Wat is dit voor aanhangsel aan het luchtfilter?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.207 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:08

Part

Helemaal niets.....

Topicstarter
Vandaag moest ik de riem van de alternator (dynamo) vervangen van mijn Chrysler Neon 96'.
Doorvoor moest het luchtfilterhuis er in zijn geheel uit om er goed bij te kunnen.
Afbeeldingslocatie: http://img19.imageshack.us/img19/6255/luchtfilter4hv.jpg
Hier staat hij los op het blok.
Wat ik me afvraag is wat doet dat ding er aan?
Dat ding dat via een geribbelde buis aan de aanzuigbuis vast zit.
Het is gemaakt van kunstof en er zit niets in. Helemaal leeg dus.
Aan de onderzijde zit een hitteschild omdat hij net boven de uitlaat komt.

Ik kan me zo voorstellen dat hier iets in gezeten heeft toen de auto uit de fabriek kwam en dat het dan in de eerste 1000km of zo langzaam verdampt.
Of heeft het nog een funktie?

Edit:
Dit aanhangsel:
Afbeeldingslocatie: http://img174.imageshack.us/img174/3282/luchtfilter2wf2.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Part op 28-01-2007 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79417

Dat is de 'resonator box'.
The Air Box Resonator is that small box that is attached to the stock air filter box. Basically it's a silencer for the intake. Removing it will allow more air into the filter box, as well as give your car a nice sporty tone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Topicstarter
Ok, daar was ik niet opgekomen.
Hij is er nu tussen uit dus morgen maar eens kijken of er verschil is.
Ik verwacht van niet, de rubbers van de motor ophanging zijn al versleten dus genoeg "sportief" geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:39

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik zou verwachten dat die juist in de luchtinlaat zou zitten... Is het niet eerder een verwarming van de inlaat lucht voor als het koud is?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:22
deepbass909 schreef op maandag 29 januari 2007 @ 10:27:
[...]

Ik zou verwachten dat die juist in de luchtinlaat zou zitten... Is het niet eerder een verwarming van de inlaat lucht voor als het koud is?
een motor heeft toch een betere (krachtigere) verbranding als de lucht koud is?

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ja, maar als het te koud wordt en je carb/injectors/blok is nog koud, verdampt de benzine niet meer goed, met als gevolg een slecht lopende motor. Vooral bij carb-motoren zie je daardoor vaak een t-stuk in de luchtinlaat waarvan 1 slang naar de voorkant van de auto gaat (koude, dichtere lucht voor als de motor warm is) en 1 de opening vlak boven de uitlaat heeft (dit onderdeel wordt het snelste warm) voor als het blok nog koud is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:22
deepbass909 schreef op maandag 29 januari 2007 @ 11:43:
Ja, maar als het te koud wordt en je carb/injectors/blok is nog koud, verdampt de benzine niet meer goed, met als gevolg een slecht lopende motor. Vooral bij carb-motoren zie je daardoor vaak een t-stuk in de luchtinlaat waarvan 1 slang naar de voorkant van de auto gaat (koude, dichtere lucht voor als de motor warm is) en 1 de opening vlak boven de uitlaat heeft (dit onderdeel wordt het snelste warm) voor als het blok nog koud is.
Ok, dan heb ik niks gezegd :) weer wat geleerd vandaag :9

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee, is geen verwarmingselement. Het is ook een injectiemotor gezien de auto, motorinhoud en bouwjaar.
Mijn Primera heeft dat ook, evenals mijn vorige auto; een Sunny.

Ik weet 100% zeker dat het een resonantiebox is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Topicstarter
deepbass909 schreef op maandag 29 januari 2007 @ 10:27:
[...]

Ik denk dat DaMasterPNut het juist heeft met een resonantie box.
De lucht in de box word wel iets warmer maar kan er niet uit. De box is namelijk alleen verbonden met degeribbelde slang en heeft verder geen openingen.

Ik kon zonder de box geen verschil horen maar dat heeft een andere oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

iedere moderne auto heeft dat geloof ik. mijn corolla uit '90 en mijn huidige corolla uit 99 hebben het ook, het is om het geluid wat te dempen ofzo.

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

ok, ook weer iets geleerd :D
Mijn bmw 316i heeft dat overigens niet.. maar het inlaatkanaal komt wel op een aparte manier uit in het luchtfilterhuis. De buis loopt voor iets van 85% door in het huis, waarbij hij steeds wijder wordt, als een soort toeter.

Om even iets dieper in te gaan op het aanzuigen van warme/koude lucht. Vroeger (zeg maar meer dan 20 jaar terug) was de opvatting dat een motor beter liep met warme lucht, omdat dit de verdamping van benzine ten goede komt. Daarom zie je bij oudere auto's altijd een inlaat onder de motorkap. Later kwam de theorie dat koude lucht wellicht betere prestaties zou kunnen leveren, omdat de dichtheid dan groter is. Vooral bij injectie motoren speelt benzine verdamping nauwelijks nog een rol bij de prestaties, dus wil je eigenlijk deze lucht zo koud mogelijk hebben. Daarom wordt tegenwoordig de lucht bijna altijd voor de radiator aangezogen. Daarnaast zorgt een luchtmassameter samen met de lamba-sonde ervoor dat de hoeveelheid benzine op maat is voor de dichtheid van de lucht die de motor in stroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat klopt idd. Wat ook nog veel gebeurt is dat bijv. een openluchtfilter in de rijwind wordt gehangen. Dit is ook niet ideaal want wervelende lucht wordt minder makkelijk aangezogen. Gevolg: verminderde prestaties.
De kunst is dus om een plek te vinden (als je je dan al met dit soort dingen bezig houdt) waar genoeg koude lucht binnenkomt maar waar de wervelingen minimaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik vraag me af hoe het met mijn BMW zit. Die zuigt z'n lucht achter de niertjes tussen de radiateur en linker koplamp aan. Volgens mij is dat voor alle modellen uit deze serie zo (dus ook de m3). Wellicht dat de rare buis in m'n luchtfilterhuis daar een functie van stabilisatie in heeft...

Ik heb wel een tijdje terug een test gelezen dat luchtfilter/aanzuigtraject aanpassen bij een BMW misschien maar een paar pk's opleverde, en in verhouding dus eigenlijk niet uitmaakte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:24
deepbass909 schreef op maandag 29 januari 2007 @ 15:54:
ok, ook weer iets geleerd :D
Mijn bmw 316i heeft dat overigens niet.. maar het inlaatkanaal komt wel op een aparte manier uit in het luchtfilterhuis. De buis loopt voor iets van 85% door in het huis, waarbij hij steeds wijder wordt, als een soort toeter.

Om even iets dieper in te gaan op het aanzuigen van warme/koude lucht. Vroeger (zeg maar meer dan 20 jaar terug) was de opvatting dat een motor beter liep met warme lucht, omdat dit de verdamping van benzine ten goede komt. Daarom zie je bij oudere auto's altijd een inlaat onder de motorkap. Later kwam de theorie dat koude lucht wellicht betere prestaties zou kunnen leveren, omdat de dichtheid dan groter is. Vooral bij injectie motoren speelt benzine verdamping nauwelijks nog een rol bij de prestaties, dus wil je eigenlijk deze lucht zo koud mogelijk hebben. Daarom wordt tegenwoordig de lucht bijna altijd voor de radiator aangezogen. Daarnaast zorgt een luchtmassameter samen met de lamba-sonde ervoor dat de hoeveelheid benzine op maat is voor de dichtheid van de lucht die de motor in stroomt.
bij mijn auto (Daf 66 uit '76) zit de inlaat inderdaad onder de motorkap, maar wel erg laag zodat er toch frisse lucht in komt
Pagina: 1