Afgezien van het bekende probleem van de hoge piep (af en toe) dat vrijwel iedere, huidige generatie voedingen heeft, ben ik best tevreden met deze Enermax. Ik heb er zelfs twee "moeten" halen i.v.m. mijn workstation en server upgrade die eerst een S478 (Pentium 4 2.8 GHz) had en dus een oude ATX voeding met een 20 pins aansluiting i.p.v. 24 pins + 2x 4pins 12v.
Mijn vraag is eigenlijk heel simpel: waarom werkt de fan readout d.m.v. de 3 pins van de (later gekochte) voeding voor mijn server niet (zowel geen readout in BIOS als SpeedFan als ASUS Probe II 1.04.05). Ik zie deze fan echter wel draaien, maar ik merk overigens een geringe temperatuurverschil tussen beide voedingen (dit zal uiteraard met de nodige andere koeling te maken hebben, dus geen ramp). Geen groot verschil, maar wel degelijk (die van de server is wat warmer, terwijl deze meer case fans in de kast heeft zitten).
Precies dezelfde voeding met precies dezelfde moederbord (ASUS P5B-E Plus, 1.01G revisie, laatste BIOS 0504) in mijn workstation geeft wel "netjes" een RPM van +- 900~1000 afhankelijk van het stressen van het systeem.
Uit de handleiding blijkt dat de fan ongeveer rond de RPM 800~2400 (+-10%) moet werken. Heb ik hier te maken met een kapotte interne fan (of in ieder geval de RPM aansluiting?).
Ik ben ervan op de hoogte dat sommige moederborden de RPM niet uit kunnen lezen vanwege een te laag toerental, echter begrijp ik dus niet dat het bij precies dezelfde setup (voeding + moederbord) het bij de ene voeding wel en de andere niet werkt.
Verder is er niet veel te vinden met Google / op GoT:
http://forums.tweaktown.com/showthread.php?t=2166
laatste BIOS geflashed
alle 3 pin aansluitingen geprobeerd, 0 RPM in zowel BIOS als diverse andere tools
vergelijking gemaakt met de andere setup waar 't wel werkt
3 pin nagekeken, kabeltje zit niet los of zoiets dergelijks
fan draait wel, maar op hoeveel toeren?
Zal ik er maar mee teruggaan om te kijken of ik wellicht een nieuwe voeding mee kan krijgen? Juist deze voeding voor de server werkt de fan monitor ervan niet, terwijl 't toch best handig is (en het in principe dus zou moeten werken). Misschien is het nu de fan monitor en binnenkort de fan, maar goed dat zijn speculaties. Als er nog tips of andere ideeen zijn om te controleren of het niet aan iets anders ligt, ik sta open voor ideeen, want ik weet 't niet meer
.
Mijn vraag is eigenlijk heel simpel: waarom werkt de fan readout d.m.v. de 3 pins van de (later gekochte) voeding voor mijn server niet (zowel geen readout in BIOS als SpeedFan als ASUS Probe II 1.04.05). Ik zie deze fan echter wel draaien, maar ik merk overigens een geringe temperatuurverschil tussen beide voedingen (dit zal uiteraard met de nodige andere koeling te maken hebben, dus geen ramp). Geen groot verschil, maar wel degelijk (die van de server is wat warmer, terwijl deze meer case fans in de kast heeft zitten).
Precies dezelfde voeding met precies dezelfde moederbord (ASUS P5B-E Plus, 1.01G revisie, laatste BIOS 0504) in mijn workstation geeft wel "netjes" een RPM van +- 900~1000 afhankelijk van het stressen van het systeem.
Uit de handleiding blijkt dat de fan ongeveer rond de RPM 800~2400 (+-10%) moet werken. Heb ik hier te maken met een kapotte interne fan (of in ieder geval de RPM aansluiting?).
Ik ben ervan op de hoogte dat sommige moederborden de RPM niet uit kunnen lezen vanwege een te laag toerental, echter begrijp ik dus niet dat het bij precies dezelfde setup (voeding + moederbord) het bij de ene voeding wel en de andere niet werkt.
Verder is er niet veel te vinden met Google / op GoT:
http://forums.tweaktown.com/showthread.php?t=2166
Ik heb dus het volgende reeds gedaan:Well I tried it. I definitely have one bad fan. I look into the bios and my chassis fan reads 0 rpm. I wiggle the wires at the base of the fan and my fan reads 28256 rpm and fluctuates badly however the speed of the fan doesnt in reality seem to change. Unplugging it seemed to be the prudent thing to do. this is my first experience with an enermax product and I am not happy in the least. I will go back to just the two generic fans connected to the psu.
The old saying if it isint broke then dont fix it seems to apply. I do wonder though, why they put 4 fan connections on the mobo if the mobo can't run 4 fans. The location of the connectors look to me to be idealy placed to run 8cm front and rear fans.
Anyway, thanx for the info.
laatste BIOS geflashed
alle 3 pin aansluitingen geprobeerd, 0 RPM in zowel BIOS als diverse andere tools
vergelijking gemaakt met de andere setup waar 't wel werkt
3 pin nagekeken, kabeltje zit niet los of zoiets dergelijks
fan draait wel, maar op hoeveel toeren?
Zal ik er maar mee teruggaan om te kijken of ik wellicht een nieuwe voeding mee kan krijgen? Juist deze voeding voor de server werkt de fan monitor ervan niet, terwijl 't toch best handig is (en het in principe dus zou moeten werken). Misschien is het nu de fan monitor en binnenkort de fan, maar goed dat zijn speculaties. Als er nog tips of andere ideeen zijn om te controleren of het niet aan iets anders ligt, ik sta open voor ideeen, want ik weet 't niet meer