[PIII m] Echte CPU snelheid lezen?

Pagina: 1
Acties:

• Chesta
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-05 17:35
Ik heb een pentium 3 mobile 600mhz laptop, en deze is sinds gisteren verschrikkelijk traag. Volgens CPU-Z en CPUSpeed is de kloksnelheid gewoon 598mhz , maar volgens windows systeemeigenschappen is hij 79 mhz :? Ik kan ook nergens de temperatuur mee uitlezen dus ik weet niet of het door thermal protection komt ofzo.

Wat is nou me echte CPU snelheid en is er een mogelijkheid om toch nog de cpu-temp uit te lezen? (Heb geprobeert met speedfan en TAT)

End of Transmission

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:02
CPU Snelheid zou je waarschijnlijk wel uit kunnen lezen met CPU-Z of door te kijken in de BIOS.

Om wat voor type laptop gaat het precies?

CPU temp wil waarschijnlijk niet als ik lees dat je het al hebt geprobeerd met Speedfan e.d

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als je geen gebruikt maakt van speedstep kan je dat meestal uitschakelen in het bios onder de waarde:
Intel Speedstep Technologie.
Zet die eens uit en kijk eens wat Windows dan aangeeft.

• Chesta
ThinkPadd schreef op zondag 28 januari 2007 @ 13:59:
CPU Snelheid zou je waarschijnlijk wel uit kunnen lezen met CPU-Z of door te kijken in de BIOS.

Om wat voor type laptop gaat het precies?

CPU temp wil waarschijnlijk niet als ik lees dat je het al hebt geprobeerd met Speedfan e.d
Het is een Gericom Silver Shadow 3420.

CPU-Z geeft dus gewoon 598 MHz aan en het POST screen gewoon 600.

End of Transmission

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:39

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Die 2 MHz is gewoon verwaarloosbaar hoor.

Wauw, een sig!

• Chesta
Outerspace schreef op zondag 28 januari 2007 @ 14:07:
Die 2 MHz is gewoon verwaarloosbaar hoor.
Lees de OP beter, het gaat om een verschil van 521 MHz

End of Transmission

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Chesta schreef op zondag 28 januari 2007 @ 14:20:
Hij heeft de OP vast wel gelezen. ;)
Alleen een klokfrequentie van 79MHz lijkt me (en Outerspace ook schijnbaar) heel onwaarschijnlijk. Ik denk dat er een foutje zit in het uitlezen icm Speedstep of iets dergelijks. Terugklokken, ofwel door energiebeheer ofwel door thermische beveiliging, gebeurt door het verlagen van de multiplier. Dat zou betekenen dat het in jouw geval altijd een veelvoud van 100MHz zou moeten zijn. Kleine afwijkingen daargelaten.
Ik zou het langzaam zijn van de pc in andere dingen zoeken. Ga na wat je gister op de laptop gedaan hebt en wat de invloed daarvan zou kunnen zijn op de prestatie van het systeem.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:39

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Chesta schreef op zondag 28 januari 2007 @ 14:20:
[...]

Doe ik ook wel, alleen jij komt met het volgende bericht:
Chesta schreef op zondag 28 januari 2007 @ 14:06:
[...]

Het is een Gericom Silver Shadow 3420.

CPU-Z geeft dus gewoon 598 MHz aan en het POST screen gewoon 600.
Dus ik zie daar echt 2 MHz verschil ;)
Daarnaast willen softwarematige CPU probers nog wel eens gek doen, dus ga in eerste instantie uit van je BIOS.

Wauw, een sig!

• MarijnvdZaag
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:19
(pff)

[ Voor 100% gewijzigd door MarijnvdZaag op 28-01-2007 14:40 ]

• Chesta
Outerspace schreef op zondag 28 januari 2007 @ 14:30:
[...]

Doe ik ook wel, alleen jij komt met het volgende bericht:

[...]

Dus ik zie daar echt 2 MHz verschil ;)
Daarnaast willen softwarematige CPU probers nog wel eens gek doen, dus ga in eerste instantie uit van je BIOS.
Dat was dus een reactie op het bericht van frankiepankie, en ik bedoelde met dit bericht dat de POST en cpu-z dus normale waardes geven. Ik weet dat het normaal is dat fsb een beetje afwijkt en ook altijd een beetje schommelt.
_the_crow_ schreef op zondag 28 januari 2007 @ 14:28:
[...]
Hij heeft de OP vast wel gelezen. ;)
Alleen een klokfrequentie van 79MHz lijkt me (en Outerspace ook schijnbaar) heel onwaarschijnlijk. Ik denk dat er een foutje zit in het uitlezen icm Speedstep of iets dergelijks. Terugklokken, ofwel door energiebeheer ofwel door thermische beveiliging, gebeurt door het verlagen van de multiplier. Dat zou betekenen dat het in jouw geval altijd een veelvoud van 100MHz zou moeten zijn. Kleine afwijkingen daargelaten.
Ik zou het langzaam zijn van de pc in andere dingen zoeken. Ga na wat je gister op de laptop gedaan hebt en wat de invloed daarvan zou kunnen zijn op de prestatie van het systeem.
Ja fsb zou op 100 moeten staan, maar hoe komt windows dan bij die rare snelheden van 77 MHz enzo? Tis trouwens een verse XP installatie. De CPU-fan draait trouwens ook niet, is deze temperatuur geregeld of gewoon kapot?

End of Transmission

• MarijnvdZaag
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:19
Kapot gok ik. Als hij temp-/belastinggestuurd is draait hij waarschijnlijk wel altijd rond als de pc aan is.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000

_the_crow_

Rare vogel

Chesta schreef op zondag 28 januari 2007 @ 14:39:
Ja fsb zou op 100 moeten staan, maar hoe komt windows dan bij die rare snelheden van 77 MHz enzo? Tis trouwens een verse XP installatie. De CPU-fan draait trouwens ook niet, is deze temperatuur geregeld of gewoon kapot?
De frequentie van de FSB kan je, als het goed is, ook gewoon aflezen bij CPU-Z. Maar ik zou aan systeemeigenschappen niet heel veel waarde hechten.

De temperatuur van de processor kan je uitlezen via het BIOS als het goed is.

[ Voor 4% gewijzigd door _the_crow_ op 28-01-2007 14:53 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• good4u
  • Registratie: Juli 2005
HHmmzz..
Je geeft aan dat het een "verse" XP installatie is, kijk eens in je taakbeheer of je SVChost erg veel CPU vraagt.
Windows (auto)update zou wel eens voor de traagheid van je sys kunnen zorgen.
Zeker als het dus een verse install is en alle updates nog gedaan moeten worden.......

• Chesta
good4u schreef op zondag 28 januari 2007 @ 15:29:
HHmmzz..
Je geeft aan dat het een "verse" XP installatie is, kijk eens in je taakbeheer of je SVChost erg veel CPU vraagt.
Windows (auto)update zou wel eens voor de traagheid van je sys kunnen zorgen.
Zeker als het dus een verse install is en alle updates nog gedaan moeten worden.......
Nope die is uitgeschakeld, toen ik de laptop 3 dagen geleden kreeg zat er maar 64 MB ram in dus toen heb ik xp geinstalleerd en helemaal gestript van de overbodige services ;) Ondertussen heb ik er wel 256mb ingezet...
_the_crow_ schreef op zondag 28 januari 2007 @ 14:53:
[...]
De frequentie van de FSB kan je, als het goed is, ook gewoon aflezen bij CPU-Z. Maar ik zou aan systeemeigenschappen niet heel veel waarde hechten.

De temperatuur van de processor kan je uitlezen via het BIOS als het goed is.
Ik heb echt een hele simpele bios waar dus ook geen temperatuur in zit enzo. Dit zijn trouwens me huidige instellingen in de bios:

code:
1
2
3
Intel SpeedStep technology: Disabled
Idle Mode: Off
Thermal Throttling: Disabled

Met deze instellingen geeft windows zelfs 59 MHz 8)

End of Transmission

• Chesta
SuperPI 1M: 34 minuten 56 seconden.

Zover ik op google kan vinden zou dit rond de 4 minuten kunnen zijn, of is een mobile echt zoveel langzamer dan een desktop versie?

End of Transmission

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:02
Heb je wel de juiste drivers geinstalleerd (denk aan Chipset drivers, Speedstep drivers e.d) ?

Volgens mij moet je wel iets installeren in Windows om speedstep goed te laten werken.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 16:42
Kijk ff in je taakbeheer of er wat CPU-tijd staat te vreten :).

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
Je zegt dat je overbodige services geript hebt, voer services.msc is uit en kijk even of je niet wat dingen te veel uit hebt gezet, ook is te veel op handmatig instellen ook niet echt handig.

~ Mijn prog blog!

Pagina: 1