[PC] Low budget desktop

Pagina: 1
Acties:

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-01 20:38
Ene goede zondagnamiddag iedereen!

Ik heb zojuist de "opdracht" gekregen een ultra low budget pc samen te stellen voor moederlief, die nu nog altijd aan het werk is op een lichtjes uitgedateerd geval (Pentium III 500mHz, 128RAM, 8GB HD, en ga zo maar verder :X).
Scherm, toetsenbord, muis, én grafische kaart heb ik nog liggen, dus ik hoop erop om het totale prijskaartje rond de €300 te krijgen. Dit is wat ik tot nu toe al samengesteld heb:

ProductHuidige keuzePrijs
Case & VoedingAOpen QF50D ATX Black/Silver 350W USB+Audio€ 53,95
MoederbordAsrock AM2NF3-VSTA€ 55,95
ProcessorAMD 3200+ 64bit Sempron Boxed AM2€ 55,00
RAM-geheugenTwinmos DDR2 512MB 533MHz (later eventueel +512)€ 51,95
Harde schijfMaxtor DiamondMax 10 80GB Sata II 7200rpm€ 42,95
Seagate Barracuda 80GB - Sata II - 8mb Cache - 7200rpm€ 59,79
FloppyFloppy Drive 1.44 Black€ 7.95
CD/DVDLG DVD 16/52 Black [GCC4521B]€ 19,00
Grafische kaartNvidia GeForce 5700 Ultra (256 Mb)€ 0,00
Totaal€ 303,59

Allemaal laag-geprijsde onderdelen die ik op de site van Forcom gevonden heb (Belgische winkel, dicht bij de deur).
  • Case & Voeding: heb al veel goed gelezen over dit AOpen product, ik verkies hem boven nog goedkopere modellen vanwege de front-connectors
  • Moedbord: goedkoopste model die de Sempron ondersteunt, en een AGP socket heeft voor de Nvidia 5700
  • Processor: de goedkoopste die ik vond, makkelijk te upgraden vanwege de AM2 socket
  • RAM-geheugen: meer moet er niet in me dunkt, is ook makkelijk uit te breiden als hier ooit Vista binnenkomt
  • Harde schijf: eigenlijk niet de ideale keus (Sata II op een Sata I mobo), maar het prijsverschil is klein en voor de rest is het een voldoende grote schijf
  • Floppy: de floppy heb ik er bijgestopt uit gewoonte, is ook ni zo een grote meerkost
  • CD/DVD: el cheapo CD/DVD brander, meer hoeft dat niet te zijn
  • Grafische kaart: waarom zou ik een nieuwe kopen als ik er nog 1 liggen heb? Lijkt me ook voldoende genoeg voor Vista
Wat vinden jullie van deze samenstelling? Zitten er geen fouten in of zie ik iets over het hoofd?
Bedankt voor alle commentaar :)
maleadt

[ Voor 2% gewijzigd door maleadt op 28-01-2007 17:36 . Reden: Updates ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Waarom een DVD/CD-RW combo? Je kan beter gelijk een DVD-brander kopen, makkelijk voor backups etc. Een beetje DVD-brander hoeft echt niet meer dan 30 euro te kosten.

[ Voor 40% gewijzigd door gambieter op 28-01-2007 16:51 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• roan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Als je van veel geratel houdt, dan moet je idd een Maxtor nemen. Als ik jou was zou ik voor een Samsung schijfje gaan, zijn een stuk stiller.

Voorderest ziet het er goed uit.

Edit: 512MB voor Vista is vrij mager.. Ondersteund die graka wel DirectX 9 en de benodigde shaders? Ook vrij handig voor Vista.

[ Voor 41% gewijzigd door roan op 28-01-2007 17:16 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:53
]Denk dat die GFX niet gaat passen, AGP <> PCIe... Zorg gewoon voor een bordje met een GF 6150 integrated, heb je direct HD support :)

Aan graka heb je niet veel, Vista Aero is niet zo zwaar merk ik wel. Een X1300 doet het even vloeiend als een GF go 7600, 6150 ook wel. De graka die je hebt is wel DX9, dat zit verder prima.

Edit. Lees over het AGP deel heen, sorry :P

Verder ziet het er nice uit op die 512MB. Ik lees (vooral bij de videokaart) dat er dus Vista op komt, 1GB is al krap vind ik (merkte een wereld van verschil toen ik naar 2 GB ging). 512 is het minimum, maar heeft de performance van XP op pakweg 128MB, dan weet je wle hoe het draait.... 1GB is zeker aan te raden, probeer haar te overtuigen dat die extra ~20-30 euro boven het budget het meer als waard is. Als er iets is in een PC waar je genoeg voor wilt is het geheugen. Als indicatie: met 1GB gebruikte ik voor internet 750MB, nu ik 2GB heb kost me dat 1GB. Vista eist wel geheugen op om andere apps sneller te starten, maar met minder dan 1GB zou ik vista niet willen draaien.

Ik neem hier aan dat we Vista op de minder dure manier verkrijgen ;)

[ Voor 23% gewijzigd door GENETX op 28-01-2007 17:01 ]

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:56
swahalla schreef op zondag 28 januari 2007 @ 16:50:
...
Ondersteund die graka wel DirectX 9? Ook vrij handig voor Vista.
Inderdaad. Heel ietsjes duurder en je hebt een onboard GeForce 6100 zoals de GigaByte GA-M61PM-S2. Hier kan je later ook nog een PCI-e kaart in gooien.

• maleadt
Zelf nog nooit een maxtor gehad, dus ik heb geen weet van de lawaaiproductie. bedankt voor die info, ik zal es uitkijken voor een andere (gevonden: seagate barracuda).
Alles is natuurlijk wel relatief, als je weet dat je de huidige Quantum Fireball tot in de kamer ernaast kunt horen reutelen... :X

Wat betreft vista: de grafische kaart kan het best aan, want toen die enkele weken geleden nog in mijn pc zat (nu vervangen door een geforce 7600gt) viel vista best mee. Door vensters heen alt-tabben ging niet zo vlot, maarja mensen op “hogere leeftijd” hebben daar ook niet zoveel nood aan.
1024mb ram zal ik wel overwegen, maar dat is misschien voor later want in afwachting van een (legale! :)) vista zal er de eerste maanden toch nog Windows XP op draaien.

De DVD/CD combo ga ik zo laten, het is immers een tweede computer, en ik kan al CD's en DVD's branden op de andere. Vraag is ook of de mama daar zoveel nood zal aan hebben :z

bedankt voor alle reacties!
maleadt

[ Voor 14% gewijzigd door maleadt op 28-01-2007 17:35 ]

• GENETX
  • Laatst online: 12:53
En wat als jij eens het huis uit gaat, een brander kost niet veel, zou ik gewoon doen (en anders in overleg met je ma, zei betaald). 512MB is prima voor XP, dat wel. Vista is een heel ander verhaal :P

• ThinkPad
  • Laatst online: 14:46
Waarom niet zoiets als een Compaq Evo of een IBM Netvista bak?

p4 1.7 - 2.0Ghz
40GB HD enzo
512MB RAM

Kost op marktplaats richting de €185

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zondag 28 januari 2007 @ 20:10:
Waarom niet zoiets als een Compaq Evo of een IBM Netvista bak?

p4 1.7 - 2.0Ghz
40GB HD enzo
512MB RAM

Kost op marktplaats richting de €185
Een P4 1,7 Is traag hoor. Niet dat snelheid altijd een eis is, mijn pa werkt ook op zo'n ding (met 768 MB RDRAM, met SDRAM is helemaal een totaal drama), maar die heb ik dan ook gratis voor hem geritseld. Als je geld uit gaat geven geef ik persoonlijk de voorkeur aan wat goeds waar je weer een tijdje mee voort kunt. Wat dacht je van dit brute apparaat (die van 349 ex) http://www1.euro.dell.com...=nl&cs=nlbsdt1&l=nl&s=bsd

Het kan goedkoper ja maar bij die Dell zit een legitieme Windows™®, hij staat al in elkaar, en alle onderdelen zijn zeker weten compatible met elkaar.

[ Voor 13% gewijzigd door smvs op 28-01-2007 21:13 ]

• maleadt
Voila, de PC is binnen! Ik heb uiteindelijk de config nog lichtjes gewijzigd en een recenter moederbord genoen (asrock alivenf6g-dvi, met built in geforce 6150 zoals geadviseerd), maar voor de rest alles identiek gelaten.

Ik werk nu al een uurtje op de pc, en eerlijk gezegd ben ik aangenaam verrast! ik had nooit verwacht dat ik voor een relatief magere €300 een systeem zou kunnen samenstellen dat vista met gemak draait (zonder aero weliswaar, maar dat blijft imo dan ook een extraatje).

Ik ben vooral teveden over de case: koelt heel goed, en een tof systeem aan de zijkant die de warmte van de cpu direct naar buiten afvoert in plaats van in de case.

Bedankt voor alle reacties die ik gekregen heb, het heeft me geholpen om mijn eerste zelfgebouwd systeem tot een goed einde te brengen.
maleadt
Pagina: 1