Toon posts:

[486]Oude onderdelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb heel oude pc-onderdelen gekregen van iemand:

een moederbordje met alleen ISA-slots en een intel 486-proc met 33 mhz alleen heeft dit moederbord een apart slot voor cpu cache en ik heb begrepen dat zonder deze cache de pc niet opstart, alleen vraag ik me af waar ik dit nog kan krijgen.
Ik heb al op google gezocht ed, maar ik weet überhaupt niet wat voor cache ik moet hebben.
Het is gewoon een soort hobby projectje om misschien ooit nog eens te gebruiken, maar als het onbegonnen werk is om nog aan dat cache te komen stop ik er gewoon mee.

Alvast bedankt, Alain :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geef eens wat meer info, er zijn hier nog wel wat ouwe zakken die dit soort bak nog kennen ( O-) ), maar we hebben ook geen glazen bol.

Probeer allereerst het moederbord te herkennen. Dat kan voor dermate oude bordjes vaak lastig zijn, maar vaak staat er een naam van de mobofabrikant op de zijkant van de onderste ISA slot. Ook komt het voor dat een typenaam/nummer ergens op het bord staat. Om een of andere vage reden staat merk van het bord er zowat nooit op - en dan nog, er waren in de eerste helft jaren '90 vele malen meer mobobakkers dan nu, dus goede kans dat je merknaam niet zou herkennen al vond je het. Derde en beste optie is op zoek gaan naar een FCC-ID (staat vaak in de buurt van de keyboard connector). Die kun je op www.fcc.gov in de Equipment Authorisation Search gooien en dan krijg je zowel fabrikant als modelnaam :)

Heb je iets gevonden maar weet je niet zeker of het de juiste is? Dan kan Total Hardware 99 helpen. Zoek daar onder de Socket 2,3 486 borden en je krijgt een schematje van het bord.

Maareh... sowieso heb je last van een misverstand. L2 cache is namelijk helemaal niet nodig om een systeem te starten :o

Wat je wel bijna altijd moet doen is dmv een jumper aangeven dat er geen L2 cache in zit. Mogelijk zat er ooit cache in, is er dus gejumpered naar een config met 128kB of 256kB L2 en is de cache er dan uitgehaald zonder de jumper terug te zetten naar nul. Dan start het inderdaad niet.

Sowieso is L2 cache wel ten zeerste aan te raden, de toch al niet zo denderende prestaties van zo'n bak gaan er zeker 50% op vooruit met een beetje L2 erbij. Wat betreft het vinden ervan - tja, lastig. Dit spul is zo oud dat niemand er geld voor vraagt, maar dat betekent ook dat niemand het 'bewust' in de aanbieding heeft. Je beste kans is ofwel dat iemand als ik het toevallig ergens in een zakje heeft liggen (wat goed mogelijk is, dus zodra we erachter zijn wat voor bord en dus wat voor cache module het hier betreft ga ik kijken :z ), maar als dat niet lukt moet je gewoon even de geheugengrabbelton in de locale kringloopwinkels in de gaten houden. Daar liggen dingen als dit wel vaker in.

Oslik blyat! Oslik!

• plankie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2025

plankie

ondertitel?... wasda?.....888!

Als ik me niet vergis heb ik nog zo'n module liggen, of die geschikt is voor je bord weet ik niet (en het wordt voor mij even graven in m'n oude-en-antieke-hardware-verzameling ;)

Als ik me niet vergis is dat een bruin pci-achtig slotje met 64 pennetjes welke zich zo'n beetje naast de processor bevindt.

Verwijderd

Vroegah, had je in de 486 range 2 soorten processors. Één was een SX serie en je had een DX serie. De SX serie had geen floating point "onderdeel" bij de DX was deze ingebakken in de chip. Dat extra gat wat je hebt is bedoeld om voor een SX processor toch een floating point te geven (snellere berekeningen) maar is absoluut niet noodzakelijk. Misschien heb je zelf een DX processor (check de chip eens).. Dan heb je het helemaal niet nodig!

Edit: Is het zo'n blokje dat op deze afbeelding staat?
Afbeeldingslocatie: http://www.myatari.net/issues/sep2002/images/386sx2.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2007 13:39 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hij heeft het toch echt over een slot, niet een socket :o
En blijkbaar trek je je pic van ergens waar deeplinken niet mag :o - controleer dat voortaan aub voor het posten

Er waren wel degelijk 486 cache 'sticks', een soort voorloper van de COAST/CELP module die je vaak zag bij de vroege P1 borden. Probleem was zoals zo vaak bij de 486 gebrek aan standardisatie. Intel heeft het nog geprobeerd met het 485A/B Turbocache systeem, maar dat mislukte, alleen Intel maakte OEM borden waar het op gebruikt werd :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Er staan op het bord 3 opvallende dingen:
IBM CORP. 1993
FRV NO. 71G3154
en naast de socket staat: V58.

De proc zit ingebakken in een soort koelblok en daar onderop staat:
8309377UAA
Malay
CF 316

De socket zelf is blauw en er staat op:
Intel overdrive ready
327

Het precieze moderbord heb ik niet gevonden, maar hij lijkt heel erg op deze:
http://www.lemmus.eu/th99/m/I-L/31895.htm.

Ik hoop dat dit genoeg info is, maar als je nog meer info nodig hebt, zeg je het maar :)

[ Voor 0% gewijzigd door een moderator op 28-01-2007 15:36 . Reden: Foute link gefixed ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een IBM dus... dat is jammer want zij weken standaard af van die paar "standaarden" die er waren :o
Ja, van 1987 tot ergens medio jaren '90 waren het overgrote deel van IBM systemen niet 100% IBM compatible 8)7

Klopt die tekening en dan met name op het vlak van connector J56? Dan moet daar een of andere DIPP-achtige cache kaart in. Zo'n beest heb ik eerlijk gezegd nog nooit gezien, dus geef ik je weinig kans het te vinden.

Maar controleer ook de jumpers even, belangrijke lijken me zo:

J10 1-2
J12 1-2
J13 1-2
J15 1-2
J16 1-2
J17 2-3
J18 2-3

Dan ook de vraag of je de M8/M9 (stroom)kabels goed hebt aangesloten. De zwarte draden moeten naar het midden staan. Heb je het andersom gedaan, dan kun je je mobo helaas in de kliko deponeren :o

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 28-01-2007 15:41 ]

Oslik blyat! Oslik!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:56
Overigens kan je gewoon een normale Intel 486DX2-66 in die overdrive socket prikken, heb je geen echte overdrive CPU voor nodig. 486DX2-66 CPUs kan je overal bij bulten vinden lijkt me, ik dacht dat ik hier nog 6 stuks had liggen, maar blijkt dat ik die weggegooid heb en dat ik alleen nog maar een doos vol pentium 73 t/m 133 heb en hier en daar wat K6'jes heb :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog niks gedaan, behalve het( proberen) aanzetten van het ding, alleen hij ging wel aan, schijf draaide, cdrom, lampjes deden het alleen kreeg ik geen beeld, ik zal straks naar de jumpers enzo kijken, maar ik denk:
ik post het ff.

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op zondag 28 januari 2007 @ 15:40:

Klopt die tekening en dan met name op het vlak van connector J56? Dan moet daar een of andere DIPP-achtige cache kaart in. Zo'n beest heb ik eerlijk gezegd nog nooit gezien, dus geef ik je weinig kans het te vinden.

Maar controleer ook de jumpers even, belangrijke lijken me zo:

J10 1-2
J12 1-2
J13 1-2
J15 1-2
J16 1-2
J17 2-3
J18 2-3

Dan ook de vraag of je de M8/M9 (stroom)kabels goed hebt aangesloten. De zwarte draden moeten naar het midden staan. Heb je het andersom gedaan, dan kun je je mobo helaas in de kliko deponeren :o
Het spijt me, maar ik ben echt een kneus als het gaat over hardware, wat moet ik precies aan die jumpers controleren??

Nouja, of je met dat beest J56 bedoeld de grootte, ja hij is echt zo groot, als je iets anders bedoeld zal je even moeten verduidelijken.

Ik weet uberhaupt niet wat M8/M9 kabels zijn :P.

Maar wat denken jullie, gaat dit ding ooit nog werken of kan ik het beter deponeren, want ISA-slots ed zijn ook niet echt goed verkijgbaar meer en dit ding zal nooit echt iets presteren.

Nouja, bedankt voor de hulp enzo, sorry dat ik niet alles begrijp, ben ook nog maar 15 :).

Edit: Beeld heb ik overigens ook nog niet.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 28 januari 2007 @ 17:43:
[...]

Het spijt me, maar ik ben echt een kneus als het gaat over hardware, wat moet ik precies aan die jumpers controleren??
Nou, een jumper is een rij van twee of meer pins waar al dan niet een zwart kapje over twee van die pins zit. Als ik dit bord bekijk zijn het allemaal driepins jumpers. Dus het kapje kan over pins 1 en 2 (1-2) of over pins 2 en 3 (2-3) zitten. De stand van een jumper bepaalt een instelling (veelal dingen die je tegenwoordig in BIOS instelt)
Nouja, of je met dat beest J56 bedoeld de grootte, ja hij is echt zo groot, als je iets anders bedoeld zal je even moeten verduidelijken.
Grootte an sich is niet zo interessant. Wat ik vooral wil weten is of de layout klopt met dat plaatje, dus twee rijen gaatjes waar pinnetjes in passen. Is dat zo?
Ik weet uberhaupt niet wat M8/M9 kabels zijn :P.
Tegenwoordig sluit je je voeding aan op een moederbord dmv een ATX-powerconnector. Vroeger, voor de ATX standaard, werd power aangesloten dmv twee connectoren die naast elkaar geprikt worden. Ze hebben elk aan een kant zwarte kabels (GND-lijnen) en aan de andere kant gekleurde. Dat zijn de M8 en M9 kabels. Waarom ze jarenlang als twee losse kabels toegepast zijn is een van die vreemde raadsels, want ze moeten *altijd* op dezelfde manier aangesloten worden, doe je dat niet, dan blaas je de boel op...
Maar wat denken jullie, gaat dit ding ooit nog werken of kan ik het beter deponeren, want ISA-slots ed zijn ook niet echt goed verkijgbaar meer en dit ding zal nooit echt iets presteren.
Geen idee, want je hebt nog steeds niets genoemd van hoe de jumpers en power connectoren staan :z

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 28-01-2007 20:12 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even gegoogled en dat levert dit op:
https://www.acsparts.com/71G3154-DESKTOP.html.
Hier staat dus ook het mobo-type bij.

Edit: Die J56 layout klopt idd.

Edit: jumpers ga ik controleren.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2007 18:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik stop met dit project, want ik moet waarschijnlijk veel tijd steken in het verzamelen van alle onderdelen en dan nog kan ik zeer weinig met dit systeem, dus wat mij betreft kan dit topic op slot.

Iedereen toch bedankt, ik heb ook nog andere onderdelen die ik wil upgraden, maar dat is een compleet systeem dat al draait, ik denk dat ik hier een nieuw topic voor open.
Dat lijkt mij het handigst, Alain :)
Pagina: 1