120mm fan draait alleen op 100%

Pagina: 1
Acties:

• zetta
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10-2025
Zeer irritant, ik kan er nergens iets over vinden. Ik heb een nieuwe 120mm Noiseblocker fan (UltraSilentFan-SX2 PRO 120mm Blacksilence) gekocht, in te zetten als casefan en hem op mijn EVGA 680i moederbord aangesloten met een 3 pins aansluiting zoals het hoort. Als ik de fan in het BIOS op 100% zet draait ie als een tierelier maar ik vindt em dan veel te luid. Wanneer ik vervolgens de fan ook maar op 99% zet draait ie helemaal niet meer, laat staan op de 60% (waar ik hem eigenlijk wil hebben).
Misschien zie ik iets heel simpels over het hoofd, misschien moet ik maar een 'echte' fan controller gaan kopen.

weet iemand waarom dat ding niet op lagere toeren wil draaien? plz help :|

Communication without intelligence is noise, Intelligence without communication is irrelevant.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:43

Theo

moederbord

Als je in de bios de 120 mm fan op 100% zet en vervolgens zet je de cpu fan op de aansluiting van de 120 mm fan en die van de 120 mm fan op de aansluiting van cpu (uiteraard wel als de pc uit staat). kan je dan de cpu fan (die op de aansluiting zit van de 120 mm fan) wel regelen? En gaat de 120 mm fan (die op de cpufan aansluiting zit) nu wel iets zachter draaien als dat nodig is?

Ofwel, kan de bewuste poort wel een fan laten dimmen, en kan de 120 mm fan wel gedimd worden?

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

Je hebt meerdere opties:
1) je kunt de fan via molex aansluiten, en door middel van het wijzigen van de draadjes de fan op 5, 7 of 12 volt laten lopen.
2) je kunt in windows een programma gebruiken om de snelheid van de fan aan te passen. Speedfan is zo'n programma. Dit werkt uiteraard wel alleen binnen windows!

• zetta
Die CPU aansluiting zal ik zo proberen...
Ik wist niet dat ik mijn fan door het wisselen van draadjes op 5v of 7v kon laten draaien. Dat wil ik best proberen. Mijn volgorde is nu zwart rood geel, wat zou de volgorde voor 7V moeten zijn?

Communication without intelligence is noise, Intelligence without communication is irrelevant.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
zetta schreef op zondag 28 januari 2007 @ 17:28:
Die CPU aansluiting zal ik zo proberen...
Ik wist niet dat ik mijn fan door het wisselen van draadjes op 5v of 7v kon laten draaien. Dat wil ik best proberen. Mijn volgorde is nu zwart rood geel, wat zou de volgorde voor 7V moeten zijn?
Dat kan alleen als er een 4pins molex aan zit. Wat je dan zou moeten doen is, de - op de +5V zetten.

Als je naar de aansluitingen bij de voeding kijkt, is de gele draad de +12V de zwarte ernaast ground de zwarte daarnaast ground en de rode daarnaast +5V dus: +12 ground ground +5. Dan zit er dus normaal 1 draad op de +12 en een op deground, die van de ground moet naar de 5. En als je 5V wilt moet je dus: 12+ > +5.

[ Voor 4% gewijzigd door bassie op 28-01-2007 18:09 ]

• zetta
Fan heb ik op de cpu aansluiting gezet en blijft nu op 100% draaien, maakt niet uit wat ik met de moederbord instelling doe. De draadjes kunnen toch niet toevallig verkeerd aangesloten zitten? Zo zat ie in de verpakking, zwart rood geel, zou goed moeten zijn.

• hans_1990
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
bassie_ schreef op zondag 28 januari 2007 @ 17:36:
[...]
Als je naar de aansluitingen bij de voeding kijkt, is de gele draad de +12V de zwarte ernaast -12V de zwarte daarnaast -5V en de rode daarnaast +5V dus +12 -12 -5 +5. Dan zit er dus normaal 1 draad op de +12 en een op de -12, die van de -12 moet naar de 5. En als je 5V wilt moet je dus: 12+ > +5 en -12 > -5.
Dat klopt niet helemaal, de 2 zwarte draden zijn de grounds, niet -12V en -5V. Anders zou er 24 volt op een fan staan als je hem op de 12 Volt lijn (gele en zwarte) aansluit. Dus als je hem op de gele en rode aansluit krijg je 12V - 5V = 7 V

• zetta
Ik ga niet met de draad volgorde van mijn molex aansluiting lopen klooien, straks sluit ik die "andere" molex per ongeluk aan op iets wat een andere spanning nodig heeft. Ik vindt het zeer vreemd dat de fan controllers op mijn moederbord niet lijken te werken voor deze 120mm fan.

is het niet te proberen met het verwijderen van 1 van de draadjes van mijn 3 pins aansluiting?

[ Voor 15% gewijzigd door zetta op 28-01-2007 18:39 ]

• OConnor
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-11-2025
dan doet hij ofwel helemaal niets meer omdat je de + of de - hebt weggehaald, ofwel hij draait nu gegarandeerd op 100 %, omdat je het regelpinnetje hebt verwijderd... Kan je echt niks met bovengenoemde tips? Valt weinig aan te verzieken toch? :)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

• zetta
Zit dat regelpinnetje niet op de verkeerde plek dan toevallig? Hoe kan mijn moederbord nou niet in staat zijn de snelheid van die fan te regelen? Hij regelt de snelheid voor mijn chipset fan perfect :? Alleen niet van deze 120mm fan...

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ooit aan gedacht dat die fan ook temp. gestuurd kan zijn? Dan werkt het extra draadje als een soort temp.sensor als je moederbord dat ondersteunt tenminste. Ik had zoiets ook en ben toen ook een paar uur aan het klooien geweest totdat ik daar achter kwam. Kun je zo nakijken op de site van de fabrikant. Het zou verklaren waarom ie uit gaat als ie 99% krijgt.

• zetta
Zover ik kan zien is ie niet temp gestuurd. ik heb het idee dat er ook maar weinig info over deze fan te vinden is. Ik snap er niks meer van. De meeste fans zijn toch niet TC? Als iemand hier wel info kan vinden over deze fan wat betreft TC, dan houd ik mij aanbevolen

Pagina: 1