Nieuwe Game PC € 1400

Pagina: 1
Acties:

• MannyMo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-11-2025
Beste Tweakers,

De tijd is gekomen dat ik eens een nieuwe pctje ga aanschaffen.

UPDATE 20-2-07 : pc is reeds aangeschaft, configuratie is op pagina 2

Budget: € 1200-1400, mijn oorspronkelijk doel is 1200 maar na wat uitbreidingen zat ik al heel snel tegen de 1400 aan. Misschien dat jullie nog enige tips hebben om hier en daar wat uit te sparen. Ik ben van plan het volgende te halen: kast, toetsenbord/muis, en eventueel speakers.

Gebruik: Voornamelijk gaming, downloaden, af en toe rarren en overige standaard office gedoe. Aangezien de pc 's nachts vaak aanstaat dient hij ook stil te zijn. Hoge tonen en gekraak hou ik niet zo van. De pc moet soepel draaien waarbij ik graag meerdere dingen tegelijk doe (niet zozeer zware taken maar wel veel schermen open). De resolutie van gamen is 1680*1050. Ik zal voorlopig niet denken aan overclocken.

Het idee is om alles bij Azerty te halen, tenzij de prijzen zodanig verschillen dat het het waard is om bij meerdere te bestellen. Prijzen zijn gebaseerd op Azerty.

update: pim's pcshop zal ik waarschijnlijk ook gebruiken omdat er een artikel niet goed leverbaar is bij azerty.

Systeem

Case: Antec Solo (€ 81,19)
Is mijn persoonlijke voorkeur. Heb thuis de p150 staan, vond die al mooi maar zwart toch iets mooier. Hij is stevig en stil. Ik besef wel dat voor het budget het relatief prijzig is.

Voeding: Antec Neo HE 430W (€ 71,94)
Is modulair, zat in de P150 standaard en beviel me goed. Ik neem aan dat 430W voldoende zal zijn voor deze configuratie. Op het oog: Seasonic S12-430 (€ 75,18)

Processor: Intel Core 2 Duo E6400 (€ 212,42)
PC moet een aantal jaren meegaan en deze heeft een goede prijs/prestatie verhouding. Ik zat nog te twijfelen of ik een E6600 zou nemen maar heb voorlopig genoeg hieraan, en eigenlijk niet zoveel zin om meer te besteden aan processor gezien deze niet de beperkende factor zal zijn in de pc.

Processorkoeling: Arctic Freezer 7 Pro (€ 18,03)Scythe SCNJ-1100P Ninja rev B. (€ 35,40)
toch gezwicht voor de prestaties van dit beestje.

Moederbord: Asus P5B (€ 122,56) Asus P5B-E (€ 131,91)
Dit is een van mijn struikelblokken, ik heb totaal geen ervaring met intelmoederborden en de nummering/features ervan (965/975..etc). Duidelijk dat ik nog verder hierop in moet duiken. Alle tips waar ik op moet letten zijn zeer welkom. Benodigde features: 'snelle' onboard raid0, passieve NB blok, goede onboard sound. Niet nodig: SLI,firewire. -edit-ik heb inderdaad verkeerde mobo gepakt, het moest de P5B-E zijn.

Geheugen: 2*Kingston Value Ram 1GB DDR2 PC5300 (€ 126,84)

Videokaart: Club3D Radeon X1950Pro 256mb GDDR3 (€ 178,74)
ipv de sapphire gekozen voor deze omdat de koeler gelijk is aan de arctic accelero X1 die ik al wilde bestellen.

Geluid: onboard

Harde schijven: Seagate Barracuda 7200.10 2*320gb /1*400gb (€ 93,55/€ 124,14)
Zat te denken aan 2*320gb in raid 0 met losse 400gb. Gezien ik een en ander download en een hekel heb aan branden wilde ik het meteen goed aanpakken. Raid0 voor snel starten en dergelijke en 400gb voor download. Keuze voor 320gb ipv 250gb is meer ruimte. Nu hoorde ik van een vriend van me dat de seagates in raid nie zo lekker draaide, daarvoor zijn de NL edities uitgebracht? Als dat echt zo is ben ik op zoek naar andere 320gb varianten. Alternatief: Hitachi ?
Discussiepunt.

DVD-brander: Samsung W183-A (€ 33,36)
S-ata

DVD-rom: Samsung SH-D163C (€ 18,89)
S-ata, ik brand wel eens on-the-fly en vind het wel fijn 2 spelers te hebben.

Diskettestation: OEM (€ 9,16)
nodig voor raid, misschien dat ik ergens nog een zwarte heb.

Casefans: Nexus 2*92mm/1*120mm (€ 6,78/€ 8,41)
goede stille fans, 2 voorin voor hdd's en vervanging van de antec casefan achter.

Toetsenbord/Muis: Logitech Internet 350 keyboard/MX 518 (€ 9,56/€45,76)
simpel toetsenbord en lekker in de hand liggende muis.

Speakers: Creative I-Trigue 3330 (€ 66,22)
Past goed bij de rest met ok sound. Ben nog niet zeker of ik speakers ga halen, misschien heb ik ze niet nodig.

update: reeds gehaald

Monitor: Bezit sinds kort een Samsung 225BW.

Software: Ik heb Windows XP licentie.

[b]Totaalprijs: -----

Alle tips, commentaar & advies zijn van harte welkom.

[ Voor 16% gewijzigd door MannyMo op 20-02-2007 22:07 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
PC4200 is genoeg als je niet gaat overklokken. Maar aangezien PC5300 bijna even duur is kun je net zo goed PC5300 nemen. Verder, voor een videokaart rond de 200 euro kun je het beste de X1950Pro nemen. Niet duur en toch nette prestaties. Alles op high op jou resolutie ga je niet redden, maar een degelijke gameperformance valt er zeker uit te halen. Voor Raid moet je trouwens de P5B-E hebben.

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:16
ik zou toch gaan voor die e6600 scheelt niet zo veel in prijs maar je hebt wel meer cach waardoor je office enzo toch wat soepelder opstarten ik zou anders kijken voor 2 36gb raptors in raid 0 voor je windows

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

• RoD
  • Niet online

RoD

Nock372 schreef op zondag 28 januari 2007 @ 18:23:
ik zou toch gaan voor die e6600 scheelt niet zo veel in prijs maar je hebt wel meer cach waardoor je office enzo toch wat soepelder opstarten
En met een E6400 zal het niet soepel draaien? :?
ik zou anders kijken voor 2 36gb raptors in raid 0 voor je windows
quote: TS
Gezien ik een en ander download en een hekel heb aan branden wilde ik het meteen goed aanpakken.
Lijkt me niet zo handig dus. Kost wel veel geld, maar toch weinig opslag terwijl de TS dit nodig heeft. Raid0 zal ook lekker snel werken.

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:16
[b][message=27397328,noline]RoD schreef op zondag 28 januari 2007 @ 18:26[/message

Lijkt me niet zo handig dus. Kost wel veel geld, maar toch weinig opslag terwijl de TS dit nodig heeft. Raid0 zal ook lekker snel werken.
het scheelt wel in geld en je koopt er gwn een opslag hdd bij.

het zal SOEPELDER draaien.

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

• RoD
  • Niet online

RoD

Nock372 schreef op zondag 28 januari 2007 @ 18:30:
[...]

het scheelt wel in geld en je koopt er gwn een opslag hdd bij.

het zal SOEPELDER draaien.
Maar ga je dat merken als je al een snelle Raid0 setup hebt? Denk het niet of het moet al marginaal zijn. Dit terwijl je toch weinig opslag krijgt voor het geld wat je uitgeeft. Zonde, vooral als je veel opslag nodig hebt.
Verder blijkt volgens storagereview.com dat die 36GB Raptors helemaal niet zo snel zijn in vergelijking met bijvoorbeeld een 400GB Seagate.

[ Voor 15% gewijzigd door RoD op 28-01-2007 18:37 ]

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-01 19:38
Nock372 schreef op zondag 28 januari 2007 @ 18:23:
ik zou toch gaan voor die e6600 scheelt niet zo veel in prijs maar je hebt wel meer cach waardoor je office enzo toch wat soepelder opstarten ik zou anders kijken voor 2 36gb raptors in raid 0 voor je windows
36gb raptors lijken mij niet een oplossing, aangezien hij meer behoefte heeft aan een grote data opslag als een raptor. Daarbij komt ook nog eens dat pas van de 74gb de raptors daadwerkelijk een verschil in performance leveren.

Seagate's zouden perfect moeten draaien in RAID. Zou niet uit mogen maken :). Wellicht heeft een vriend een verhaal opgehangen met daarin zijn slechte ervaringen. Naar mijn mening zijn seagate schijven top. Hoge performance voor een nette prijs, dus ik zou die lekker laten staan.

Je CPU is nu een c2d e6400...Aangezien je 200 euro max wil uittrekken voor je videokaart, kijk eens naar een ATi x1950 pro.

De E6600 heeft inderdaad als voordeel dat hij meer cache heeft (en iets hoger geclocked ofcource ^^). Maar die keuze zal je zelf moeten maken. Ik denk zelf dat je genoeg hebt aan een E6400, zeker icm met deze videokaart.

[ Voor 9% gewijzigd door Hammetje op 28-01-2007 18:40 . Reden: Mijn fout. ]

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Verwijderd

Neem gewoon de 74 GB Raptors in RAID.... lekker snel en toch redelijke grote (toch 2x zoveel opslagruimte als die 36 GB)

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op zondag 28 januari 2007 @ 18:41:
Neem gewoon de 74 GB Raptors in RAID.... lekker snel en toch redelijke grote (toch 2x zoveel opslagruimte als die 36 GB)
Toch beduidend minder opslag dan 320x2GB in Raid terwijl de TS juist opslag nodig heeft. Wat roept iedereen nou met die Raptors terwijl de TS juist opslag nodig heeft en een beperkt budget heeft? Geef dan ook even een onderbouwing waarin blijkt dat er een duidelijke snelheidswinst is. Die 74GB Raptors zijn trouwens ook een stuk duurder.

• Hammetje
Verwijderd schreef op zondag 28 januari 2007 @ 18:41:
Redelijk groot? Nette prijs?

Seagate 7200.10 @ 400 gb = € 0.32 per gb

Raptor @ 74 gb = € 1.89 per gb
prijzen komen van Alternate!!!

een kleine 6x zo veel per gb.... niet echt bepaald een voordelige oplossing..

Nogmaals, een Seagate 7200.10 bied meer dan genoeg performance, en zijn in RAID 0 al gigantisch snel. Een raptor? Nergens voor nodig.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Verwijderd

Misschien toch het TwinMOS geheugen, dat heeft dezelfde specs maar kost 149,61 dus dat scheelt je toch weer een paar euro. Het is niet veel maar toch, je bent een Nederlander of je bent het niet ;)

Verwijderd

@ grannymark: ik had het niet over dat ze voordelig waren;)

• Hammetje
Verwijderd schreef op zondag 28 januari 2007 @ 21:22:
@ grannymark: ik had het niet over dat ze voordelig waren;)
nee... maar aangezien de TS duidelijk een budget heeft, waarin hij de opslagruimte een grote rol in wil laten spelen. In dit budget en met zijn wensen zou ik absoluut geen Raptor aanraden, aangezien de seagate 7200.10 serie's heel dicht in de buurt komen van de performance van de raptors. Aangezien ik ook een fanatiek downloaden ben, zou ik eerder kiezen voor opslag dan voor de snelste 'oplossing'.

Verwijderd

Daar kan ik je geen ongelijk in geven;)

• MannyMo
bedankt voor de snelle reacties. Ik heb niet voor raptors gekozen omdat de prijs/gb veels te hoog ligt. Qua performance is het leuk hoor mja anders blijf ik uitgeven, als je nagaat dat mijn oorspronkelijk budget op 1200 lag.

@grannymark x1950pro ga ik zeker kijken naar reviews ervan. En over die seagates in raid, het is een goede vriend van mij die in een computerwinkel werkt. Zelf gebruikt hij geen seagates trouwens. Ik weet niet waar hij de info vandaan gehaald heeft maar hij zei dat ik beter iets anders kon zoeken.

@thijs91 is de twinmos compatible met de mobo? of weet iemand waar ik de voorkeurslijst van geheugens icm mobo kan vinden?

Over de cpu E6400 vs E6600, ik zou graag kiezen voor de 6600 maar ik krijg het gevoel dat ik de full potential ervan niet eruit ga halen met mijn gaming gedrag en het geld beter in meer opslag kan steken waarvan ik zeker weet dat ik het ga gebruiken.

• rossinl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:54

rossinl

Audio/Videophile

Als je een stille pc wil vooral moet je geen Seagates nemen. Kijk eens naar de nieuwe Samsung T166 serie, schijnt supersnel te zijn en bovendien erg stil.
Die voeding is top! Volgens silentpcreview 1 van de stilste voedingen op aarde. Ik heb het grote broertje de 550 watt versie. Die hoor ik al niet eens , terwijl de 430 Watt versie nóg stiller is.
Kijk eens naar Noctua fans. Die zijn zelfs nog nét stiller dan Nexus fans..is een review over te vinden op silentpcreview. Nadeel is wel de slechte verkrijgbaarheid.
Arctic Freezer is bij lange na niet het stilst en bovendien ook niet supergoed in koeling. Kijk eens naar de Noctua NH-U12F of anders een Scythe koeler!
En die 6600 zou ik lekker laten zitten...t prijsverschil met de 6400 is teveel vind ik.

Asus P8Z68-V Pro Gen3 | 2600K | Corsair 4x4GB | Asus GTX660 Ti TOP | Samsung 850 Pro 256GB | Zalman ZM850-HP | Dell U3415W | Sony KDL-60EX700 | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser HD650 | Onkyo TX-SR875 | Arcam FMJ P7 | Klipsch THX Ultra II 7.2

• MannyMo
bedankt voor de snelle reacties. Ik heb niet voor raptors gekozen omdat de prijs/gb veels te hoog ligt. Qua performance is het leuk hoor mja anders blijf ik uitgeven, als je nagaat dat mijn oorspronkelijk budget op 1200 lag.

@grannymark x1950pro ga ik zeker kijken naar reviews ervan. En over die seagates in raid, het is een goede vriend van mij die in een computerwinkel werkt. Zelf gebruikt hij geen seagates trouwens. Ik weet niet waar hij de info vandaan gehaald heeft maar hij zei dat ik beter iets anders kon zoeken.

@thijs91 is de twinmos compatible met de mobo? of weet iemand waar ik de voorkeurslijst van geheugens icm mobo kan vinden?

Over de cpu E6400 vs E6600, ik zou graag kiezen voor de 6600 maar ik krijg het gevoel dat ik de full potential ervan niet eruit ga halen met mijn gaming gedrag en het geld beter in meer opslag kan steken waarvan ik zeker weet dat ik het ga gebruiken.@RoD iemand gaf mij de tip eens te kijken naar de XFX 7900GT bij Alternate voor € 179!! Dat lijkt me de kaart die ik in gedachte heb. Nu even performancecheck doen tussen deze en de x1950pro.

[ Voor 164% gewijzigd door MannyMo op 29-01-2007 00:35 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

MannyMo schreef op zondag 28 januari 2007 @ 23:00:

Over de cpu E6400 vs E6600, ik zou graag kiezen voor de 6600 maar ik krijg het gevoel dat ik de full potential ervan niet eruit ga halen met mijn gaming gedrag en het geld beter in meer opslag kan steken waarvan ik zeker weet dat ik het ga gebruiken.
Ik zou ook de E6400 nemen. Past beter in je budget en presteert niet zo gek veel minder dan de E6600. Die X1950Pro is wel de beste keus voor het geld, wordt hier op GoT ook erg veel aangeraden.
Verder kijk even op de productpage van je mobo voor de QVL :)

• rossinl

rossinl

Audio/Videophile

Ja de Freezer heeft wel een goede prijs/prestatieverhouding maar er zijn gewoon betere koelers..
Dat Samsung HD's wat minder snel waren was bij de P serie hoor..nu kunnen ze makkelijk meekomen , kijk maar eens naar deze mooie review:

http://www.tomshardware.com/2007/01/16/2007-hdd-rundown/

Western Digital schijven zijn ook aardig stil en erg goed bij veel I/O en dus erg snel met games. Zoek je vooral hoge doorvoersnelheden dan is die nieuwe Samsung T166 500GB erg snel..net zo snel als een Raptor 150 GB zelfs had ik ergens gezien!

Asus P8Z68-V Pro Gen3 | 2600K | Corsair 4x4GB | Asus GTX660 Ti TOP | Samsung 850 Pro 256GB | Zalman ZM850-HP | Dell U3415W | Sony KDL-60EX700 | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser HD650 | Onkyo TX-SR875 | Arcam FMJ P7 | Klipsch THX Ultra II 7.2

• MannyMo
@RoD iemand gaf mij de tip eens te kijken naar de XFX 7900GT bij Alternate voor € 179!! Dat lijkt me de kaart die ik in gedachte heb. Nu even performancecheck doen tussen deze en de x1950pro.

@rossini klinkt goed over de samsungs als ik de review zo mag lezen. WD's zal ik ook maar eens nagaan, ik had er niet voor gekozen omdat ik uit oudere varianten een irritant pieptoon altijd hoorde (ik ben outdate ben ik bang met de hardware).

ps. updates over keuzes en dergelijke voer ik meteen door in de topicstart. Mocht ik geen reactie geven dan kan het zijn dat ik iets in de topicstart gewijzigd heb.

• rossinl

rossinl

Audio/Videophile

De 7900GT en X1950Pro zijn vrijwel net zo snel..bij de ene game is de 1 sneller en bij de ander de andere...ik zou dus lekker gaan voor de goedkoopste, maar als je COD 2 fan bent moet je wel de Ati nemen want COD 2 vreet geheugen bij je videokaart dus dan is de Ati beduidend sneller. Zogezien is de Ati met zn 512 mb geheugen wellicht meer futureproof...(hij haalt ook meer 3Dmark06 punten namelijk)

Een aanrader vind ik de 7900 GTO, nou wie zei er dat stock koelers luidruchtig waren? Volgens mij is dit het stilste onderdeel in mn pc !! En superprestaties levert dat ding, goed te OC'en ook. Ik haal ca 6900 3DMark06 punten.

Nou ik heb een WD 2500KS en hij is echt muisstil. Idle hoor ik niets, onder load hoor je een heel fijn geknetter, maar zonder die scherpe toon die vele harddisks wel hebben. Heel aangenaam dus! Ik heb inmiddels al 4 WD's hier in huis en geen enkele heeft me nog in de steek gelaten...

[ Voor 14% gewijzigd door rossinl op 29-01-2007 00:54 ]

• MannyMo
Ik kan bieden op een MSI 7900GTO, waarvan geen bon aanwezig is. Hij geeft aan dat er fabrieksgarantie is en dat het dus geen probleem is. Als ik de MSI site nalees zie ik staan dat er op elk product 3 jaar garantie zit, gaat dit allemaal goed als de kaart een keer defect raakt? Verder zit ik me af te vragen wat de waarde is van de kaart, 2 maanden oud met originele koeler, geen OC. Zo kan ik namelijk beetje afweging maken of ik liever ga voor een nieuwe kaart (accelero X2 erop gooien) of 2e hands de GTO aanschaf voor dezelfde prijs als de 7900gt (rond de 180).

Over het twinmos geheugen, op de QVL staat ie er niet op. Heeft iemand deze combinatie in werkende vorm?

Verwijderd

ik zou geen 2e hands doen.. zeker niet met bon of ander garantiebewijs, er is een kans dat ze hem da niet terug nemen en de Nvidia 7900 serie is ook niet meer zo heel duur dus ik zou een nieuwe doen als ik jou was, dan heb je zeker garantie en koop je ook een kaart die in perfecte staat is (als hetgoed is dan hé)

TwinMOS geheugen zou moeten werken (hij heeft dezelfde specs dus..)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2007 19:23 ]

• MannyMo
Na een aantal reviews/fora te hebben bekeken denk ik dat ik ga afstappen van de seagates vanwege teveel geluidsproductie. Performance is zeer goed te noemen, alleen als mensen aangeven dat het een raptorsound in kwadraat maakt krijg ik de indruk dat het best noisy is.

Ik ben zoekende naar een hdd die idle een niet storende rustig zoemende toon maakt (geen high pitch sounds). En in seekmode niet je hele kast omgooit. In de silentpcreviews heb ik beetje de geluiden gehoord en klinken de samsungs redelijk goed in mijn oren. Jammer dat ik het zelf niet kan beluisteren in het echt. Kortom de hdd staat weer ter discussie.

ps. Idee is om 2*320gb in raid 0 te zetten en 1 losse schijf (320gb400gb/500gb) erbij te nemen. Hierbij dus gelet op stilte/performance/prijs per gb.

[ Voor 11% gewijzigd door MannyMo op 08-02-2007 16:35 ]

• ADT_Phantom
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-01 20:24
Misschien dat je wel nog een aparte soundkaart erbij moet zetten. bv. een Audigy 4. Deze zijn niet erg duur, maar het verschil in geluid is toch behoorlijk vergeleken met de meeste onboard geluidskaartjes. Zeker als je een 5.1/7.1 geluidsset hebt

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:38

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

ADT_Phantom schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 16:37:
Misschien dat je wel nog een aparte soundkaart erbij moet zetten. bv. een Audigy 4. Deze zijn niet erg duur, maar het verschil in geluid is toch behoorlijk vergeleken met de meeste onboard geluidskaartjes. Zeker als je een 5.1/7.1 geluidsset hebt
Als je dan toch voor een losse geluidskaart gaat, neem dan een X-Fi Xtreme Audio OEM, die zijn ook nog maar € 50,-, dus daar zitten de kosten niet in,.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• MannyMo
ik ga voorlopig gebruik maken van de onboard sound. Zoals je kunt zien heb ik creative i-trigue 2.1 setje gehaald dus geen surround.

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-01 10:34
De videokaart die je gekozen hebt is een leuke keuze, maar ik zou toch gaan voor de X1900 XT. deze is welliswaar wat ouder, maar slechts enkele tientallen euro's duurder, terwijl hij toch een knap stuk rapper is. in verband met de processor geen slecht idee denk ik.

• MannyMo
net even gekeken naar de specs van de x1950xt / x1950pro

link

sapphire x1950xt: core: 625mhz memory: 1800mhz pixelshaders: 48 prijs: €236

sapphire x1950pro: core 580mhz memory 1400mhz pixelshaders: 36 prijs: € 174

club3d x1950pro: core 600mhz memory 1400mhz pixelshaders: 36 prijs: €178

prijs/performance wise x1950pro beter? nog niet echt benchmarks kunnen vinden van die 2. Ik zag dat de 1900xt ongeveer 10-30% sneller kan zijn dan de x1950pro.

daarbij nog rekening houden dat ik een vga koeler zal gaan halen mocht ik de xt kiezen. Of is de standaard koeler al stil?

-edit- net een review gelezen van de 1950xt en daaruit kwam voort dat ie 30% sneller is in de meeste games. Wel jammer is dat de cooler ervan niet zo best is en dus vervangen moet worden. Ik zag in de review ook erbij dat de temps ook 20c boven de x1950pro zaten (70 vs 50). Dat bevalt me wat minder.

[ Voor 44% gewijzigd door MannyMo op 08-02-2007 22:33 ]

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05:03

aex351

I am the one

Wat vind je van de Gigabyte DS3 als moederbord. Wil je een beetje een stille pc dan zal je ook iets moeten doen aan de fan op de x1950 pro. Wat een Herrie. Met Ati Tray Tools kan je wel de fan instellen op een lagere speed. Dat werkt wel. De casefan van de Antec Solo is ook verre weg van stil te noemen. Zie dat je daar al ervaring mee hebt aangezien je Nexus fans in je lijst heb opgenomen. Heb zelf ook de Seasonic S12. Ben er op het moment wel tevreden mee maar vanwege die andere fan problemen kan ik er niet echt een oordeel over geven. Wat vind je van de Antec NeoHE ?

[ Voor 8% gewijzigd door aex351 op 09-02-2007 03:16 ]

< dit stukje webruimte is te huur >

• MannyMo
De pc is besteld, hierbij gekozen voor de club 3d x1950 pro en de samsung schijven (2*320 en 500).

Hopelijk is de fan van de club 3d stil genoeg gezien het een exacte kopie van de arctic accelero is die ik er in eerste instantie op wilde zetten.

@aex351 bij mijn ouders heb ik een antec p150 staan en ik vind de antec Ne HE zeer stil te noemen. Misschien dat de Seasonic een tikkeltje stiller is vanwege 12cm/betere efficiency. Maar wilde graag een modulaire voeding hebben, vandaar mijn keuze voor de antec.

De keuze voor de asus ipv de gigabyte is uiteindelijk omdat ik misschien in de toekomst raid 5 wil gaan draaien wat bij de gigabyte niet mogelijk is. Prijskeuze zou zeker voor de gigabyte vallen.

[ Voor 16% gewijzigd door MannyMo op 10-02-2007 05:11 ]

• MannyMo
Ok ik heb de spullen ontvangen , moet de pc nog bouwen (me vingers tintelen ).

Mijn configuratie is lichtelijk veranderd;

-de hdd's zijn samsungs geworden 2*320gb en 1*500gb stilte/duurzaamheid/temps waren voor mij belangrijker dan performance.
-x1950pro uiteindelijk gecancelled en een 7900gto overgenomen :9 .
-Scythe Ninja als cpukoeler genomen...Size does matter :P. Hehe nee onderbouwd komt het erop neer dat bij lagere voltage de scythe gehakt maakt van de arctic freezer pro (review ergens gelezen). Prijsverschil voor mij waard gezien ik alles low voltage wil laten draaien.

2 vraagjes nog:
-Welke tests moet ik draaien om me systeem te testen (kijken of er geen fouten in zitten enzo)?
-Ik heb nu 2 koelers tot mijn beschikking voor de videokaart. Er zit nu een arctic accelero op maar ik heb ook de originele koeler. ik weet zelf niet welke stiller is /beter presteert. Ervaringen hiermee? Ik had een en ander gelezen dat de originele koeler zeer goed presteert en als voordeel gedeeltelijk de lucht naar buiten blaast. De accelero heeft al goede reviews gehad...maar nu weet ik dus niet te kiezen. Gaarne hulp hierbij :)

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Een 3DMark test is altijd handig. Ik zou gewoon de versies uit 2005 en 2006 draaien. Voor de temps is Everest een goed programma. Voor de harddisk HD Tune, voor het geheugen Memtest. Verder weet ik er niet zoveel.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Ik zou het gewoon zo laten, en als je niet tevreden bent met de geluidsproductie van je graka kan je de originele koeler proberen :).

Je kan trouwens de seekgeluiden verminderen door rubbertjes te gebruiken tussen je kast en de harde schijf (of een HD silencer kopen natuurlijk) :).

Verwijderd

De Club3d heeft al 'n Accelero ingebouwd..

• MannyMo
oops.. vergeten te vermelden dat ik een msi 7900gto heb overgenomen. De originele koeler is als de gtx -> 2slots met heatpipes.

Ik heb een Antec solo waarbij ik 2 keuzes heb: de siliconen rubbertjes, of de elastieken waarbij ik de hdd's ophang :D.

In ieder geval bedankt voor de type tests. Ik zal de resultaten vermelden. Misschien dat ik een keer de overclock ga testen.

ter verduidelijking mijn configuratie:
-Intel Core2Duo E6400 met Scythe Ninja
-Asus P5B-E
-Kingston 2*1GB DDR2 PC5300 CL5
-MSI 7900GTO 512mb gddr3
-Antec Solo
-Antec NeoHE 430W
-Samsung 2*320GB / 1*500GB
-Samsung dvd-writer (s-ata)
-Samsung dvd-rom (s-ata)
-Nexus 2*92mm / 1*120mm fans
-Logitech mx518 muis, internet keyboard

[ Voor 31% gewijzigd door MannyMo op 20-02-2007 20:28 ]

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Persoonlijk ben ik altijd erg tevreden met onboard geluid geweest. Maar als je een mooi setje speakers hebt kun je overwegen om een aparte geluidskaart te kopen. Hoeft wellicht niet direct. Misschien ben je gewoon ook al wel tevreden.

Wat betreft de opslag: Ik zou de raptors laten voor wat ze zijn. Het voordeel wat ze bieden op het gebied van snelheid mag dan duidelijk zijn; het prijskaartje is er ook naar. Met 2 'gewone' HD's in RAID heb je ook een hele prettige computer/game-ervaring voor veel minder geld en met veel meer opslag.
Er staat me iets van bij dat de spinpoint's van Samsung erg stil waren, maar wellicht moet je even op zoek naar een review.

Edit:
Hmm... beetje laat met m'n info. Maar ik zie dat je voor de spinpoints bent gegaan. Lijkt me een goede keus. Mooi systeem. Ik zou het wel willen hebben >:)

[ Voor 11% gewijzigd door JvW op 20-02-2007 20:33 . Reden: Te lang gewacht :-) ]

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Hee ben je toch gaan overklokken? Alleen de graka of ook je processor? In het laatste geval met je niet prime95 vergeten :).

• MannyMo
De pc is in elkaar gezet, alleen nog niks op geinstalleerd. Hij draait in ieder geval wel nejes. Helaas maakt de accelero een vreemde geluid. soort van ronkend geluidje :P misschien omdat ie op volle toeren draait dat ie zo'n geluid maakt. Ik zit er aan te denken om de stock koeler erop te zetten. Alleen 1 ding: die videokaart is zo big dat ie bijna mijn hdd aanraakt en als ik dus die sotck koeler erop gooi komt aan die kant warme lucht naar buiten en blaast ie dus warme lucht tegen me hdd aan terwijl van de andere kant de casefan draait en koele lucht naar binnen blaast. lijkt me niet helemaal optimaal voor de airflow :P.

Helaas wilt ook me scythe ninja er niet op :( (tussendoor: dat ding is ook huge :D). Een pootje weigert erin te gaan en ik zal em dan ook rma moeten zenden, voorlopig stockkoeler op de cpu. Benchmarks, foto's en dergelijke binnenkort :).
Pagina: 1