, komt dit door verkeerde condensatoren (zoals je bij MSI k7t bordjes ziet) of is hier meer aan de hand, bliksem bijvoorbeeld of een rotte voeding?

Het betreft een Aopen AK77-333 moederbord met een naamloze 300Watt ATX voeding.

Alvast bedankt.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:53
Verwijderd schreef op zondag 28 januari 2007 @ 18:47:

Het betreft een Aopen AK77-333 moederbord met een naamloze 300Watt ATX voeding.
A-Open, Socket A, "gewoon" slechte condensatoren. Enorm veel socketA plankjes uit die generatie hebben er last van.

4 opties:
- Herinstalleren en een (instabiele) PC overhouden
- Mobo recappen (begin ik persoonlijk alleen aan als ik het mobo het de moeite waard vind, en alleen voor eigen gebruik, garantie geef ik er nooit op
- zoeken naar ander socketA bord (let ff op op DDR of SDRAM)
- meteen upgrade meepakken

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een brakke voeding kan er echter wel voor zorgen dat de elcos eerder stuk gaan dan met een goede voeding. De elcos op het mobo krijgen het immers zwaarder te verduren als er geen stabiele stroom geleverd wordt.
Neemt niet weg dat ook met een goede voeding je hier last van kan gaan krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja sowieso wilde ik een vervanger zoeken, het is een office pc'tje en ik wil gewoon voor max 50 euro een bordje oppikken. Zijn er merken en/of type's aan te raden? En af te raden uiteraard?

Een nieuwe voeding zal ik ze inderdaad voorstellen.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:45

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een Taiwanese fabrikant hadden Japanse beta-ontwerpen van condensatoren gestolen en achteraf zitten de condensatoren te lekken. Niet alleen moederborden, maar vele elektronica uit die tijdsperiode bevatten lekkende condensatoren. Dus mobo vervangen, condensatoren vervangen of direct een upgrade meepakken.

Voor 40 euro (exclusief verzendingskosten) heb je een goede vervanger: http://tweakers.net/price...Field=prijs&orderSort=asc

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Laatst nog een Albatron KX-400 8XV Pro gerecapped, met el-cheapo standaard elco's. Half uurtje werk, ram stabiel mobo ervoor terug gekregen. Heb hier ook 2 gerecappede PIII-Coppermine systemen draaien. Zonde om weg te gooien voor 3 euro aan elco's :) Als je een beetje kunt solderen en weet hoe het zit met plus en min bij elco's zou ik het minstens proberen, als de mensen het risico van een paar euro niet te erg vinden.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:53
BèR schreef op zondag 28 januari 2007 @ 19:10:
Laatst nog een Albatron KX-400 8XV Pro gerecapped, met el-cheapo standaard elco's. Half uurtje werk, ram stabiel mobo ervoor terug gekregen. Heb hier ook 2 gerecappede PIII-Coppermine systemen draaien. Zonde om weg te gooien voor 3 euro aan elco's :) Als je een beetje kunt solderen en weet hoe het zit met plus en min bij elco's zou ik het minstens proberen, als de mensen het risico van een paar euro niet te erg vinden.
Ik recap ook regelmatig moederborden. Als je dit met standaard el-cheapo condensatoren doet heb je kans op (snel) weer problemen. De gebruikte condensatoren op een mobo zijn LOW-ESR, itt tot normale condensatoren. De hoge schakelfrequentie die vaak voorkomt is dodeljik voor normale condensatoren...

Defecte mobo's sloop ik vaak, met verfstripper of gasbrander onderkant kort heetstoken en de condensatoren vallen er zo uit. Prima bruikbaar om borden mee te recappen. Mobo's met al defecte condensatoren en niet interessant, dan kliko (die condensatoren wil je niet hergebruiken, grote kans dat er meerdere brakke op zitten dan)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:45

rapture

Zelfs daar netwerken?

De low-ESR condensatoren zijn niet echt leverbaar in België, hierdoor worden veel mobo's met ordinaire condensatoren voorzien. Bij mij zijn er geen probleem ontstaan met recapte mobo's.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
En ik denk niet dat grote elco's voor echte HF schakelingen gebruikt worden, zou veel te veel stroom kosten om ze leeg te laten lopen en weer te vullen voor korte periodes. K denk dat ze eerder voor voedingsstabilisatie van PCIsloten en allerlei controllers zijn.

• Quiksilver
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-06-2022
Je kunt ook proberen om bij de fabrikant een lading nieuwe elco's te krijgen. Dit heb ik ook al meerdere keren voor elkaar gekregen. Meestal sturen fabrikanten die elco's gratis op.

[ Voor 5% gewijzigd door Quiksilver op 29-01-2007 16:29 ]

Pagina: 1