Toon posts:

[RAM?] BSOD's en instabiliteit.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb reeds een nieuw systeem aangeschaft ( althans, onderdelen. ).

Specificaties:

CPU: Socket 775 - Core™ 2 Duo E6300
Geheugen: DDR2-667 -1 GB
Harddisk: 3,5 inch SATA - Barracuda ES (250 GB)
Voeding: SilentStorm 120 (ATX2, EPS, 500W)
Moederbord: Socket 775 -P5N-E SLI (nVidia nForce 650i SLI)
Grafische kaart: ATI PCIe -Radeon X1950XT (256 MB GDDR3)

Na het succesvol installeren van het systeem blijkt het echter instabiel, ik wordt regelmatig geconfronteerd met een BSOD met verschillende soorten foutmeldingen daarin gepresenteerd als
PAGE_FAULT_IN_NON_PAGE_AREA, IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL en dergelijke.

Na het programma QuickPar gebruikt te hebben op een groot aantal rar bestanden gaf dit mij de foutmelding dat er een geheugenfout optrad ( QuickPar beschikt over een sterkere RAM controle dan Memtest86 ), ik heb hier ter controle memtest86 bijgehaald..maar deze gaf geen foutmeldingen na twee controle-runs.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen, ikzelf had het idee dat het defectief ram-geheugen betreft.

Mijn pogingen dusver:
1. Bios upgrade
2. Driver upgrade ( chipset e.d. )
3. Handmatig geheugentimings ingevoerd
4. Stroomtoevoer gecontroleerd, deze zit stabiel op 3.3V

Heeft iemand enig idee wat ik verder zou kunnen ondernemen om mijzelf ervan te kunnen verzekeren dat het om defect ram-geheugen gaat? ( ik beschik helaas niet over nog een compatible ramgeheugen, althans.. ik neem aan dat een 1GB DDR400 CL3 kaartje niet compatible zal zijn? )

Elke hulp word op prijs gesteld, bedankt voor het lezen!

-Jeroen

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:55
Harde schijf testen.
12volt en 5 volt ook kontroleren onder belasting.

Verwijderd

Topicstarter
VCore : 1.31v
3.3 = 3.3v
5.0 = 4.84v
12.0 = 12.29v

Hoe raad je aan dat ik mijn sata schijf check? Chkdsk gaf geen foutmeldingen.

Zou dit eventueel te maken kunnen hebben met een corrupte windows installatie o.i.d.? Dit werd geopperd op IRC.

Verwijderd

Als dat reepje ddr 400 wel ddr2 is dan kan dat, dan moet je waarschijnlijk we de fsb van je mobo terugzetten naar 400 mhz, maar voor een stabiliteits test lijkt me dat niet uitmaken (ddr1 past alleen met een hamer in een ddr2 slot).

Vaak zijn bluescreens driver problemen. Vooral de door windows aangegeven updates voor bijvoorbeeld videokaarten werken vaak niet. Probeer eens wat verschillende videokaart en chipsetdrivers, het liefst die van de fabrikant van je hardware.

Heb je nog nieuwe software geïnstalleerd? Dat kan ook nog wel eens problemen geven.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist geprobeerd om Splinter Cell Double Agent te spelen en een random tijd kreeg ik de foutmelding dat de VirtualFree api niet succesvol uitgevoerd kon worden. Na enig googlen kwam ik erachter dat VirtualFree ( of Alloc ) api's zijn die gebruikt worden om in het virtueel geheugen te schrijven en lezen.. Alweer een direct verband met het RAM geheugen =\.

Ik ga proberen windows opnieuw te installeren en vervolgens geen drivers installere, mogelijk kan ik dan de foutieve driver localiseren, anders denk ik dat het toch vrij zeker een defect RAM betreft.

Bedankt tot dusver voor jullie reacties!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geef eens volledige specs - dus ook exacte merk + model geheugenreepjes. Staan die DIMMs in de QVL voor jouw moederbord :?

Verder kun je om te achterhalen exact waar het fout gaat deze guide stap voor stap volgen:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Oslik blyat! Oslik!

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Probeer deze memtest eens:
http://hcidesign.com/memtest/

Zelf had ik net 2 reepjes van 1GB. 8 uur lang testen met memtest86 gaf geen enkele fout. Bovenstaand tooltje gaf echter consequent binnen enkele seconden fouten aan, en duidelijk maar bij 1 van de 2 reepjes. Prime95 gaf ook fouten aan maar dat duurde meestal een kwartier.

www.madwizard.org

Verwijderd

Topicstarter
Ok.. ik heb zojuist windows XP geheel opnieuw geinstalleerd.. en tot dusver, geen BSOD's of rare foutmeldingen. Hopen dat dit zo blijft, zo niet .. dan horen jullie nog van mij !

Bedankt voor jullie hulp!
-Jeroen

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, nog steeds af en toe een BSOD en wat foutmeldingen.. wel beduidend minder dan voor de reinstall. Het betreft een BSOD met als aanduiding de "win32k.sys"

Alle hardware is compatible, het betreft een 1gb ddr2 ram-geheugen van G.E.I.L.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2007 09:49 ]

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Ik had 2 reepjes van GEIL, PC5300. Alles wat je noemt heb ik ook gehad, random BSODs, crashes, win32k.sys. Allemaal voorbij zien komen. Memtest86 zag niets, alle andere programma's wel.
Probeer ook eens Alegr memtest http://home.earthlink.net/~alegr/download/memtest.htm, en de memtest die ik eerder noemde.

www.madwizard.org

Verwijderd

Topicstarter
madwizard schreef op maandag 29 januari 2007 @ 12:41:
Ik had 2 reepjes van GEIL, PC5300. Alles wat je noemt heb ik ook gehad, random BSODs, crashes, win32k.sys. Allemaal voorbij zien komen. Memtest86 zag niets, alle andere programma's wel.
Probeer ook eens Alegr memtest http://home.earthlink.net/~alegr/download/memtest.htm, en de memtest die ik eerder noemde.
De oplossing! Het betrof inderdaad een kapot RAM reepje, ondanks dat memtest86 niks vond bleek dit wel de oorzaak ( de windows versie liet dit duidelijk merken met 8 fouten per run ).
Ik heb een nieuw ram geheugen mee gekregen en het systeem draait nu prima!

Allemaal bedankt voor jullie hulp!

Groeten,
Jeroen
Pagina: 1